Чому Посібник зі Скраму так рідко оновлюють

Щастя-здоров’я. Мене звати Богдан. Працюю в ІТ останні 10 років, 9 з яких зі Скрамом. Починав як розробник, далі — скрам-майстер, продакт-овнер/менеджер та аджайл-коуч. Сьогодні — Professional Scrum Trainer у компанії Scrum.org та Senior Agile Coach у компанії EPAM. Відданий та палкий фанат Брюховицьких чебуреків.

Ця стаття є спробою неформально пояснити відносно неквапливий темп внесення змін у «Посібник зі Скраму», що є теоретичною основою фреймворку. Плекаю надію, що вона запропонує нову точку зору на це питання для скрам-майстрів та аджайл-коучів, а для інших колег, які менш глибоко занурені у Скрам, буде цікавою та вартою часу, витраченого на прочитання.

Запитання без відповіді

Декілька років тому, ще перед пандемією, я мав нагоду відвідати конференцію, присвячену гнучким підходам до створення продуктів. Наприкінці події відбулася панельна дискусія зі спікерами, серед яких було немало відомих людей з європейської аджайл-спільноти.

Серед багатьох запитань до учасників дискусії було одне, що не на жарт мене зацікавило: «Які аргументи Ви можете навести проти використання Скраму?». Проте цей епізод я так добре запам’ятав не через запитання, а через відповідь на нього: «Немає сенсу використовувати те, що з одного боку „продають“ як гнучкий підхід, а з іншого — оновлюють лише раз на три роки».

Чесно кажучи, на той час така відповідь мене дещо збентежила, оскільки я ніколи раніше не замислювався про Скрам з цієї точки зору. А й справді, чому зміни до Посібника зі Скраму вносять настільки рідко? Єдине, з чим я міг їх порівняти — це оновлення SAFe-у. Останній, до слова, оновлювався частіше, ніж Тейлор Свіфт чи Ед Ширан випускали новий альбом. Тож на той час у мене цілком логічно склалося враження, що теоретична частина в основі Скраму недостатньо часто вдосконалюється та переосмислюється. Оскільки питання було цікавим, проте нетерміновим, то я залишив його десь у потилиці чекати більш сприятливих обставин.

Відтоді минуло трохи часу і я мав нагоду суттєво краще довідатися про Скрам: дедалі більше використовував його, обіймаючи різні посади; читав актуальні галузеві книги та статті, розширюючи горизонти; відвідував тренінги та конференції вже як доповідач; навіть подкаст започаткував (у лютому плануються 2 нових епізоди). Все це дозволило заповнити чимало прогалин, змінити ставлення до певних аспектів використання фреймворку та намацати речі, про існування яких я раніше навіть не здогадувався. Відповідь на запитання з попереднього абзацу теж почала вимальовуватися, радше її обриси. Впевненості у правильності ходу думок на 100% ще не було. Проте щонайменше дві речі стали очевидними на цьому етапі.

По-перше, тисячі компаній і мільйони людей по всьому світу використовують Скрам. Зміни у Посібнику зі Скраму, що є єдиним теоретичним підґрунтям для цілого фреймворку, вплинуть на них усіх, тому слід бути гранично обережним, запроваджуючи нові правила гри. По-друге, Скрам насправді набагато складніший, ніж я собі думав спочатку. Хоча й існує відносно небагато типових шаблонів імплементації, кількість пермутацій різних проблем і труднощів, які виникають у команд і компаній при спробі застосувати Скрам, тяжіє до нескінченності. Ці пермутації також мають тенденцію видозмінюватися в міру розвитку бізнес-стратегій і технологій.

До чого тут Starcraft

Як не дивно, відповідь спала мені на думку під час чергового занурення у світ відеоігор. Мушу визнати, я — палкий шанувальник стратегій, зокрема стратегій у реальному часі. Одного вечора, стомившись програвати опонентам, що використовували нову для мене стратегію, вирішив пошукати порад на форумах та ютубах. Не минуло і 15 хвилин, як мене затягнула порожнеча ютубу, і будучи не в змозі протистояти алгоритму, почав переглядати усі відео поспіль.

Дещо згодом (від 30 хвилин до 6 годин потому) я натрапив на відео, яке описувало одну з найбільш знакових подій в історії Starcraft Brood War. Відео розповідало про матч 2007 року між двома професійними гравцями з Південної Кореї: Bisu і Savior. І перш ніж продовжити історію, мені потрібно додати кілька важливих і не дуже деталей, аби все це хоч якось трималось купи в очах читачів, що не є поціновувачами відеоігор.

Зображення взяте у TL.net

Першою і, певно, найменш важливою деталлю, є величезна значимість відеоігор у Південній Кореї. Для них це не віртуальний чи дитячий спорт, а майже релігія. Фінал чемпіонату з популярного кіберспорту — це не менша подія для пересічного південнокорейця, ніж фінал Ліги чемпіонів УЄФА для пересічного європейця. Як доказ наведу лише один приклад: якось під час чемпіонату світу з футболу до роздягальні південнокорейської чоловічої збірної завітали найкращі професійні гравці у Starcraft, аби підняти моральний дух команди та налаштувати на перемогу. Футболісти шанували їх як своїх національних героїв.

По-друге, щодо власне гри, то в ній доступні усього три можливі раси, з-поміж яких гравець може обирати: Террани, Зерги та Протосси. Кожна з них має унікальний набір інструментів, тактик, стратегій та сильних/слабких сторін. З моменту виходу в 1998 аж до 2007 року у грі налічувалось лише три великих оновлення, що мали вагомий вплив на ігровий баланс. Три основні суб’єкти та лише 3 оновлення протягом майже десятиліття — нічого вам не нагадує?

Зображення взяте у Blizzard Entertainment

Звідки беруться геймченджери

У 2007 році поєдинок Протоссів проти Зергів, відомий ще як PvZ, вважався заздалегідь програшним для перших. Статистичні дані свідчили, що гравці за Зергів вигравали близько 53% усіх ігор, з іще вищими показниками на професійному рівні, де помилки та відхилення від оптимальних стратегій були рідкістю. Природно, Bisu, котрий грав за Протоссів, перед матчем вважали аутсайдером. Однак він використав несподівану та інноваційну стратегію, над якою працював довгий час, і виграв матч з рахунком 3:0. Цей поєдинок став настільки знаковим, що за одну ніч змінив хід PvZ протистояння назавжди, зробивши Протоссів фаворитами. Тож як Bisu зміг цього досягти? Майстерність і, головне, час!

Задоволення приходить від уміння, а точніше — від результативного навчання. Ми найчастіше тішимось тоді, коли навчились робити те, чого раніше не вміли, нерідко вкладаючи у це чималі зусилля. Незалежно від того, чи запитаєте Ви Дена Пінка, шахіста, що є міжнародним гросмейстером, чи підлітка, котрий грає у Mortal Kombat, оволодіння своїм «ремеслом» — це найкращий спосіб втілити в життя такі «ого-го» моменти (як це зробив Bisu, змінивши гру назавжди), про які ви ще довго будете згадувати і розповідати. Хоча цей момент і триває недовго, але час, вкладений в нього, зазвичай вимірюється місяцями або роками. Сотні і тисячі годин наполегливої, невтомної роботи, невдач і повторних спроб залишаються за лаштунками. Тож тепер для мене стало очевидно, що навіть у середовищі, здавалося б, зрозумілому та статичному (як то комп’ютерна гра категорії AAA із трьома великими оновленнями протягом 10 років), дивовижні та інноваційні речі не лише можуть відбуватися, а й відбуваються.

Чому ж Скрам змінюється так повільно

Тут вже настав час повернутися до розмови про Скрам. Якщо абстрагуватися від розробки ПЗ, спринтів, артефактів та решти, то можна перестати думати про Скрам як про фреймворк і почати сприймати його як продукт, яким доволі успішно користуються понад 10 мільйонів людей. Це — чимала аудиторія, яку не хочеться розчаровувати. Безумовно, не варто поспішати вносити у такий продукт зміни без достатньо зваженого попереднього аналізу. Бо тим самим ви ризикуєте не бути в стані передбачити, який вплив ці зміни матимуть, і врешті-решт ще й розчарувати мільйони людей, які використовують ваш продукт (грають у вашу гру). Тож співавторам Посібника зі Скраму доводиться ухвалювати зважені та обґрунтовані рішення щодо деталей кожного нового оновлення. Але скільки часу знадобиться, щоб упоратися із цією непростою задачею? Можемо спробувати оцінити.

Розглянемо як приклад останнє оновлення Посібника зі Скраму від 2020 року. Командам, що вже використовують Скрам, знадобиться чимало спринтів, аби опанувати нові речі, як-от ціль продукту, Зобов’язання (Commitments) щодо Артефактів, перенесення відповідальності за Визначення Готового (Definition of Done) та створення придатного до використання Інкременту на плечі усієї Скрам-команди. Від себе можу додати, що минуло вже більше року, а нашій команді вдалося реалізувати ці речі лише на базовому рівні. Ми й далі активно оптимізуємо процес розробки, аби досягти кращих результатів. Тож в середньому знадобиться від декількох місяців до року, щоб Скрам-команда набила достатньо гуль і була в змозі оцінити вплив останніх змін, мати можливість поділитися набутим досвідом з іншими, надати зворотній зв’язок співавторам Скраму.

То були команди, що вже досить довго варяться у Скрамі та їхнє сприйняття змін. Свіжа точка зору від людей ззовні може мати не меншу цінність. Проте скільки часу знадобилося б команді, що лише почала використовувати Скрам, аби досягти принаймні базового (механічного) рівня процесу? А скільки часу мине, перш ніж все працюватиме настільки злагоджено, що команда матиме шанс дістатися до «ого-го» моменту, яким варто буде поділитися зі спільнотою? Ймовірно, роки. Не забуваймо, що після всього вищесказаного відгуки від таких команд мають бути зведені докупи, перетравлені та проаналізовані, аби дозволити співавторам отримати якісно кращу, нову версію. Таку, що з більшою ймовірністю матиме позитивний вплив на Скрам-спільноту. Наостанок зауважу, що версія Посібника зі Скраму від 2020 року була переглянута не менше 15 разів, перш ніж побачила світ. Майже всі хороші речі потребують часу.

Замість висновку

Отже, маємо те, що маємо. Якщо тепер хтось запитає мене, чому Посібник зі Скраму оновлюють так рідко, то я відповім, що це через те, що у 2007 році Протосси почали перемагати Зергів у Starcraft. Чесно кажучи, мене ця відповідь влаштовує. А вас? Буду радий побачити ваші думки та відгуки у коментарях.

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Тому що «працює — не рухай»

І чому друкують на такому жорсткому папері? М′якіше треба

Так це дія робилась по сраму?

Проще обновлять скрам-мастеров, чем в Консерватории что-то подправить.

Чому Посібник зі Скраму так рідко оновлюють

потому что он нахрен никому не надо кроме менеджеров, которым видимость работы надо создавать

Василю, прикро чути про саме таке враження, що склалося у Вас про Скрам.
Плекаю надію, що у майбутньому Вам поталанить стати частиною чудової Скрам команди і враження про фреймворк докорінно зміниться.

мои почти 20 лет опыта говорят об обратном. Agile — ок. Срам с его ритуалами — бред.

В Скрамі немає ритуалів. За 20 років не вивчив що мітинги і процедури які диктуються Скрамом називаються церемоніями? Експерт.

Хоча чого очікувати від юзера з нікнеймом Вася Пупкін.

ru.wikipedia.org/wiki/Ритуал
Ритуáл (лат. ritualis — «обрядовый» от ritus — «торжественная церемония; культовый обряд») — совокупность действий, сопровождающих религиозный акт или выработанный обычаем установленный порядок совершения чего-либо; церемониал.
И я именно подчеркивал что речь о бессмысленных ритуалах.

поддержу комментарий и присоединяюсь к посылу:)

Ще раз для тих, кому не дійшло — в Скрамі немає ритуалів. Всі скрам церемонії мають цілком конкретне і логічне призначення.

Те, що Вася Пупкін їх зрозуміти не осилив говорить не про Скрам а про Васю.

Те, що Вася Пупкін їх зрозуміти не осилив говорить не про Скрам а про Васю

А то, что таких Вась чересчур много, говорит именно про Скрам.

Багато де? Троє нещасних в коментарях на ДОУ це «чєрєсчур много» для чого?

ну у верующих все ритуалы тоже имеют конкретное и логическое предназначение.

Конечно же с их точки зрения все логично и конкретно. А то что ты не понимаешь — то просто до тебя не дошло. Все то же самое что и со скрамом

Доречі, легко перевірити такий claim. Питаєм віруючих набіса вони в ополонку серед зими занурюються. Такі розказують казки що мама дарагая, причому покази не сходяться. Можна оце у Крінж ТВ подивитись на Ютубі наприклад.

Щось там є якась база типу «Крістос оце занурювався — і ми те ж саме робим» типу спільна, але _для чого_ вони «те саме роблять» ніхто не відповість змістовно, йдуть вигадки, які між собою не сходяться.

P.S. От якраз позіция церкви — задають тим ритуалістам те саме питання: «З якою метою і як саме „наслідують“?»
Церкви! Яка сама базується на «вірую — бо абсурдно».

При цьому в церкві нагадали, що в Євангеліє говориться, що під час занурення у води Йордану Спаситель освятив їх та благословив таїнство хрещення як необхідну умову для порятунку. Він був безгрішний та зійшов у води, щоб взяти на себе гріхи людства й дати людям можливість врятуватися.

«Як же грішні люди можуть „наслідувати“ Ісуса Христа, купаючись взимку у водоймах? З якою метою і як саме „наслідують“? При цьому, не соромлячись оголювати напоказ власне тіло, „підігріватися“ спиртними напоями, не стримуватися в лайці під час фізичних відчуттів через занурення в крижану воду», — зазначено в повідомленні.

zt.20minut.ua/...​nuryuvatisy-11504477.html

Таке от «конкретне і логічне призначення», LOL

Все как и у скрамовских ритуалов. Вроде как типа говорят все логично и конкретно, а на деле только мешает.

поталанить стати частиною чудової Скрам команди і враження про фреймворк докорінно зміниться.

Отож і воно, що «Scrum is simple», але щоб це відчути, спершу має поталанити (!) із командою. Можна власне цю чудову команду і виростити або ж збудувати одразу із чудових учасників, але мало хто може собі таке дозволити. Втім, ідея чудових команд не унікальна для Скраму і не в Скрамі її придумали, то ж недолік не у самому постулаті про команду, а у спекуляції на цьому.

А враження на те і враження, що воно не просто так формується незалежно у різних людей в різних обставинах. Це ж не страва високої кухні або оперна музика, які, виконані дилетантами, викликають негативні враження і вимагають талановитого виконавця. Це інструмент (простий, як зазначено у самому посібнику), який наче має розвязувати проблему, а не створювати тисячу нових + цілу нову нішу для викачування грошей. Містифікація, одним словом.

Єдиний нюанс:

Це інструмент (простий, як зазначено у самому посібнику), який наче має розвязувати проблему, а не створювати тисячу нових

Скрам призначений допомогти командам розв’язувати проблеми, роблячи ці проблеми прозорими.
Відповідальність за вирішення існуючих проблем (або створення нових) всеодно лежить на людях, а не на фреймворку.

Прям анекдот про мудрого филина и зайцев чуть в другой интерпретации )

— Мудрый филин, но как же нам решить 100500 проблем, ставших прозрачными?
— Из недостаточно эджайлных станьте достаточно эджайлными! И больше церемоний богу церемоний!
— Мудрый филин, но как именно нам это сделать?
— я не знаю, у меня лапки, черт, не то — я тут стратегическими вопросами занимаюсь, черт, не то — о, нашел

Відповідальність за вирішення існуючих проблем всеодно лежить на людях а не на фреймворку

))

Главный парадокс в том, что если действительно

чудову команду і виростити або ж збудувати одразу із чудових учасників

то, внезапно, оказывается что методология разработки влияет на результат минимально.
Scrum, RUP, iterative, whatever — does not matter

Это как оказаться на Феррари среди гонки ВАЗов — нюансы пилотирования особо не результат не повлияют

Объясните а зачем вообще инвестировать столько времени в имплементацию этих изменений?

У автомобілях доволі довгий час не було дзеркал бокового виду і пасків безпеки. Вони з’явились тому, що виробники автомобілів протягом років збирали емпіричні дані: зворотній зв’язок від водіїв, дані про стан авто з урахуванням пробігу, статистику ДТП, — і припустили, що дзеркала і паски зроблять керування авто більш безпечним і комфортним. Ці припущення були перевірені на практиці і відтоді стали нормою.

Зі Скрамом те саме. На основі зібраних даних співавтори припускають, що дані зміни дозволять більш ефективно застосовувати фреймворк на практиці. Тепер лишилось перевірити, чи ці припущення правильні.

на какие KPI это все влияет

Більша цінність, що її отримують від Вашого продукту користувачі, краще взаєморозуміння між ’бізнесом’ і ’технологією’, зменшення кількості технічного боргу та ’відходів’ при розробці продукту та інші.

How Big Tech Runs Tech Projects and the Curious Absence of Scrum

Скрам далеко не завжди і скрізь працює. Ефективне його використання зазвичай вимагає ряду передумов. Тож для одних команд/компаній працює Скрам, для других — інший підхід/фреймворк/методологія, а треті дають ради без жодних допоміжних елементів.

Скрам

в реальном мире
никогда не спосообствует

зменшення кількості технічного боргу

В тех единичных случаях когда это случается, это случаетя вопреки

Дуже прикро чути це від колеги Скрам майстра. Дещо насторожує формулювання:

в реальном мире

Якщо ’реальна’ імплементація Скраму різниться від тієї, що описана у Скрам Гайді, то це вже не Скрам. Цей антипатерн зветься ScrumBut.

Це те ж саме, що їхати в авто, і повертати, не вмикаючи поворотний сигнал на перехресті, а при цьому говорити, що правила дорожнього руху в реальному житті не працюють. Ви за кермом і це Ви приймаєте рішення слідувати правилам чи ні.

Для прикладу наведу деякі механізми, вбудовані у Скрам, що допомогають тримати технічний борг під контролем:

1) Незавершений інкремент продукту (той, що не відповідає Definition of Done) випускати у світ/до клієнта не можна. За прийняття рішення відповідає уся Скрам команда. Це дає розробникам право вето релізу.

2) Увесь технічний борг, який є результатом розробки нашвидкоруч/ігнорування кращих інженерних практик, має бути прозорим і вноситися у Беклог Продукту.

3) З ростом технічного боргу на Рев’ю Спринту команда демонструватиме усе менші обсяги нового функціоналу. Це найкращий момент аби ’продакти’ стейкхолдерам необхідність усування технічного боргу.

P.S. Скрам не вирішує Ваших проблем, а робить їх видимими. А вже вирішувати ці проблеми чи ігнорувати — рішення за Вами.

Хотел написать развернутый комментарий, но сокращу — сама идея Скрама базиируется на вредном предположении, что абсолютна вся цепочка участников, начиная с CEO заказчика, открыта, ответственна, профессиональна, и болеет за качество продукта.
Что, естественно, в реальном мире, не так в 90%

И использование механизмов

вето релізу.
команда демонструватиме усе менші обсяги нового функціоналу.

банально приводит в тех же 90% случаев к простой замене команд(ы).

рішення за Вами.

Решение за теми кто платит деньги — то есть заказчиком. В лице уполномоченных представителей

Якщо ’реальна’ імплементація Скраму різниться від тієї, що описана у Скрам Гайді, то це вже не Скрам. Цей антипатерн зветься ScrumBut.

))) Все счастливые семьи похожи друг на друга, каждая несчастливая семья несчастлива по-своему. ©
Який відсоток команд які практикують скрам зі всіма ритуалами, успішний, і який відсоток команд які практикують скрам який «насправді не скрам», успішний? Я відповіді не зустрічав і сумніваюсь що є якісь дослідження.
Коли у нас є повторення успішного поведінкового паттерну, а коли просто карго-культ?
P.S.
На мою думку, проблема в тому, що «проект» в програмній інженерії поняття дуже відносне — це може бути якась ентерпрайз система з циклом розробки/супроводу в роки, а може бути щось з тривалістю в кілька місяців. Це як будівництво заводу і установка кіоска — ніхто при здоровому глузді не буде використовувати однакові підходи/команди в обох випадках. Є в скрам-методології якесь чітке визначення — для яких проектів/команд він підходить, а для яких — ні?

Який відсоток команд які практикують скрам зі всіма ритуалами, успішний, і який відсоток команд які практикують скрам який «насправді не скрам», успішний? Я відповіді не зустрічав і сумніваюсь що є якісь дослідження.

Щорічний State of Agile report — найкраще дослідження з існуючих, на мою думку.
digital.ai/...​rts/state-of-agile-report

Є в скрам-методології якесь чітке визначення — для яких проектів/команд він підходить, а для яких — ні?

Найкращі шанси у крос-функційних (команда володіє усіма необхідними навичками для створення інкременту продукту і не залежать від зовнішніх команд чи спеціалістів) фічер (здатні створити Е2Е фічер самостійно, на противагу командам, що працюють лише з певним компонентом системи)
команд, що стало працюють з одним продуктом. Це, звісно, не означає, що у інших команд не вийде ефективно застосовувати Скрам, проте їм буде суттєво важче це зробити.

Найкращі шанси у крос-функційних (команда володіє усіма необхідними навичками для створення інкременту продукту і не залежать від зовнішніх команд чи спеціалістів)

Иными словами, стартапы или уровень небольшой разработки — тут эджайл в лице скрама как главного представителя работает очень даже хорошо.

Це, звісно, не означає, що у інших команд не вийде ефективно застосовувати Скрам, проте їм буде суттєво важче це зробити.

Иными словами, это будут попытки запихнуть квадратное тело в круглое отверстие

Є купа кейс стаді, що описують успішне застосування Скраму у великих корпораціях, компаніях поза ІТ, освітніх та урядових проектах. Звісно, для ІТ старптапу на 20 людей застосування Скраму буде простішим, але свого часу це вийшло і у ФБР.
digital.ai/...​crum-project-fbi-sentinel

Отличная статья, кстати.

Note that Sentinel reportedly went live July 1, 2012, five months later than the revised prediction, and we still don’t know how well it will work when fully adopted.
...
Sentinel experienced significant performance problems during the Sentinel Functional Exercise.
...
An Agile Development Team official stated that required testing had not been completed within the established time parameters because testing personnel have encountered difficulty setting up testing programs, software, and procedures.

Суть:
C опозданием на 5 месяцев заделиверили что-то тормознутое и глючное (см. паттерн: бах-бах и в эджайлно в продакшн), архитектурой никто нормально не занимался, тестированием тоже, когда система станет полностью production-ready неизвестно — потому что вдобавок ко всему вышеперечисленному надо еще и переписать с нуля подсистему цифрых подписей
Успешный успех короче.
От себя:
Зато красивых демо было записано 100500, наверняка

Если это можно считать

це вийшло і у ФБР.

— то да, у них как раз получилось проиллюстрировать классический кейс реального мира.

Є купа кейс стаді, що описують успішне застосування Скраму у великих корпораціях, компаніях поза ІТ, освітніх та урядових проектах

Конечно такие кейсы есть. Как часть
ru.wikipedia.org/...​тическая_ошибка_выжившего

125 людей, що працювали не по Скраму за декілька років і сотні мільйонів доларів не заделіверили жодного робочого продукту (окрім пари занадто сирих навіть для базового вжитку PoC), а потім 55 людей, працюючи по Скраму, заделіверили субоптимальний продукт на 5 місяців пізніше.

in September 2010 the FBI announced its plans to complete the remaining two phases

Т.е, речь шла о плановом завершении работ над проектом. До деливери в любом случае еще по плану было два года. Естестенно что кроме

сирих навіть для базового вжитку PoC

 на жтом этапе трудно было что-то ожидать

заделіверили субоптимальний продукт на 5 місяців пізніше.

Ок, did a simple Google search
www.newsweek.com/...​ing-despite-report-272855 , от 9/24/14

— its budget has ballooned another $100 million, the new report says.
— Yet we found that only 42 percent of the respondents to our survey who used Sentinel’s search functionality often received the results they needed
— Stuff was missing from the new system, too, employees complained, „features that they believed are critical to their duties,” such as „Sentinel’s integration with other FBI information technology systems.”
— Twenty of them added complaints to the survey questionnaire that „the search function in the Automated Case Support system (ACS), the FBI’s prior case management system, was superior to the search function in Sentinel.”

„Субоптимальный продукт” ? Прошло еще 2 года, +100 млн и features that they believed are critical to their duties до сих пор не имплементированы. В моей картине мира это характеризуется однозначно — термином „fail”

Зато спринты крутятся, инкременты мутятся, история успеха в скрам гайдах, лепота

«Свобода действий» требует мастерства. Возможность выстроить команду из мастеров — штука редкая (дорогая). Так что 80% команд приходится полагаться на «стандарт» и избегать экспериментов со свободой действий.

Тот же «процессный подход» усилено гнобит «звезд» и ратует за «винтики» в машине. Впрочем, он родом с «конвейера». так что это не удивительно. (Правда «звезда» там не только «мастер», но и «много возомнивший о себе сотрудник».. ))) Широкая трактовка термина.)

Скрам нікого ні в чому не обмежує. Всі обмеження — в головах а не у Скрамі.

Скрам нікого ні в чому не обмежує. Всі обмеження — в головах а не у Скрамі.

у перекладі — «Скраму нет». )

В перекладі з хворої голови на здорову хіба.

Підписатись на коментарі