Послідовність дій ІТ-фахівця при відкритті центру роздрібної торгівлі

Розповімо про послідовність дій ІТ-фахівця при відкритті торгового центру роздрібної торгівлі. З’ясуємо, яке обладнання доводиться налаштовувати, які обов’язки є. Відкриття центру роздрібної торгівлі передбачає від ІТ-фахівця наявність комунікативних здібностей, працювати понаднормово, досвіду в ІТ-сфері, відповідальності, а також правильно розподіляти обов’язки і час. Адже в цей період необхідно здійснювати безліч дзвінків, часто зв’язуватися з керівництвом і постачальниками, представником інтегратора і колегами, пояснювати користувачам тонкощі роботи зі специфічними пристроями та багато іншого. Тут якраз потрібен універсальний системщик.

Нам доводилося брати участь у відкритті декількох великих торгових центрів, і послідовність дій ІТ-фахівця може змінюватися від різних обставин: працівників фірми-інтегратора, логістики, людського фактора, начальства, політики компанії, фінансування та інших. Ми розповімо про той випадок, коли велика торговельна мережа розширюється, тобто центральний офіс, основний склад, логістика вже давно функціонують.

У цій статті ми хочемо тільки описати роботу і наявні складності ІТ-фахівців без тонкощів налаштувань обладнання, програмного забезпечення або нових функцій, так як їх описуємо окремо.

Замовлення техніки

Поки йде будівництво нового об’єкта в центральному офісі відбувається планування за кількістю продукції, що замовляється у постачальника техніки. На кількість комп’ютерної техніки, звичайно, впливає кількість користувачів і розміри торгового приміщення. На плані будівлі для ІТ-шників відзначаються відділи і розташування комп’ютерів, мережевих розеток, комутаційних шаф, бездротових точок доступу.

Після підрахунків відбувається замовлення обладнання, в список якого входить: АТС і телефонні апарати, GSM-шлюзи, принтери і БФП, комп’ютери і телевізори, ноутбуки та проектори, термінали збору даних, прайсчекери, Wi-Fi-точки доступу, кабеля і патчкорди, шафи і патчпанелі, сервера та мережеве обладнання, касове та вагове обладнання, блоки безперебійного живлення та інше.

Як тільки каркас будівлі готовий, основне будівництво вважається завершеним, починаються внутрішні і зовнішні оздоблювальні роботи. Власник не хоче чекати їх завершення, тому необхідно починати прийом товару від постачальників, не дивлячись на проблематику (про це далі). Приблизно в цей період підбирається підходяща кандидатура для участі у впровадженні та супроводі ІТ-інфраструктури нового об’єкта. А до відкриття залишається два тижні.

Кандидат

Для відкриття нового торгового центру підшукується універсальний ІТ-шник.

Одна група інтегратора виконує монтаж СКС, DECT-баз, комутаційних шаф, патчпанелі, мережевих розеток, інша — камер відеоспостереження і систему оповіщення, третя — телефонії та UPS, четверта група впроваджує системи самообслуговування. Системщик повинен розуміти, де його частина роботи, а де інтегратора, де контролювати виконання їх робіт, а що і самому зробити.
Тут немає конкретного ІТ-напрямку, тому підходить ІТ-фахівець широкого профілю. Зазвичай власник на цю посаду не розглядає малодосвідчених кандидатів, тому що крім наявності базових знань потрібно швидко вміти розібратися з будь-яким обладнанням, самостійно усувати помилки\проблеми, доводити інформацію, розподіляти правильно час і розставляти пріоритети, при цьому не думати про кар’єрне зростання — його немає.

Установка каналу зв’язку

Робота системщика під час споруджуваного об’єкта повністю залежить від наявності локальної та глобальної мережі.

Центральний офіс (далі ЦО) надсилає частину мережевого обладнання та серверів. Провайдер (основний і резервний) в цей час заводить свою лінію в серверну. Після цього ІТ-фахівець конфігурує маршрутизатор і комутатор, підключає сервері в мережу, створює віртуальне середовище, віртуальні сервера, налаштовує Active Directory, файлообмінник, CRM\ERP-систему, налаштовує бекап.

Далі необхідно приступити до підключення комп’ютерів складу до внутрішньої мережі (до бази даних), щоб почати приймати товар. У цей момент перевіряється наявність виконаної роботи кабельними монтажниками. Якщо їх частина робіт виконана, то ЦО надсилає частину комп’ютерної техніки для складу.

Системщик ретельно продумує відключення зайвих функцій, додатків і процесів операційної системи, і робить її еталонний образ. Також налаштовує термінали збору даних [corpadmin.pp.ua/...​64-terminaly-sbora-dannyh], кілька Wi-Fi точок доступу [corpadmin.pp.ua/...​t/post/157-cisco-wifi-set], друкувальну техніку. Як виглядає серверна кімната на самому початковому етапі, можна побачити на малюнку 1.

Малюнок 1. Первинна настройка обладнання.

До проблематики віднесемо відсутність дверей, водопостачання, стола і стільця, наявність величезної кількості пилу, постійне відключення електроенергії, так як на перших порах заведена електрична «времянка», незручність ходити всередині і зовні приміщення через будматеріали, інструмент, техніку.

Налаштування комп’ютерів для співробітників

У потрібний момент треба оповістити ЦО про необхідність отримання великої партії комп’ютерної техніки. За часом залишається приблизно 1 тиждень.

Через кілька днів ІТ-внедренець перевіряє наступну частину виконаних робіт монтажниками СКС: кількість підключених офісів, iнфобоксiв, місць під каси, комутаційних шаф. Потім з директором домовляється про оснащення серверної кімнати дверима і елементарними меблями, і телефонує представникам систем кондиціонування для установки кондиціонера. Тільки після цього системщик дзвоне в центральний офіс і повідомляє про готовність отримати більшу частину комп’ютерного обладнання.

Коли приїжджає машина з технікою, з’являються додаткові проблеми: недостатньо вантажників для занесення її в серверну, можливо доведеться ходити через інший хід (довший шлях) з причини недавнього укладання плитки на сходинках, проході, холі, щось доведеться придумувати як стіл і стільця, так як меблі приїдуть після первинного прибирання об’єкта (а це приблизно через тиждень).

На цьому етапі майже не доведеться напружувати мозкові звивини, чого не можна сказати про м’язах рук, ніг, спини, шиї. Розмістивши всі отримані коробки у серверній кімнаті, системщик стає схожий на комірника (мал. 2).

Малюнок 2. Серверна з технікою.

Наступний крок полягає в налагодженні призначених для користувача комп’ютерів, застосовуючи раніше створений еталонний образ. Щоб витратити менше часу на установку ОС, підключаються одночасно 5-7 системників (мал. 3), які хвилин через 30 усi оживають. Тут дуже виручить або продукт Acronis, або мережева установка ОС за допомогою вбудованого функціоналу в Windows Server, або MS SCCM.

Малюнок 3. Налаштування робочих станцій.

Підключення АТС

Пора приступити до впровадження телефонного зв’язку. Зазвичай для переміщуваних співробітників видаються радіотелефони, а для кабінетних працівників встановлюються стаціонарні апарати.

Системщик перевіряє виконані роботи монтажниками СКС по установці DECT-баз для прийому\передачі радіосигналу від радіотелефонів. Далі відбувається підключення телефонної станції. Після чого cистемщику необхідно розподілити телефонні номери по співробітниках, створити телефонний довідник, підв’язати радіотелефони до АТС, налаштувати GSM-шлюзи [corpadmin.pp.ua/...​gsmshlyuz-sprut-universal]. За часом дані роботи займуть 1 день, якщо не виникне позаштатних ситуацій.

До проблематики можна віднести перебої з електроживленням (до сих пір «времянки»), відсутність водопостачання, необхідність в цей час вже мати помічника.

Правильне перепідключення в серверній

Як тільки приїжджає джерело безперебійного живлення, починається кропітка робота в серверній.

Налаштування ДБЖ полягає в подачі на нього живлення, перевірки його роботи в різних режимах. Потім заклад на нього всього мережевого і серверного устаткування, АТС, наведення порядку в серверній шафі (мал. 4). На ці дії теж піде 1 день, якщо без нюансів.

Малюнок 4. Зразковий вид серверних стійок.

Видача товару

До відкриття торгового центру залишається 2 дні. Найважчих 2 днi. Тут доводиться викладатися по повній — розподіл всієї комп’ютерної техніки.

Зазвичай на цьому етапі відбувається найголовніше — подача електрики в усі розетки. Починається перше прибирання території, завезення меблів. Від системщика всі працівники чекають обладнаного робочого місця, кожної хвилини відбувається дзвінок з питанням: «А коли мені комп’ютер поставлять? Мені терміново потрібен ... ». Нерви будуть на межі, але необхідно бути терплячим, стриманим, толерантним.

Крім цього, по території торгового центру необхідно розмістити ще свитчи в комутаційних шафах торгового залу, які можуть розташовуватися в доступності витягнутої руки і на висоті 3-7 метрів (мал. 5), а також провести в них кроссіровкі кабелів (надсилається трафік з серверної в певну зону об’єкта\відділу). Тут обов’язково потрібен помічник для завершення робіт по ЛВС і організації робочих місць.

Малюнок 5. Комутаційні шафи на висоті.

З проблематики — в дуже стислі терміни виконати багато монотонної роботи швидко і без помилок, прийняти велику кількість телефонних дзвінків, потрібен помічник для роботи на висоті, часто доводиться кидати розпочату роботу і бігти в інший кінець будівлі.

Налаштування касового і вагового устаткування

Часто на першому поверсі торгового центру розміщується супермаркет, на вході якого — лінія кас. На другому і вище — бутики, розважальний центр, ресторани.

Найчастіше каси видають із себе системний блок, до якого підключається монітор, касовий апарат, грошовий ящик, термінал банку, монітор покупця, сканер штрихкодів. З огляду на невеликий розмір системний блок кріпиться на звороті монітора. Усередині системника звичайна операційна система (Windows 10, Linux) з встановленим модулем ERP\CRM-системи для кас.

З усього переліку обладнання найпростіше налаштовуються сканери штрих-кодів. Вони програмуються послідовністю просканованих декількох штрихкодів [www.ocs.ru/...​ucts/Zebra/LS2208-Rus.pdf]. Вагове обладнання має велику різноманітність, але, по суті, воно нічим не відрізняється. Його потрібно за інструкцією запрограмувати (набрати певні комбінації клавіш: зробити калібрування, прописати IP-адресу клієнта і сервера, вказати дату і час, залити товар разом з цінами (мал. 6), а потім помістити стрічку і виставити по рівню.

Малюнок 6. Запис товару і цін в вагове обладнання.

Впровадження систем самообслуговування

Все більшої популярності набирають пристрої, які дозволяють скорочувати штатних співробітників торгового центру.

Настає пора приїзду інтегратора систем самообслуговування. Вони монтують і налаштовують інформаційні кіоски, каси самообслуговування (мал. 7), щоб покупець сам міг оплатити товар і отримати чек, прайсчекери, щоб покупець сам зміг просканувати штрихкод товару і побачити на екрані ціну, повну назву, країну-виробник, відділ і ще додаткову інформацію.

Малюнок 7. Каси самообслуговування.

Вже зараз передбачається впроваджувати і задіяти роботів-навантажувачів, роботів-консультантів, iнфобокс для онлайн-замовлень та інші елементи автоматизації бізнес-процесів роздрібної торгівлі.

Донастройка

Основна маса роботи позаду, але попереду ще налаштувати кілька великих програмних продуктів.

Для бухгалтерії необхідно встановити і налаштувати 1С, М.Е.Д.О.К, для відділу реклами — графічні редактори, для фінансистів\економістів — звітну систему PowerBI, для себе — систему моніторингу обладнання, для всіх — систему відеоконференцзв’язку і Wi-Fi мережу [corpadmin.pp.ua/...​t/post/157-cisco-wifi-set].

Інші обов’язки

Крім налаштування різного устаткування і програм системщику належить виконувати ряд інших обов’язків.

Системщику при збоях доводиться діагностувати рекламний ПК, з якого йде ТВ- і аудіо мовлення, перевіряти гучність звучання музики і реклами за допомогою звукометріі, регулювати гучність по зонам, укладати договори з ремонтними організаціями, розбиратися в MS Excel та LibreOffice Calc, підключати звукове обладнання для проведення акцій (мал. 9).

Малюнок 9. Підключення звукового обладнання.

Одного разу нам доводилося брати участь в налаштуванні аварійного виклику ліфта, щоб зробити його запуск, тому як інтегратор вчасно не приїхав. За правилами, ліфт не може експлуатуватися при непрацюючій кнопці аварійного виклику.

Переваги: ІТ-фахівець отримує великий досвід, працюючи з різним обладнанням і програмним забезпеченням, підтримка колег з інших торгових центрів.

Недоліки: можуть надіслати не те комп’ютерне обладнання, яке очікувалося (старе або іншої фірми), не знайшовся вчасно потрібний кандидат, можуть дати повноцінну електрику за 1 день до відкриття об’єкта, наявність складних в спілкуванні\розумінні працівників.

Висновок: ми описали якусь послідовність дій для впровадження і супроводу ІТ-частини торгового центру, але часто все може кардинально змінитися, і причин для цього багато. В цьому випадку необхідно знаходити вихід з проблемної ситуації. Плюс ще можуть навісити роботу, яка не входить в основні обов’язки. Тому вкрай обов’язково мати комунікативні навички для ведення переговорів з людьми з різних організацій, різних відділів і посад.

👍НравитсяПонравилось0
В избранноеВ избранном1
LinkedIn
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Тому вкрай обов’язково мати комунікативні навички для ведення переговорів з людьми з різних організацій, різних відділів і посад.

Іншими словами, виконати за керівництво всю їхню роботу, отримати усі покарання якщо комусь щось не сподобалося (а від тебе і не залежало), отримати додаткове покарання від керівництва за порушення субординації та виконання дій без наказу — хоча накази були дані в усні формі, а письмово жодного, але ти сам мав здогадатися, який з наказів не потрібно виконувати.

Якщо чесно, торгівельних центрів в Україні, влаштованих за вашою схемою, в кращому випадку пару сотень набереться. В усіх інших випадках то є оверінженірінг, тобто намагання зробити літак з паровоза.

эх прямо вернули мне 2007 год, когда я участвовал в откртии магазина

Спасибо, всегда было интересно внутреннее устройство супермаркетов.

По кассам самообслуживания такой вопрос — правильно ли я понимаю, что товар верифицируется по весу? Насколько чувствительны эти весы? Можно ли обмануть систему, положив туда другой товар с таким же весом? Также, получается, что при учёте товаров теперь их ещё и взвешивают — или эти данные берут у производителя?

на счёт обмануть не знаю, я не пробовал, так как знаю последствия. там везде стоят камеры дорогие (системы видеонаблюдения), которые подвязаны к программе на кассе. если в чеке товар не прошёл или не тот товар в чеке пробивается, то охрана рядом и будут разбирательства. не рискуйте.

Простите, но Вы не понимаете как выглядят идеальные серверные стойки

скорее всего вы невнимательно прочитали статью. там есть Недостатки почти на каждом шаге. Так вот самый главный недостаток (для этого ответа) — могу прислать не то оборудование, как по ранним обсуждениям, могут прислать не новое, а бу с другого объекта, могут не сказать «щас срочно это, а то доделаешь потом» и много ещё факторов. и потом... так и остаётся !!!

кризис. вдруг кто захочет свичнуться из айтишника в торгаши

Сегодня в завтрашний день не все могут открыть ларёк

Подписаться на комментарии