Перепитуйте, сміливо кажіть «я не знаю» та будьте ініціативні. Як збільшити шанси отримати офер
За рекомендацією однієї розумної людини починаю статтю з метаданих: автор статті CTO з
З метаданими покінчили, тепер перейдемо до статті :)
Ілюстрація Марії Рибак
Як отримати такий бажаний офер
Зарплата спеціаліста залежить не тільки від рівня знань, а й від того, наскільки добре він чи вона себе продає. Я знав стронг джунів, які працювали із зарплатою стронг мідлів, і стронг мідлів, які працювали із зарплатою стронг джунів. Всі ми любимо заробляти багато і «прямо вже». Один зі способів збільшити свій дохід — підвищити технічні знання і довести своїй компанії, що ти того вартий(а), але це довгий і копіткий процес. Також можна успішно пройти співбесіду в іншу компанію, отримати офер і піти туди на значно більший кавалок хліба — такий варіант часто є швидшим за перший. Або прийти з офером до поточного роботодавця і просити, щоб зрівняли.
Але очевидне питання: на співбесіди ходить багато людей, а офери отримують не всі. А як швидко і легко збільшити свої шанси на отримання робочої пропозиції після проходження співбесіди?
Перший і найбільш очевидний крок для цього — поліпшити свої технічні знання. Це займе багато часу і зусиль, і це неможливо зробити за 30 хвилин перед співбесідою. А в цій статті ми поговоримо про ті речі, які можна і треба робити безпосередньо перед і під час інтерв’ю для того, щоб збільшити свої шанси на успішне його проходження.
Всі відвідані мною співбесіди закінчувались одним з трьох способів:
- кандидат настільки крутий технічно, що неважливо, які в нього софт скіли і яку зарплату він просить — ми мусимо мати його в компанії;
- кандидат технічно бездарний, немає змісту продовжувати з ним будь-яку розмову;
- кандидат дещо знає, дещо ні. Певні гроші йому варто платити, а якісь інші — ні. Якщо комбінація знання + софт скіли + зарплатні очікування буде кращою, ніж в інших кандидатів, то варто його брати в компанію.
Перші два пункти виходять за тему статті, зосередимось на третьому. Як схилити це «якщо» у ваш бік?
Як збільшити шанси на те, щоб вас запросили в нову компанію. Поради
Багато хто черпає більше користі з практичних кейсів, ніж з теоретичних розмірковувань, тому нижче наведені реальні приклади з провалених співбесід і короткі висновки щодо кожного з них.
Почнемо з початку співбесіди. А точніше, перенесімо його на 10 хв, бо я застряг в заторі.
Не запізнюйтесь на співбесіду. Приходьте на 5 хв раніше онсайт і на 2 хв раніше онлайн.
Якщо ви запізнились — просіть вибачення. Якщо ви прийшли на хвилину пізніше — просіть вибачення. Вам це нічого не коштує, у 90% випадків це нічого не змінить, бо інтерв’юер такого короткого запізнення не помітить. Але в 10% випадків вам попадеться педант, який має на співбесіду рівно 42 хвилини і в якого всі питання, час на фідбек, графік роботи після співбесіди і взагалі все життя розписане похвилинно. А ви зіпсували йому настрій, бо він мав рівно о
На бекенд/фулстек інтерв’ю я часто ставлю питання із SQL — «яка різниця між LEFT JOIN та OUTER JOIN». Багато кандидатів, побачивши, здавалося б, шаблонне питання, починають розписувати різницю між LEFT JOIN та INNER JOIN. І тільки найуважніші та найдосвідченіші бачать, що це питання «із зірочкою» і відповідають, що різниці немає і питання некоректне, бо LEFT є одним з типів OUTER JOIN.
Уважно слухайте питання, які вам ставлять.
Часто на співбесідах кандидатам ставлять питання з «перчиком», в якому вся суть залежить від одного слова. Часто їх будують нешаблонно, щоб зрозуміти хід думок кандидата. Якщо ви не зрозуміли або «майже зрозуміли» питання — краще перепитати, уточнити. В найгіршому випадку інтерв’юер подумає, що ви зануда, але «зануда» — набагато краще, ніж «неуважний».
Кандидат: «Я хочу піти з компанії, бо мене тут змушують фіксити баги, я думав, що буде суто розробка нового функціоналу. І менеджмент тут дебільний».
Не відгукуйтеся погано про попередніх роботодавців.
Тут табу. Якщо ваш попередній роботодавець не змушує дітей працювати по 20 годин на день без зарплати і не б’є працівників різками — не кажіть про нього погано. Якщо у вас погана думка про поточного чи минулих роботодавців — краще тримайте її при собі. Ми, люди, кожну ситуацію примірюємо на себе. Тому очевидним є те, що інтерв’юер буде на себе примірювати роль ваших попередніх роботодавців і дійде до логічної думки «якщо він так погано говорить про попередніх роботодавців, то як він буде говорити про нас?». Тому про колишніх — як про покійників: або добре/нейтральне, або нічого.
Під час JS-інтерв’ю я часто запитую про глобальний об’єкт Proxy. Менш досвідчені програмісти впевнено починають розповідати про http proxy, особливо настирні навіть після кількох уточнень, що «мене цікавить глобальний об’єкт JS Proxy, а не http proxy», продовжують, що жодних інших proxy в JS немає, вони точно знають, бо багато разів його не використовували.
Не бійтеся відповісти «я не знаю».
Деякі кандидати замість того, щоб чесно відповісти «я не знаю» починають вигадувати, як воно мало б працювати на їхню думку. І видають свої здогадки за те, як є насправді. В інтерв’юера виникає думка «раз він вгадував це питання і не вгадав, то, може, він і інші вгадував, але вгадав?». Тому рекомендую завжди бути чесним. Якщо ви чогось не знаєте, але здогадуєтесь — краще користуйтесь формулою «я не знаю, але думаю, що...»
Одного дня був кандидат, який «не має жодних питань, у вас з профілю на ДОУ все зрозуміло». Він казав, що хоче змінити роботу, бо йому «не підходять процеси й команда в поточній компанії». Єдина думка, яка виникає: а звідки ти можеш знати, які в нас процеси? Ти ж про це навіть не питав. Очевидно, кандидат прийшов поспілкуватися без наміру міняти роботу. Бо людина, яка справді розглядає варіант зміни роботи, яка хоче в новій компанії пропрацювати хоча б рік-два (бо кандидати, які й року не збираються в нас працювати, нам не потрібні), не може не цікавитися, де пройдуть наступні два роки її життя.
Ставте питання інтерв’юеру.
Підготуйте собі список типових запитань, які ви будете ставити інтерв’юеру. Кандидати, які ставлять навіть найбільш примітивні запитання завжди залишають по собі краще враження, ніж ті, котрі питань взагалі не мають.
На одній скайп-співбесіді були присутні кандидат, рекрутер, проєктний менеджер і я, на той час техлід проєкту. Невдовзі після початку розмови кандидат попросив «хвилинку, тут по роботі відволікають». Потім ще раз. І ще, і ще. Загалом протягом співбесіди його «відволікали» 8 разів, 21 хвилину (так, я засікав) ми сиділи мовчки і чекали, поки він повернеться в розмову. Якщо підсумувати, то ми втратили понад годину свого часу даремно. Я розумію, трафунки бувають. Але якщо ви бачите, що з проєктом настільки великі труднощі — краще попросити перенести інтерв’ю, навіть за 5 хв до дзвінка — тоді люди з іншого боку зможуть принаймні ефективно використати цей час на інші завдання. В результаті цього інтерв’ю було нуль фідбеків «кандидат молодець, дуже переймається своїм проєктом» і три фідбеки «в кандидата повністю відсутній скіл тайм-менеджменту».
Не відволікайтеся на дзвінки/меседжі під час інтерв’ю.
Всі ми одне одного поважаємо. Коли зустрічаємося з друзями, кладемо телефони екраном вниз, щоб вони не псували спілкування. Намагайтеся всі свої справи вирішити до інтерв’ю, щоб у процесі вас не відривали ні доставка піци, ні робота, ні кіт/собака. Компанія-інтерв’юер вже витратила на вас багато часу і грошей — на обробку резюме,
Наступні два без практичних кейсів, бо «я не маю доступу до свого GitHub-акаунту, всі проєкти під NDA, пет-проєктів у мене немає, я ніяк не можу показати приклад свого коду» (а не тому, що в мене гамн*код). Підготуйте собі один репозиторій з гарним кодом, щоб його показувати на інтерв’ю.
Читайте топ-10 запитань на інтерв’ю для цієї позиції від Google.
Перед інтерв’ю гуглимо «top interview questions» і читаємо перші
Намагайтеся правильно зрозуміти питання і не бійтеся перепитати.
Якщо ви не до кінця впевнені в питанні, яке вам поставили — не відповідайте. Краще перепитати, навіть кілька разів, ніж відповісти неправильно. Бо навіть якщо ви знали правильну відповідь, але неправильно зрозуміли/почули питання, то для інтерв’юера буде виглядати так, ніби ви відповіді не знаєте, але вигадуєте щось, щоб не мовчати.
Кандидат на позицію ПМ написав у резюме інформацію про те, що він має PMI-сертифікат. Звичайно ж, ми перевірили. Коли імені кандидата в базі PMI не знайшлось, ми написали лист в PMI. Ми навіть перепитали в кандидата на співбесіді, чи він не міняв ім’я/прізвище і чи здавав сертифікат в Україні. Коли ми попросили його надати лінк на сертифікат або хоча б файл сертифікату, він не зміг. Звичайно ж, про джоб-офер не могло бути й мови. А здавалося б, один рядочок в резюме, хто це помітить...
Кілька разів я був свідком того, як на онлайн-інтерв’ю кандидати запрошували «групу підтримки». «Ти будеш сидіти з іншого боку монітора, а я буду натискати м’ют» — ідеальна схема. Але, на жаль, з боку інтерв’юера воно виглядає мегаочевидно: очі бігають, стандартна схема відповіді «питання — безглузда відповідь/мовчанка — мікрофон на м’ют — краща відповідь». Найгірше, коли невчасно вмикають мікрофон: деколи «група підтримки» не встигає одразу замовкнути.
Не обманюйте на інтерв’ю.
Не пробуйте брехати/перемудровувати інтерв’юера. Брехня завжди виходить назовні й повністю руйнує довіру. Крім того, коли вас візьмуть на роботу, буде випробувальний термін. І якщо група підтримки не буде замість вас працювати, то випробувального ви не пройдете.
Кандидат мав 9 років досвіду і зарплатні побажання стронг джуна. Такі випадки завжди сумнівні, але я вирішив спробувати. На співбесіді чоловік на всі питання відповідав
Проявляйте ініціативу, не бійтеся роздумувати над відповіддю, в якій не впевнені.
Інтерв’ю — це все, по чому роботодавець ухвалює рішення, наскільки добре ви можете працювати. Якщо ви мовчите, відповідаєте сором’язливо, не берете на себе ініціативу — це погіршує враження про вас. Коли вам ставлять питання — думайте вголос. Краще показати інтерв’юеру, як саме ви знайшли половину вирішення, ніж довго думати мовчки і вкінці не дати відповіді або дати неправильну.
Tl;dr
Хочете отримати кращу роботу? Хочете просунутися у своїй компанії? Хочете отримати більшу зарплату, кращі проєкти — проходьте добре співбесіди. Навчіться робити так, щоб потенційний роботодавець хотів отримати вас як працівника попри рівень знань. Бажаним для кожного з них є один тип працівників: надійні, неконфліктні, уважні, лояльні, такі, які вболівають за компанію. Тому, щоб залишити про себе хороше враження — вам варто показати, як гарно ви вписуєтесь в цей тип.
Софт скіли і вміння комунікувати часто впливають на ухвалення рішення не менше, а деколи й більше за технічну складову. І хоча жоден інтерв’юер не спитає про жоден із софт скілів прямо, кожен буде дивитися на них опосередковано, ваше завдання — продемонструвати їх з найкращого боку. Покращити те, як ви подаєте себе, можна швидко і без великих витрат часу на навчання, просто дотримуйтеся правил викладених вище.
54 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів