Репутація українського ІТ. Пройти опитування Асоціації IT Ukraine
×Закрыть

Українська Flat Company. Мій досвід засновника та СТО в ІТ компанії

Як в моєму житті з’явилось програмування

До програмування я йшов доволі довго. У маленькій школі, де я навчався, було всього 200 дітей. У мене були непогані здібності з математики, і мій вчитель вирішив дати мені книжку про Pascal, аби я читав її й вчився програмувати. Але дома я не мав комп’ютера, а в школі їх було, здається, 3 (доволі старих).
Тому мої перші уроки з програмування почалися в зошиті. Я просто писав код програм від руки. Потім раз на тиждень приходив в клас інформатики, і те, що я встиг вирішити в зошиті, намагався набрати на комп’ютері та скомпілювати.

Звісно, більша частина коду не працювала. В програмуванні все доволі складно, і якщо ти десь щось пропустив або щось не так написав з логічної точки зору — код просто не працює. Дуже багато часу йшло просто на те, аби щось запустити, і воно хоча б якось працювало. Тоді я почав розуміти суть відладки коду (debugging).

Майже рік займаючись в такому режимі, наступного літа я поїхав в дитячий табір, що був присвячений IT. Я пам’ятаю, як на першому занятті до мене підійшла вчителька і побачила зошит. Вона відкрила зошит і побачила, що він увесь був списаний кодами програм. Вона наголосила, що у мене досить багато терпіння, і додала, — «Думаю, я б так не змогла».

Цієї миті я вперше усвідомив, що саме моє терпіння приведе мене туди, куди я захочу, дозволить просунутись далі, оскільки зупинятись тоді я точно не збирався.

На момент мого вступу до першого університету, студенти мали змогу подавати документи на декілька спеціальностей. Тож я скористався можливістю і склав іспити на вступ за двома спеціальностями: ІТ та фінанси. Я пройшов на бюджет на обидві.

Щодо інформатики, то мене надихав результат і те, що я роблю. І зазвичай, я робив більше ніж потрібно, бо це було мені «по приколу». Я допомагав одногрупникам робити курсові. Мені надзвичайно подобалося програмувати, плюс, у мене була фінансова зацікавленість. Це все вкупі дуже швидко прокачувало мої вміння. Намагаючись завжди бути трошки попереду програми, уже на третьому курсі я робив програмну частину курсових для п’ятого курсу.

Перший проєкт

На четвертому курсі ми з одногрупниками вирішили створити свій невеличкий продукт, який би міг організувати всі компанії нашого міста в онлайн-спільноту.
Це була перша ідея, над якою ми почали працювати втрьох з друзями. І хоча даний продукт ми не довели до кінця, тому що у нас банально не вистачило технічних знань, навичок і зусиль, ця спроба дала нам певний досвід.
На п’ятому курсі ми спробували вдруге. І ця спроба була вже вдалою. До мене зателефонував один знайомий, з яким ми робили попередній продукт, і сказав, що до нього звернувся знайомий знайомого для того, щоб зробити додаток для його підприємства.

Ми розробили додаток для даного проєкту з моїм знайомим доволі швидко, десь за півроку, потім працювали над іншими невеличкими проєктами. Ще через півроку я вирішив самостійно зробити онлайн-продукт, який би міг організувати роботу інших компаній, що працюють в цій галузі.

На той час я вже мав свою перевірену команду, так почався перший проєкт Upplabs.

Як власник бізнесу, я пройшов декілька фаз, на кожній з яких у мене були певні думки і знання, що здавалися важливими у той період часу. У що я вірю незмінно, це в те, що потрібно мати правильну команду, що зможе допомогти тобі розвиватися і показувати кращий результат. Я ж, зі своєї сторони, повинен керувати всіма ризиками. Це критично.

Досвід

Першообраз UppLabs, створений мною у 2012 році, був маленькою продуктовою компанією. І цього ж року, не припиняючи розробку власного продукту, я пішов на роботу у велику аутсорсингову IT-компанію.
Мені потрібен був досвід.

Після неї я встиг отримати цей досвід, працюючи ще у трьох з ТОП-5 українських аутсорсингових ІТ-компаній.
Як працівник великих аутсорс-компаній я дізнався багато корисного про організацію процесів, рівень сервісу, як цей сервіс має вдосконалюватися і реалізовуватися в цілому. Досвід щодо продуктових та бізнес-рішень я отримав бонусом як фаундер трьох стартапів, як людина, що закінчила бізнес-школу, і людина, яка допомагала іншим стартапам розвивати свої продукти та бачила, що вони роблять не так. Тож це все, скоріше, було здобуто сумарно.

Я отримав чудове розуміння робочих процесів і взяв за основу кращі практики роботи, що зараз використовую уже у своїй компанії.

Більше з тим, робота з аутсорсингових компаніях дала мені розуміння необхідності слідкування за трендами технології. Адже успішна компанія не може працювати з технологіями, що уже не дозволяють бути конкурентними на ринку. Саме тому, декілька років назад ми почали роботу з React.js.

Одна з останніх компаній, на яку я працював, була ізраїльська продуктова компанія, звідки я позичив деякі прийоми для того, аби зробити робочий процес більш відкритим. Наприклад, «all hands» або «happy hours», що ми зараз використовуємо в UppLabs, — приклад підходу продуктової компанії, що більше дбає про своїх працівників, аніж про фінансову складову.

В 2019 році як ментор я взяв участь у Facebook Developer Circle Kyiv. Цей захід був прекрасною нагодою познайомитись з багатьма талановитими розробниками та ентузіастами, стати частиною спільноти й зрозуміти, що я маю досить досвіду аби ділитись ним з тими, хто планує розпочати власну кар’єру або ж навіть і власний бізнес в ІТ. Подія надала мені більше впевненості.

Flat Company. Що це?

Освіта, події, досвід, самовдосконалення — те, що є найважливішим для власника бізнесу. Після декількох експериментів зі структурою компанії, зараз UppLabs рухається в бік Flat Company.

Flat Company — це компанія, де кожен може підійти до будь-кого і поділитися своїми думками, своїми пропозиціями, що зробити краще, як удосконалити компанію, як вдосконалити деякі процеси й так далі.

Я маю два основних правила. Перше правило стосується керування ризиками та створення плану В. Завжди слід мати запасний план. Керування ризиками можна віднести до всіх аспектів життєдіяльності компанії. Робота з людьми, розвиток компанії, планування.

Друге правило — постійне вдосконалення. Я і моя команда маємо постійно вдосконалюватися. Бо як тільки ми зупиняємось — ми починаємо програвати конкурентам.
Я не хочу будувати ще одну компанію, що займається аутсорсингом. Хочу натомість, аби UppLabs зайняла свою нішу лідера в одному визначеному напрямку. І над цим ми зараз працюємо. А щоб цього досягти, потрібно рухатися першими.

Хороша команда має першочергове значення, і її пошук — це складний та тривалий процес. Спочатку я проводив усі етапи інтерв’ю для всіх ключових гравців команди самостійно. Але зараз я починаю підключати інших експертів, які можуть допомогти мені у цьому. Наразі UppLabs розвивається настільки швидко і різнопланово, що мого технічного досвіду буває недостатньо для інтерв’ю з певною категорією спеціалістів. Тоді ми залучаємо експертів, або ж знайомих, що можуть допомогти з прийняттям рішення.

У моїх планах зробити UppLabs автономною компанією, не зав’язаною на будь-кому, навіть на мені.

Найважливіше

Найбільша складність — утримати й мотивувати працівника, розвивати його в довгостроковій перспективі. Важливо, аби хороший спеціаліст був зацікавлений лишитися в команді.

Ключ до успіху — бажання самовдосконалюватись. Ключ до успіху компанії — знайти команду однодумців, що хочуть розвивати компанію і зростати разом з нею. Підхід Flat Company може стати відповіддю.

Сподіваюсь, моя розповідь стане вам в нагоді!

LinkedIn
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

А можна детальніше про

«all hands» або «happy hours»

«All hands» проводимо щокварталу, де я особисто ділюсь з усією компаніює тим, що відбувається зараз: клієнти або проекти, які закінчили чи втратили і чому, нові клієнти, revenue & profit, і як ми рухаємось відповідності до річного плану, важливі моменти в компанії і плани на наступний квартал. Часто згадую про наші цінності і про важливу роль кожного в успіху компанії. Показую хто як допоміг компанії (взявши на себе нові ролі в цьому кварталі).
«happy hours» — це типу міні тім-білдингу який проходить кожного другого четверга о 14:00, де напротязі 2х годин всі залишають справи і проводять час разом або просто спілкуючись або граємо в настільні ігри. Ціль — зміцнити міжкомандні зв’язки, щоб в майбутньому було простіше працювати сейлз команді з девелоперами і т.д.

Ваш сайт якось повільно працює і розкручує вентилятори на ноутбуці з досить свіжим i7 (Firefox, Win 10 останні версії).

Так, дякую за фітбек. Мабуть перестарались з анімацією :) Спробуємо знайти компроміс між швидкістю і візуальними ефектами.

Хочу натомість, аби UppLabs зайняла свою нішу лідера в одному визначеному напрямку

а який запасний план, якщо ця ніша виявиться чи стане не рентабельною?

Рухатись далі і валідувати інші гіпотези/ніші. Якщо бути відвертим, то ми уже спробували кілька різних напрямків (real estate marketplaces, idea stage startups, etc.) і пройшли кілька таких етапів. Тому для нас як і для більшості невеликих (хоча іноді і великих) компаній — це рух в якомусь напрямку, розумна диверсифікація ризиків і проектного портфелю.

Можеш якось на прикладах пояснити, в чому полягає вибір ніші, що для цього робите (чи від чого відмовляєтесь)?

так, можу спробувати. Насправді у нас було кілька підходів як ми обирали нішу:
— спочатку ми, як компанія отримали один великий проект, — переробити стару систему. Доволі довго її переписували, вдало все запустили і клієнт був задоволений. До того ж і досі (більше 5 років від початку проекту) з нами працює. Після випуску першого релізу, вирішили позиціювати себе в сторону — legacy rebuild. Тобто контактувати цільову аудиторію у яких проекти написані давно і можливо не відповідають потребам ринку з пропозицією актуалізувати систему. При цьому мали деяку пропозицію, що можемо робити reverse engineering, аналіз коду системи навіть якщо немає документації і таким чином подавали свою цінність.
— працювали з цим позиціюванням деякий час, хоча брали проекти навіть ті що були з нуля. І через певний період знову подивились на портфоліо проектів які робили і помітили що багато проектів — це стартапи і валідація ідеї. Вирішили додати в позиціювання, що маємо уже 2 напрямки legacy rebuild і startups development (MVP). Але вирішии це зробити зі стратегією umbrella brand (де запустили паралельно 2 різні лендінги, кожний з них позиціювали на окрему цільову аудиторію, але за ними стояла одна компанія). Не скажу що це був дуже вдалий підхід, тому що треб паралельно розвивати 2 підбренда, але на той час виглядало цікаво і перспективно. Через певний період провалідували як реагують клієнти і відмовились від umbrella brand підходу.
— також було ще кілька спроб позиціювання, всі не буду описувати, якщо цікаво можу розповісти окремо. Але зупинюсь на одному із останніх підходів, де ми проаналізували портфель клієнтів за 5 років, подивились які проекти найбільш цікаві і прибуткові. І на основі цього зробили висновок, що те що ми робили в багатьох проектах нам не цікаво робити далі. Тому відкинули частину нашої експертизи і вирішили подивитись, що буде набирати обертів в наступні роки. Після цього вирішили зробити вузьку спеціалізацію просто на словах (лендінг, візитки) і поїхали на профільну конференцію валідувати як реагує цільова аудиторія на таке позиціювання. Отримали позитивні результати і вирішили реалізувати таке позиціювання довгостроково. Тут прийшов коронавірус і дещо сповільнив бізнеси. І ми зібрались зі своєю командую і подумали чи можемо додати певні модифікації в стратегію. Так у нас народився напрямок mental health support з невеликим продуктом для ринку США разом з партнерами і спеціалістами в цій сфері.
Тобто якщо підсумувати, то ми постійно щось валідуємо нове і намагаємось знайти напрямок де можемо реалізувати свої навики. Спочатку це було «так, ось що ми вміємо і так ми себе позиціонуємо», а зараз «що потрібно ринку? Давайте розвивати свої скіли в цьому напрямку і позиціонувати себе в цій ніші».

Подписаться на комментарии