Еджайл (героїзм) vs. системний підхід на прикладі системи «ДонорUA»
Зараз багато людей самовіддано займаються волонтерською діяльністю, налагоджують логістику, збирають гроші і створюють 100500 різних ІТ платформ.
Хтось скаже, що організації, що швидко самоорганізовуються, є більш стійкими до викликів, і я з цим погоджусь. Але це працює, як правило, на короткому відрізку часу. У випадку long-term системний підхід завжди перемагає. Розкажу про це детальніше на прикладі нашої «ДонорUA», автоматизованої системи рекрутингу та управління донорами крові.
Стейкхолдери
У кожному процесі є дуже багато стейкхолдерів. У нашому випадку це донори крові, центри крові, реципієнти та їхні родичі, волонтери, координатори, логістичні компанії, лабораторії (якість крові), а ще бізнес, муніципалітети і, врешті-решт, держава.
Просто зібрати реєстрації — це 1% від тієї роботи, яку необхідно виконати. Бізнес-процесів настіііільки багато, що їх перелік займе не одну сторінку.
Що ми зробили? Декілька персональних кабінетів, де кожен стейкхолдер бачить лише те, що потрібно йому. Водночас, будь-яка інформація, яка вводиться в одній точці, впливає на бізнес-процеси в інших точках.
Автоматизована система означає, що нам не треба паритись над 90% всіх бізнес-процесів, а все, що потрібно — наповнити систему ЯКІСНИМИ і ТОЧНИМИ даними і, як не дивно, банально почати використовувати систему.
(Нас іноді критикують за те, що UX/UI не ідеальний або навіть складний і незрозумілий, але щоразу, коли я пропонував запропонувати свій варіант, розповідаючи 5% задач системи, — вираз обличчя співбесідників був у стилі піксельного медведчука).
Безпека
На безпеку всім завжди було пофігу. І дійсно, ідеальної безпеки не існує.
Але використання хмарних технологій навіть з мінімальним набором сервісів може уберегти від 99% атак. Тому cloud-first.
Нагадаю, що використання хмарних технологій у зв’язку з війною ДОЗВОЛЕНО. Вітаю, ви знаходитесь у тій точці, де ми були у 2015 році.
Інтероперабельність
Чому платформа Microsoft (попри величезну кількість мінусів) настільки популярна в корпоративному світі? Причина в тому, що компанія пропонує інтероперабельну платформу, яка дає можливість взаємодіяти різним системам.
Українські системи у більшості своєму не інтероперабельні. Навіть лідери ринку.
У нашому випадку ми будували систему з відкритим і закритим API, але використати це вдалось у дуже обмежених сценаріях. Простими словами, це було нікому використовувати.
Технології
Суть не в тому, наскільки класні і сучасні фреймворки чи технології ви використовуєте. Але в більшості випадків, якщо ви чуєте «кубернетс кластер» чи «блокчейн» — треба бити на звук. Ні, не тому, що це погані технології, а тому, що скоріш за все, вам пропонують форму, а не зміст.
У 2015 році ми запропонували за допомогою моніторингу соціальних мереж виловлювати пости про пошук донорів (черговий раз кажу дякую YouScan). І що? Таким нехитрим способом ми зменшили час на реагування від кількох днів/ годин до кількох хвилин/ годин.
Деякі ідеї Facebook/ Twitter частково реалізували через кілька років після того, як ми їх описали (ні, вони їх реалізували не тому, що якийсь ноунейм Саша з України їм написав, а тому, що рано чи пізно вони мали б до цього прийти).
А все тому, що технології повинні використовуватись раціонально.
Хостинг і трафік
З 2015 року ми долучились до програми Microsoft for Nonprofit. Це безкоштовний Azure, ліцензії тощо. Шість років я бігаю по ринку і БЕЗКОШТОВНО пропоную нашу допомогу нонпрофітам. Як я вже писав, черг не стояло.
Але коли наш трафік підскочив в 100 раз (прописом: сто раз), то ми ніяк не помітили і сайт працював стабільно. Додаткові маніпуляції для додаткової стабільності зайняти від сили кілька днів.
Система нотифікації донорів
Це один з головних модулів. Тут, на жаль, не все так добре, бо за 6 років я кілька разів просив всіх ключових гравців подружитись з нами і виділити SMS. Але тут зрадонька — ніхто нічого не дав :( Не допомогло нічого.
Тому довелось гратись з чатботами і месенджерами (а там і дорогий Viber, і обмежений після скандалів Messenger). Зараз є фактично Telegram, але це не є ідеальним рішенням.
Дехто змавпував ідею (насправді хорошу) у Швеції — надсилати SMS донору ПІСЛЯ того, як кров влили реципієнту, що, звісно, круто, але не так круто, як мати можливість ВЧАСНО ЗНАЙТИ донорів реципієнту. Що є більшою проблемою. Але піар наше все.
Бізнес
Ми придумали корпоративні дні донора, бонусну програму і цікаві спецпроєкти з бізнесом. Найцікавіше, що деякі проєкти не були цікавими в умовно мирний час. Але коли почались пандемії, маркетологи компаній дістали їх ледь не першими.
Наприклад, в ковідний рік нас не підтримали з ідеєю забезпечення лікарень медикаментами і обладнанням. Хоча платформу ми реалізувати і частково своїми силами відкатали на декількох лікарнях. Ця платформа органічно вписалась в персональний кабінет донора і лікарні (центру крові). Ніяких асоціацій з нинішньою ситуацією?
Деякі проєкти ми реалізовували технічно за кілька ДНІВ. Бета-версію платформи по забезпеченню лікарень ми викотили через 8 ГОДИН після запиту.
Ось тут agile працює, але лише тоді, коли архітектура це дозволяє.
Як нам вдавалося закривати проблеми
Дійсно, ми теж зіштовхнулись з багатьма викликами. Але невелика команда змогла з цим впоратись за порівняно невеликий проміжок часу.
Чому? Тому що гнучка архітектура, правильне використання технологій і бажання реально вирішувати проблеми, а не знімати сторіс роблять дива.
Ми ГОТУВАЛИСЬ до основних сценаріїв і позаштатних ситуацій (наскільки це взагалі було можливо).
Тому що системний підхід в довгостроковій перспективі завжди перемагає «хуяк-хуяк і в продакшн».
Найближчим часом плануємо ще нові ініціативи, тому stay tuned, а хто хоче і може — підтримуйте ДонорUA.
2 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів