Парадокс українських IT-компаній: чому культивуються посередні програмісти?
Багато керівників IT-компаній впевнені, що утримати програмістів в компанії можна тільки зарплатою. На наш погляд, проблема криється набагато глибше!
IT-фахівцям потрібні тільки гроші?
Для початку слід сказати, що більшість компаній переживають, чи влаштовує їх програмістів зарплата. Втім, це стосується не тільки програмістів, — у сфері Тестування ПЗ, дизайні користувальницьких інтерфейсів, менеджменті і в технічній підтримці, спостерігається аналогічна проблема. Давайте будемо чесні: якщо IT-фахівець працює, значить, його все влаштовує на цей час. Але це не заважає йому розглядати альтернативу, така логіка будь-якої розсудливої людини.
Будь-яка IT-компанія моделює ситуації, що б було, якби вдалося найняти досвідченого розробника, а не посереднього. Це природно, адже ми часто думаємо, що у сусіда дружина краще. Тішимо себе ілюзіями, що управляти активними та ініціативними програмістами було б набагато легше, ніж посередніми. Чим же це відрізняється від бажань співробітників компанії?
Як правило, людина прагне проводити час в суспільстві розумних, творчих і цікавих людей. Потрібно брати до уваги, що людина завжди хоче кращого для себе. Він зіставляє різні дані і факти. Те, що IT-фахівець в компанії стежить за тим, де і як оплачується його робота, ходить на співбесіди в інші компанії — не є проблемою для HR. Це говорить про те, що у нього є можливість аналізувати дані, якими він і користується. До того ж його цікавить кар’єрне зростання, а значить — це, як мінімум, амбітний і активний IT-фахівець.
Набагато гірше, якщо у вас на аутсорсі програмісти не хочуть переходити на складніші проєкти, а хочуть роками «пилити» один і той же проєкт. Якщо в аутсорсинговій компанії є розробники, зацікавлені в кар’єрному зростанні, можна констатувати, що це велике везіння. Головне, не упустити шанс — утримати такого фахівця. Однак сама корпоративна культура в аутсорсингу спрямована на те, щоб створювати культ посередніх безініціативних співробітників, в той час, як для масштабування бізнесу — потрібні якраз лідери.
Проблеми корпоративної культури
Це факт. Згідно з проведеними опитуваннями серед сильних розробників (Senior Developer, Tech Lead, IT Architect) з професійним досвідом роботи від 5 років, тільки 25% незадоволені оплатою своєї праці.
Так що насправді, основні причини відходу талановитих програмістів з компанії майже ніяк не пов’язані з рівнем зарплати. А з чим же?
1. Порушення обіцянок
Якщо говорити просто, при найнятті хтось щось пообіцяв IT-фахівцеві і не виконав цього. Наприклад, роботу з цікавим проєктом, унікальним обладнанням замовника або технологічним ноу-хау. Більш того, в аутсорсинговій компанії можуть бути дуже хороші умови, в тому числі і зарплата, і офіс, і навіть можливість тримати розробника на «лавці запасних», поки не підвернеться проєкт.
Якщо провести в таких компаніях дослідження, то найчастіше з’ясовується, що власник бізнесу абсолютно не бажає налагодити комунікацію з ключовими співробітниками. Він навіть не володіє інформацією про те, чи були з боку його компанії дані, але потім не виконані якісь обіцянки. Більш того, в будь-який, не обов’язково аутсорсингової компанії, навіть якщо вона йде вгору, все одно є ціла купа незгод, затаєних образ і невиправданих очікувань.
А тепер більш конкретно. Наприклад, одному розробнику пообіцяли, що він стане тімлідом, але потім з’явився більш перспективний, з точки зору менеджменту, співробітник, і на цю посаду призначили його. Новий співробітник дійсно цього гідний, він приносить компанії більше прибутку, але — обіцяли ж зовсім іншому розробнику! І обіцянка не була виконана.
Ще приклад: Middle-програмісту пообіцяли дати Senior, коли він проявить себе в роботі. І ось, з його точки зору, він реалізував якусь евристику або новаторську ідею, яка значно поліпшила проєкт, але ніяких змін не відбулося, так як менеджмент не має компетенцій цього оцінити. А найчастіше співробітник продовжує показувати хороші результати, а керівництво взагалі забуло про свою обіцянку.
Клубок протиріч, невиконаних обіцянок і розбіжностей збільшується, тому HR часто намагається списати це на зарплату. А проблема-то набагато глибше, але, як не парадоксально, — простіше: насправді ви не знаєте, що подобається і що не подобається вашим програмістам! Досить часто зарплата для висококласного професіонала — самий останній фактор. Буває також, що спочатку проєкт йде в одному напрямку, використовуючи сучасні технології, а після різко змінює курс на підтримку чинних. І багатьом IT-фахівцям це не подобається. Чому?
В аутсорсі не формалізовано розвиток кар’єри
Я часто чую висловлювання представників IT-компаній, про те, що у них — все відмінно, що всі співробітники щасливі і працюють, як маленька сім’я. Можливо, я здаюся різким, але я стверджую — керівництво таких компаній нічого не розуміє ні в бізнес-процесах, ні в управлінні людьми. Цікаво, але їм подобається жити в комуналці під назвою галера. Адже галери приречені втрачати найперспективніших і сильних програмістів, залишаючи у себе посередніх програмістів. Причому, замість усвідомлення факту, що вони самі їх культивують, обурюються про те, що ці співробітники «лівачать». Компанії намагаються аналізувати їх дії за допомогою примітивних технологій на зразок трекерів або систем оцінки активності в корпоративних чатах і на пошті, хоча насправді, розробникам платять саме за те, щоб вони створювали якісний код.
І ще приклад. В аутсорсингову компанію наймають перспективного програміста без комерційного досвіду роботи. І всього за три роки роботи він встигає спробувати себе на багатьох посадах, підвищує свою компетентність, отримує кваліфікацію Senior Developer, але перспектив подальшого розвитку в такій компанії для нього немає взагалі.
Наш досвід свідчить, що особливо ситуація ускладнюється, коли всі ключові IT-позиції в компанії пов’язані дружніми відносинами. Він розуміє, що, раз він не зможе зайняти наступну позицію, робити йому нічого, і залишає компанію. Маленьку «дружну» компанію.
Розсудливий власник будь-якої IT-компанії повинен розуміти одну просту річ: якщо ви хочете, щоб IT-фахівців все влаштовувало (не тільки зарплата), щоб вони довго у вас працювали — ви повинні займатися стратегією розвитку свого бізнесу, а не просити HR «додати» ще плюс $500 до гарячої вакансії, яку треба терміново закрити.
Коли ваш бізнес не росте, то ви залишаєтеся з самими млявими, посередніми і безперспективними програмістами. І тому ідея багатьох IT-компаній про те, що можна виростити аутсорсинговий бізнес до якогось рівня, а після, хоч трава не рости — хибна. Інакше культивація посередніх програмістів буде засмоктувати компанію в болото.
Страх перед «зайченям»
На форумі популярного ресурсу DOU, представник IT-бізнесу розповів про свій страх: кваліфікований IT-фахівець може в робочий час левачить на інші компанії, тому що він слабо залучений. І назвав цей феномен «зайченям». Але що, якщо програміст не слабо залучений, а просто — слабкий співробітник? Хіба варто боятися слабких «зайченят»?
Боятися треба сильних «волків», які працюють з вами не як наймані співробітники, а як підприємці за ФОП-договором, і які можуть піти в будь-який момент, забравши собі ваших замовників. І ніякі NDA не допоможуть — рішення приймається українським судом, а в нашій судовій практиці немає такої тенденції. Так що, швидше за все, ваші загрози з юридичного боку будуть просто зайвими витратами на судові витрати.
Ну поміркуйте самі, програміст дуже часто сам приймає завдання від замовника, має доступ до його коду та інфраструктури, складає документацію. Що може перешкодити йому стати вашим конкурентом? Правильно — млявість і «зайчізм»!
Для прикладу. Якщо IT-фахівець йде і починає створювати власний бізнес з вашим колишнім замовником — це головна ознака відсутності стратегії бізнесу в компанії і величезні каверни в HR відділі. Дивіться самі, що відбувається, коли програміст спілкується з замовниками, може бути присутнім на зустрічах, і обговорює плани проєкту. Він сам планує, спілкується із Замовником і виписує рахунки на оплату. І подивіться на все з його точки зору: адже він, по суті, робить все! Саме тому він думає наступним чином: якщо я можу все це робити, то чому б не відкрити свою справу? Здається, що все легко і просто. Але «зайченя» зазвичай полохливе і не намагається цього робити.
Порада перша: чітко розробити бізнес-процеси. Іноді здається, що в аутосрс/аутстафф компаніях неможливо планувати проєкти і встановити чіткий час, який знадобиться на реалізацію тієї чи іншої вимоги замовника, без можливості обговорення з ним безпосередньо. Однак для IT-фахівця з солідним стажем роботи, сформувати список завдань, виходячи з виду проєкту і розставити зразкові естімейти — цілком реально. Звичайно, кожен раз чітко дотримуватися рамок не вийде, однак без них неможливо контролювати «вовків», планувати естімейти для «зайченят», і розвиватися.
По-друге: кожен повинен робити свою роботу. Програміст не повинен виконувати функції менеджера. Тобто, коли замовник звертається до вашої компанії, він не повинен безпосередньо потрапляти до IT-фахівців-найманців, але до експерта, який буде займатися перетворенням замовлення в ряд технічних вимог. Він повинен мати список проєктів і компетенцій розробників, щоб чітко розбити вимоги на підзадачі і вказати приблизний час, за який IT-фахівець може її виконати.
Взявши завдання, програміст дає зворотний зв’язок експерту: в залежності від ситуації, приймається рішення про більш ефективну реалізацію і коригується естімейт. Залежно від результатів розробки, остаточно домовляється з замовником не експерт, а менеджер по роботі з замовниками. Після цього кожен чітко розуміє, за що саме йому платять. Розділіть функції, щоб не було ніяких проблем.
Страх власника бізнесу, що програміст на віддаленці намагається домовитися паралельно про роботу з іншою компанією — реальний. Але розберімось, чому він так мислить? Знову-таки, через відсутність формалізації і порушення обіцянок, коли замість програмування за чітко поставленими завданнями експерта, він повинен витрачати час на з’ясування деталей із замовником. А якби він займався безпосередньо своєю роботою, програмуванням, то йому це стало б просто непотрібним.
Дати можливість програмісту суто виконувати свою роботу — це прямий шлях до того, щоб у нього не було можливості і бажання дивитися на інші компанії. Важливо, щоб всі завдання були узгоджені експертом із замовником на певний термін, а система їх планування і естімейтів була максимально прозорою і зрозумілою для IT-фахівців.
Як перестати культивувати нездар
Не списуйте всі проблеми на зарплатню. Як правило, в більшості IT-компаній досить високий рівень. Але не заважає перевірити, чи відповідають вони у вас середнім по реальному ринку, вивчивши вакансії на Джині. Якщо ні, то у вас, звичайно ж, будуть проблеми. Вам доведеться багато часу приділяти прокачування мотивації співробітників і націлювати їх, постійно розчаровуючись і отримуючи збитки.
Краще платите нормальні зарплати IT-фахівцям — це економить ваші сили як керівника. Спілкуйтеся з програмістами, відверто розмовляйте з ключовими керівниками, щоб розв’язувати проблему порушених домовленостей. Але не раджу ставити питання накшталт «Що тебе не влаштовує».
Краще попросіть експерта періодично з’ясовувати, як у IT-фахівця справи, як йому працюється. Дізнаватися, чи є щось, що компанія повинна була виконати стосовно нього, але не виконала. Експерт, який отримує не просто фіксований оклад, але і ще відсотки від прибутків компанії, щиро буде радий це дізнатися, бо його дохід безпосередньо залежить від ефективності роботи програмістів.
І відповідно, зважаючи на те, що експерт — це IT-фахівець з великим стажем, то і Ваші програмісти будуть з ним відверті, розкривши йому те, що не зможе зрозуміти менеджер. Стратегія експерта — знайти в кожному співробітнику друга, члена команди, важливу людину.
В IT-компанії експерт постійно в курсі бажань розробників, їх цілей, про виконані і невиконані обіцянки з боку менеджменту. Експерт здатний особисто спілкуватися з IT-фахівцями компанії і сприяти виконанню невиконаних обіцянок. Справитися з другою проблемою — перспективами розвитку кар’єри — можна одним способом: ростити компанію, робити її системною, впроваджуючи довгострокову стратегію.
Щоб талановиті IT-фахівці не покидали компанію, потрібно займатися з’ясуванням і вирішенням ситуацій, якими вони стурбовані. Можливо, ця порада здасться занадто банальною, але саме з цього і варто починати!
178 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів