Стати Junior-спеціалістом за рік навчання і роботи чи за шість?
Орієнтовно 80% ІТ-спеціалістів в крупних експортних ІТ-компаніях мають рівень Middle і вище. Такого рівня можна досягти десь за три роки роботи в проектах. Прийти на роботу в проект без досвіду і із кваліфікацією Junior практично не можливо — тільки 10% персоналу в delivery крупних компаній — джуніори.
Сучасні реалії такі — щоб стати ІТ-спеціалістом, потрібно вчитися біля 6 років у вузі, ще кілька років здобувати практичний досвід. Звісно, багато спеціалістів починають працювати ще з другого-третього курсу і до закінчення навчання вже отримують рівень Junior. Разом із тим, в середньому потрібно не менше 6 років з початку навчання, щоб стати Middle і почати повертати інвестиції в багатолітню освіту. На міжнародному форумі Innovation Market на дискусійній панелі «Інноваційні підходи в ІТ-освіті» представники ІТ-бізнесу, держаних і приватних закладів освіти та освітніх проектів найбільше обговорювали тему необхідності зміни підходів в освіті в цілому. Поділюсь міркуваннями лише на одну тему — а чи можливо «зробити монтаж» і «ввійти в ІТ» за значно менший час? І чи потрібно робити цей «монтаж»?
Основний виклик, який стоїть перед українською галуззю ІТ сьогодні — це необхідність швидко та якісно підготувати нових, висококваліфікованих спеціалістів. За підрахунками аналітичної компанії PWC, в 2020 році дефіцит ІТ-спеціалістів може скласти до 50 тисяч. Це означає наступне — попит на послуги із розробки програмних рішень українськими ІТ спеціалістами є, а от самих спеціалістів не вистачає. За даними DAN.IT education щорічно на ринок виходять біля 40 тисяч нових pre-Junior та Junior спеціалістів, що отримали освіту в галузі інформаційних технологій — випускники вузів та спеціалізованих курсів. Здавалось би, в чому проблема?
Існує теза, що українські розробники працюють над рішенням складних завдань і тому потрібні спеціалісти рівня Middle і вище. Разом із тим, ринок росте на біля 20% на рік і тому очевидно, що цей ріст відбувається за рахунок нових спеціалістів, які приходять в компанії.
На ринку є біля 19 тисяч вакансій для молодших спеціалістів і тільки один із
Та інший вихід таки є. І тим, хто хоче стати кваліфікованим ІТ-спеціалістом, потрібно почати із себе. Найперше — отримувати знання, які затребувані на ринку. Пам«ятаєте недавно по інтернету гуляв мем: «Кажете, важко знайти справжнє кохання? То ви ще Python розробника не шукали!». Друге — усвідомити, що технології на стільки швидко змінюються, що і їм самим потрібно бути актуальними і постійно вчитись новому. Розвиток — він не тільки про успішно реалізовані проекти тут і зараз, він про використання нових технологій, які будуть затребуваними завтра.
І такий підхід давно використовується в Ізраїлі. Освітні заклади постійно змінюють свої програми з тим, щоб вони були актуальними для потреб компаній на ІТ-ринку. І це стосується як державних вузів, так і комерційних. Освіта в вузах триває біля 6 років доступна тільки 500 особливо талановитим студентам, які отримують спеціалізовані технічні знання, стажуються в ІТ-компаніях, починаючи із першого курсу і всі отримують пропозиції працевлаштування після випуску.
Та ізраїльські компанії не ставлять вимоги до спеціалстів мати вищу технічну освіту, таку ж вимогу не висувають до персоналу і замовники сервісних ІТ-компаній. Головний критерій — готовність реалізувати проект, а не наявність диплому про вищу освіту.
70% ринку ІТ-освіти займають колледжі приватної пришвидченої IT освіти. Довіра студентів базується на простій формулі — інвестиції в ІТ-освіту в приватних коледжах швидко окупляться завдяки працевлаштуванню по закінченню навчання. А все тому, що коледжі активно взаємодіють із Консультаційними радами. В них входять представники ІТ-компаній, що і замовляють які навички ІТ-спеціалістів потрібно розвивати. При цьому навчання в комерційних закладах освіти триватиме до
Такий же підхід ми застосовуємо в DAN.IT education. В Консультацінй раду нашого Центру підготовки ІТ-спеціалістів входять представники Global Logic, Ciklum, Sigma Software, Genesis, Unity-Bars, Cisco, Itera і більше 10 інших. Ми в DAN.IT education перед запуском навчальних програм запитуємо ринок на яких спеціалістів існує потреба, а тоді під цей запит розробляємо програми і готуємо спеціалістів. Спільними зусиллями ми готуємо досконалі програми навчання, ментори від компаній допомагають студенту практикувати знання у максимально «польових» умовах компанії. Зустрічі представників Консультаційної ради та DAN.IT education відбуваються щоквартально, під час яких керівники ІТ-компаній діляться своїми очікуваннями щодо навичок майбутніх випускників. Також — ознайомлюються із попередніми результатами успішності студентів за результатами виконання практичних завдань, що дає розуміння майбутнім працедавцям про рівень підготовки випускників і перспективність їх подальшого працевлаштування в їх компаніях.
Повертаючись до питання «чи робити монтаж» — вибір за спеціалістами. Наявність вищої технічної освіти не гарантує працевлаштування без наявного практичного досвіду. В сучасних реаліях потрібно константувати, що вузи не встигають із адаптацією програм під технології, що швидко змінюються. Тому студенти обирають навчатись паралельно — самостійно чи на комерційних курсах. Разом із тим, для роботи Full Stack спеціалістом рівня Middle, як показує досвід Ізраїлю, немає гострої необхідності мати вищу освіту — необхідні навички цілком можна отримати під час спеціалізованого навчання.
І сьогодні ми спостерігаємо тенденцію, що все більше «світчерів» приходять на навчання в комерційні заклади ІТ-освіти і все більше молодих людей від
Найкращі коментарі пропустити