Відгуки про компанії та їх наслідки для усіх

Хто часто читає відгуки на DOU, той знає, які баталії відбуваються між спеціалістами та рекрутерами. В цій темі ми розглянемо причини та наслідки.

Доволі очевидні речі

  • Відгуки про компанію допомагають спеціалістам при пошуку роботи.
  • Спеціалісти з більшою ймовірністю будуть розглядати пропозиції від компанії, в якої вже є відгуки від інших спеціалістів.
  • Рекрутерам компаній з негативними відгуками частіше відмовляють кандидати, а тому компаніям складніше рости.

Що заважає писати відгуки?

На DOU 16000+ відгуків за 8 років, що дуже мало як для індустрії, в якій зараз працює 200 тисяч спеціалістів. Навіть якщо рахувати тільки 10 280 ІТ-спеціалістів з зарплатного опитування, то 16000+ за 8 років також мало.

Отже, виділив три основні причини, які заважають писати відгуки:

  • Лінь
  • Забудькуватість
  • Страх

Лінь заважає писати відгуки про компанії

Мені також лінь аргументувати цю причину, але я провів швидке опитування двох спеціалістів і всі вибрали «лінь» як основну причину.

Забудьковатість заважає писати відгуки про компанії

Кожен вибирає, коли написати відгук, хтось на початку роботи в компанії, хтось через рік-два-три роботи в компанії, а хтось через півроку після звільнення.

У кожної компанії є свої мінуси, якщо чесно описати ці мінуси у публічному відгуку ще працюючи в компанії, то можливі складності з керівництвом компанії, HR-ами, рекрутерами а також різного роду і племені менеджерами, і хтось обов’язково попросить видалити мінуси.

А тому є спеціалісти, які думають, що напишуть об’єктивний відгук через півроку після звільнення, з усіма плюсами і мінусами, але забувають. Навіть працюючи в компанії, спеціалісти проходять співбесіди, хай одну-дві на рік, але проходять. Знати про ці співбесіди роботодавцю, який зараз платить зарплату, зайве, навіть якщо співбесіда була дуже крута чи жахлива, відгук про співбесіду буде відкладено а згодом забуто.

Страх заважає писати негативні відгуки

Сварити свого попереднього роботодавця на співбесіді у відповідь на питання рекрутера «Причина звільнення?» — це програшна стратегія, а отже є страх, що і після написання негативного відгуку про попередню компанію при подальших співбесідах буде більше відмов від рекрутерів.

Такий страх зустрічав у початківців, вважаю ставлення компанії до початківців найпоказовішим, а тому і відгуки початківців цінними.

Виникає парадокс, негативні відгуки про компанії вберігають спеціалістів від прийняття сумнівних оферів, а писати свої негативні відгуки страшно через можливу втрату оферів.
Якщо у вас саме така ситуація, ви хочете написати негативний відгук, але боїтесь, то згадайте співбесіду або компанію, про яку б могли написати хороший позитивний відгук, напишіть в блокноті два відгуки, перший відгук про хорошу компанію а другий про сумнівну на ваш погляд, опублікуйте на DOU спершу негативний відгук а потім хороший відгук, таким чином врівноваживши себе як критика.

Страх стосується написання лише негативних відгуків, а хвалебні можна писати коли захочете, хоча є страх виглядати підлабузником.

Написання відгуків

Я ставлюсь до написання відгуків на DOU як до міністатей.

Пишить код так, наче його буде підтримувати маньяк, який знає де ви живете.

Пишіть відгуки так, наче за них можуть подати до суду.

Далі будемо розглядати, якими відгуки бувають, а також відповіді рекрутерів.

Пусті безінформативні відгуки

Такими вважаю відгуки від рекрутерів та маркетологів, які у відгуку переказують опис з профілю компанії.

Ціль таких відгуків це заповнити порожнечу та прибрати підозри у спеціалістів.

Приклад такого відгуку.

Спонукати писати такі відгуки можуть кандидати своїми питаннями «Як це за 10 років компанії жодного відгуку?».

Фальшиві хвалебні відгуки

Навіть маючи на DOU перевірені профілі, є рекрутери, які накручують фальшиві відгуки самотужки через створення вигаданих спеціалістів,
приклади можете знайти в темі токсичні рекрутери, зазвичай такі відгуки вилизані та описують лише позитивні сторони, трекери в таких відгуках є чимось хорошим або виправдовуються «високою» зарплатою, а мінусом буде малий асортимент ігр для PlayStation 4.

Ще одною ознакою фальшивих відгуків, окрім нахвалювання, є їх однотипність, так у різних відгуках однієї компанії можна зустріти повторення: «чудова команда», «дружня команда», «все влаштовує», «всім задоволений», це помітно коли відгуки писала одна людина, рекрутер чи маркетолог, зазвичай без фантазії.

Ціль таких фальшивих відгуків зрозуміла — здобути симпатії спеціаліста.

Перевірка відгуків

Коли є сумніви стосовно відгуку, то достатньо зайти в профіль автора та глянути наявність коментарів, тем, статей, відгуків до інших компаній, посилання на профіль LinkedIn.

Якщо у автора є лише цей єдиний відгук, а остання активність співпадає з датою написання, то ймовірно ,відгук накручений, таких відгуків повно у курсів.

Використання відгуків як нагайки

Раніше відгуки на DOU були анонімними, такими відгуками можна було зачитатись, але довіри до них було менше.

Основна причина відмови від анонімних відгуків це впевненість адміністрації, що відгуки перетворились в нагайку.
Але нагайка також потрібна в ситуаціях, коли компанія затримує зарплату більше, ніж на тиждень.

На DOU вистачає сумних відгуків, коли компанія затримувала всю або частину зарплати, обіцяли виплатити, порушили та набрали нову команду.

Якщо компанія затримала вашу зарплату більше ніж на тиждень, з будь-яких причин то пишіть про це відгук на DOU, коли виплатять всю суму тоді і видалите відгук, на мою думку влучне використання нагайки.

Гарні манери у відгуках

Якщо ви прочитали відгук і він вплинув на ваше рішення, то вважаю гарним тоном написати про це у відповідь до відгуку. Такі відповіді зустрічаю рідко, але повірте, їх приємно читати.

Відповіді рекрутерів на позитивні відгуки

Рекрутерам приємно відповідати на позитивні відгуки до компанії: «Дякуємо, були раді попрацювати, заходь на каву», це теж гарний тон.

Зазначу, що зазвичай до фальшивих та накручених відгуків поки відсутні відповіді рекрутерів.

Захист рекрутерів від негативних відгуків

Один з типових захистів рекрутерів — це у відповідь на відгук, написати простиню тексту: похвалити свою компанію, «вдячні за критику» та «з кожним днем стають кращими».

Інший типовий захист — це відмова від відповідальності та вигадування винних: «лист потрапив в спам», «свята», «відпустка», приклади вже розписували в темі токсичні рекрутери.

Напад рекрутерів як захист від негативних відгуків

Нападати у відповідь — це програшна стратегія, зазвичай відгук про жахливі умови, а рекуртер відповідає, що кандидат порушив умови: раніше залишив проект, зірвав термін здачі проекту, залишив жахливий код, будь-що.

Найцікавіші напади, коли кандидат пише у відгуку, що звільнився, а у відповідь дізнається, що кандидата звільнили. Розібратись, де правда, складно, в будь-якому разі компанія втрачає репутацію і як результат складніше знайти нових спеціалістів. Розібратись стає простіше, коли компанія кожного спеціаліста з негативним відгуком починає атакувати.

Баталії

Баталії — це випадок, коли відгук стає відомим у спільноті, його активно підтримують та пишуть коментарі, навіть через роки, пролистуючи відгуки компанії, такий відгук складно пропустити бо звертаєте увагу на 10+ коментарів та 5-6 «ліній підтримки».

Перекриття позитивним відгуком як захист від негативних відгуків

Нові відгуки додаються зверху, а отже шаблонна відповідь на нього буде мотивувати спільноту задавати питання. В таких випадках рекрутери накручують відгук самі або просять когось. Інколи наймають копірайтера який пише відгук, щоб зайняти всю сторінку.

Запізніла відповідь

Коли ми бачимо давній цьогорічний негативний відгук без відповіді, а у компанії відкриті вакансії, то складається відчуття, що компанія або ігнорує відгуки, або компанії байдуже, в такому випадках кандидати схильні довіряти таким відгукам, особливо якщо ці відгуки описують байдужість компанії.

Уникнення баталій

Щоб уникнути баталій рекрутери чекають пару тижнів поки відгук перейде з головної першої сторінки відгуків на другу.

Що ви очікуєте у відповідь на відгук

Вибачення, визнання помилки, правду. Або ж конструктиву критику, чому так відбулось.

Полювання на відьм та відьмаків

Історія DOU пам’ятає багато компаній, які затримували зарплати та мали жахливі умови, зазвичай рекрутери-маркетологи у відгуках захищали честь своєї зашквареної компанії, а потім все одно компанія розвалювалась.

Таким рекрутерам стає складніше продовжувати наймати вже в нових компаніях, складніше знайти роботу, тому йдуть у фріланс та залишають тільки перше ім’я Name G..

Але LinkedIn пам’ятає видаленні прізвища, тому знаходяться через звичайний пошук.

Пам’ятайте, що рекрутери-початківці більш лояльні до компанії, а тому керівництву дурити їх простіше. Особисто я згадую рекрутерам попередні зашквари, коли рекрутери вязуються в новий зашквар. Також ігнорую рекрутерів, які заблоковані на Djinni.

Рекомендації з читання та написання відгуків

Пишіть відгуки так, наче за них можуть подати до суду.

Спершу читайте короткі відгуки, а вже потім великі, бо великі можуть слугувати як перекриття коротких.

Якщо бачите, що рекрутер відповіла простиню, то перевірте, на які питання рекрутер відповіла.

Продублюйте питання на які пропустила відповісти рекрутер, навіть якщо відгук писали не ви.

Чи шкодять відгуки спеціалістам

Якщо писати відгуки на емоціях то так, тому якщо сумніваєтесь то збережіть відгук в блокноті, передивіться через день, виправте та опублікуйте. Навіть якщо вас перестануть наймати в Україні, що рідкість, то є Європа та США. Я віддавав на перевірку свій DOU профіль знайомим рекрутерам, щоб почитали відгуки, готові зі мною співпрацювати, а також є пара запасних компаній.

Опитування

Якщо тема відгуків буде цікаво, то редактори DOU зроблять опитування та опублікують результати в красивому вигляді, але це без гарантій.

Питання, які підготував для опитування:

  • Чи страшно вам писати відгуки?
  • Чи дивитесь профіль DOU спеціаліста який написав відгук?
  • Чи дивитесь профіль LinkedIn спеціаліста на DOU який написав відгук?
  • Чи впливають коментарі автора на довіру до відгуку?
  • Чи впливають теми автора на довіру до відгуку?
  • Чи впливають статті автора на довіру до відгуку?
  • Чи впливають інші відгуки автора на довіру до відгуку?
  • Чи важлива для вас інформація у відгуку «скільки пропрацював автор відгуку в компанії»?
  • Чи просили вас написати відгук?
  • Чи просили вас видалити чи «виправити» відгук?
  • Чи погрожували вам після написання відгуку?
  • Чи звільняли вас після написання відгуку?
  • Наскільки детально ви пишете відгуки?
  • Чи варто писати відгук якщо компанія пропонує занадто малу відпустку (18 календарних днів та менше)?
👍НравитсяПонравилось4
В избранноеВ избранном0
LinkedIn
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Є багато причин, через які люди не пишуть відгуки:

1) Діє NDA, що забороняє розкривати конфіденційну інформацію
2) Людина боїться уславитися токсичним в середовищі рекрутерів, якщо він буде сварити компанію або різко відгукуватися
3) В Україні взагалі немає культури зворотного зв’язку, а це все — спадщина совка, коли за зайве «погане» слово могли посадити

2) Людина боїться уславитися токсичним в середовищі рекрутерів, якщо він буде сварити компанію або різко відгукуватися

Рекрутеры поделятся на три типа:
1. С ними ничего подобного не происходило , поэтому будут думать «как можно быть таким токсичным?»
2. С ними кое-что подобное происходило, поэтому будут думать «ну вот именно поэтому можно быть таким токсичным»
3. Те кто вообще не читали отзыв дальше первого слова или и вовсе не читали.

модераторы ДОУ забанили мой аккаунт с привязанным линкедином, так что я лишен даже самой возможности написать отзыв
правда не нужна, за нее денег никто не даст
другое дело, проплаченная джинса от гемблинговых контор

когда то одному колеге не выплатили компенсацию за отпуск и он долго наяривал в старую контору и юристам чтоб разобраться с договором
после моего совета начать угрожать отзывом на доу, ему выплатили все отпускные и попросили об этом не говорить другим ребятам)))

А потом другим ребятам будут не выплачивать точно так же.

Вот пока будет молчание и комментаторы на доу будут делать медвежью услугу отрасли вроде (сам виноват, надел короткую юбку и пошёл трудоустраиваться куда попало) — ничего не поменяется в украинском айти.

А потом другим ребятам будут не выплачивать точно так же.

Так они точно также пригрозят и выплатят. Что не так?

Вот пока будет молчание и комментаторы на доу будут делать медвежью услугу

Часто компании не могут быстро свести бюджеты из-за специфики работы аутсорса. Это не продукт, где у конторы может быть куча бабла на развитие и бренд стоит больших денег. Тут тоже суету за зря наводить не стоит.

Я знаю, но мне от этого не легче было бы.
Поэтому я в мелкие и неустойчивые компании не иду работать, слишком большой риск.

Мене за відгук на доу звільнили)

За який з тих двох?) Вони наче нейтральні...

Відгук нейтральний і аргументований. Але так трапляється, коли на керівній посаді опиняється випадкова людина, яка не розуміється ні на IT, ні на управлінні персоналом. Кожен має займатися своєю справою.

Я думаю, за отзыв про PortaOne. Если директор советской закалки, тем более в 2016м — уверен, у него ещё была мулька про «что-то не нравится — за проходной ещё с десяток таких как ты стоит». Тем более в Чернигове, в не в Киеве.

Никто там не стоит в Чернигове, просто потому что специалистов пропорционально меньше.

Так надо было в новом отзыве это дописать :)

Там багато екшену було, звільнення — то тільки один епізод. Із смішного, показова порка в радянському стилі: десь 80 інженерів відірвали від роботи, зібрали в актовому залі, щоб пояснити яка я погана людина :)))
Так що матеріалу було на топ-рейтид епос для прекрасного айті, але не захотілося об все те марати руки

Раз уж начала рассказывать — стоит таки написать статью для итальянского сайта :)

Вікно для написання такої статті вже закрилось

Как хорошо что меня туда не взяли))) А кстати, тоже странно было, я ещё тогда совсем джун в саппорт шла и после собеседования дали 2 недели и задание прочитать и выучить книгу, тупо вот выучить — Linux Administration, я тогда рьяно взялась... сейчас понимаю абсурдность всего этого процесса ))) Пронесло как говорится :)

Класика «ринку лимонів». Якщо на ринку за шахрайство нема відповідальності, то ринок сам карає не-шахраїв.

Подписаться на комментарии