Чи буде в США перший в історії дефолт?
Чи вступить США 18 жовтня вперше в історії в стан дефолту?
Пропоную переклад частини посту нью-йоркського професора Ігоря Айзенберга на цю тему.
У центрі уваги в США відразу кілька критичних ситуацій, які мають місце в Конгресі.
— Опівночі у четвер, 1 жовтня, з початком нового фінансового року в країні може відбутися шатдаун — зупинка роботи федерального уряду через відсутність чинного закону про бюджет. Термін дії нинішнього бюджету закінчується в середу, 30 вересня. У понеділок Сенат не зміг прийняти законопроект про бюджет, прийнятий раніше Палатою Представників. Всі 50 республіканських сенаторів проголосували проти. Для прийняття бюджету У Сенаті необхідно мінімум 3/5, тобто 60 голосів сенаторів. Лідер республіканців у Сенаті Макконнелл заявив, що республіканці не будуть голосувати за бюджет, оскільки в законопроект включений пункт про підвищення стелі державного боргу.
Лідер демократів в Сенаті Шумер збирається поставити в середу на голосування без дебатів прийняття тимчасового бюджету до 3 грудня — по суті того, що законопроекту, який був відхилений в понеділок, але без пункту про підвищення стелі державного боргу. Однак, якщо хоча б один сенатор заперечить проти упрошенной процедури без дебатів, шатдаун в четвер стане практично неминучим, оскільки дебати виключають можливість прийняття законопроекту до півночі в четвер і Сенатом, і Палатою Представників.
— Міністр фінансів Джанет Йеллен заявила у вівторок на слуханнях в СЕНТАН, що якщо Конгрес не прийме закон про підвищення ліміту державного боргу, приблизно 18 жовтня США вперше в своїй історії виявляться в стані дефолту, що спричинить довгострокові катастрофічні наслідки для американської економіки, і для виконання федеральним урядом фінансових зобов’язань.
Підняття стелі боргу — досить рутинна процедура. Конгрес піднімав цю стелю вже близько ста разів. У республіканців не було ніяких проблем з підняттям стелі боргу при всіх республіканських президентах, включаючи Трампа (за 4 роки його правління держборг виріс майже на $ 8 трильйонів, що не дивно — республіканці позбавили бюджет майже $ 2 трильйонів, скоротивши податки для найбагатших і великих корпорацій, потім послідували ще непередбачені витрати в зв’язку з пандемією).
При цьому демократи при всіх республіканських президентах давали голосу в Сенаті за підняття стелі боргу, не вимагаючи нічого натомість.
Республіканці завжди вимагають від демократів, коли в Білому Домі демократичний президент, скорочення дефіциту бюджету шляхом скорочення витрат і вступають в довгий торг про умови, на яких вони погоджуються підняти цю стелю. Однак уже протягом багатьох років дефіцит значно зростає, тобто державні витрати все більше перевищують доходи під час правління саме республіканських адміністрацій і значно скорочується під час правління демократичних адміністрацій. Всупереч розхожій думці, що все навпаки, і це нібито демократи збільшують витрати бюджету і його дефіцит, насправді саме республіканські адміністрації значно збільшують дефіцит бюджету, а значить, і державний борг, в той час як демократичні адміністрації дефіцит бюджету скорочують.
Наприклад, за 12 років правління президентів Рейгана і Буша-старшого дефіцит зріс з $ 74 до $ 220 мільярдів. Потім за 8 років правління президента Клінтона дефіцит спочатку був зведений до нуля, а потім змінився профіцитом — Клінтон залишив в січні 2001 року Білий Дім, коли профіцит бюджету становив $ 236 млрд. За 8 років правління республіканської адміністрації президента Буша-молодшого профіцит бюджету змінився величезним дефіцитом — в кінці правління Буша, в момент початку осіннього фінансової кризи жовтня 2008 року дефіцит становив $ 459 мільярдів, незабаром після передачі справи в січні 2009 року Обамі, дефіцит бюджету зріс до $ 1.4 трильйона через термінового вливання в економіку антикризових грошей в кінці правління Буша і на початку правління Обами. За роки правління адміністрації Обами дефіцит скоротився майже в три рази — до моменту приходу Трампа в Білий Дім в січні 2017 року він становив $ 585 млрд. Навесні 2020 року, ще перед непередбаченим вливанням в економіку грошей на боротьбу з пандемією, всього за три роки правління адміністрації Трампа, дефіцит бюджету зріс майже в два рази — до $ 1.083 трильйона. І, як завжди, під час правління республіканського президента, республіканців у Конгресі не піклуючись така фінансова політика республіканської адміністрації.
Оскільки зараз в Білому Домі демократичний президент, республіканці вирішили, що фінансовий крах, в який вони готові занурити країну, сприятиме їхньому успіху на виборах і 2022 року, і 2024 року.
Лідер демократів Чак Шумер пропонував у вівторок змінити регламент Сенату, щоб законопроект про підвищення ліміту боргу можна було прийняти окремим законом простою більшістю голосів. Мітч Макконнелл відмовився підтримати цю пропозицію, заявивши, що нехай демократи включають підняття стелі боргу в свій законопроект про виділення $ 3.5 трильйонів на гуманітарну інфраструктуру і зелену енергетику. Політично хитрий хід. І ось чому.
Демократи в своєму законопроекті, який можна прийняти простою більшістю голосів, не передбачають, що ці $ 3.5 трильйонів будуть взяті державою в борг. Вони передбачають підвищення податків на доходи великих корпорацій, мільйонерів і мільярдерів і скасування в податковому кодексі усіляких лазівок, що дозволяють цим категоріям платників податків уникати податків. Макконнел ж хоче, щоб склалося враження, що демократи здійснюють свою програму за рахунок зростання державного боргу.
Найкращі коментарі пропустити