Apple Watch vs. Android Wear: Хто з них проїде з Теслою далі?

Дякую за адаптацію з англійської Марті Чавазі.

Коли наша стаття про додаток на Apple Watch для управління машиною Tesla розлетілася інтернетом, ми отримали запити від компанії Google, деяких власників електромобілів Tesla та багатьох інших людей з проханням повторити такий самий експеримент і з Android Wear.

І ми повторили. У цій статті хочемо поділитися нашими враженнями від створення аналогічного додатку на ще одній платформі, розповісти про можливості і обмеження Android Wear, а також порівняти Apple Watch і Android Wear.

Завдяки нашій тісній комунікації із власниками електромобілів Tesla на все про все у нас пішло заледве 4 тижні. Як і в попередньому випадку, увесь робочий код цього додатку ви можете знайти на Github.

Спільне і відмінне

Цікаво порівняти, як Apple і Google підходять до створення UI/UX у розумних годинниках. В загальному можна відзначити, що обидва технічні гіганти прагнуть вирішити одну і ту саму проблему, однак вдаються при цьому до різних шляхів її розв’язання. У документації обох платформ ви знайдете такі ключові слова як glance, context-aware, seconds-long interaction та ін., проте, їхній UX помітно відрізняється.

Наприклад, на головному екрані Apple Watch міститься меню додатків, натомість в Android Wear там ви знайдете циферблат годинника + список карток-сповіщень. Тобто, Apple на перше місце ставить запуск додатків, залишаючи для glances-екрану другу позицію, в той час як у пріоритеті Android’а — реагування на сповіщення, які він розміщує на головному екрані.

Різниця полягає також і в способах інтеракції. Зважаючи на неймовірно маленький екран і відсутність клавіатури, очевидно, що у ґаджетах повинен бути передбачений інший спосіб введення/отримання інформації. Apple створив для нас такі інструменти як Digital Crown, Force Touch та People Button, а Google у свою чергу робить ставку на голосове управління і розуміння контексту для більшості команд.

Після певного часу користування Pebble ми виявили, що для розумних годинників фізичні кнопки є значно зручнішими, ніж сенсорний екран. Багатообіцяючою є також функція голосового управління. Щодо можливостей для розробників, то Android Wear є більш відкритим для сторонніх девелоперів, ніж Apple Watch. З Android Wear ви можете робити практично будь-які UI маніпуляції, створювати індивідуальний циферблат та навіть виконувати конкретні дії з вашого додатка за допомогою голосових команд (однак, ця функція ще потребує деякого вдосконалення). Із Apple Watch ви дещо більш обмежені (принаймні зараз), про що ми вже писали у нашій попередній статті.

Окрім цього, суттєві відмінності між обома платформами існують також в їхній архітектурі. По суті, Android Wear є повноцінною ОС, яку можна використовувати так само як і Android; натомість Apple Watch — це лише екран для виведення даних, в той час як усі операції здійснюються на самому iPhone. Це означає, що Android Wear функціонує автономно від телефона Android, однак Apple Watch без iPhone використовувати ви не можете.

Нез’ясованим для нас залишається, чому батареї Apple Watch вистачає всього на 18 годин при тому, що її архітектура значно сприятливіша для ефективного фукнціонування акумулятора, ніж у Android Wear, який може працювати на одному заряді до двох днів. Архітектура Apple Watch нагадує «second-screen» архітектуру платформи Sony Smartwatch 1&2, які випустили кілька років тому. Sony без підзарядки живе майже 5 днів.

Особливості UX

Перш за все, ми вирішили проаналізувати, якими функціями водії Tesla користуються найчастіше, і чого не вистачає наявним додаткам.

Найкращий UX — невидимий UX

Як відзначили наші інтерв’юери, найпопулярнішою функцією мобільного додатка для електромобіля Tesla є перевірка рівня акумулятора. Саме тому вікно заряду батареї ми вирішили зробити головним у нашому додатку, не знаючи ще на той час, яким буде його загальний вигляд. І ось тут можливості Android Wear нам дуже допомогли, а саме — індивідуальний циферблат годинника.

Ми виявили, що водії можуть тримати під контролем своє авто, навіть не запускаючи додатка, і створили кастомний циферблат годинника, на якому відображається поточний стан заряду акумулятора, орієнтовна відстань, на яку вистачить цього заряду, та загальний статус авто. Ми переконані, що сам цей екран здатен замінити приблизно 80% роботи з додатком, якщо на ньому відображатиметься саме те, що користувач хоче постійно бачити на своєму зап’ясті.

Однак і тут є певні обмеження. Перейти до додатку безпосередньо з екрану, на якому розміщений циферблат, виявилося неможливим, адже наразі він придатний лише для зчитування інформації. Поки що складно сказати, добре це чи погано.

Вікно циферблату Android Wear має такі самі функції як і Glance-екран Apple Watch, однак перший є відчутно зручніший у користуванні. На жаль, поки що ви не можете створити кастомний циферблат на Apple Watch.

Сповіщення

Зробивши циферблат головним вікном додатка, ми стали шукати інші можливості для ширшого використання платформи Android Wear. Філософія платформи розумного годинника від Google криється у «Suggest & Demand» принципі. Розділ «Suggest» фокусується на передбаченні потреб користувача у конкретному контексті, щоб запропонувати йому імовірно корисну інформацію. Частина «Demand» — це перелік додатків, які реагують на потреби користувачів, які ми не можемо передбачити. До частини «Suggest» треба підходити з розумом: з одного боку, ви повинні спробувати передбачити потреби користувача і уникати додаткових інтеракцій з ним, а з іншого — не повинні турбувати користувача з кожного найменшого приводу.

Ми запитали себе: які найважливіші сповіщення про своє авто повинні отримувати користувачі? Отримавши кілька відгуків від водіїв Tesla і додавши трохи власної креативності, ми зійшлися на кількох із них. Ми виявили, що добре буде інтегрувати деякі сповіщення нашого додатку із зовнішніми сервісами, такими як прогноз погоди, POI-провайдерами (Gmaps, Foursquare та ін.) тощо. Ось декілька сценаріїв, за яких користувачам буде корисно отримувати сповіщення:

— Відкидний верх електромобіля відхилений, а дощ от-от почнеться. Користувач отримує сповіщення з рекомендацією дистанційно закрити дах.
— Двері авто відчинені, а водія немає поруч. Користувач отримує про це відповідне сповіщення з рекомендацією замкнути авто.
— Під час зарядки авто процес був перерваний через проблеми з електропостачанням. Користувач отримує сповіщення з пропозицією заново розпочати зарядку.

Apple Watch теж має сповіщення. Проте, в Android Wear сповіщення є центральною частиною UI, яка забезпечує зручну навігацію між ними і виконання відповідних команд. Це щось середнє між еплівськими Glances і сповіщеннями.

Додаток

Після того, як ми розібралися з циферблатом і розумними сповіщеннями, ми зрозуміли, що «Demand» частина все ж залишається за нами.

Викликом для нас стала необхідність дотримуватись принципів дизайну, а особливо — «правила 5 секунд» і «правила простого жесту», не нехтуючи при цьому базовим функціоналом.

Прагнучи спростити користувацький інтерфейс, спершу ми вирішили використати таку модель Android Wear UX як «Одне вікно — одна дія». Однак дуже швидко ми зрозуміли, що, аби дістатися від першого до останнього вікна, користувачеві потрібно буде виконати 8-9 дій, тобто пройти 8-9 вікон, а це занадто складно. Ми також пробували посортувати команди і використати 2D UI Picker, однак це не надто покращило ситуацію.

Тоді ми вирішили помістити декілька команд на один екран, обмеживши кількість кнопок до 4-х. Так ми хотіли підвищити імовірність потрапляння пальцем на потрібну область екрану під час руху. Переважно для клацання використовують вказівний палець правої руки (за умови, що годинник — на лівій), а зап'ястя при цьому ні на що не опирається. Це суттєво ускладнює процес.

Проте, навіть коли ми обрали цей підхід, у нас все ще було надто багато категорій та підкатегорій, і це йшло врозріз з концепцією про «чотири команди на одному екрані». Трохи абстрагувавшись, ми зрозуміли, що користувачам насправді потрібні далеко не всі функції розумного годинника, адже в їхньому розпорядженні все ще залишаються мобільні телефони. Призначення розумного годинника — виконувати короткі нагальні команди, тому ми вирішили скоротити функціонал. Ми об’єднали функції контролю клімату для водіїв і для пасажирів в одне ціле, а також залишили для контролю відкидного даху виключно сповіщення та відмовилися від деяких інших деталей.

Ми розподілили усі команди між чотирма секціями, включивши у кожну з них по чотири дрібніші підкоманди. Надихнуті такою моделлю, ми створити цікаву анімацію, у якій командні елементи рухаються за годинниковою стрілкою.

Окрім цього, нам потрібно було щось зробити з налаштуванням діапазонних значень: рівень підзарядки, кліматконтроль. Оскільки у випадку з Apple Watch цей підхід не входив до design guidelines, ми дозволили собі цей експеримент з Android Wear.

Чому ми не використали функцію голосового управління

Якщо Android Wear так заохочує використовувати функцію голосового управління, тоді чому ми не використали її? Тому що вона занааааадто повільна. Як ви можете побачити з цього відео, на її виконання користувач витрачає 10 секунд, а свою фразу при цьому мусить розбити на три коротші — ok google...(пауза)...start tesla app...(пауза)...unlock sunroof...

Цей інструмент справді не підходить розумним годинникам. Для такого повільного користування існують мобільні телефони. За допомогою розумних годинників користувачі повинні досягати бажаних цілей у межах кількох секунд, не відволікаючись при цьому від своїх поточних справ. Тобто, допоки користувачі не зможуть запустити додаток, промовивши, наприклад, «Raise temperature in my car to 20°C», система голосового управління має дуже мало сенсу. Для того, щоб цей інструмент працював, потрібно, аби пристрій міг адекватно розпізнавати довільні фрази для запуску додатків.

The Geeky Stuff

При тому, що годинник має у собі цілком пристойну Android ОС, у нього все ж є як свої плюси, так і мінуси. Єдина ОС для телефону і для годинника полегшує життя усім Android-програмістам. На нашу думку, це головна перевага Android Wear. Для нас тут не було нічого нового. Потрібно було тільки розібратися з новими Android UI Views. І ще декілька днів пішло на вивчення документації. Комунікація між годинником і телефоном інкапсульована у Google Play Services API. Не потрібно працювати на низькому Bluetooth рівні (хоча це можливо!). Чесно кажучи, іноді нам здавалося, що ми просто-напросто розбираємось зі ще однією Android бібліотекою.

З іншого боку, Android ОС приносить багато зайвого у крихітний світ розумного годинника. По-перше, він виснажує батарею. Дуже сильно виснажує батарею. Саме тому Pebble досі популярний: вони створили індивідуальну ОС з обмеженим функціоналом, яка забезпечує довге життя розумного годинника на одному заряді.

По-друге, документація Android SDK залишає бажати кращого. Коли ми стикалися з проблемами, то кожного разу мусили звертатися за підказками до Stack Overflow. Доведено, що це найкраще місце для погано задокументованої частини Android SDK.

Google зробив чудову роботу, розширивши вже існуючу Play Services бібліотеку wearable-властивостями. Завдяки цьому «подружити» ваш додаток з Android Wear стає дуже просто. Якщо ви використовуєте сповіщення, то вони працюватимуть безпосередньо з коробки. Жодні інші дії не потрібні. Для глибшої інтеграції ви можете додати wearable-властивості до вже існуючих сповіщень через WearableExtenderclass.

Оскільки обидва пристрої мають однакову ОС, ми можемо винести спільну для годинника і смартфона бізнес-логіку в базову бібліотеку. Завдяки gradle, розробляти наш додаток було дуже просто. До того ж, у нас було декілька реальних пристроїв, завдяки чому ми мали змогу випробувати все в природних умовах, а не лише на емуляторі. Це було суттєвою перевагою у порівнянні з розробкою Apple Watch Tesla App, де у нашому розпорядженні були лише емулятори. Добре, що вже почались поставки Apple Watch.

Підсумок

Реліз Android Wear відбувся під час Google I/O конференції торік у червні. Після презентації у нас склалося враження, що Google дуже пишається еволюцією Android. Здавалося, що їм вдалося створити платформу, яка може бути використана будь-де: дешеві телефони, смартфони, розумні годинники та навіть автомобілі. Ми подумали, що якби Google задумав створити холодильник, то він і туди помістив би свій Android. Саме так вони зробили з Android Wear.

Попри те, що до релізу існувало гарне відео та емулятор, який замість голосового сенсора мав клавіатуру, сьогодні Android Wear пропонує нам безліч можливостей. Це вселяє надію, що Apple Watch також з часом переросте у щось пристойніше, і що його обмеження тільки тимчасові.

Робоча група:
Ігор Демедюк — Android-інженер,
Мар’ян Мельничук — Android-інженер,
Іван Пашко — UX-дизайнер,
Остап Андрусів — співавтор ідеї, R&D-інженер, Mobile Stream Lead компанії ELEKS,
Маркіян Мацех — співавтор ідеї, керівник напряму Mobile&Wearables компанії ELEKS.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



9 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

charging was interupted
очепятка, має бути interrupted :)

п.с гуглівський годинник явно симпатичніше виглядає, епл воч нагадує годинники-калькулятори, модні в 00х

Дякую, Тарас) очепятку давно пофіксали, а от скріншот не міняли.

п.с. не можу не погодитись)

гуглівський годинник явно симпатичніше виглядає
очень субъективное мнение, мне вот наоборот гугловские кажутся безвкусными.

Сделали бы мото 360 чуть меньше, был бы вообще агонь) Эпловские как то дороже смотрятся что ли.

ВНЕЗАПНО, эпловские действительно дороже.

Учтён ли вариант дизайна для прямоугольных экранов? А то чтото все изображения с moto 360.

В основному фокусувались на Moto 360, бо він найпопулярніший представник Android Wear годинників.

Тогда почему на видео не учтено, что как раз у Moto 360 есть внизу полоска, которая не является экраном и соответственно не может менять цвет?
Просто в самом видео уведомления и т.д. мелькают через эту область. Циферблат вроде влазит. Хотя наверняка в самом приложении всё хорошо.

Навпаки старались використати її як елемент UI. Наприклад, на Watchface (остання картинка у розділі Підсумок) видно, як воно виглядає на руці, — круглий progress bar заряду починається і закінчується якраз біля нижньої полоски.

Екран годинника у відео — це screen capture з круглого Android Wear емулятора, бо записати screen capture з реального пристрою з нормальним fps складно. На реальному годиннику воно теж виглядає нормально і полоска зовсім не заважає.

Підписатись на коментарі