Стартап Recoshelf отримав початкові інвестиції в розмірі 30 тисяч євро від іспанського інкубатора Demium
Команда Recoshelf розробила систему моніторингу товарів в магазинах за допомогою AI та IoT технологій.
Привіт, мене звуть Ярослав Пархісенко, я співзасновник компанії Recoshelf. Ми допомагаємо ритейлерам оцифровувати процеси за допомогою технологій комп’ютерного зору та IoT. Я розкажу, чому ми вирішили відкрити стартап, а також розглянемо помилки та успіхи.
В серпні 2018 року ми з партнером Олексієм Латієм вирішили зайнятись розробкою розумного будинку. Був досвід у сфері програмування IoT пристроїв, а також клієнт — компанія-забудовник з Одеси. Ми для них виконали проєкт отримання даних через інтерфейс RS-485, який надсилав інформацію на сервер. Далі поставили собі запитання: чому в Україні мільйони аналогових лічильників і досі купа часу витрачається тільки на зняття показників, все вручну, в журнальчик. В одного великого забудовника на обслуговуванні знаходиться більш як 5 тис. квартир, і лише дві людини щомісячно моніторять всі лічильники. Після збору даних оператори вручну заносять їх у білінговий софт. Тоді ми запропонували нашу розробку на Raspberry Pi 3, фактично розробили власний фотоапарат із вбудованим розпізнаванням цифр за алгоритмом SSOCR. Останній добре спрацював, але кілька замовників зрештою відмовилися. Основна причина — у нас дуже дешева робоча сила, а довіра до якості високих технологій недостатня через нерозуміння, як і чому воно взагалі працює.
Далі ми почали думати, де ж ще можна застосувати наші вміння та бажання працювати в сфері IoT. Ми відвідали хакатон MHP Idea Garage у UNIT.City, на якому запропонували рішення обліку товарів на полицях через розпізнавання образів. Та ця ідея не знайшла достатньої підтримки експертів.
Нам ніяк не вдавалося знайти market fit, тобто такий продукт, який приносив би клієнтам дохід. Не вистачало не стільки технічних, скільки знань у сфері бізнесу та розуміння ринку.
У 2019 році ми подали заявку до нової програми побудови міжнародних стартапів Demium. Цей іспанський інкубатор тільки відкрився в Україні і ми потрапили в перший набір, де також зустріли ще одного партнера — Микиту Голубаху. Це досить унікальний формат pre-idea інкубації: усі люди, які туди потрапили, мали цікаві ідеї, але потрібно було їх розвинути у робочі бізнеси. При цьому нам допомагали ментори, враховуючи тих, які самі створили стартапи. Стартапери знаходили собі партнерів і формували команди, розвивали ідеї, і деякі отримували фінансування. Я вважаю, такий формат дуже актуальний для України, адже саме бізнесова ланка слабка в нашій країні.
Цікаво, що, за опитуванням DOU, 46% ІТшників хотіли б інвестувати в стартап, а це до 1 млрд доларів капіталу! Та цих грошей чомусь не видно на ринку. Можливо, важко їх довірити тим, кого не знаєш? Можливо, немає екосистеми? Я вважаю, що особисте залучення таких ІТ-інвесторів у розвиток стартапів, як кофаундери, може дати сильний розвиток стартап-індустрії.
У Demium ми тестували різні гіпотези: спочатку брали інтерв’ю з учасниками ринку, переважно це були директори підприємств. Після цього дійшли до висновку, що потрібно працювати з фізичними магазинами. Ми домовилися про встановлення тестового обладнання і через деякий час отримали позитивні результати, тобто знайшли цінність для клієнта.
Рішення складалось із камери (на звичайному смартфоні), що надсилала фото до нашої хмари, які ми обробляли за допомогою нейромереж для визначення кількості та асортименту товарів на полиці. Іноді помічали помилки при обробці деяких товарів (наприклад, одного разу мережа плутала між сливовим та грушевим соком) та форм упаковок, тож ми ітеративно покращували наші моделі впродовж тесту.
Врешті-решт, через шість місяців ми закінчили інкубацію та отримали 30 тисяч євро на розвиток проєкту. Кошти будуть використані на розвиток продукту для крупного ритейлу та постачальників, а також на маркетинг.
На сьогодні в команді: СЕО Ярослав Пархісенко, CAIO Микита Голубаха та СТО Олексій Латій, а також розробник Марія Абрамова. Представник інвестора від Demium Андрій Зінчук.
Команда Рекошелф: Зліва направо: О.Латій, Я. Пархісенко (в центрі), М.Абрамова (в центрі), М.Голубаха
Чим зараз займається Recoshelf
Ми працюємо у вертикалі RetailTech для традиційних офлайн-магазинів. Зараз спостерігається значний прогрес у цій сфері: на 40% кожного року росте ринок застосування AI. Такі зміни диктуються інноваторами в галузі — компаніями Amazon та Walmart, які досягли чималих успіхів в автоматизації та роботизації. Ті революції, які вони зробили, наприклад Amazon Go, задають рух ринку та офлайн торгівлі.
Проблема, яку вирішуємо
За даними наших досліджень customer development, великою проблемою ритейлу є порожні полиці.
Уявіть, що ви — лендлорд, здаєте в оренду приміщення, але
Також порожня полиця означає втрату лояльності покупця, адже якщо він не знайшов свій улюблений кленовий сироп, то кожен третій піде купувати до іншого ритейлера. Ми втрачаємо клієнта і самі віддаємо його більш дисциплінованому конкуренту.
Solution
У результаті інкубації Recoshelf розробив прототип для попередження простою полиці (Див. Схему на Рис. 1). Також ми даємо інформацію про наявність товару на полиці та його ціну в конкурентів. При цьому співробітники, не витрачаючи час на моніторинг, отримують інформацію про відсутній товар в режимі реального часу та можуть його швидко принести.
Рис. 1. Схема роботи системи
Одна із найскладніших задач — це визначити наявність товару «в глибині», для цього ми створили «розумну полицю», Рис.2. Комбінація камери і сенсорів дозволяє чітко визначити якість та кількість товару.
Зібрані дані ми візуалізуємо за допомогою різноманітних графіків та таблиць, які дають користувачам зручне , що дозволяє вести контроль та оперативно приймати рішення на рівнях від менеджера категорії до керівника магазину.
Плануємо використати наш досвід із мікрокомп’ютерами, але це буде вже не Rasbperry Pi, а Arduino чи подібні light рішення. Тут є суперечність між ІТ рішенням з точки зору розробника та ціною для клієнта. У бізнесі остання перемагає. Саме тому у нас відбуваються відкриті дискусії між фаундерами і ми знаходимо баланс між технічним рішенням і бізнесовою доцільністю.
Рис. 2. Прототип розумної полиці
Подальший розвиток проєкту вбачаємо у здешевленні технології і покращення алгоритму визначення товарів. По-перше, це мінімізація вартості зйомки за рахунок більш компактної, але достатньо функціональної камери. Ми дійшли до висновку, що для розпізнавання товарів з високою точністю такі параметри, як висока роздільна здатність, не є істотними.
Зараз спостерігається практично експоненційний прогрес у прискоренні роботи нейромереж на вбудованих пристроях; з’являються нові, більш ефективні, алгоритми обробки зображень. Можливо, уже через кілька років не потрібно буде надсилати дані на cloud, а можна буде обробляти їх локально. А це економія не тільки коштів, але й енергії.
Також будемо знижувати електроспоживання, адже не завжди магазин надає напругу 220 В на мережу, тому час роботи від акумулятора може бути критично важливим.
Ми продовжуємо тестування та збираємо інформацію про потреби ритейлерів і постачальників у діджиталізації, тому будемо раді почути ваші пропозиції. Також будемо раді дати презентацію технології для бізнес-партнерів.
А ще ми шукаємо зацікавлених фахівців у роботі з нами (computer vision та IoT).
Запрошуємо tech. інвесторів на раунд SEED (250т євро) для створення промислового рішення, патенти та сертифікати.
Будемо вдячні за фідбек фахівців: [email protected]
58 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів