Що таке IT-рекрутинг і навіщо він потрібен
Привіт, мене звати Максим, я — копірайтер у рекрутинговій агенції Don’t Panic. У статті, яку ви збираєтесь прочитати, мова йтиме про галузь рекрутингу як таку; задачі й обов’язки рекрутерів; навички й інструментарій, необхідні для роботи; тонкощі рекрутингу в ІТ тощо.
Якщо вам випадало проходити співбесіду, ви неодмінно мали справу з рекрутером. Можливо, навіть плутали його з ейчаром. І навпаки. Це нормально, адже ринок рекрутингу в Україні молодий, а роль, функції й обов’язки спеціалістів не завжди чітко сформульовані, відтак незрозумілі широкому загалу.
Спробуймо розібратися, хто такі рекрутери і чим вони займаються; як відрізнити класного спеціаліста від посереднього; що необхідно для входу в ІТ-рекрутинг і скільки там заробляють.
Текст стане у пригоді як власникам компаній, які роздумують про доцільність рекрутингу, так і фахівцям, які безпосередньо займаються пошуком та наймом персоналу.
Рекрутери — не ейчари
Якби Леонід Кучма, наш другий за ліком президент і за сумісництвом автор книги «Україна — не Росія», колись задумався про написання праці на тему рекрутингу, та, ймовірно, б дістала назву «Рекрутери — не ейчари».
Кажуть, аби дати раду із самоідентифікацією, спочатку слід визначити, ким ти точно не є. Так на стежину рекрутерів можна вибратись манівцями HR-ів. Якщо ейчари піклуються про атмосферу всередині колективу, вирішують організаційні питання, виконують роль психологів, а іноді й офіс-менеджерів, то рекрутери шукають і наймають. As simple as that.
HR — це людина, яка опікуватиметься вами у компанії. Рекрутер — перша зупинка на шляху до компанії. Якби професія рекрутера мала попит серед наших предків, у спадок нам дістався б афоризм на кшталт «Моя хата скраю — першим кандидата стрічаю».
Портрет (не)пересічного рекрутера
Успіх будь-якого бізнесу забезпечують люди. Забезпечити бізнес правильними людьми — обов’язок рекрутера. Спеціаліст з найму персоналу, як in-house, так і той, з яким співпрацюєте на аутсорсі, є амбасадором вашого бренду, вагомою частиною іміджу й корпоративної культури.
Рекрутер, усупереч поширеному стереотипу, не має будь-що продати вакансію. Скоріше йдеться про гнучкість, можливість зіставляти цілі й інтереси компанії із вміннями і бажаннями кандидата. Серед іншого, рекрутер мусить вміти підлаштовуватися і чинити так, щоб люди відчували свою значущість. Інколи для цього необхідно вислухати сльозливу історію кандидата про нещасливе кохання, а, може, й пропустити келишок пива у позаробочий час.
Справити позитивне перше враження про компанію загалом і про вас зокрема допоможуть базова грамотність і розуміння принципів ведення ділового листування. Швидше за все, кострубате повідомлення із надміром канцеляризмів і кліше вкриється пилом і лишиться непрочитаним. «Дружні колективи» і «перспективні проєкти» облишмо на звалищах історії.
Якщо справа дійде до очної зустрічі, важитимуть не лише професійні навички і технічна обізнаність, а й охайний зовнішній вигляд і зв’язне мовлення. Най дехто вважатиме трюїзмом, але з собою завше варто мати емпатію, щирість і те, що англійською зветься «curiosity». Не слід забувати про посмішку. Приказка стародавніх китайців стверджує: перш ніж відкрити магазин, навчіться посміхатись.
Знання й інструменти
Дослідження, проведене LinkedIn у 2015 році, засвідчило: найчастіше рекрутерами стають випускники факультетів психології, бізнесу, маркетингу та соціології. Не знаю, чи ці результати релевантні й донині, але можу запевнити: розуміння кожної із зазначених галузей стануть у пригоді й свідчитимуть про високий рівень спеціаліста.
Звісно, не обійтися без технічної грамотності й набору базових інструментів. У стартер-пак рекрутера зазвичай входять пошукові платформи, CRM, Boolean search.
Якщо тривалий час послуговуватиметеся тим самим інструментом, неминуче пропустите появу нових технологій, відтак програєте у швидкості та якості. До речі, хороший інструментарій коштує грошей: публікації на job-сайтах, платна робота з LinkedIn, додаткові джерела на кшталт ATS і пошукових сервісів, доступи до баз кандидатів тощо.
А про що питати?
Колись Вінстон Черчилль сказав: «Статті з переліком питань, які має поставити кожен рекрутер, не вартують паперу, на якому написані». І хоча приналежність сера Вінстона до цієї цитати (як і до купи інших) — під великим сумнівом, подібні матеріали продовжують і донині виринати в інтернетах, засмічуючи цифровий простір.
Правда у тому, що не існує жодного оптимального списку питань. Як і немає відверто поганих питань. Так, так, «Ким ви бачите себе через 5 років?» теж має право на життя. Важить лишень, коли і кому ті питання ставити, як їх правильно формулювати і що робити з відповідями, адже після інтерв’ю належить провести аналітичну роботу, виділити найважливіше з-поміж пустої балаканини.
Можливо, «Яка ваша мотивація прийняти цей офер?» спрацює краще, якщо спитати «Серед двох оферів із однаковою платнею який оберете ви?». Іншим разом спробувати дізнатися про емоції, які людина відчуває, виконуючи ту чи іншу роботу. Незалежно від того, наскільки говіркий трапився кандидат, вами має керувати любов до спілкування, вміння слухати й чути.
Вхід у професію. Рекрутинг в ІТ
Присутній у всіх без винятку сферах й інстанціях рекрутинг є доволі легкою для входу професією. Навчитись допоможуть численні курси й вебінари, а швидкій адаптації на роботі сприятиме досвід у активностях: від шкільних КВК і самоврядування до волонтерської допомоги та громадських ініціатив.
Ситуація з рекрутингом в ІТ схожа на інші сфери і відмінна водночас. Схожа — коли мова йде про вхід у професію, відмінна — коли про все решта.
Насамперед галузь вирізняється зарплатними ставками. За даними Djinni за 2021 рік, в HR-напрямі в IT можна заробляти до $4 000, враховуючи бонуси. Разом із тим варто розуміти: дохід відрізнятиметься в залежності від типу компанії. В рекрутинговій агенції ставка зазвичай менша, ніж у продуктовій компанії, а в аутсорсингових бізнесах заробляти більше дозволить ведення кількох проєктів одночасно.
Втім, будьте готові: разом із потенційно приємними цифрами на банківській картці вас чекатимуть перевантажений ринок, великий обсяг задач і ще більша кількість непрочитаних повідомлень. До початку повномасштабного вторгнення рф кількість вакансій в ІТ перевищувала кількість CV, відтак працювало негласне правило: candidate is a king. Після 24 лютого вакансій стало значно менше, кандидатів навпаки — більше. Наразі не випадає прогнозувати, коли ситуація стабілізується та повернуться старі правила (і чи повернуться взагалі).
Шлях в tech рекрутинг найкраще торувати через знайомство з ринком ІТ, ключовими термінами, розлогими статтями і аналітикою. У пригоді стануть платформи на кшталт DOU, AIN, Djinni, Hurma, Vector тощо. Не слід забувати і про знайомих айтівців, в яких завше можна попросити фідбек.
Чим надихатися?
Книги:
— Geoff Smart and Randy Street. «Who: Solve your #1 problem»;
— Claudio Fernández-Aráoz. «It’s Not the How or the What but the Who: Succeed by Surrounding Yourself with the Best»;
— Ларрі Кінг. «Як розмовляти будь з ким, будь-коли і будь-де. Секрети успішного спілкування»;
— Дейл Карнегі. «Як здобувати друзів і впливати на людей».
Фільми:
— «Джеррі Магуайер» (Jerry Maguire), 1996 р.;
— «Мисливці за головами» (Headhunter), 2009 р.;
— «Вище неба» (Up in the Air), 2009 р.;
— «Вовк з Уолл-Стріт» (Wolf of Wall Street), 2013 р.
Замість висновків
Рекрутер — вільний художник, який, за умови грамотної комунікації з власником бізнесу, стає надійним партнером останнього. Розуміння цілей та місії конкретного проєкту, занурення у процеси й корпоративну культуру свідчитимуть про високу кваліфікацію спеціаліста, його зацікавленість і мотивацію. А там, де є зацікавленість і мотивація, якісний результат є лише питанням часу.
61 коментар
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів