Первинні документи: акти, інвойси і т.д. — якщо їх банки не вимагають, можливо можна про них забути?
Сьогодні все більше актуальною стає проблема первинних документів ФОП на спрощеній системі оподаткування. Чи чули ви про це? Чи вирішили, що це вас ніяк не стосується? Отож...якщо ви зареєстровані підприємцем, то тема первинних документів якраз є актуальною і важливою для вас.
Основною проблемою є те, що ФОПи, обираючи спрощену систему оподаткування, впевнені, що супровід є простим та нічого не потребує в їх діяльності, окрім книги обліку доходів (яку, до речі, з 2021 року відмінили) та дотримання лімітів. Зіштовхнувшись із податковою перевіркою, питання первинних документів для підприємців все більше «набирає обертів»? Чому це так важливо, а головне, що саме цікаво податківцям? Давайте розбиратися.
Отже, ФОП має здійснювати свою діяльність та отримувати дохід відповідно до обраних та зареєстрованих КВЕД, які зазначаються у Витязі платника єдиного податку. В такому випадку, щоб підтвердити, що дохід отриманий згідно з тих видів діяльності, які зазначені у Витязі платника єдиного податку, підприємцю потрібно мати первинну документацію. Якщо відсутні документи, які підтверджують отримання доходу від зазначеного виду діяльності, то дохід підприємця може оподатковуватися за ставкою 15% для платників ЄП
Варто наголосити, що податківці можуть позбавити права перебування на спрощеній системі — «задніми числами». Тобто, якщо ви зареєстровані як ФОП на спрощеній системі з 2017 року і не маєте первинних документів, то вас можуть позбавити статусу спрощенця і отриманий вами дохід за період, коли ви перебували на спрощеній системі оподаткування, а це може бути декілька років, оподаткують 18% ПДФО та 1,5% військовий збір + 22% ЄСВ не з суми мінімальної зарплати, а з суми чистого доходу. І в такому випадку, щоб зменшити суму податків до сплати, вам потрібно мати первинні документи, які підтверджують витрати за попередні роки. А як показує практика, у ФОП, які надають ІТ-послуги, здебільшого відсутні витрати. Крім того, якщо це ФОП, який займається іншими видами діяльності, з досвіду, рідко коли в нього є первинні документи на витрати.
І ще один нюанс, але не менш важливий, стосується товарів, які ви реалізуєте. Якщо відсутні первинні документи на придбання товару, то податківці мають право вважати, що такий товар придбаний вами у фізичної особи і оплачений вами дохід за такі товари, ви мали б, як податковий агент — оподаткувати, сплативши ПДФО та військовий збір.
Крім того, до таких суб’єктів господарювання, якщо товари не обліковані у встановленому порядку, та/або які не надали під час проведення перевірки первинні документи, що підтверджують купівлю товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті), за рішенням контролюючих органів застосовуються фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів (мається на увазі не вартість придбання, а саме вартість реалізації таких товарів), які не обліковані у встановленому порядку, але не менше 10 НМДГ (ст. 20 Закону № 265). Також таких ФОПів можуть позбавити права перебування на ЄП і в нашій практиці вже були такі випадки. ФОПів лишали ЄП, оскільки не було документів, які підтверджують купівлю товару і немає підтвердження, що саме цей товар ФОП і продавав, і на продаж яких він має зареєстровані КВЕДи.
Які документи повинні бути у ФОП на єдиному податку?
(дохід оформляється такими первинними документами):
- Банківська виписка;
- Товарний чек з оплати товару;
- Квитанції;
- Фіскальний чек касового апарату;
- рахунки-фактури (інвойси);
- акти надання послуг;
- видаткові накладні.
При отриманні оплати готівкою за товар або послугу, підприємець повинен виписати товарний чек або розрахункову квитанцію, що підтверджує отримання готівкових коштів. По послугах повинен бути оформлений акт наданих послуг, який підтверджує, які саме послуги, і на яку суму були надані. При операціях з готівкою (або розрахунок через термінал) ліміт для ФОП, щоб не встановлювати РРО (ПРРО) складатиме 220 МЗП (з 01.01.2021 ця сума становить 1 млн. 320 тис. грн.)
Слід звернути увагу: який саме товар вказується як реалізований у первинних документах. Потрібно стежити, щоб не виявилося, що оприбутковується один товар, а реалізується — інший товар. Якщо з’ясовується, що ви реалізовуєте товар, який не купували (у вас по такому товару немає видаткової документації), то з’являться питання про походження такого товару.
І на завершення! За незбереження первинних документів, податковими органами до вас може застосовуватися адміністративний штраф у розмірі 1020 грн за перше виявлене таке порушення, і за повторне протягом року — 2040 грн.
Наталя Юдіна,Директор в bip.net.ua, t.me/bip_net_ua ; моб.: +380506290469 (telegram)
32 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів