Як створити ІТ-курси: від ідеї — до практики

Привіт. Мене звати Інна Козак, я засновниця Jungle Courses, де ми навчаємо студентів працювати.

Ні для кого не секрет, що ринок насичений курсами для ІТ і можна взагалі навчитися самостійно та безкоштовно. Я підтримую таку позицію і колись давно теж самонавчалася. В статті хочу поділитися досвідом створення ІТ-курсів з точки зору ментора, студента та власника бізнесу.

Чому стають менторами

У багатьох бізнес-школах світу є менторські програми, у межах яких випускники стають менторами для поточних студентів. У такій співпраці ментори отримують можливість спробувати себе у новій ролі, а студенти — допомогу й підтримку від того, хто вже пройшов шлях навчання.

В ІТ така ж ситуація: менторство починається, коли один або кілька нових співробітників з‘являються на проєкті. Крім того, ментор необов’язково повинен мати багато років досвіду за плечима і звання сеньйора; а новий співробітник, своєю чергою, — необов’язково джун чи трейні.

Ментором може бути людина, яка має досвід з чимось (наприклад, конкретна тулза) і яка вже пройшла шлях налаштування та роботи відповідно до проєкту. Все просто: розібрався з проєктом, можеш поділитися своїм досвідом — стаєш ментором для нового співробітника.

За мого досвіду, траплялися різні ментори, хоча це ще не було так популярно (сама назва «ментор»). Коли влаштовуєшся в компанію, тебе обов‘язково знайомлять з проєктом та з чим працює компанія. Знайомство та відповіді на запитання, підказки з налаштувань системи обов’язково надасть так званий ментор (колега), який може мати менше досвіду роботи, ніж ви. Якість менторства від цього ніяк не гірша. Навіть навпаки: коли ваш ментор недавно закінчив сам навчання, то «за свіжими слідами» зможе точніше та швидше допомогти у вирішенні аналогічної проблеми.

По суті, ти не хотів бути ментором, ти лише допоміг колезі розібратися в налаштуваннях програми. А весь світ це називає «менторством».

Колега з великим досвідом роботи зазвичай менш завзято береться допомагати новачку та делегує це завдання своїм підлеглим. Іншими словами, Team Leader дасть завдання Junior-інженеру допомогти новому колезі. Аналогічно траплялося в мене на кожному новому проєкті, поки згодом і я не почала допомагати новачкам.

Часто сеньйорам не цікаво займатися очевидними речами і, звичайно, «не рентабельно». Тому менторами здебільшого стають люди, котрим подобається навчати, які мають достатньо часу досвід хоча б в чомусь одному, необов‘язково «величезний». Така умовна ієрархія працювала і в моїй компанії: згодом таски на менторство роздавала і я.

Так, наприклад, наша менторка з QA сама навчалася на аналогічному курсі і після року досвіду роботи QA ділиться досвідом з новими студентами. Це дає певний зв’язок та довіру від студента до студента.

Які проблеми є у менторів

1. Ментор не зобов’язаний знати все. Він лише ділиться своїм досвідом. Роль ментора може варіюватись: від коуча, який ставить запитання, до наставника, який дає поради з власного досвіду. І те і інше відбувається при вивченні будь-чого нового.

Ментор використовує свій досвід, щоб забезпечити підтримку студентові — менті.

Це означає, що лише попередній досвід зможе допомогти дати відповіді на запитання чи проблеми менті. Якщо ж досвіду в будь-чому бракує, вихід один — вчитися та розбиратися самотужки, реалізувати це на практиці, тобто отримати досвід і лише потім надати пораду менті. Іншими словами, ментор завжди вчиться та розвивається. Не можна бути ментором, який 50 років розповідає одне і те ж. Це скоріше викладач в університеті, але ніяк не ментор.

2. Ментор — не Вікіпедія чи Google-пошук. Часто ментору ставлять питання, відповіді на які давно відомі, потрібно лише трішки докласти зусиль, щоб знайти їх. Якщо бракує знань, теорії — це не менторська робота. Ментор — це досвід, тобто практика.

Наприклад, курси тестування для початківців передбачають вивчення базової теорії та термінів за спеціальністю (Test Plan, Test Cases, Bug report...). Інформації, що це таке, як пишуться, з прикладами, ви знайдете у вільному доступі. Для цього ментор не потрібний.

3. Підтримка ментора полягає не в доступності 7 днів на тиждень навіть серед ночі. Підтримка ментора полягає в розв‘язанні проблеми менті. А найчастіша проблема будь-якого студента — мотивація (про що поговоримо нижче).

Якщо сильно постаратися — можна вирішити проблему самотужки. Зазвичай на самостійні пошуки рішення витрачається більше часу, ніж хотілося б. Тоді, коли ви спробували різні варіанти, а результату не отримали, варто звернутися до ментора. Ментор може лише надати підказки або частково чи повністю вирішити проблему. Але не варто плутати, за вас вашу роботу виконувати ніхто не буде. Наприклад, ви розгортаєте тестове середовище і рухаєтеся за інструкцією ментора, і на певному етапі щось пішло не так — результат не збігається з інструкцією. Варто спробувати розібратися самостійно, зрозуміти, в чому помилка чи різниця, і лише після фіаско звертатися по допомогу.

Студент хоче заробляти

За час мого менторства було багато студентів різної вікової категорії, статі, національності. Всі, хто були новачками, хотіли одного — грошей. «А як же знання?» — дивувалася я.

Рекламні кампанії ІТ-курсів твердили таке: легкий вхід, всього за 2–3 місяці і достойна зарплата, ІТшники заробляють 3000—4000$ тощо. Зрозуміла мотивація у початківців: «Я пройду курси і зможу заробляти в рази більше (або взагалі заробляти)».

Були студенти, що говорили про розвиток, підвищення скілів чи перехід на новий етап тощо. Але якщо розібратися, навіщо ми взагалі вкладаємо в себе? Навіщо нам знання? Навіщо витрачаємо час та гроші?

Очевидно, що знання — для того, щоб використовувати їх для працевлаштуватися. А робота нам для чого? Тому немає нічого дивного, коли студент приходить і заявляє, що хоче заробляти. Всі хочуть заробляти (чи отримувати), і це нормально.

Наприклад, студентка Євгенія після перерви в декреті прийшла до нас згадати і підвищити свої скіли для того, щоб вдало працевлаштуватися, оскільки мала проблему з пошуком роботи.

Студентка Анна вирішила перекваліфікуватися, щоб і робота подобалася, і заробляти можна було.

Студент Олександр вирішив підвищити скіли на нашому курсі, працював у сфері не перший рік, але на проєкті додалися нові вимоги, щоб до них дотягувати, прийшов за знаннями.

І таких історій безліч. Мета навчання одна — гроші. Студенту-айтішнику важлива перспектива заробляти. Студент очікує, що зі знаннями він вільно вийде на ринок праці.

Мотивація, а не знання

Більшості з нас потрібна мотивація, навіть коли ви витрачаєте ресурси (гроші та час), цього недостатньо.

І так, є ціль освоїти нову професію. Психологи радять визначити свій тип мотивації. Знання того, як ви мотивуєтеся, допомагає пришвидшити процес досягнення.

Наприклад, якщо вас мотивують інші, швидше за все, це зовнішня мотивація. Коли ж ви здатні переконати, надихнути та спонукати себе до дій самостійно, психологи говорять про внутрішню мотивацію. Також виділяють мотивацію «до»: це коли людина уявляє яскраві образи, де її ціль досягнута. Нею рухає вперед саме омріяний образ, де все добре.

Серед типів мотивації в досягненні нової професії мені найчастіше доводилося працювати із зовнішньою мотивацією. Наприклад, студент хоче навчатися, бо його друг вже давно працює в IT, розповідає чудові історії про розвиток, можливості, заробітну плату. Студент хоче теж це мати.

Або інший приклад, коли студент розповідає, яке складне життя видалося на попередній роботі і що йому потрібний поштовх, щоб все змінити. Спілкується з менторами, де розповідає частину свого життя, і не тільки професійного. Він очікує підтримки, розуміння і варіанти вирішення його проблем.

Більшість студентів стали нашими друзями, ми знаємо про їхні проєкти, яка ситуація в сім’ї і чому вони не встигли виконати домашку. Певною мірою ми допомагаємо вирішити їхні невдачі.

Дуже часто студенти особисто ставлять питання менторам, на які немає однозначної відповіді, на кшталт, як все встигати, чи чому ментор може бути продуктивним, а він — ні. Бувають і взагалі особисті питання щодо виховання дітей та поєднання з роботою, наприклад.

Ми дійшли висновку, що особисте знайомство та спілкування з кожним учасником під час курсу і після нього є необхідним. Саме тому ми дуже цінуємо індивідуальний підхід до кожного.

Вчимося навчатися та працювати

Якщо сапати город кожного дня — буде менше бур‘яну. Не дуже айтішний вислів, проте це правда. Чим би ви не займалися і не практикували це постійно, навички притуплюються, а згодом і взагалі забуваються.

Будь-які курси нових навичок впродовж 2–3 місяців забудуться за кілька днів, якщо не використовувати набуті скіли. Так само як неможливо прослухати відео і стати професіоналом.

Але вчитися теж потрібно правильно. Навчання — це комплексна систематична дія. Студенти часто роблять помилки: прослухавши лекцію, беруться за виконання домашніх завдань через тиждень, або «коли час буде», або «все зрозуміло, навіщо та домашка», «щоб згадати — подивлюся в записі». Це майже провал. Потрібно все починати з початку. (Так, знаю, в університеті більшість з нас так робили.)

Так от, коли вам дійсно цікаво — ви знайдете час, будете розбиратися, овертаймити (або навчатися вночі тощо). Помітила цікавий факт, що стосується теми браку часу: записатися до салону краси на манікюр в будній день майже неможливо, записи на 2–3 тижні вперед. Час на манікюр займає до 2 годин. Це час одного уроку. Можливо, брак часу — це вигадана проблема? Питання всього лише пріоритетів.

Робота айтішника — це передусім дослідження. Не завжди є очевидні рішення для задачі. Існує тільки попередній досвід, який ви можете використати. Всі новачки запитують: «Де взяти досвід?», моя відповідь: «Вчіться постійно, вирішуйте таски». Але ніхто не хоче безкоштовно це робити, «хочу офер отримати і лише тоді будемо працювати». Тому і досвіду немає. Замкнуте коло.

Ми примушуємо, в прямому сенсі цього слова, працювати над проєктами. Даємо студентові практику, розгортаємо середовище і залучаємо виконувати завдання (ми не продаємо студентську робочу силу третім особам, якщо випадково виникнуть такі запитання). Тобто без участі студента ніяк, це дарма витрачений час.

Успіх полягає в щоденному навчанні.

Розвиток ІТ-школи та критика

«Золоті батони» після закінчення курсів — чи знайомі вам такі обіцянки? Як щодо «пройди марафон за 2 дні і отримай професію» або «айтішник отримує 5К $, і ти зможеш»?

Звідси пішов неприємний хайп щодо ІТ-курсів. І тим, кому дійсно потрібний ментор, просто знецінюють будь-які курси, бо занадто ті «золоті батони» набридли на просторах інтернету. І менторам набридли.

А коли знайомишся з людиною, яка хоче на курс за «батоном», відмовляєш. Згодом отримуєш критику та відгук на кшталт «не всіх ця компанія навчає». Ми маємо право відмовити у навчанні, якщо кандидат не дотягує до вимог або в нього інші очікування, які ми не можемо надати.

Хочу поділитися цікавою розмовою з претендентом на курс:

— Я Junior QA, хочу стати Middle. Мені потрібний ваш курс API testing.
— Добре, старт 25 червня.
— Ні, мені потрібно зараз Middle, максимум до кінця цього тижня.

Критика буде завжди, неможливо всім подобатися та задовольнити потреби кожного. Що дійсно важливо, щоб ментор та менті знайшли одне одного та спрацювалися.

Довіряти чи ні? Як перевірити, чи вам підходить курс

Більшість скаже: читай відгуки, дивися соцмережі та кількість працевлаштованих. Але відгуки можна купити, соцмережі накручують підписників, а кількість працевлаштованих ви й ніколи не дізнаєтеся насправді.

Вихід такий: проходиш інтерв’ю з ментором і визначаєш, хочеш ти з ним працювати чи ні. Все.

За працевлаштування відповідає не ментор, не школа, а ви. Якщо нічого не робити — нічого не буде. Якщо стукати багато разів в одні й ті самі двері — вони відчиняться.

Кожний бізнес — це витрати та «головний біль»

Одного разу читала на форумі коментар власника ІТ-школи, який поділився актуальним твердженням, мовляв, втомився вкладати в розвиток школи, витрачаючи власні кошти. Критики онлайн-курсів напишуть, що ми заробляємо легкі гроші, чи подібну інформацію.

На захист варто відзначити: витрати на онлайн-версію такі ж, як і на офлайн-версію. Якщо не враховувати рекламну кампанію, онлайн-конкурентів набагато більше і зайняти нішу «найкращих» складно.

Через оцифрування бізнесів витрати ростуть, і (як парадокс) кількість охочих увійти в ІТ теж зростає (що одночасно має дві сторони медалі). Зростає попит, зростає і пропозиція.

Коли ти розвиваєш школу, стаєш одночасно і ментором, і менеджером, і навіть контент-розробником. Твій фокус повинен бути комплексний, але мета як ментора — забезпечити якісні знання. (Не коментую можливість найму 20 різних посад на позиції, на початку така система не працює.)

Нам важлива якість (не кількість) як у співробітниках, так і в кількості навчальних напрямів. Тому так, доводиться займатися 24/7 питаннями різної кваліфікації.

Додатково можу відзначити різні безкоштовні івенти, які проводяться в рамках рекламної кампанії. Не знаю, які фахівці придумали проводити такі події, але користі з них мало що для школи, що для студентів. Насамперед безкоштовно студенти можуть отримати лише ту інформацію, яка є загальнодоступною для кожного. По-друге, реєструються на подібні події всі, навіть кому цього не треба (вважаю, не варто витрачати час). По-третє, витрачений час на індивідуальне спілкування з ментором набагато важливіший, ніж огляд давно відомих тем, розділів у відкритому доступі тощо (не стосується днів відкритих дверей, коли проводять екскурсії щодо напрямів навчання, можливостей).

Вважаю, якщо студент визначився з напрямом ІТ, то потрібно рухатися саме в одному напрямку, поступово зростаючи та розширюючи свої знання.

На закінчення хочу відзначити нашу мотивацію, мотивацію менторів. Це, безперечно, зворотний зв’язок. Це ваші успішні історії, можливості використання знань на проєктах. Ваш розвиток — це і наш розвиток.

Підсумки

Сподіваюся, натхнення вчитися та розвиватися у вас тільки збільшиться. Намагалася передати думки під досвідом ментора, студента та засновника. Не претендую на «ідеальність» вищенаписаного, проте жадаю поділитися та отримати досвід навзаєм.

У кожного різні історії, буде приємно, якщо поділитеся ними в коментарях.

👍НравитсяПонравилось4
В избранноеВ избранном7
LinkedIn
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Допустимые теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Спасибо большое, очень классная статья. Для многих, желающих начать свою карьеру в IT есть полезная информация, каждый может выбрать свой путь

У Вас в профиле указано, что Вы работаете в jungle consulting.

Вообще без палева.

Похоже на вшаговские липовые отзывы: дружный дpoч на брудершафт между своими.

Марія була кращим студентом і продовжує свій шлях з нами як ментор.
Чи право на відгук треба відібрати?

Ви знаєте, Інна, ви в своєму рекламному пості самі собі суперечите.
Спочатку пишете, що студент може все вивчити самостійно. Потім доводите, що для навчання потрібен ментор.

Вчитися самостійно потрібно буде незалежно від того, хоче людина цього чи ні. Ментор лише направляє, ділиться досвідом, допомагає, якщо йому відомі подібні кейси.
Саме цим ми і займаємося.

Вибачте, але якщо людина може вчитися самостійно, то йому не потрібні ні ваші ментори, ні будь-чиї інші.
Він зможе і сам отримати знання, і свій практичний досвід.
Дуже дивно, що ви відкрили свої курси, не розуміючи таких елементарних речей.

відповіла вже на це запитання чи зауваження попереднім коментарем.
«Засунути флешку в голову» ніякий ментор не в змозі.

Поясню простую мысль. Если я захочу что то выучить ну патамуша интересна это один вопрос, если мне надо быстро и в зжатые сроки получить ликбез по самой важной инфе то вот тут хороший курс самое оно. Т.е. плата за экономию времени.

дуже дивно що ви настільки далека людина що вам потрібно пояснювати хто такий ментор (наставник). Якщо вас забанили в гуглі можу скинути визначення

Рекламні кампанії ІТ-курсів твердили таке: легкий вхід, всього за 2–3 місяці і достойна зарплата, ІТшники заробляють 3000—4000$ тощо. Зрозуміла мотивація у початківців: «Я пройду курси і зможу заробляти в рази більше (або взагалі заробляти)».

Так, так часто буває, тому ми у себе на освітніх курсах IT-Discovery перейшли більше на формат тренінгів, коли до нас приходять люди, які вже працюють в ІТ. it-simulator.com/#/event

Ментор використовує свій досвід, щоб забезпечити підтримку студентові — менті.

Що таке менті?

Ментор і менті (з англ. «mentor and mentee» — букв. «наставник і підопічний») — ведучий і той, кого ведуть.

Достатньо було скористатися Google пошуком.

Вибачте, але якщо ви пишете пости так, що їх без Google пошуку не можна зрозуміти, то може краще взагалі не писати?

Особисто я, коли не розумію якогось вислову тощо, загуглю, перш ніж написати, що не подобається чи не розумію.

Це якби вас запитала: «Що таке Java?»

mentee

Це може бути профдеформація
Бо це слово я вперше чую
І гугл відправляє на першій сторінці на тлумачні словники

І якщо зменшити пафосність, то

наставник і підопічний

звучать краще ніж оті менти

«Ментор» у всіх на слуху, а от «менті» викликало занепокоєння.
В будь-якому випадку, в тексті статті є пояснення «студент — менті»

Хватит использовать англицизмы если есть нормальные варианты
В обиходе используется
Ментор — студент
Или
Преподователь — студент
Даже в английском mentee не используется нигде кроме псевдоайтишных газетенок, так зачем его тут использовать

Якщо розібратися, mentee далеко не нове слово і точно не про єдині псевдоайтішні статті.
Mentee має набагато старше походження і вживаєтся на заміну «protégé (male), protégée (female)» — особа, яка отримує наставництво.
Викладач / студент мають дещо інші взаємовідносини, які відрізняються від поняття менторства.

Вважаю, розширювати словниковий запас, є хорошою звичкою.

Ментором може бути людина, яка має досвід з чимось (наприклад, конкретна тулза) і яка вже пройшла шлях налаштування та роботи відповідно до проєкту. Все просто: розібрався з проєктом, можеш поділитися своїм досвідом — стаєш ментором для нового співробітника.

Теж не згоден. Це як сказати — кожен може стати директором.
Для того, щоб стати і успішно працювати ментором, потрібно мати гарні навички комунікації і добре розбиратися в психології, а це явно не всім дано.

У цитаті, яку ви виділили, написано про досвід, знання та можливість передати такий досвід.
Але психологом бути не обов‘язково.

не всім дано
може бути людина
Ні для кого не секрет, що ринок насичений курсами для ІТ і можна взагалі навчитися самостійно та безкоштовно

Я не згоден з цим твердженням.
По-перше, потрібно привести статистику — скільки людей навчалося самостійно і скільки з них вивчилися успішно.
Виходячи зі свого досвіду роботи і викладання — без ментора/наставника/викладача вивчити щось самостійно або дуже складно або дуже довго.

Так, не всі вміють вчитися самостійно.
Але не всі приходять на курси, в кого не вийшло самостійно освоїти професію чи підвищити кваліфікацію. Багато хто йде за порадою, щоб перейняти досвід чи знання у інших, і не тільки менторів, а і студентів.

А щодо статистики, то сумніваюся, що можна отримати чітку картину. Курси курсами, але викладач чи ментор всеодно не надасть всю необхідну інфу, щоб вистачило на все життя чи підходило під будь-який пооєкт. Рано чи пізно потрібно буде розбиратися самостійно.

самостійно або дуже складно або дуже довго.
і можна
потрібно привести статистику — скільки людей навчалося самостійно
Виходячи зі свого досвіду роботи і викладання — без ментора/наставника/викладача вивчити щось самостійно або дуже складно або дуже довго.

Так ви експерт! Тут просто нічого додати, це топ рівень експертизи

Як створити ІТ-курси: від ідеї — до практики

Материал не дает ответ на вопрос; даже не рядом.
Это какие-то рассуждения на тему «образование».

«Рассуждения» на тему ІТ-курсів, з прикладами та реаліями.
«Образование» — це дуже обширне поняття, і не курсами єдиними та не IT єдиним.

— Я Junior QA, хочу стати Middle. Мені потрібний ваш курс API testing.
— Добре, старт 25 червня.
— Ні, мені потрібно зараз Middle, максимум до кінця цього тижня.

Шутки-шутками, а если хорошо подтянуть теорию (за неделю) и иметь пару лет опыта работы джуном, то вполне можно пройти собес на мидла и существенно вырасти по деньгам.

Я надеюсь, это был все таки нормальный джун, а не «я-прошел-2-недельные-курсы»-джун)

Підтягнутися можна, звичайно, за короткий проміжок часу.
Це була ситуація з амбіціями: «отримав сертифікат з курсу — вже мідл».

Я би розділяв все ж понятття онлайн-школ, курсів, індивідуального коучінгу, менторства і тд. Бо склалося враження, що підсвідомо ніби йдеться про все те саме. А це різні речі.

Стосовно інформації. Думаю, що ви не зможете не погодитися, що зараз інформації достатньо на будь яку тему — хочу стати айтішником, можна все необхідно нагуглити, знайти в мережах; хочу стати авіаконструктором — в принципі, шлях такий самий.
В чому тоді фішка ваших курсів(чи то школи, чи то менторства)?що ви одразу в реальні умови їх направляєте, на роботу з реальними проектами?

Так, ви влучно підкреслили, ми навчаємо працювати на проєктах, з максимальною концентрацією роботи в команді, з тасками, з повним циклом розробки. При цьому курс передбачає онлайн включення (не записи) менторів, для підтягнення теорії, інструкцій по налаштуванню тощо. Протягом усього періоду навчання студент може вільно спілкуватися як з ментором так і з командою, отримати допомогу індивідуально.

Психологи радять визначити свій тип мотивації.

На цьому перестав читати

Дуже важливо що Ви це усім повідомили, навіть не знаю як би читачі жили б не знаючи, що ви перестали читати статтю. Дякую за таку важливу та змістовну інформацію!

Так а чому Вам так підгорає? Людина виказала свою позицію і бачення відповідною дією. Чи треба тільки хвалити статтю? Там же ж написано «не претендую на „ідеальність“ вищенаписаного».

Та мені абсолютно всеодно, людина виказала своє фе без конструктивної критики, так зазвичай роблять 5-ти річні діти. Та і впринципі, інформування всіх навколо, що я ось перестав читати це якось дивно. Кому взагалі цікаво що хтось там перестав читати?

Вадиме, ну Ви ніби перший раз на Доу, їй Богу)

та не перший, але і не коментую/читаю все підряд. Цікавий хід думок таких людей. Особисто мені якщо щось не подобається я просто ігнорую і займаюсь своїми справами далі

Як я люблю казати: тролів боятись — на ДОУ не ходити

Але я погоджусь з Вашим опонентом, бо в коментарях хочеться більше конструктиву (в т.ч. і критики). Читати «кілометрові» беззмістовні коментарі немає ні часу, ні сил

С курсами даже проще, чем с любым другим бизнесом, если умеешь доносить мысль в целом.
Надо просто взять свой путь в индустрию (вы не входили в индустрию сами? — всего хорошего), идеально дополненный теоретической базой (теоретическая база не на уровне? — до свиданья) и с помощью красочных разносторонних примеров, взятых из богатого профессионального опыта (нет богатого профессионального опыта? — "катись колбаской"©) делается последовательный и полный с точки зрения необходимых навыков курс. Иначе получаются полуфабрикаты.

Идеальные, на мой взгляд, примеры таких курсов:
fullstackopen.com/en
open.appacademy.io

Курси онлайн в записі — це напівфабрикат, на мій погляд. Подивитися відео, повторювати за кимось можна, але це не повноцінне навчання на проєктах.
Якщо немає відчуття роботи в команді, відповідальності за таски, дійсних проєктів, які виходять в production, такі курси занадто теоретичні та абстрактні (хоча, так, теорію потрібно, але через 2 дні студент її забуває, не використавши на проєкті).

Вы бы хоть глянули ради любопытства, я же не шлак с udemy кинул: там самостоятельные задачи с проверочными спеками, а по первой ссылке вообще весь цикл разработки CRUD прилржения с взаимодействием бэка с фронтом и настойкой CI.
Вы каких-то студентов описываете, которых родители в ВУЗ запихнули. Слушателю курса по идее самому интересен успех мерлприятия

Ваші посилання цілком підходять для навчання, хто вміє навчатися самостійно. Проте без команди, приорітетів, процесів (хотіла наголосити на цьому).

Щодо студентів, то незалежно вікової категорії, % кому не підходить ІТ, бажає лише прослухати без домашок, відкладає на потім і т.д. (причин багато) — високий. Основна причина — це робота і брак часу на повноцінне занурення в проєкт на 2-4 місяці.
Протилежні випадки теж описала. Вважаю також, що успіх залежить від самого студенда і саме він повинен бути зацікавлений в цьому.

С гарантированным трудоустройством? Это надо , чтоб лохи клюнули

Вважаю, не існує гарантії працевлаштування на будь-яких курсах, в будь-якій компанії. Про це і стаття.

курсы по созданию курсов!

Не наш формат. Але і така ситуація існує на ринку.

Подписаться на комментарии