Місяць у новій IT-команді: 5 правил, які повинен знати кожен розробник

Більша частина нашого життя проходить у «теплій ванні» — у межах зони особистого комфорту. З віком складніше знаходити друзів, адаптуватися до роботи в новій компанії чи робити перші кроки у новій професії. Але бувають ситуації, коли розумієш — саме час прийняти «холодний душ». Так, скориставшись можливістю, можна перевернути життя на 180°, змінити проєкт, на якому працював роками, та потрапити в нову команду. Ріст спеціаліста відбувається лише поза межами його комфорту, тому такі виклики варто приймати з честю та азартом.

Мене звати Олександр Цапенко. У сфері IT я працюю понад шість років. Упродовж цього періоду я співпрацював із різними компаніями у сфері телекому, фінтеху, банкінгу, телемедицини, страхування, будівельного бізнесу, автотранспорту та авіаперевезень. Однак декілька місяців тому я вирішив спробувати свої сили та подав резюме на одну з позицій у GlobalLogic. Так я став частиною міжнародної IT-компанії. Зараз я співпрацюю з великим проєктом у домені кібербезпеки з розробкою комплексного рішення для enterprise-користувачів. У межах проєкту задіяно близько 100 спеціалістів. Я займаюся підбором команди: проводжу інтерв’ю з кандидатами, оцінюю їх, презентую клієнту. Моя робота пов’язана з людьми в IT, які прийшли в нову команду. При цьому я й сам — той, хто тут ще «новенький».

Сьогодні зміна команди — це челендж. Ринок IT-фахівців перегрітий через велику кількість кандидатів та пропозицій, конкуренції як між інженерами за проєкт, так і між компаніями за спеціаліста. Тому, новий проєкт — це завжди виклик. У цьому матеріалі я розповім, як з ними боротися, та поділюся власним досвідом щодо адаптації до нової IT-команди.

Правило 1. Зміна проєкту — «холодний душ». Візьміть із собою парасольку

Адаптуватися до вже сформованої соціальної групи складно. Люди часто сприймають новеньких несерйозно або холодно, однак це не означає, що так буде завжди. Готуйтеся до того, що на початку співпраці ви не відчуватимете морального емоційного розслаблення, як було раніше. Зміна проєкту — це стрес, тому потрібно бути до нього готовим. Нова людина — загадка для всього колективу, допоможіть її розгадати:

  • Багато слухайте та спостерігайте за поведінкою інших. Проявляйте інтерес до колег, запитуйте про корпоративну культуру та традиції команди.
  • Вивчіть імена та обов’язки спеціалістів, із якими будете спілкува­тися під час роботи. Усміхайтеся та будьте доброзичливими.
  • Витримайте нейтралітет у стосунках зі спеціалістами, уникайте конфліктів і жартів, які можуть зачепити чиїсь інтереси.
  • Не бійтеся запитати, якщо вам потрібна допомога колег. Людям подобається бути корисними.
  • Будьте коректними. Не переймайте чиїхось позицій чи оцінок. Формуйте уявлення про людей і проєкт самостійно, на основі власних спостережень.

Правило 2. Не обов’язково знати і вміти все. Хороший спеціаліст — той, хто готовий швидко вчитися

Період пристосування до проєкту та команди — неминучий етап для кожного. Упродовж цього часу спеціаліст лише вчиться виконувати посадові обов’язки на належному рівні та часто робить помилки. Однак не потрібно сприймати критику на особистий рахунок. Якщо чогось не знаєте, це не характеризує вас як поганого спеціаліста — у кожному проєкті є своя специфіка, з якою ви ще не встигли ознайомитись, або особливості комунікації, до яких ще не звикли. Не треба боятися невдач і кидати проєкт через невпевненість — вчіться на власних помилках, шукайте інформацію та знайомтеся з компанією самостійно. Якщо важко — значить йдете вгору. Спеціалісту варто сфокусуватися на цілі, усвідомити мету проєкту й бізнесу та показати, що ви теж її розділяє. Якщо розробник намагатиметься сфокусуватися на тій самій цілі, що й команда, то його швидше сприймуть як товариша. Для цього:

  • Детально вивчіть свої проєктні завдання. Проявіть зацікавленість до їх виконання. Покажіть, що ви готові виконувати як прості задачі, так і складні.
  • Не бійтеся запитувати. Навіть маючи достатній досвід роботи, вам все одно доведеться засвоювати заново деякі проектні аспекти, а тому без допомоги колег не обійтися.
  • Аналізувати власні помилки. Пам’ятайте, що критика роботи не говорить про вас як про особистість. Зворотній зв’язок невід’ємний етап вдосконалення.

Із власного досвіду знаю, що ефективний інструмент у навчанні — челенджі. Наприклад, упродовж співпраці мені часто доводиться комунікувати з клієнтом. Основний виклик — змусити його виділити достатню кількість часу, щоб провести інтерв’ю з командами та інвестувати достатньо часу для спілкування з великою кількістю спеціалістів. Це допомагає ефективно комунікувати, доносити позицію, чітко формулювати завдання та дедлайни їх виконання.

Правило 3. Не прикидайтеся кимось іншим, будьте собою. Це завжди приваблює

Щоб швидше адаптуватися в команді, не потрібно намагатися наслідувати чиєїсь поведінки чи перетворюватися на робота. Часто спостерігав, як люди приходять на проєкти і поводять себе занадто стримано та беземоційно. У такому випадку в команди може скластися враження, що людина нещира. Коли люди працюють разом роками, вони відчувають один одного на емоційному рівні. Однак вже з першого дня співпраці потрібно намагатися виражати справжні емоції так, щоб було комфортно і вам, і оточенню. Спільну мову з новою командою можна знайти в тому випадку, якщо ви будете:

  • дотримуватися дружнього тону у спілкуванні;
  • цікавитися колегами;
  • щиро відповідати на запитання про себе.

Завжди важливо пам’ятати, що спілкування в команді — це не про фамільярність. Це класний шанс проявити себе з найкращого боку та створити власну репутацію.

Правило 4. Не панікуйте, якщо сталася кризова ситуація. Факапи трапляються

Найкраще люди пізнаються в кризових ситуаціях, коли вони знаходяться під максимальним тиском. Звісно, стійкість до стресу — це індивідуальна характеристика. У кожної людини — своя стресова межа. Одні стійкі до зовнішніх подразників, інші втрачають контроль над ситуацією через дрібні негаразди та знаходяться в стані стресу досить довго. Виховати в собі стресостійкість допомагають нові знання — легше впоратися з труднощами, якщо знаєш, чому протистояти. Дивіться в обличчя страхам та підвищуйте самооцінку.

Якщо з вами трапився серйозний інциндент — не впадайте в паніку. Зберіться й не давайте волю емоціям, адже факаплять усі. Прийміть ситуацію та виправте. Для глибшого аналізу того, що сталося:

  • Записуйте факапи у форматі lesson learnt. Це допоможе вам зробити роботу над помилками та дасть зрозумілий checklist, як не потрібно робити наступного разу.
  • Зрозумійте, на якому саме етапі щось пішло не так. Часто проблема може бути комплексною та не лише вашою. Детальний аналіз допоможе не лише знайти root cause, а й допоможе налагодити взаємодію з командою у майбутньому.
  • Запитуйте про пораду у більш досвідчених фахівців. Можливо, подібні факапи траплялися й з ними. Обмін досвідом — корисний етап, особливо в процесі адаптації до нового проєкту.

Правило 5. Не ходіть по проєктах занадто часто. Зміна команди — це не регулярний базис, а крок до вдосконалення власних умінь

Спеціалісту важливо не засиджуватися на одному проєкті десятками років, щоб не втратити відчуття ринку та бути на хвилі актуальних вимог. Відсутність прогресу призводить до деградації скілів — можна почати вважати, що досяг максимуму, став гуру у своїй спеціалізації, проте це не завжди так.

Я не вважаю, що проєкт потрібно змінювати регулярно, як за календарним планом. Переходити на інший проєкт варто тоді, коли є відчуття, що виріс і є впевнене бажання змін. Середня тривалість співпраці з GlobalLogic становить 3 роки, однак є фахівці, які в компанії більше 15 років. Це — особистий комфорт кожного.

Спеціалісту важливо перебувати в професійному тонусі — працювати з чимось актуальним, розуміти тренди ринку, мати професійні очікування та бенефіти. Також потрібно розібратися з питанням «Чи важлива для мене корпоративна культура?». Є люди, яким не важливо з чим працювати, головне — аби платили. Якщо ваша головна ціль — компенсація, то тут все просто та прагматично — обирати треба той проєкт, за який пропонуватимуть більше. Якщо проєкт для вас — це не лише джерело фінансової стабільності, а й справа, якою хочете займатися надалі, то варто співставити свої цінності з цілями проєкту. Якщо відбувся match — супер.

Співпраця з новою IT-командою — це виклик, який позитивно впливає на професійний та особистісний розвиток спеціаліста. Не бійтеся періоду адаптації, адже це чудовий шанс для власного апдейту. І, якщо ви, як я, лише місяць у новій IT-команді — не бійтеся, адже «холодний душ» лише загартовує :)

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось17
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Я бачу 5-7 років в 2-3 компанії це типу супер досвід, якого достатньо для того, щоб роздавати поради іншим?
)))
Мамкіні експерти)
P. S. Без образ

Правило 0. Занотовуйте незручності, з якими стикнулися, щоб покращити документацію, процеси й інструменти. Люди, які на проєкті вже довго, до цих недоліків звикли і не помічають.

Дуже гарне зауваження. Свіжий погляд це те чого іноді не вистачає в багтьох довготривалих проектах.

Під час вибору компанії, проекта важливо пам’ятати, що обирають не лише тебе, — чи підходиш ти їм, але й ти — чи комфортно буде фахівцю працювати з цим продуктом, технологіями, людьми в команді.

Підписатись на коментарі