Стартап без торговельної марки — фальстарт
Сучасний світ стає все більш технологічним і глобалізованим. Ідеї витають в повітрі, втілюються в нові товари і послуги, швидко поширюються за межами країни. Все нове приваблює не тільки інвесторів, але й інших зацікавлених осіб, які можуть скористатися ідеєю або спробувати привласнити її собі. І це одна з причин, чому будь-яка ідея повинна отримати своєчасний правовий захист.
Оскільки ідеї є результатом інтелектуальної діяльності, то захистити їх можливо шляхом реєстрації торговельних марок, ноу-хау, винаходів, об’єктів авторського права або інших об’єктів інтелектуальної власності. Кожен день в патентні відомства по всьому світу подаються десятки тисяч заявок, проте найбільш популярною формою захисту є торговельна марка.
Особливості реєстрації торговельної марки
Як торговельну марку можна зареєструвати логотип, фірмове найменування, назву продукту, доменне ім’я, слоган і т.д. Приступати до розробки власної торговельної марки, яка стане невід’ємною частиною бренду стартап-компанії, бажано паралельно зі створенням нового проекту або продукту. Для цього слід ретельно продумати всі елементи марки: слова або сполучення літер, символи, кольори, шрифти. Більш того, необхідно провести дослідження ринку і перевірити, чи не зареєстрована вже така сама або подібна марка. Такого роду пошук можна доручити фахівцям або провести самостійно, наприклад, тут: mspcorporate.com/...demark-search-online.html.
Однак розробити марку недостатньо — її потрібно зареєструвати. Реєстрація підприємства будь-якої форми власності також не захистить фірмове найменування, адже на ринку можуть співіснувати компанії з подібними назвами, тому для захисту найменування стартап-компанії варто також вибрати реєстрацію торговельної марки.
Процедура реєстрації торговельної марки досить тривала, але в її результаті власник отримує виняткове право самостійно розпоряджатися маркою, тобто, користуватися, продавати, дозволяти або забороняти використання, а також притягати третіх осіб до відповідальності за порушення виняткових прав. При цьому така правова охорона буде діяти тільки в тій країні або регіоні, де марку було зареєстровано.
Для того щоб торговельна марка охоронялася і в інших країнах, необхідно подавати відповідні заявки на реєстрацію марки в кожній країні окремо або скористатися міжнародною процедурою реєстрації за Мадридською системою, згідно з якою, достатньо подати одну міжнародну заявку із зазначенням усіх країн, що цікавлять заявника, в спеціальний орган ВОІВ (Всесвітня організація інтелектуальної власності).
Для формування надійного бренду варто реєструвати торговельні марки для кожного його елемента, то і фірмове найменування, і логотип, і назви для кожного з продуктів. Таким чином, власник зможе забезпечити захист свого молодого стартап-проекту і бізнесу в цілому.
Інвестиції
Бізнес стартап-компаній будується на інноваціях і технологіях, а їх діяльність часто обмежена бюджетом. Стартапи вимагають чимало вкладень для майбутнього розвитку. Унікальна назва стартапу, яка була б співзвучна з його ідеєю і напрямком діяльності — це відмінна можливість заявити про себе на ринку.
Для інвесторів назва стартапу — своєрідний гачок, за який чіпляється їхня увага до проекту. Назва викликає асоціації з діяльністю і продуктами стартапу, налаштовує на прийняття рішення інвестувати саме в цей стартап. Взаємозв’язок між стартапом і його фірмовим силем простежується в тому, що, фінансуючи стартап, інвестор приймає рішення інвестувати не тільки в ідею, а й в бренд, під яким ця ідея представлена на ринку. Отже, реєстрація найменування стартапу або конкретного проекту в якості торговельної марки це перший крок до залучення інвестицій.
Стартап із зареєстрованою торговельною маркою — показник того, що це підприємство приділяє увагу не тільки розвитку свого проекту, але й забезпеченню його правової охорони. Таким чином, у певних випадках наявність зареєстрованої торговельної марки може стати важливим фактором на користь прийняття інвестором рішення про доцільність вкладення ресурсів у такий проект.
Торговельна марка як нематеріальний актив
Торговельна марка є не тільки засобом індивідуалізації компанії і залучення споживачів та інвесторів, а й найважливішим нематеріальним активом, який є елементом майнового комплексу компанії в цілому. Оцінити вартість нерухомості або автомобіля не складе труднощів, оскільки ринок матеріального майна наповнений подібного роду пропозиціями. Вартість же торговельної марки визначається цінністю і затребуваністю товарів та послуг, які представлені на ринку під цією маркою.
Оскільки власник зареєстрованої торговельної марки має право ним розпоряджатися, то він також має можливість продати або надати право користування своєю маркою третім особам. Для перспективного продукту ринкова вартість торговельної марки зазвичай значно перевищує вартість самого продукту і може навіть істотно перевищити балансову вартість компанії. Тобто, чим більше відомим, самобутнім і популярним є продукт саме цієї торговельної марки, тим вище буде вартість такої марки.
Таким чином, витрати, які було понесено під час створення і реєстрації торговельної марки, будуть незначними у порівнянні з прибутком, який можна отримати згодом.
Як не втратити контроль над стартапом
Зазвичай стартап проходить кілька етапів: спочатку збирається група однодумців, далі відкривається компанія, а потім в компанію приходить інвестор. На цій стадії найчастіше частка засновників компанії значно зменшується, адже інвестор, роблячи істотне фінансове вкладення в капітал, стає основним власником компанії. При цьому внесок засновників оцінюється в розмірі балансової вартості компанії, тому їхній пакет акцій стає неконтролюючим.
Однак наявність нематеріальних активів дозволяє істотно збільшити частку засновників в активах компанії, а часом, навіть вирівняти її з часткою інвестора. Вартість комп’ютерних програм як об’єктів авторського права, баз даних або торговельних марок може встановлюватися самими власниками таких об’єктів. По суті, інвестор вкладає кошти не в компанію, як юридична особа, а в напрацьований компанією бренд, втіленням якого є саме її нематеріальні активи. Тому наявність належним чином зареєстрованих об’єктів інтелектуальної власності, що використовуються в якості внеску в капітал компанії, може допомогти творцям залишатися на керуючих позиціях.
Стартап, IT і зарубіжні країни
Як правило, стартап-проекти пов’язані більше зі сферою інформаційних технологій. Найчастіше, більшість людей прагнуть представити свій IT-стартап в США, оскільки саме в Америці не тільки добре налагоджений краудфандінг, але і розвинені бізнес-інкубатори. Таким чином, цікавий IT-проект може отримати пристойне фінансування і швидше вийти на міжнародний рівень.
Як говорилося вище, торговельна марка може служити для інвесторів показником того, що діяльність стартапу є ретельно спланованою, а її творці усвідомлюють важливість захисту своєї інтелектуальної власності.
У той же час, у США можна отримати захист для комп’ютерних програм, баз даних або мобільних додатків, отримавши авторське свідоцтво або патент на винахід. Процедура розгляду повної заявки на винахід (non-provisional application) передбачає суворі терміни і вимоги, тому багато IT-стартапів воліють спочатку подавати на реєстрацію попередню заявку (provisional application). Вона дозволяє закріпити за заявником пріоритет на 1 рік і, так би мовити, «заморозити» процедуру розгляду. Протягом цього року у заявника є можливість знайти інвестора і подати повну заявку, яка згодом пройде стандартну процедуру реєстрації і буде претендувати на видачу патенту. Якщо проект виявляється неперспективним, і повна заявка не подається, то попередня заявка втрачає силу, а заявник не витрачає зайві кошти на реєстрацію патенту.
Наслідки використання незареєстрованої торговельної марки для стартапу
Незареєстрована торговельна марка, яка використовується стартап-компанією, може неправомірно використовуватися третіми особами.
Ви можете тривалий час будувати кампанію з просування свого бренду, а підвищувати рівень відомості серед користувачів не тільки свій, а й своїх недобросовісних конкурентів.
Нерідкі також випадки патентного троллінгу, коли цікаві ідеї розшукують, подають на реєстрацію, а потім пропонують купити їх творцеві. Оскільки законодавство більшості країн світу будується на понятті першості подачі заявки, то пред’явити претензії порушнику, який першим подав на реєстрацію вашу ідею, буде дуже складно, а часто фактично неможливо.
Більш того, багато великих компаній, які починали як невеликі IT-проекти, згодом отримують значну частину доходу від продажу продукції з зображеннями бренду, а також від наданих ліцензій і франшиз. Яскравим прикладом є компанія-розробник відеоігор Outfit7 Limited, вони ж творці франшизи Talking Tom and Friends. Так, наприклад, ця компанія зареєструвала на себе близько 80 міжнародних торговельних марок, при цьому кожна з них діє на території декількох країн. Таким чином компанія може контролювати переміщення брендованих товарів в цих країнах в комерційних цілях. Подібним чином прибуток отримують, наприклад, Disney з численними марками відомих усім героїв мультфільмів і Animaccord з їх торговельними марками Маші та Ведмедя.
Якщо товар, вироблений на основі стартапа, орієнтований на експорт і містить позначення, зареєстроване іншою особою в одній або декількох країнах, на митниці ваш товар визнають контрафактним. Далі можуть йти судові розгляди, суперечки, претензії, конфіскація, стягнення збитків та виплата компенсацій.
Реєстрація торговельної марки та інших об’єктів інтелектуальної власності не убезпечить від можливого неправомірного використання, копіювання та виробництва вашого продукту, проте надасть право вимагати припинення такої діяльності, а також залучати третіх осіб до відповідальності за порушення ваших виняткових прав.
32 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів