Репутація українського ІТ. Пройти опитування Асоціації IT Ukraine
×Закрыть

Самостійне ведення бухгалтерії ФОП. Чи можна обійтися без бухгалтера?

Мене часто запитують під час консультацій: «Чи зможу я сам(а) вести бухгалтерію свого ФОП?! Якщо хтось це вміє робити, то чому не зможу я?». Однак, тут питання в іншому:
- Чи маєте ви бажання розбиратися в деталях бухгалтерії ФОП?
- Чи є у вас час на ведення бухгалтерії самостійно?
Деякі вважають, що ФОПу немає що вести, що бухгалтерії майже там немає, проте це не так. Є купа нюансів, які потрібно врахувати. Біда в тому, що багато хто з ФОПів не звертає увагу на них. А це в свою чергу може призвести до штрафів.
В даній статті я не буду закликати вас до того, щоб користуватися виключно послугами бухгалтера. Лиш поділюсь гірким досвідом інших ФОПів, які приходили до нас зі своїми проблемами, щоб закликати вас серйозніше ставитися до свого ФОП.
Найчастіші моменти, на які ФОПи не звертають уваги, та які призводять до гірких наслідків:

1. ФОПи забувають вчасно сплачувати податки або сплачують на інші рахунки. Наявність боргу зі сплати податків на 1-е число впродовж двох послідовних кварталів призводить до позбавлення ФОП єдиного податку. При чому на сьогодні навіть за суму боргу в 1 копійку можуть позбавити єдиного податку. Слід зважати на те, що податкова не повідомляє ФОПів завчасно про можливе позбавлення єдиного податку, а просто позбавляє. Інформація про наявність чи позбавлення єдиного податку відображається в електронному кабінеті в меню «Облікові дані». Інколи підприємці роками працюють, вважаючи себе платником єдиного податку, а насправді їх його позбавили вже давно і вони перебувають на загальній системі оподаткування. Нагадую, що на загальній системі ФОП має сплатити від суми чистого доходу наступні податки: ПДФО у розмірі 18% та військовий збір у розмірі 1,5%; та нарахувати ЄСВ у розмірі 22,0%. При цьому витрати мають бути документально підтверджені. Крім того, якщо ФОП вчасно не сплатив податки або ЄСВ, йому потрібно буде сплатити штраф та пеню. Пам’ятайте, що по ЄСВ немає терміну давності!

2. Використання таких електронних сервісів для подання звітності як taxer.ua та йому подібних. Я ні в якому разі не хочу сказати, що використання даних сервісів — це зло! Ні, просто ці сервіси трохи розслаблюють підприємця, він довіряє сервісу, однак, дані сервіси — це не люди, вони не розпитають про нюанси в вашій роботі, не підкажуть вам, як оптимальніше вчинити в тому чи іншому питанні. Сервіс вам нагадає про терміни сплати податків та подання звітів. Однак не завжди ФОП відразу після нагадування може сплатити податки або подати звіт, через завантаженість може забути зробити це пізніше.
Нещодавно до нас звернувся ФОП, який користувався одним з таких сервісів, подавав декларації деякі вчасно, деякі ні, отримував квитанції про їх прийняття і щиро вірив, що в нього все гаразд. Виявилось, що його через борг позбавили єдиного податку ще в 2016 році. Майже 4 роки ФОП працював, вважаючи, що він перебуває на єдиному податку. Залишається лише сподіватись, що не буде найближчі три роки аудиторської перевірки, оскільки потрібно буде сплатити величезні податки та штрафи. І навіть якщо наступні три роки вам пощастить, і вас аудитор не викличе на перевірку, то з ЄСВ немає терміну давності, в будь-який час можуть нарахувати суму ЄСВ не з мінімальної заробітної плати, а з суми чистого доходу. А в більшості ФОП сфери ІТ витрат майже не мають.

3. Реєстрація платником єдиного податку. При поданні заяви на спрощену систему ФОПи або взагалі не подають заяву на спрощену систему оподаткування, або подають з помилками, їм відмовляють в єдиному податку, про що ФОПи не знають, і працюють, вважаючи, що перебувають на єдиному податку.
Інший ФОП вирішив сам реєструвати свій ФОП. Подав заяву на спрощену систему оподаткування під час онлайн реєстрації і не перевірив інформацію по перебування на єдиному податку. А з технічних причин заява не потрапила до податкової і ФОП перебував на загальній системі оподаткування. ФОП вчасно подавав декларації платника єдиного податку, отримував квитанції № 2 про вдале прийняття декларацій. Однак йому пощастило більше — через два квартали він отримав листа від податкової, що його декларація за 1-й квартал не може бути прийнятою, оскільки він перебуває на іншій системі оподаткування. Біда в тому, що нарахування єдиного податку в цьому та у вище описаному випадку проводилось згідно поданих декларацій і ФОПи були впевнені, що все гаразд.

4. Безпечне ставлення до наявності первинних документів. Через те що банки перестали вимагати контракти для підтвердження валютних операцій, а задовольняються інвойсами, багато хто з ФОПів або взагалі не оформлюють документи, або в не належному чині. І при проходженні аудиторської перевірки можуть або отримати штраф за відсутність документів, або отримані ними доходи можуть розцінити як отримані доході за інші послуги, на надання яких ФОП немає зареєстрованих КВЕДів. А це в свою чергу може призвести до того, що ФОП можуть позбавити єдиного податку після кварталу, в якому було виявлено порушення в тому числі й заднім числом.
Часто запитують: Чи можна не підписувати акт наданих послуг, а лише виставляти інвойс? Так, якщо інвойс відповідає вимогам обов’язкових реквізитів для первинних документів:
- назва документа (форми);
- дата складання;
- назва підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг госпоперації;
- одиниця виміру госпоперації;
- посади осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у госпоперації. Згідно з п. 2.4 Положення № 88 на документах, складених в електронній формі, проставляється електронний підпис особи. Тобто інвойс має бути підписаний з двох сторін.

5. Несплата ФОПом інших податків, які застосовуються до нього як до фізичної особи. Серед таких податків найчастіші — земельний податок та податок на нерухомість. Через борги з даних податків ФОП можуть також позбавити єдиного податку. Нарахування даних податків та реквізити для їх сплатити можна побачити в своєму електронному кабінеті платника податків.
За борги з ЄСВ єдиного податку не
Позбавляють, так як це не податок, а внесок.
Це основні моменти, на які найчастіше ФОПи не досить серйозно звертають увагу. Якщо ви вирішили самостійно вести бухгалтерію свого ФОП, закликаю вас:
• Регулярно перевіряти свій електронний кабінет на предмет наявності боргу (меню «Стан розрахунків з бюджетом») та чи не позбавили вас єдиного податку (меню «Облікові дані»).
• Слідкувати за зміною реквізитів для сплати податків.
• Належним чином оформлювати первинні документи. Найоптимальніший варіант, коли все-таки ФОП має договір та акт, або належним чином оформлений інвойс. Наявність документів потрібна і для отримання доходу в гривні!
• Слідкуйте за змінами в Законодавстві, оскільки останнім часом ми отримуємо від наших чиновників багато ініціатив, однак, не всі вони доходять до рівня «Закон прийнято». Слід розрізняти, що вже введено в дію, а що поки на етапі розгляду. З вже прийнятими ініціативами ви можете ознайомитись на нашому сайті тут.

Безпечність, або проста нестача часу на вивчення всіх нюансів можуть призвести до плачевних наслідків. Зважайте на те, що:
• Наявність боргів можуть призвести до арешту рахунків та майна, до заборони виїзду за кордон;
• Позбавлення єдиного податку призведе до того, що наступні чотири квартали ви не зможете скористатись правом на єдиний податок та можливо, до сплати величезних податків під час перебування ФОП на загальній системі оподаткування.

Я поділилась з вами досвідом роботи з найчастішими помилками ФОП. Вам вирішувати: Чи скористатися все-таки послугами бухгалтера, який працює постійно в цій сфері, знає всі нюанси, регулярно контролює ситуацію в електронному кабінеті та несе відповідальність за своєчасність сплати ваших податків та подання звітів; Чи витратити час на те, щоб в усьому розібратись самостійно, постійно слідкувати за змінами та самому вести бухгалтерію свого ФОП. В будь-якому випадку до бухгалтерії ФОП слід ставитися серйозно!
Щоб максимально запобігти помилкам в бухгалтерії ФОП, я розпочну на днях серію топіків щодо правильності ведення бухгалтерії, в них розберу детально помилки під час створення звітності, і не тільки, та до яких наслідків вони можуть призвести.
Бажаю вам не допустити проблем в бухгалтерії ФОП!

Якщо Вам потрібна консультація або бухгалтерські послуги звертайтесь 👉 Компанія «Бухгалтер Ідеального Підприємця» тел.: (+38) 050-629-04-69, (+38) 097-572-72-05 (Telegram), (+38) 093-040-06-20; e-mail: info@bip.net.ua; facebook: www.facebook.com/BIP2012 ; адреса офісу: вул. В. Стуса, 35-37, пов. 9, оф. 911, м. Київ, 02000, наш сайт www.bip.net.ua skype: bip_net_ua
Telegram-canal: t.me/...​ter_idealnogo_pidpryemcia і Telegram-chat: t.me/...​at/KeI_4VXk6CkT_TrZuH2YgQ

LinkedIn
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Самостоятельная аналитика данных. Можно ли обойтись без программистов. Ппц

В статті про перспективи самостійного ведення бухгалтерії ФОПом практично нічого не сказано власне про бухгалтерію ФОПа, а тільки про податки/звіти і штрафи з цього приводу.
А саму бухгалтерію нормальний ФОП з простим виробництвом, торгівлею та послугами досить легко може вести самостійно, для чого існують вітчизняні сервіси а-ля «Буккіпер» чи «Діловод», які за ціною на місяць не дуже відрізняються від абонплати за телефон чи інтернет, і для роботи з якими не треба спеціального навчання.
Які (за наявності у ФОПа мозку і певної дисціпліни) дозволять і облік вести, і з контрагентами зручно працювати, і персонал (в простому випадку), і податки нараховувати, і звіти готувати для подання через програми типа Сонати/Медка чи через безкоштовний кабінет платника податку, і все це одразу з перспективою віддаленої роботи під час карантину.
Вони просто не дозволять звичайному ФОПу вести бухгалтерію зовсім вже некоректно, в купі з первинними документами, що, в числі іншого, також впливає на коректне подання звітності і мінімізацію шансів на штрафи.

Через описані в статті проблеми треба винити податківців, бо вони не можуть організувати роботу без помилок.
Зараз в мене пеня а кабінеті через те, що я зареєстрований в одному місці, а знаходжуся в новоствореному ОТГ в іншому. Гроші направляю в ОТГ, а звіти за місцем реєстрації в іншому місці. Податківці кажуть, що система не передбачає подібного випадку. Коли будуть зміни — невідомо.
І жоден бухгалтер від цього не врятує. Бо це податкова система така відстала.

Доброго дня, Наталя у своїй статті ви зачепили дуже важливе питання щодо правильного оформлення первинних документів. Скажіть будь ласка як правильно вказати опис наданої послуги ФОПом в акті у наступній ситуації
Фоп уклав договір про надання послуг у сфері комп’ютерного програмування, консультування та оброблення даних.Фактично надав послуги тестування та технічної підтримки програмного забезпечення(що включає в себе сфера комп’ютерного програмування) В акті правильно буде вказати назву послуги " послуги у сфері комп’ютерного програмування" чи «тестування та технічна підтримка пограмного забезпечення»?

Ірино, доброго дня. Що так, що так буде вірно, оскільки тестування входить також в КВЕД 62.01 Комп’ютерне програмування. Взагалі чим детальніше розкрита послуга, тим краще. Однак в вашому випадку обидва варіанти будуть вірними

Знову гнидника розвели в коментах. Ніхто не приховує, що даний пост є рекламним, але це не просто реклама, а корисна реклама. Прочитав і взяв для себе на замітку моменти, які допоможуть уникнути проблем. А хтось інший взагалі шукає бухгалтера і ці контакти йому в самий раз. Стаття корисна для всіх.
Але куди ж там не показати зарозумілого чмошніка з себе у коментарях.
Соромно

Разве банковская выписка не является первичным документом? В назначение платежа указывается же — за оказание услуг с разработки ПО — неужели могут быть проблемы в этом кейсе?

Особисто мені від цього посту віє якоюсь неможливістю та неймовірною складністю самостійного ведення бух та податкового обліку і натовпом неврозів щодо частини «...закликаю Вас...»
В it в абсолютній більшості працюють розумні та освідчені люді, для яких розібратись із бух та податковим обліком власного ФОП — питання пари десятків годин — із вивченням профільного подакового законодавства. Все інше — звітність й сплата податків — можна організувати через неймовірну кількість перевірених ресурсів, для яких якость інформації та супровід дій своїх користувачів — це питання репутації й прибутку. Тож цей оманливий образ про обов’язкову необхідність користування "

послугами бухгалтера

" із початку 90-х років при розпочатку комерційної діяльності на тлі розвалу СРСР вже давно варто забути!
А знати свої права та обов’язки та засади функціонування власної підприємницької діяльності варто для будь-якої людини, саме як і конституційні права громадянина України!

Сервіс вам нагадає про терміни сплати податків та подання звітів.

В Таксере есть календарь и функция напоминания на е-мейл за 14 дней до события. Ну и плюс, обычно сроки ± в одни и те же даты. Потом просто запоминаешь.
Квартал — 3 месяца. В следующем месяце оплатить ЕСВ до 20 числа. До 10 числа +1 месяца декларацию. До 20 числа — единый налог.

А так, всего 4 декларации и 1 отчет по ЕСВ в год. Ну и оплата ЕСВ и единого налога.

Проверять все ли хорошо в личном кабинете раз в месяц (лучше раз в 2 недели) — и так и так нужно.

Более того и с бухгалтером такие косяки могут быть. Слышал/читал про такие кейсы:
— У человека долг, а бухгалтер ему ничего не говорила. Узнал случайно
— Ошибки ведения отчетности (в том числе мой случай, после него сам стал вести)

Честно говоря за последние лет 10, ведение ФОП упростилось, и ничего страшного или занимающего время в этом нет.

Що заважає подавати звіти через кабінет, як правильно зазначили в іншому коментарі?

Та нічого. Просто багато хто з ФОПів ним не користуються, в даному матеріалі я не раз посилалася на електронний кабінет, що потрібно там робити звірки та переглядати наявність декларацій та нарахувань

«Люди» з таксеру нічим не гірші за будь-кого іншого. Якби вони часто помилялися, сервіс би закрився ще давно.

А можно сдавать отчеты прямо на сайте налоговой cabinet.tax.gov.ua. И вся инфа доступна.

Вести свой ФЛП на самом деле очень просто и без бухгалтера.
Раньше пользовался Taxer платным для сдачи отчетности.
Сейчас перешел на OpenDataBot + бесплатные напоминалки от таксера.
Трачу в квартал от силы 10 мин на все про все

Что за опен дата бот?
Заполняет сам декларации? То есть то что делает платный таксер?

ну про 10 мин это конечно перегнул немного))

Реально полчаса. Если конечно не считать времени на получение квитанций из налоговой.

Страшилка плюс реклама.

Микола, нажаль, не страшилка, а реальні історії. Дуже добре, що ви в них не потрапляли!

Я ФОП с 2006 года.
Пункт 1. Да, такое бывает. Раз штрафанут — потом вылечивается навсегда. Что касается начислений на другие счета — то чаще решается доказательством и возвратом, но тут камень в огород фискалов, а не к ФОП.
Пункт 2. Это нужные сервисы и возникли неспроста. Также, как и кабинет платника податкив. Упрощенка должна быть упрощенной.
Пункт 3. Очень редкий пример элементарной невнимательности.
Пункт 4. Редкое явление. Ну очень.
Пункт 5. ФОП тут ни при чем.

Николай, заметьте, что я указала, что против этих сервисов ничего не имею, да, они очень полезные. НО нужно заходить в электронный кабинет и проводить сверки, дабы удостовериться, что все ок.
На счет редкости явлений — я не буду с вами спорить, это ни к чему. Я поделилась реальными историями, чтобы ФОПы обращали на это внимание.

Пункт 5. ФОП тут ни при чем.

Только лишают единого налога ФОПа

Только лишают единого налога ФОПа

И как в этом раскладе поможет наемный бухгалтер?))

Он следит за начислением этих налогов в электронном кабинете и выставляет вовремя платеж на оплату налога

Еще надо тогда человека, который следит за счетом на мобилке, как там оплата за коммуналку, вдруг еда закончилась или еще какая напасть

за неуплату комуналки и голодный желудок с упрощенки тебя не снимут. зачем это шутовство? 🤷🏽‍♂️

Это к тому, что если человек устроился фопом, то зайти на сайт и проверить налоги это такая же обязанность как проверять чего там с коммуналкой. Если не платить коммуналку например у пенсионера снимут субсидию, насчитают пеню. Если ходить с голодным желудком — будет какой нибудь гастрит например.

Хорошо, когда жена — бухгалтер :)

Плохо, когда заметит что траты на неё в семейном балансе проведены как «животные на выращивании и откорме», а траты на любовницу — «резервы под обесценение финансовых вложений »

Такого в плане счетов пока нет :)

Довіряти бухгалтеру безумовно так само не можна як і довіряти taxer.ua. На мій погляд, якщо працювати за одним контрактом тривалий термін, отримувати одну щомісячну оплату, то краще робити самому і спрощувати роботу такими сервісами як taxer.ua. Taxer це не тільки автоматизація, це ще і можливість отримати консультацію багатьох фахівців і територіальна незалежність.

Можна і без жінки обійтися. Але навіщо?

Подписаться на комментарии