5 уроків після запуску стартапу
Привіт, мене звуть Шумило Саша, я co-founder стартапу з вивчення англійської мови Alabama. Learn English Now apple.co/2RDc8JV
Це мобільний додаток (поки лише для iOS), що допомагає нарешті вивчити англійську. Основні переваги: структурує знання з граматики (а це каркас знання мови), усі вправи на переклад з миттєвим фідбеком щодо помилок і квест гра, якщо часом набридне вчитися.
Стартапу місяць. Цей місяць кардинально змінив мої погляди на проєкт: на пріоритизацію завдань, на процес ухвалення рішень, на розробку нових фіч. Хотів поділитись основними уроками, які для себе виніс.
Коротка передісторія.
Я дев’ять років пропрацював у компанії FEDORIV, останні два з половиною був бренд-лідером — мав команду, з якою разом створювали бренди й рекламні кампанії для «Моршинської», ICTV, Lenovo, Поліцейської академії тощо. Звичайно, колись хотілося спробувати щось своє, адже це так весело й прикольно :)
І ось одного разу я познайомився з Настею Чаплигіною, яка почала викладати англійську в компанії. Саму мову я вчив років десять — у школі, університет, на різних курсах, від носіїв мови, через фільми в оригіналі. І наче вже й говорив, але коли треба було провести презентацію англійською або (ще гірше) написати комусь листа, то my English був не на висоті. А Настя буквально за 8 місяців по поличках розклала, як усе працює. От і вирішили розробити додаток, за допомогою якого так само можна було б вивчити граматику.
І понеслося.
Ми працювали над проєктом 17 місяців (тут є коротке відео vimeo.com/372725236), і це були найпрекрасніші 17 місяців. Твоя ідея найкраща, усі уявні споживачі такі хороші — з нетерпінням чекають, коли ж буде реліз, правильно використовують кожну фічу. Одне слово, ти впевнений, що все буде суперкласно.
І от 12 листопада ми запустилися.
~~ Урок 1.~~
Книжки не мають ніякого значення, поки у вас немає продукту.
Навіть так — книжки не мають ніякого значення, поки у вас немає продукту, і він не працює. Я прочитав чимало книжок: і про Lean Startup, і про MVP, і про маркетинг, і про UX. А скільки відео передивився! Але я був зі своїм продуктом у «цукерково-букетному» періоді й не дуже зважав на всі ті поради —у мене ж все класно.
І що важливіше, я не дивився на знання з погляду практики, а швидко поглинав нову інформацію і йшов далі. Тепер я переглядаю відео в
Тому перша порада й урок: у вас повинен бути продукт. Складно закріплювати нові знання, якщо не розумієш, де їх можна застосувати (і це не сильно треба).
~~ Урок 2.~~
Reality check
Запустіть. Це найскладніший, але й найкласніший момент. Починається реальне життя, люди пишуть фідбеки, комусь щось подобається, а комусь ні. І тут немає ніяких поблажок — вас порівнюють з іншими додатками, в яких можуть бути мільйонні бюджети й сотні програмістів, і ніхто не зважатиме на те, що ви стартап (тільки батьки та друзі).
Ви стикаєтеся з проблемою обмежених ресурсів, починаєте відкидати все зайве, думаєте, як у таких умовах можна перемогти, шукаєте нетривіальні рішення. Як каже Насім Талеб: «Коли шкура на кону, рішення ухвалюють зовсім інакше».
Як на мене, то ліпше мати продукт на ринку, хай і не ідеальний, але робочий, ніж витрачати місяці на його шліфування, сподіваючись, що всі гіпотези правильні. Щось у будь-якому разі піде не так. До того ж без версії 1.0 не може бути версії 2.0.
~~ Урок 3.~~
Найстрашніша розмова
Усі чомусь неправильно використовують додаток. Пам’ятаю, коли вперше показував Alabama, то сам клацав усі кнопки... ну, бо вони натискали постійно не туди! :)
А потім зібрався з духом, просто віддав телефон, сів поряд і став дивитися. Складно, прикро, але чимало продуктових фіч народжувалися саме в такі миті.
Тому чим швидше почнете давати прототип користувачам, тим ліпше. Адже ви робите продукт для людей. Якщо їм не подобається — змінюйте продукт, а не шукайте «ідеальних» людей під продукт.
~~ Урок 4.~~
Unit-економіка
Це просто неймовірний фреймворк, що змушує зовсім інакше подивитися на проєкт, даючи змогу ухвалювати рішення на підставі даних. Дякую Данілові Ханіну за круті лекції, можна розпочати з цієї youtu.be/8itDqaoU3ys, а далі всі подивитися.
Unit-економіка дає змогу розкласти роботу вашого проєкту на маленькі процеси: залучення користувачів, конверсія, середній чек, кількість покупок, вартість залучення одного користувача тощо.
Щойно створите модель, то зможете побачити, де у вас вузькі місця, які процеси дають більший результат, а які менший. Ресурси ж обмежені, тому маємо постійно вибирати ті завдання, які принесуть максимальний результат: нагнати трафік чи збільшити конверсію, підняти retention чи середній чек? І в якій послідовності це робити? Unit-економіка дає змогу відповісти на ці запитання.
~~ Урок 5.~~
Аналітика
Збирайте дані з першого дня. Приділіть трошки часу й добре налаштуйте систему аналітики. У мене щось стояло, але, по суті, я знаю лише кількість інсталів, нових/старих юзерів, якусь демографію, кількість перекладів і кількість покупок, але ці дані не допомагають ухвалити ніяких рішень.
Головне завдання —знайти метрики, що показують, чи використовують люди основну функцію вашого продукту чи ні і якою є ця функція. Наприклад, я поки не знаю, чи людям важливіше дивитися відео, чи перекладати речення, чи грати в гру. Я поки не розумію, чому вони повертаються в апку і що для них цінне. Відповідно, я не знаю, що розвивати далі в продукті.
Тому наступний реліз буде прошитий івентами вздовж і впоперек.
Ось такі 5 висновків я зробив для себе за перший місяць існування стартапу. Справа складна, але дуже цікава, кардинально змінює погляди на все. Тому раджу всім спробувати. А якщо є бажання вивчити англійську — welcome :)
apple.co/2RDc8JV
9 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів