У Раді опублікували податковий законопроєкт щодо Дія City до другого читання: які зміни внесли
На сайті Верховної Ради опублікували підготовлений до розгляду в другому читанні й ухвалення в цілому законопроєкт № 5376, який є податковою частиною спеціального правового режиму Дія Сity. Там також показали порівняльну таблицю до проєкту з версіями в першому читанні й підготовлену до другого. У Kharkiv IT Cluster пояснили DOU, що змінилося в підсумковому документі.
Які зміни в останній версії документа
«Ми рекомендували уточнити обсяг повноважень Податкової у відповідності до рамкового закону щодо роботи Дія City та чітко визначити критерії інформації, що може подавати Податкова для виключення резидента з реєстру Дія City. На жаль, це зауваження не знайшло відображення в редакції до другого читання», — зазначила Executive Director/CEO у Kharkiv IT Cluster Ольга Шаповал після аналізу останньої версії проєкту.
Вона також звернула увагу на те, що для компаній із річним оборотом більше 40 млн грн буде діяти перехідний період по роботі з ФОП, із поступовим обмеженням відсотка виплат на ФОП із таких компаній. Натомість у першій редакції для компаній, які обрали звичайний податок на прибуток, таких обмежень не було.
Що важливого зафіксовано в проєкті
Тим не менш, важливими пунктами, які було зафіксовано у законопроєкті, рекомендованому до другого читання, Шаповал називає такі:
- 5% ПДФО на гігів і штатників (але з обмеженням у 240 тисяч євро на рік);
- ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску;
- 9% ПнВК;
- фіксація пільг для ІТ-бізнесу, без обмежень по окремих професіях;
- стабільність податкового навантаження режиму на 25 років;
- врахування рекомендацій ІТ-індустрії щодо особливостей роботи з ПнВК для резидентів Дія City.
«У цілому дуже добре, що більшість зауважень ІТ-індустрії було враховано. Особливо це стосується податкового навантаження та не обмеження пільг по професіях», — резюмували в Харківському ІТ кластері.
Юридичне управління ВР вважає документ невідповідним Конституції
Водночас Головне юридичне управління апарату Верховної Ради оприлюднило свої зауваження до проєкту, в яких підготовлений до другого читання документ називається таким, що суперечить окремим положенням Конституції України.
Зокрема, держорган підкреслює, що в проєкті пропонується визначити окрему схему сплати резидентом Дія City податку на прибуток підприємств, а по суті — запровадити податок на виведений капітал, (зазначене передбачає ґрунтовну заміну об’єкта оподаткування, порядку ведення податкового обліку та визначення податкових зобов’язань), причому не лише щодо певної галузі (сфери), а щодо обмеженого кола осіб з особливим статусом, і назвати його «особливими умовами.
«Вказане суперечить статті 42 Конституції України, згідно з якою держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція», — йдеться в зауваженнях юридичного управління.
Також, за даними відомства, зазначене не відповідає принципу єдиного підходу до встановлення податків та зборів у поєднанні з принципом рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації, що полягає у забезпеченні однакового підходу до всіх платників податків, незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності, форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу (стаття 4 Податкового кодексу України).
Як наголошують парламентські юристи, це зауваження стосується і пункту 17 розділу І проєкту в частині оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходів спеціаліста резидента Дія City за ставкою 5%.
«Крім того, оподаткування доходів спеціаліста резидента Дія City за такою ставкою не повною мірою відповідає також статті 24 Конституції України, згідно з якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками», — підкреслюють у Раді.
Там також вважають, що проєкт потребує приведення у відповідність до конституційних принципів верховенства права та визначення України правовою державою (статті 1 та 8 Конституції України), а також не враховує правової позиції Конституційного Суду України, у рішеннях якого неодноразово наголошувалось, що визначальними елементами верховенства права є принципи правової визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі.
«Враховуючи викладені зауваження, вказаний проєкт, яким передбачається запровадження окремого, пільгового оподаткування щодо обмеженого кола осіб з особливим статусом, у разі ухвалення його як закону, може стати предметом розгляду в Конституційному Суді України», — резюмували в юруправлінні ВР.
Передісторія
Нагадаємо, представники IT-індустрії та влада шукали компроміс щодо Дія City у двох законопроєктах, один із яких — № 5376 — стосується податків. Його вже ухвалили в першому читанні.
Однак 6 жовтня 2021 року комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики почав ініціювати внесення у нього правок, які, на думку IT-спільноти, нівелюють саму ідею проєкту.
Йдеться, зокрема, про підвищення податкового навантаження майже вдвічі, пільгові ставки лише для вузької групи IT-спеціалістів, усунення норми про незмінність податкових умов протягом 25 років, скорочення перехідного періоду для тих, хто обирає ПнВК тощо.
Редакція DOU також зібрала думки топменеджерів українських IT-компаній та позицію Олександра Борнякова, аби зрозуміти, як до цих рішень ставляться компанії і що робитимуть у разі схвалення ініціатив.
Як повідомлялося, Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики на засіданні 12 жовтня 2021 року розглянув і рекомендував парламенту ухвалити в другому читанні й у цілому законопроєкт № 5376. При цьому наголошувалося, що правки, які ставили під сумнів переваги проєкту, відхилили, і нібито вдалося зберегти ідеологію концепції спецрежиму Дія City та ключові умови, що були напрацьовані та погоджені з IT-індустрією.
30 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів