Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Технологічні війни — історія одного волонтерського чату на 1000+ людей

Привіт, я Ніка Тамайо Флорес і до війни я працювала у сфері діджитал-трансформації, машинного навчання, штучного інтелекту. Я викладала менеджмент даних і суміжні дисципліни у школі Vodafone, в Київській школі економіки, на різних курсах, популяризувала штучний інтелект. Навіть за декілька днів до війни у мене був виступ.

В моїй команді чотири людини — це датасаєнтисти, які займались прототипуванням, обробкою даних тощо. В нас були проєкти за кордоном та в Україні. Але в день, коли почалася війна, все пішло шкереберть. Зупинились усі проєкти, тому що клієнти були зацікавлені лише в тому, щоб безпечно перевезти своїх людей і зрозуміти, як жити далі.

Я розповім про те, як я стала координаторкою чату на 1000+ людей і як зсередини побудована робота однієї з багатьох волонтерських ІТ-спільнот. Думаю, що такий досвід може знадобитись іншим волонтерським об’єднанням, не тільки ІТ, і не тільки онлайн.

Окрім того, я думаю, що в день, коли ми переможемо, наше об’єднання не перестане існувати, адже буде багато ІТ-завдань з відновлення країни і я певна, що принаймні частину з них ми зможемо вирішити.

Координаторка зайшла в чат

Тож в перший день війни зрозумівши, що робочих зустрічей не буде та й власне на роботу сьогодні йти не варто, я почала відповідати на запитання в одному з чатів, в який мене додали. Взагалі, коли почалася війна з’явилась купа нових чатів айтішників, і один з тих, в якому я активно відповідала, називався IT#StandForUkraine.

Мою активність помітили і, оскільки створили його знайомі, мені запропонували координувати учасників. Тоді в ньому було кілька сотень людей, а зараз — більш як тисяча. І це не лише айтішніки, але й спеціалісти з медіабаїнгу, креативники і піарники, перекладачі й маркетологи. Ми навіть залучали психологів для певної роботи.

Все почалося з чату, а зараз в нас вже є і стек документів на окремому драйві, і таблиці з ресурсами та сервісами, і таблиці з контактами, і списки проєктів, які ми робимо. При чому, в координації ми не використовуємо звичні для ІТ-розробки Jira або Trello, тому що наш темп потребує легшої організації.

Як зібралася онлайн-тисяча

Важко назвати конкретну кількість людей і проєктів, які у нас зараз в роботі. Активно працює декілька сотень людей, а інші долучаються точково. Одночасно з цим, є люди, залучені через знайомих, але яких немає в основному чаті. Ми намагаємось дублювати функції в командах, через що деякі з них є нібито роздутими, але це робиться для підстрахування. Не всі можуть завжди бути на зв’язку, а наш пріоритет — безпека людей.

Багато з розробників лишаються в Україні, я сама, власне, зараз в Києві, і ми розуміємо, що не всі можуть працювати завжди. Я взагалі вважаю, що випадати з процесу, навіть не під час війни, — це ок. Не ок — не попередити про це. А взяти паузу і відійти від роботи, щоб потім повернутися з новими силами — це нормально.

Один з великих недоліків для спільноти чату, що з самого початку посилання на нього розсилалися скрізь, і люди додавалися без будь-якої перевірки. Пізніше ми зробили окрему групу для перевірки нових учасників. Перевірка у нас така: треба, щоб нову людину хтось знав особисто і міг поручитись за неї. Це можуть бути колеги, знайомі з конференцій, нетворкінгу тощо.

Перевірених людей додають в інший секьюрний канал, де ми розміщуємо повідомлення про пошук людей на проєкти, з яких хтось випав, або які потребують дуже специфічних знань і вмінь, або ті, що пов’язані з державними органами.

Наша основна координація відбувається в чатах і у статус-дзвінках двічі на день. Є дзвінки для обговорення загальних питань і є дзвінки, в яких ми обговорюємо окремі проєкти з їхніми лідерами. Наш чудовий проєктний менеджер веде нотатки за всіма.

Які завдання виконує чат

Завдань багато і дуже різних. Зараз суперпопулярною є розробка Telegram і Viber-ботів. Деякі з ботів — це просто отримання статичної інформації, як-от бот про надання першої домедичної допомоги, в якому ти кнопками обираєш потрібні розділи. Він не використовує NLP-технології. Я точно знаю принаймні про один випадок, коли цей бот допоміг врятувати життя людині, в якої стався серцевий напад.

А є боти, що мають повноцінний бекенд і виконують складніші речі. Наприклад, @saveua_bot, там є координація волонтерів з тими, хто потребує допомоги, від транспортування і медикаментів до пошуку житла. Є розбивка за областями, верифікація особи... Хлопці і дівчата, які створили його, дуже сильно заморочилися.

Коли ми бачимо, що якісь боти повністю дублюються за функціями, ми стараємось вийти на команди і познайомити розробників, щоб вони координувалися. Інколи, коли помічаємо дублюючі проєкти ще на стадії розробки, ми навіть сприяємо їхньому злиттю в один проєкт.

Крім розробки телеграм-ботів є ще розробка вебсторінок. Скажімо, одну зі сторінок для іноземного легіону розробила наша спільнота.

Також ми створюємо сторінки для пошуку вбитих чи полонених російських солдат. Звичайно, їх часто блокують, але ми запускаємо дзеркала і намагаємось постійно виводити ці сайти онлайн. Дуже популярним був сайт 200_рф, його створила, здається, команда МВС. В нас був схожий проєкт, тож ми познайомилися і зробили ще декілька версій зі спільною базою.

Окремий напрям — завдання з перекладу. Наприклад, ми перекладаємо дайджест оперативних новин різними мовами: завжди англійською, а ще ситуативно іспанською, німецькою, на іврит, турецьку мову, китайську.

Є спектр задач, які стосуються поширення медіа, арбітражу та реклами. Ми дуже на високому рівні координуємось з тими, хто цим займається і з тими, хто створює креативи. З’ясовуємо їхні проблеми і намагаємось технічно їх вирішити.

Наші команди працюють з соцмережею «Вконтакте» і поширюють там інформацію. Ми це робимо координовано: є можливість придбати заповнені активні профілі та використовувати їх для спілкування в приваті або в пабліках. Ми не постимо там фото вбитих російських солдат, це тільки викликає агресію і не дає конструктиву.

Ми працюємо тонше. Спілкуємось про те, що ціни зростають, продукти зникають, з ринку йдуть компанії. Тобто, ми не зачіпаємо напряму тему війни, бо ми вже побачили, що люди там живуть в паралельному світі, у них біле то є чорне, а чорне — то є біле. Спілкуватися з ними треба інакше, адже мета нашої комунікації — реакція, щоб люди почали задумуватися, змінювати своє ставлення.

Сьогодні «Вконтакте» і «Одноклассники» — це практично єдині масові соцмережі, які доступні пересічним росіянам, там далеко не всі знають, як користуватися VPN. Тож «Вконтакте» переживає свого роду відродження, і ми використовуємо це. Плануємо розширювати таку діяльність за межі соцмереж на інші ресурси, де є user generated контент.

Ми координуємося з піарниками і агенціями для поширення корисних меседжів. Наприклад, ми поширюємо корисні боти як бот першої домедичної допомоги і @saveua_bot, сайт Resist.in.ua, який ми знайшли вже готовим і були приємно вражені, наскільки це класний ресурс.

Окремо координуємось з піарниками, які працюють з іноземними інформаційними агентствами. Там йдуть інші меседжі, серед яких, звісно, заклик Donate to Ukraine, Close the Sky та інші.

Ще один напрям — Global Relations. Там займаються зв’язками з великим міжнародними компаніями, з органами влади, зокрема з різними службами і відомствами України.

Звичайно, ми долучаємось до надпопулярного зараз напряму кібератак. Насправді ці атаки вимагають майстерності і координації, їх треба спрямовувати, з’ясовувати цілі тощо. Ми співпрацюємо із загальних питань і софту, який використовують для атак, в цілому ті команди доволі самостійні.

Займаємось розсилками SMS, електронних листів, відправляти які тепер досить складно. Хоча у нас є багатомільйонні бази адрес і номерів телефонів, відправити розсилку по всім базам неможливо, просто немає стільки шлюзів. Плюс, компанії, які займаються розсилками, вважають, що наші бази контактів отримані незаконним шляхом, це теж створює складнощі і займатися масовими розсилками зараз — це той ще квест.

Абсолютною несподіванкою для мене стало те, що у нас створився і гуманітарний напрям. Чому несподіванкою: коли я починала координувати цей рух, я не думала, що ми вийдемо в офлайн. Але ми це зробили і допомагаємо, зокрема, з логістикою. Одна з головних проблем — неясно, що де є, і потрібна єдина база даних з якихось офіційних джерел. Наш координатор спілкується з логістичними компаніями, ритейлерами, мережами аптек. Тут виходимо вже і на міжнародний напрям.

Підсумовуючи, хочу зазначити, що ми є не тільки IT-спільнота, ми значно більше ніж це.

Про інструменти координації

Зараз в чаті вже спокійніше, мова йде про десятки повідомлень на день, не сотні. В якийсь момент на початку ми запровадили жорсткі правила модерації. В нас є волонтерка зі Штатів, яка модерує чат вночі.

Я згадувала, що ми перевіряємо учасників. Адже є побоювання, що до нас можуть додатися не те щоби прям диверсанти, але, скажімо, люди з не проукраїнською позицією.

Підозрюю, що тут одразу виникне запитання, чому ми взагалі все це почали в Telegram. Тож розповім про це і про інші інструменти, які ми використовуємо. Насправді жодної секретної переписки в Telegram у нас немає, тут ведеться тільки базова комунікація. Окремо є цілий ряд тем і питань, про які ми пишемо тільки в Signal. Хоча, я знаю, що є сумніви у безпеці і цього месенджера.

Щоденні дзвінки відбуваються в Google Meets, для ведення нотаток наш головний проєктний менеджер використовує Docket. Але і Notion тут би підійшов.

Звичайно, ведемо гуглівські онлайн-таблиці. Знаю, що певні команди використовують Trello, але це не вимагається.

Окремі проєкти пушать код на GitHub або GitLab, але не всі. Є ті, хто використовують програми для мобільних застосунків: Android Studio або пишуть на React. Для дизайнів популярна Figma. Це з тих програм, про які знаю. У нас тут все демократично.

Про структуру

Основні елементи нашої структури такі:

  • я, як CEO, головна координаторка;
  • мій заступник, який опікується Global Relations — Роман Захаров;
  • умовно самостійні частини, з якими комунікуємо тільки на рівні координаторів: медіа, піарники тощо;
  • лідери напрямів або ліди проєктів: наприклад, лідер кібернапряму, який від нас контактує з тими, хто веде DDoS-атаки; лідер групи, яка працює з сайтами про полонених і вбитих російських солдат;
  • проєкти змішаних форматів, де я сама додатково координую окремий проєкт;
  • загальний менеджер проєктів, який координує документообіг та іншу адміністративку;
  • гуманітарний напрям, в яких входить декілька окремих лідів.

Власне, чіткої усталеної структури немає, в нас мало рівнів ієрархії, але навіть я не знаю всіх людей, які працюють в усіх проєктах. З більшістю координаторів і лідів я не була знайома до війни, а тепер таке враження, що ми знаємо одне одного 10 років.

Особливості координації та реакція спільноти

Ми координуємось з іншими рухами, наприклад, з UA Tech Power — спільнота, яку заснували розробники з Reface. Є загальний гуглдок зі 160+ волонтерськими проєктами, які були розроблені під час війни або вдосконалені під потреби війни. Конкретно наша спільнота долучилася до створення або розробила у співпраці з іншими командами більш ніж 30 проєктів.

Є цікавий нюанс про координацію волонтерів, який я помітила. Люди, які здатні самоорганізовуватися — це меншість, їх приблизно 10-15%. Окремо є лідери, здатні зібрати навколо себе команду, довести продукт до релізу тощо.

Але більшість — це ті, хто приходить і розповідає, що вміє робити, а потім просить знайти роботу. І оскільки від початку у нас процеси були незрозумілі, з’явились люди, незадоволені тим, що і як ми робимо.

От я умовно координую тисячу людей. І щодня мені пишуть, як це зробити краще. Пряме незадоволення висловлюють рідше, але поради щодо оптимізації процесів надсилають натурально кожного дня. І дуже часто це не ті поради, яких я прошу. Їх пишуть люди, чия експертність не підтверджена, з незрозумілими акаунтами, ніками та аватарками. Навіть у війну у когось вистачає часу на таке...

Висновки та поради волонтерським спільнотам

  1. Основна проблема — лідери: ті, хто здатен або взяти чиюсь ідею і довести її до ладу, або власну ідею втілити у життя і не згоріти в процесі. Тож я би радила акцентувати на пошуку лідів, до речі, це не обов’язково мають бути люди з ІТ.
  2. Не треба хапатися за всі ідеї, які є. По-перше, деякі проєкти можуть дублюватися. Потрібно спочатку це перевірити. По-друге — просто не всі проєкти є потрібними.
  3. Перед запуском проєкту в роботу треба переконатися, що ті проблеми, які ми вважаємо проблемами, є реальними і актуальними для бенефіціарів, стейкхолдерів.
  4. Треба бути уважними з інформацією і з тим, як на неї реагувати, не розводити деструктивні діалоги. Нещодавня історія з мітками на Google Maps викликала багато беззмістовних обговорень в чатах, хоча була досить підозрілою.
  5. Узгоджувати реальні ресурси і можливості із завданнями. Наприклад: дуже важливими є супутникові знімки в real time, які б показували, де рухається ворог. Я знаю, що ця робота ведеться, але процес комунікації з компаніями, які мають ті супутники, займає дуже багато часу і зусиль, а нам зараз все потрібно швидко. Безумовно, це дуже важливий проєкт, але я не знаю, чи це в принципі можливо для ІТ-волонтерів, оскільки він сягає дуже високого адміністративного рівня. Це моя особиста думка, я не експерт у таких питаннях. Не кажу, що це неможливо, але треба враховувати, що деякі проєкти можуть бути суперквестами зараз.
  6. Потрібно слідкувати за новими ресурсами, які стають нам доступні. У час війни компанії надають свої сервіси безкоштовно для українців.
  7. Як я згадувала вище, потрібно дублювати функції учасників команди.
  8. Дуже важлива порада — говорити з людьми. Ми вже двічі робили загальний дзвінок, спочатку з учасниками закритого чату, потім — з усіма учасниками тисячного чату. Я та мій заступник Роман говорили про те, як ми цінуємо те, що роблять абсолютно всі наші волонтери, що зараз є дуже важливим кожен навіть найменший внесок.

Зараз роль простого спілкування є дуже важливою. Стало надзвичайно важко з work-life balance, втім не потрібно витісняти стреси і травми.

Всі процеси тривають без вихідних, хоча я й намагаюсь відволікатись, як мінімум, сходити в магазин чи подивитись серію серіалу, погратися з котами. Днями їздила в кафе, яке зараз працює у Києві — це було дуже дивно, але і приємно водночас, щось з іншого життя.

На сам кінець хочу зазначити, що інформаційна війна, яка триває зараз, мабуть, вперше відбувається в такому форматі і масштабі, вона багатовекторна. Я впевнена, що сили наших інженерів зараз набагато важливіші в ІТ-вимірі, тут їхня участь є професійною і кваліфікованою.

Я хочу, щоб ця війна пошвидше закінчилась і ми змогли зібратися нашими IT-ветеранами на конференцію — а як же без цього, ми ж айтішники, — поспілкуватися наживо. Навіть якщо після війни активних волонтерів залишиться набагато менше, будуть важливі проєкти і нові задачі на відбудову мирної України.

Якщо ви хочете звʼязатись з нами, напишіть на [email protected].

👍ПодобаєтьсяСподобалось15
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
[email protected].

Отправил письмо в субботу — ответа нет.

Радий бути частиною цього

Підписатись на коментарі