Англійська для IT-фахівців. 8 порад, як краще вивчати мову
Вітаю! Мене звати Діана Головань, я викладачка англійської з міжнародним сертифікатом CELTA, працюю в мережі шкіл Green Forest. Окрім викладання, займаюсь ще й методичною роботою та допомагаю викладачам опанувати комунікативну методику. Вже понад чотири роки я викладаю англійську для IT-спеціалістів, та навчилась робити це так, щоб мої студенти досягали конкретних цілей і підвищувалили свій рівень.
Я вирішила поділитись точкою зору викладача та розкрити моменти, які важливі для якісного вивчення англійської. Моя стаття буде корисна спеціалістам, які бажають вивчати англійську і шукають шляхи успішного втілення свого наміру. Тут я:
- поясню, чому ІТ-спеціалістам пощастило з англійською;
- розповім про те, як знайти мотивацію для навчання;
- дам дієві поради, якими сама користуюсь.
Починаємо!
Як ІТ-спеціалісти вчать англійську
У мене був знайомий айтішник, який у вільний час вдосконалював свою англійську на корпоративних курсах. Звісно, мені було цікаво довідатись про його успіхи, тож одного разу я запитала, що він вивчає. У відповідь я почула: «А ти знаєш, як сказати: „Вчора мені сказали, що наступного року я буду керувати авто“ англійською?». Поки я дивилась на нього і з ностальгією згадувала другий курс універу, він вирішив, що мені треба оновити знання і довго пояснював усі часи, які використовуються в цьому реченні, та інші приклади їх вживання.
Хлопець розумів англійську, як аналітичну систему. Йому просто будувати речення, бо це нагадує конструктор.
Як я зрозуміла потім, це був яскравий приклад того, як сприймають англійську айтішники. Насправді, це гарна новина для вас, адже англійська мова саме аналітична.
Пропоную наступний експеримент.
Візьмемо вислів help with IT projects (допомагати з ІТ-проєктами) та подивимось, що з ним відбувається у різних часових формах.
Past |
Present |
Future | |
Simple |
I helped with IT projects yesterday. |
I help with IT projects every day. He helps with IT projects every day. |
I will help with IT projects. I promise! |
Continuous |
I was helping with IT projects from 9 to 18. We were helping with IT projects for 2 months. |
I am helping with IT project now. He is helping with IT projects now. We are helping with IT projects now. |
I will be helping with IT projects. |
Perfect |
I had helped with an IT project before I found a new job. |
I have already helped with an IT project. He has already helped with an IT project. |
I will have helped with an IT project by this time tomorrow. |
Як ви бачите, дієслово help залишається, а залежно від того, коли і яким чином відбувається дія, ми додаємо певні слова і закінчення. Так, як будуємо будинок з кубиків.
I help with IT projects every day. Використовуємо початкову форму дієслова (інфінітив), коли говоримо, що робимо щось щодня.
I helped with an IT project yesterday. Додаємо до дієслова закінчення —ed, коли пригадуємо, що сталося вчора.
I am helping with an IT project now. — Повернулись до початкової форми (інфінітив), додали am перед дієсловом, та закінчення —ing до інфінітива та вже описали, чим займаємось зараз.
А тепер спробуйте замінити work with на create (створювати) та створіть речення у різних часах, орієнтуючись на приклади у табличці.
Якщо так потренуватись декілька днів з різними словами, ви легко зможете використовувати 9 часів англійської мови. І це працює не лише з часовими формами, а з більшою частиною правил англійської мови.
Порада № 1. Записуйте правила у вигляді таблиць та схем та тренуйтесь складати речення за схемами.
Я працювала з різними групами ІТ-спеціалістів та змогла виокремити три основні групи студентів. Чи впізнаєте ви себе в одній із них?
Початківці
Ці студенти знають лише ту англійську, яка потрібна для роботи, проте бажають розмовляти іноземною і на повсякденні теми. Словниковий запас у них доволі обмежений, але вони справді радіють, коли зустрічають знайомі слова.
Якщо це про вас, тоді зверніть увагу на наступні моменти.
Порада № 2. Звертайте багато уваги на вимову слів.
- Переглядайте відео з субтитрами — так ви і прочитаєте слово і почуєте, як вимовляє його носій мови.
- Перевіряючи переклад слова, натискайте на іконку «прослухати» або звертайте увагу на транскрипцію.
Чому це важливо? Як я помітила з практики, найімовірніше, ви раніше вивчали англійську, читаючи тексти, тому ви можете впізнати написання слова, але не зрозуміти його під час слухання, а також це впливає на вашу вимову.
Порада № 3. Робіть фокус на ті теми, які належать до сфери ваших інтересів, хобі та повсякденного життя.
Уявіть, ви на міжнародній конференції, і до вас підходить колега з іншої країни для нетворкінгу. Ви починаєте «small talk», невимушену бесіду, щоб заповнити час і залишити про себе приємне враження. Про що ви будете говорити? Про те, що цікавить вас, і не важливо, якою мовою йде бесіда. Якщо вас цікавлять подорожі, ви будете говорити про них, якщо ви захоплюєтесь кіномистецтвом, ви обговорюватиме новинки кіно, тощо. Тому доречно тренуватись розмовляти на ці теми, адже тоді вам точно буде, що сказати.
Тихоні
Якщо ви вважаєте, що вам не подобається розмовляти у компаніях, і ви не часто відвідуєте вечірки, тоді це про вас.
На групових заняттях тенденція відмовчуватися проходить через
Але що робити, якщо ви не відвідуєте таких занять?
Порада № 4. Спілкуйтесь англійською у такій формі, як ви спілкуєтесь у реальному житті.
Якщо ви часто відвідуєте професійні форуми та залишаєте там дописи, робіть те саме англійською. Якщо ви любите настільні ігри, пошукайте розмовні клуби, де учасники грають в ігри. Якщо вам до вподоби невеликі компанії, знайдіть викладача або мовного партнера та спілкуйтесь удвох.
Експерти
Це ті, в кого вже високий рівень, але їм потрібно і далі вдосконалювати знання, щоб почуватися більш впевнено. Я помітила, що тут студенти вже багато дивляться і читають англійською. Тому нам цікаво використовувати автентичні матеріали, обговорювати «гарячі» новини.
Порада № 5. Помічайте та занотовуйте цікаві для вас слова, вирази та навіть цілі речення.
Це дієвий спосіб збагатити свій словниковий запас сучасною лексикою. Оберіть зручний додаток: блокнот, нотатки у смартфоні, застосунок типу Quizlet. Але важливо не просто завчити слово, а складати з ним речення про своє життя. Час від часу переглядайте свої нотатки та повторюйте вирази.
Навіщо ІТ-спеціалістам англійська?
Мені завжди цікаво, чому мої студенти вирішують займатись англійською. Я вважаю, що правильно поставлена мета — це запорука успішного завершення курсу.
Є два варіанти такої мотивації.
Варіант 1. Для себе
Спеціалісти вирішують вивчити англійську просто для себе, тому що це зараз потрібно усім. Це непоганий мотив, проте він не триває довго. Я часто бачила, що студенти покидають заняття через декілька тижнів через нестачу часу, робочі проблеми та інші причини.
А ось якщо ви знайшли свою мотивацію та зрозуміли, як цей курс допоможе досягти мети, тоді зовнішні перепони не перешкодять вивченню англійської.
Саме тому перші заняття ми присвячуємо не лише знайомству, але й постановці мети.
Порада № 6. Якщо ви плануєте розпочати вивчення англійської або щойно припинили відвідувати заняття, тоді спробуйте зробити SWOT-аналіз своєї англійської.
Цей метод використовують у бізнесі для планування роботи, але й для особистих цілей він є дієвим.
SWOT — це Strengths (сильні сторони), Weaknesses (слабкі сторони), Opportunities (можливості) та Threats (загрози).
На це завдання у вас піде хвилин 15. Підготуйтесь. Знайдіть вільний час, відкрийте замітки або візьміть блокнот. Ось покрокова інструкція.
- Strengths. Запишіть, що в англійській мові або в навчанні в цілому вам дається легше, що ви робите із задоволенням, і де ви отримуєте найкращі результати.
- Поверніться до першого пункту та допишіть ще декілька ідей. Навіть якщо ви не володієте англійською, ви все одно можете проаналізувати, що вам подобається робити (дивитись фільми, інтерв’ю, слухати подкасти тощо).
- Weaknesses. Запишіть, які моменти у вашому навчанні потребують вдосконалення, що ви не любите робити, коли вчитеся.
- Threats. Продумайте загрози, які можуть зустрітись, поки ви будете навчатись (домашні або робочі завдання, нестача часу на домашні завдання тощо).
- Opportunities. Запишіть, як вдало використовувати ваші сильні сторони, що потрібно, щоб опрацювати недоліки, як попередити або звести до мінімуму загрози.
Приклад
Студент Олександр зробив такий аналіз.
Strengths
- розумію професійну літературу;
- переписуюсь із колегами з Індії;
- часто дивлюсь серіали з субтитрами.
Weaknesses
- погано сприймаю англійську на слух (потрібні субтитри);
- недостатньо слів для спілкування поза роботою;
- не люблю багато розмовляти.
Threats
- немає часу на домашку;
- кінець місяця зазвичай напружений через звіти.
Opportunities
- виконувати більше на занятті, щоб менше було завдань додому;
- впродовж місяця стежити за задачами, щоб не пропускати курси через аврал;
- приділити увагу прослуховуванню носіїв, перегляду знайомих серіалів без субтитрів.
Варіант 2. Вимога роботодавця
Цей мотив також розповсюджений. І він доволі зрозумілий: потрібно досягти певного рівня, щоб потім отримувати більшу плату, вищу посаду тощо.
Під час викладання я бачила багато таких ситуацій. Одну з них наведу як приклад.
Приклад
Компанія, в якій працював Микола, зобов’язувала працівників постійно підвищувати свій рівень англійської. Заняття оплачувались, за прогресом і відвідуванням занять стежили щомісяця, і успіх у навчанні позначався на щомісячній оплаті.
Миколі хотілося отримувати більше, але приходити на півтори години раніше, щоб займатись, було складно. Працівник вирішив не сперечатись із керівництвом і обрав таку тактику: приходив на більшість занять, але за 30 хвилин до їх закінчення. Іноді за ці 30 хвилин він не встигав зрозуміти, про що йдеться, та й тести писав не дуже успішно. У CRM бачили, що прогрес у встановлених межах є, тому жодних проблем у Миколи не було.
А ось наприкінці курсу він здивувався, чому так і не отримав потрібного рівня та завалив фінальний тест.
Звичайно, в реальному житті ми б звернули увагу на ситуацію до завершення курсу. Тут ми перебільшили для більш яскравої ілюстрації.
Мені такі подібні ситуації нагадують стрічку соціальних мереж. Хтось фотографується з дорогими автівками, щоб виглядати успішно в очах інших, а насправді усі гроші витрачає на розваги і не може дозволити собі жодної автівки. Тут справа саме в обмані самого себе.
Повертаємось до Миколи. Його мотивацією було не вивчення англійської, а отримання бонусів. Для досягнення мети підійдуть будь-які засоби. В нашому випадку — це встигнути хоч на частину заняття та скласти тест на допустимий бал.
Але як все виглядає з боку?
Скажімо, на уроці ми вивчаємо слова на тему «Подорожі». Спочатку ми налаштувалися на тему, вивчили нові слова, пограли в різні ігри, і більшість студентів уже не мають складнощів, а інші можуть поставити запитання. Далі ми розібрали, які фрази доречно використовувати під час заселення в готель та для орієнтування в місті. Ми переглянули кумедні відео, проговорили фрази не один раз. І ось залишилось
Наш Микола застав же лише останню ситуацію: заселення в готель. Він знає трохи англійської, та й досить кмітливий, тож ситуацію він розіграв, але ні нових слів, ні виразів, що часто використовують носії, він так і не вивчив.
Навчаємось на чужих помилках
Чого нас вчить ця історія? Навіть якщо вимога вивчити англійську йде не від вас, а від третьої особи, знайдіть власний зиск.
Порада № 7. Поміркуйте над тим, які перспективи відкриються, чого ви зможете досягти, коли отримаєте нові знання.
А що ще важливо для успішного вивчення англійської?
І остання, але дуже важлива порада для самостійного вдосконалення рівня.
Порада № 8. Займайтесь англійською регулярно.
Це може бути раз на тиждень, декілька разів по 20 хвилин, але важливо точно знати, коли і скільки ви будете навчатись наступного разу. А якщо план вже є, тоді не відступайте.
Тож що потрібно, щоб вивчити англійську?
Сьогодні ми спробували з’ясувати, до якого типу студентів ви належите, і чому неодмінно потрібно мати мету.
Вивчити англійську зможе кожен, особливо, коли у нього є чітка мета. Якщо мети ви не маєте, спробуйте методику SWOT. Завжди шукайте, чим заняття будуть корисні для вас, навіть якщо ви відвідуєте їх через зобов’язання перед компанією. Вивчайте і спілкуйтесь про те, що цікавить вас у першу чергу. І обов’язково вірте у власні сили, тоді у вас точно вийде все!
Зібрала для вас корисні посилання:
- Виступи TED Talks на будь-яку тему www.ted.com
- Канали з корисними навчальними відео для дорослих студентів різних рівнів www.youtube.com/.../UCrzFRmG_nt3dmTT36PBuYZA www.youtube.com/user/GreenForestSchool
- Портал для тих, кому потрібні основи бізнес-англійської learnenglish.britishcouncil.org/business-english
P.S. До речі, переклад речення від мого знайомого перекладається так:
Вчора мені сказали, що наступного року я буду керувати авто. — I was told yesterday, that I would be driving a car next year.
48 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів