Український ринок фрилансу: реальність воєнного часу та як до неї адаптуватися

«Ти ж фрилансер, ти можеш працювати будь-де! Для тебе взагалі нічого не змінилося!» Таку або подібну до неї фразу з початку війни чула я і багато моїх колег. Але насправді змінилося все для кожного українця незалежно від того, ким він працює і де живе.

Привіт, я Світлана і вже більш як 10 років працюю копірайтером. Пишу переважно для IT та суміжних напрямків, і на початку війни, як і велика кількість моїх колег, відчула брак замовлень. Розповім, як я бачу поточну ситуацію та майбутнє українського ринку фрілансу. Що в нових умовах відбувається на ринку фрилансу і чого чекати найближчим часом.

Почну з поганих новин і зовсім не про фриланс. Західні лідери все частіше говорять про загрозу світової продовольчої кризи. Нестача зернових може призвести до дефіциту базових харчових продуктів у Північній Африці, на Близькому Сході та в Центральній Азії. У ЄС не йдеться про голод, але пересічні німці та французи наступної зими точно витратять більше на оплату енергоносіїв. А в США санкції проти росії припали на зростання ціни на бензин та бурхливу реакцію зі сторони Уолл-стріт.

Як змінився стан речей після 24 лютого 2022 року

Неможливо запхати голову у пісок і вдавати, що війна і пов’язані з нею зміни у суспільстві не вплинули на ринок праці. За даними опитування соціологічної групи «Рейтинг», в середині березня 2022 року половина українців (53%) не працювала, а кожен п’ятий (21%) працював віддалено або частково.

Платіжна спроможність вже впала, і звичні для середнього класу речі будуть менш доступними принаймні до нашої перемоги, а якщо реально дивитися у майбутнє — і в перші місяці після неї. Бізнес втрачає гроші, а пересічні громадяни, включаючи фрилансерів — шанси на стабільний заробіток, який у них був до 24 лютого. Невідомо, з якої дати ми будемо починати відлік нового життя, тому маємо навчитися працювати в зовсім не ідеальних умовах.

Більшість фрилансерів на DOU — айтішники (розробники, тестувальники, продакти, аналітики), які останні роки працювали переважно на західний ринок. А от значна кількість фрилансерів серед копірайтерів, маркетологів, SMM-ників, перекладачів, маркетологів та частково дизайнерів працювала і на російських замовників напряму або через фриланс-біржі. Все-таки місцевий ринок вважався менш перспективним через обмежену кількість замовлень і низькі бюджети проєктів. Втім, класні пропозиції для фрилансерів за останні кілька років були й на українському ринку, хоча в значно меншій кількості.

Війна все змінила, і вже через кілька днів після її початку стало зрозуміло, що нас чекає нова реальність з новими умовами виживання — як професійного, так і фізичного, на жаль.

Що змінилося для фрилансерів, які працювали на західні ринки

На перший погляд, їм пощастило більше: їх замовники, скоріш за все, продовжать працювати і потребувати послуг фрилансерів. Підіймають настрій новини від Upwork, який перестав співпрацювати з російськими виконавцями, отже, роботу втратили близько 100 000 користувачів найбільшої біржі фрилансу у світі. Вони не зможуть реєструвати нові акаунти, поточні стануть «невидимими», а діючі контракти будуть розірвані до 1 травня 2022 року.

Це справжня перемога Мінцифри та усього тиску українського суспільства на міжнародні компанії, і рішучості міністра Михайла Федорова. Тут можна тільки аплодувати, адже , крім того, що сотні мільйонів доларів не надійдуть до країни-агресора, українці отримають більше можливостей для заробітку. На додаток, Upwork запустив сервіси для підтримки наших фрилансерів (детально тут).

Ще кілька приємних новин від закордонних сервісів:

  • Фінансова платформа Genome спростила процедуру відкриття рахунків для українців і надала можливість протягом шести місяців користуватися ними без сплати комісії. Українські фрилансери можуть отримувати через Genome гонорари від європейських замовників, знімати гроші у банкоматах з карток та обмінювати валюту.
  • PayPal перестав працювати на території росії та надав українцям довгоочікувану можливість не тільки переказувати, але і отримувати гроші на рахунки. Правда, поки що тільки у напрямку person-to-person. фрилансери-ФОПи можуть прив’язати до PayPal свої рахунки і надати замовникам email для переказу грошей.
  • Payoneer припинив діяльність в росії та закрив доступ до послуг для нових клієнтів з цієї країни. Цим платіжним сервісом також активно користувалися російські фрилансери.
  • Векторний онлайн-сервіс розробки інтерфейсів та прототипування з можливістю організації спільної роботи Figma заморозив корпоративні облікові записи російських клієнтів.

Також обмеження на роботу з російськими користувачами ввели Sketch, Adobe, Dribble. Все це, безсумнівно, добрі звістки для українських фрилансерів, у яких буде більше можливостей у порівнянні з минулим. Втім, їм доведеться наполегливо працювати, щоб отримувати звичні гонорари.

Що змінилося для фрилансерів, які працювали на ринки України та росії

Зараз у них є кілька шляхів, і найочевидніший — переорієнтуватися на український ринок, де посилиться конкуренція, а бюджети, навпаки, стануть скромнішими. Очевидно, частина бізнесів припинить існування або зменшить масштаби. Вкладатися в розвиток і оновлювати сайт, запускати рекламну кампанію чи замовляти експертні статті будуть одиниці.

Попит на послуги фрилансерів вже падає і це дуже помітно по активності в профільних групах на Facebook: добре, якщо на 10-20 самопрезентацій є хоча би одна гідна пропозиція від роботодавця.

Найбільше постраждають ті, хто працював суто на російський ринок: їм доведеться наново формувати пул клієнтів та шукати нові можливості в Україні або за кордоном. З англійським на рівні Beginner або Elementary шанси знайти західних замовників наближаються до нуля, принаймні, протягом найближчого року або більше (якщо активно вчити мову весь цей час). Знання іноземної відкриває дорогу на той же Upwork, а от всі інші фрилансери мають сконцентруватися на пошуках замовників в Україні і приготуватися до шаленої конкуренції.

Найбільша українська фриланс-біржа Freelancehunt (мільйон користувачів станом на серпень 2021) вже заблокувала профілі користувачів з росії та білорусі, хоча точна їхня кількість невідома і не зрозуміло, як це допоможе збільшити кількість пропозицій саме для українців. Зараз на Freelancehunt є завдання по 128 спеціалізаціям. Приблизно в 4 рази менше користувачів на другій за популярністю українській біржі фрилансу Freelance.ua.

Одночасно спостерігається активізація серед старих та поява нових майданчиків з працевлаштування, де українські фрилансери можуть пропонувати свої послуги та шукати нові проєкти. Більшість з цих майданчиків не є вузькоспеціалізованими, тому шукати саме онлайн-роботу доведеться серед великої кількості офлайн-пропозицій.

Менше з тим, рекомендую звернути увагу на такі телеграм-канали як UaJobNow, Базу збирає вакансії, LX IT, Навзаєм, Крезюме Вакансії. Спробувати працевлаштуватися в Європі можна також на новій платформі UA Talents, конкретно під пошук пропозицій в IT адаптована BazaIT.

Важко оцінити, наскільки помічним у поточній ситуації буде кожен з цих майданчиків, але в роботі фрилансера важливо дотримуватися простого правила: щоб про тебе знали, про себе треба розповідати. Чим більше активності будь-де, тим вищі шанси отримати замовлення.

Як держава допомагає українським фрилансерам

Гарні новини для фрилансерів-платників єдиного податку за спрощеною системою — для них ставка знижена до 2% від обороту, якщо той не перевищує 10 млрд гривень за минулий рік. Додатково ФОПи, що зареєстровані у регіонах з активними бойовими діями, могли отримати допомогу у розмірі 6500 гривень через додаток Дія. Обидва «подарунки» від держави не є обов’язковими — фрилансери самі вирішують, чи хочуть вони ними скористатися.

Як фрилансеру знайти роботу

  1. Перегляньте резюме та портфоліо, адаптуйте їх під поточні потреби бізнесу та суспільства. Акцентуйте на послугах, які залишилися або стали актуальними від початку війни.
  2. Використовуйте всі можливості, щоб потрапити до поля зору потенційного замовника:
    почніть активне соціальне життя, якщо не вели його раніше. Соціальні майданчики — насамперед Фейсбук і Телеграм — залишаються основними джерелами отримання актуальної інформації. Замовникам зручно читати новини і шукати виконавців в одному місці;
    для пошуку віддаленої роботи за кордоном в першу чергу зареєструйтеся на Upwork та Fiverrr (перелік ще 16 кращих сайтів такого ж плану можна знайти тут). З українських найбільшими є Freelancehunt.com та Freelance.ua, але можна шукати віддалену роботу на звичайних job-сайтах: Work.ua, Rabota.ua, та навіть на Olx.ua або Kabanchik.ua. Обов’язково заглядайте в розділ з роботою на DOU.ua.
  3. Визначтеся з платіжними засобами, якими вам зручно отримувати гонорари. Нехай у вас буде кілька різних варіантів, щоб якомога швидше прийти до того, який влаштує обидві сторони.
  4. Приготуйтеся, що вакансій (принаймні в Україні) буде менше, а на ваші листи та пропозиції будуть відповідати рідше — у нашій ситуації це нормально. Вас можуть проігнорувати 10 або навіть 20 разів, а наступного разу запропонувати цікавий проєкт. Але ті попередні кроки до нього ніхто, крім вас, не зробить.
  5. Демпінгу — ні! Але можна трохи знизити свою базову ставку, запропонувати знижку або частину роботи виконати на волонтерських засадах, якщо йдеться про соціально-важливий проєкт. Тут все залежить від того, в якому фінансовому становищі ви знаходитесь і яка ваша фінансова подушка.
  6. Погоджуйтесь на виконання тестового завдання, якщо не можете показати портфоліо з релевантними роботами (звісно, якщо це не суперечить вашим принципам). Втім, остерігайтеся шахраїв — вони у складні часи будуть активними як ніколи.

Що чекає на ринок українського фрилансу найближчим часом

Якщо не розглядати експорт послуг на захід, де ситуація стабільніша, можна з дуже обережним оптимізмом дивитися в майбутнє. Регіони, які найменше постраждали від агресора — переважно центр та захід України — поступово повертаються до сталого ритму життя і звикають жити під звуки сирени.

Отже, є шанси, що попит на послуги фрилансерів всередині країни буде поступово рости, хоча і повільними темпами. На фоні цього ми маємо акумулювати зусилля, адаптувати свої запити (і фінансові також) під реалії воєнного часу, якомога частіше з’являтися у полі зору потенційних замовників, а ще краще — розвинути додаткові скіли, щоб диверсифікувати ризики.

І звісно, вірити в нашу перемогу — це точно додає сил і впевненості у майбутньому.

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі