Шлях новачка: фантастичні халепи та як з ними боротись

Автор: Vladyslav Vozniuk, Associate Test Engineer, Quality Assurance, Consultant, GlobalLogic

Вже далеко за північ, поряд з настільною лампою пахне та парує чергова чашка міцної кави, поки з монітору вже четверту годину поспіль на тебе дивиться задача, рішення якої не просунулось ні на сантиметр. Знайома ситуація, еге ж? А вранці чекають інші справи та дедлайни. Що ж робити в такому випадку? Як уникнути такого розвитку подій?

В цій статті, ми спробуємо розібратись у, на перший погляд, дріб’язкових, проте доволі серйозних проблемах навчального та робочого процесу. Сподіваюсь, що колонка буде цікава широкому колу читачів.

Отож, погнали:

Що таке час і чому його немає?

Ефективне використання часу на жаль не те, чим може похвалитись більшість з нас. Прокрастинація може призвести до порушення дедлайну, нервових зривів, вигорання й великої кількості поглинутих солодощів. Це не є добре для будь-якого організму.

Тайм-менеджмент приходить на допомогу, аби керувати часом, а не давати часу керувати. Існує багато методик, статей ще більше, проте основа завжди одна — розділяти важливе і неважливе, термінове та не дуже, й відповідним чином планувати свій день.

Мені допомагає звичайний записник куди я виписував розклад кожного дня поряд з замітками та нагадуваннями. Не обов’язково мати фізично зошит чи книжечку з ручкою, можна вести свій графік і в електронному календарі, проте важливо аби це постійно було під рукою та перед очима. Особливо актуально це для тих, хто паралельно працює чи навчається і на саморозвиток поза основною діяльністю залишається дуже мало часу. Також важливо заповнювати детальний графік дня кожного вечора або вранці перед справами (15 хвилин, не більше, а економія часу може бути колосальна). Графік на тиждень рекомендую складати в кінці попереднього тижня (це основні справи, без заповнення дрібних «вікон» на кілька годин). В сучасних реаліях більшість з нас працює або вчиться з дому, що досить серйозно економить час на дорогу, і його можна використати за призначенням. А ще вдома дуже просто відволікатись, тому старайтесь ізолюватись від побутових моментів і оточіть себе робочою атмосферою.

З усім тим, не робіть свій графік занадто щільним без великої необхідності, старайтесь виділити собі перерви на відпочинок, кружку чаю й годину на повноцінну обідню перерву. Якщо ви починаєте свою діяльність о 9 ранку, залишіть вечір вільним від розумової діяльності, особисто я після 19-20 стараюсь не наближатись до кави та коду взагалі. Про наслідки нехтування цієї поради ми поспілкуємось трохи згодом, як і зі способами покращити пожежну безпеку робочого крісла!

Кілька порад, які допомогли мені:

Ефективність розумової діяльності напряму залежить від самопочуття, тому хорошою практикою є кожну годину-півтори зупинитись, поглянути на результат своєї роботи, подумки похвалити себе, і трохи розім’ятись хвилин 10. Ще важливо — зробити невеличку зарядку, заварити чай або какао, перемикнути діяльність. Якщо є можливість — обідній сон на годинку дасть наснаги пройти до кінця навіть дуже складний день!

З кавою є ще один лайфхак. Більшість з нас п’є каву вранці аби збадьоритись. А що, якщо дедлайн дихає в спину, сесія і так далі? Завари міцної кави, випий і ляж подрімати на хвилин 20 приблизно (головне заведи будильник, не проспи). Далі підйом, холодна вода + обличчя і враження ніби поспав годин 6-7. Зловживати не рекомендую, оскільки такий ритм життя може призвести до вигорання. До речі...

Вигорання — не наш бро, або коли викликати пожежників?

За час навчання та діяльності в різних напрямах мав досвід неодноразового вигорання, що приводило до апатії, роздратованості, бажання замкнутись в кімнаті з коробкою снеків та переглядати шедеври японської анімації. Одного разу цей стан відкинув мене на 1,5 роки в професійному розвитку, що не круто.

Що ж робити аби цього не сталось?

Для початку потрібно бути щирим з собою — тобі подобається те, чим ти займаєшся чи ні? Важливо розуміти, що під «подобається» я маю на увазі те, що позитивних моментів більше, ніж негативних (ідеалу не існує). Якщо «справа життя» тобі не подобається варто задуматись над плавною зміною діяльності.

Навіть якщо робота до душі, є ризик того що вона стане кісткою в горлі. Старайтесь звільнити собі вихідні, провести час з задоволенням, аби морально розрядитись, змінити оточення та діяльність. Добре допомагає хоббі чи дозвілля: перегляд матчів улюблених команд, кінематографія, колекціонування, спорт, подорожі, настільні ігри, читання — прикладів море! Знайдіть своє і духовно відпочивайте.

Важливо також здорово харчуватись. Всі чули, що «в здоровому тілі — здоровий дух», проте йой, так мало часу, а тут ще й знижка на фаст-фуд в доставці, треба брати!

Прослідкуй, аби в тебе був збалансований раціон і не зловживай солодощами (але трішки можна, глюкоза необхідна, так чи інакше).

Але як і бути організованим, ефективним, і мати ще час відпочивати, аби не вигоріти?

Є дуже крута думка Кріс Косик на рахунок цього:

— Вигорають ті, хто горять Людина сама приводить себе до стану, що вона вигоріла.

Якщо ця справа твоя — вона не буде тебе «нагрівати». І якщо так дійсно є, то дуже допомагає самодисципліна. Запланувати, зробити, отримати свою дозу дофаміну, бо «ОГО, Я ЦЕ ЗРОБИВ!», і можна себе побалувати за гарні старання. Система дедлайнів працює за принципом «кнута та пряника», проте раджу трохи інший спосіб самодисципліни.

Увага, приклад!

Припустимо, що в тебе є кілька задач, які необхідно вирішити за 3 тижні. Часу вдосталь, здається. Проте краще зробити їх зараз, і тішитись життю, милуючись улюбленим кактусом коло чек-листа з усіма галочками. Вечір вільний, отже, можна його просто провести вдома. Або ж якщо я встигну зробити он ту задачу, то я дозволю собі сходити в кіношку або улюблену затишну місцину, або ж придбаю якусь приємну дрібницю в місцевому магазині езотерики. Загалом, зроблю — потішу, тобто отримаю пряник. Ні — не отримаю, тобто покарання, кнут. Три тижні я згадав не просто так, давно відомо, що за цей період можна набути або позбутись від надокучливої звички. Тут вже випробування сили волі проти прокрастинації!

Саме такі методики, які я описав вище, допомогли мені після вигорання відновитись (хоч і з великим проміжком часу). Попри великий потік нової інформації практично кожного дня вистояти та продовжувати вчитись, розбиратись, тішитись.

Яким був мій особистий графік?

Як правило, 5-6 годин на навчання, 2 години на загальні перерви і звільняв хоча б 2 вечори на тиждень якщо немає дедлайнів. І так близько 5 місяців (паралельно писав дипломну роботу). Був період коли працював в іншій галузі та самонавчався — 8 годин на роботі (там вже за графіком свої перерви і обід), 2-3 години на навчання, 3 вечори вільні і 1 вихідний, оскільки в другий я старався наздоганяти матеріал, якщо була необхідність. Було важче, проте I did it! So, you can too!

Універсальних порад для кожного як стати ефективним і не довести себе до вигорання на жаль не придумали, проте якщо хоч комусь допоможе цей матеріал — буде чудово. Залишайте свої думки та поради в коментарях, також буду радий ідеям, про що ви хочете почути наступного разу!

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

То що ж робити в ситуації, коли «з монітору вже четверту годину поспіль на тебе дивиться задача, рішення якої не просунулось ні на сантиметр», і дедлайни піджимають? Бо навіть якщо почнеш робити вчасно, така задачка затягне до самого дедлайну...

Вигоряння починається з горящих очей, а закінчується підгорающим задом. © башорг

— Вигорають ті, хто горять Людина сама приводить себе до стану, що вона вигоріла.

 в один ряд к «IF YOU’RE HOMELESS.... JUST BUY A HOUSE» ©

Есть компании, в которых нет дедлайнов, есть оплачиваемое время на саморазвитие, оплачиваемые elearning курсы, возможность работы из дома, оплата mental health консультаций, медитаций, релаксаций и всяческих других ништяков

И, наверное, нелимитированный отпуск, но если больше 3 недель в год — то за свой счет

Looking back over our own years as managers, we’ve both
concluded that we were off-track on this subject. We spent far too
much of our time trying to get things done and not nearly enough
time asking the key question, “Ought this thing to be done at all?”
The steady-state cheeseburger mentality barely even pays lip service
to the idea of thinking on the job. Its every inclination is to push the
effort into one hundred percent do-mode. If an excuse is needed for
the lack of think-time, the excuse is always time pressure—as
though there were ever work to be done without time pressure.
— Peopleware (1987)

Або ж якщо я встигну зробити он ту задачу, то я дозволю собі сходити в кіношку або улюблену затишну місцину, або ж придбаю якусь приємну дрібницю в місцевому магазині езотерики. Загалом, зроблю — потішу, тобто отримаю пряник. Ні — не отримаю, тобто покарання, кнут.

Рекомендую почитать старую (не)добрую притчу
www.bruceblinn.com/parable.html

Повышение эффективности как минимум приведет к увольнению (ты становишься занозой в заднице команды, потому что работаешь настолько быстро, что у заказчика скоро возникнет желание поувольнять остальных, за которых он больше платит); как максимум — к антидепрессантам www.youtube.com/watch?v=K6oZuB8_dU8

И тут: внимание, вопрос! Нафиг оно тебе? Ты-то ничего не выиграешь, но нарываешься.
Почитай книжечку, попей чаю, покомпиль часик-другой. Так и день пройдет.

Тут больше вопрос был про дедлайны, возможно неправильно подал инфу) Не про сделать все и сразу, а про то как планомерно не затягивать все до последнего дня :)

Ну если сделать разбор по выгодам и потерям:

1) Ты сорвал дедлайн. Что будет?
* Твоему начальнику могут влепить клизму.
* Тебе ничего не будет. Слишком дорого искать и обучать новичка на твое место.

2) Ты сильно напрягся и вытянул дедлайн. Что будет?
* Твой начальник получит плюс к карме и шанс повышения.
* Ты получишь шанс на выгорание с последующим увольнением, когда сорвешься.

Кажется, выбор очевиден.

Підписатись на коментарі