Про фреймворки і занурення у продукт — досвід дизайнера

Привіт👋 Мене звати Сашко. Я продукт дизайнер з багаторічним досвідом. Пам’ятаю, як на початку кар’єри вся моя робота обмежувалась лише дизайном окремих елементів і лейаутів. Сьогодні, щоб створити продукт, який всім сподобається, цього не достатньо.

Тепер продакт дизайнери мають повною мірою розуміти потреби бізнесу, цільову аудиторію та індустрію в цілому. Вони самі комунікують з клієнтами, випробовують ідеї на реальних користувачах, проводять А/В тести, а також беруть участь у продакт діскавері. Це дозволяє дизайнерам не тільки заглиблюватися у контекст продукту, а й ділитися своїм досвідом і знаннями з колегами.

Сесії продакт діскавері надзвичайно важливі для всієї команди, але щоб результати виправдали очікування, обрані інструменти і методи для таких сесій мають бути надійними. Саме про це і поговоримо. Я хочу розповісти про BRIDGeS — гнучкий фреймворк для продакт діскавері та прийняття рішень, яким я користуюся під час розробки продуктів.

У свій час я багато експериментував з різними підходами щодо аналізу та структурування вхідних даних: Lean Canvas, Business Value Canvas, SWOT-аналіз, Design Sprint та з іншими. Всі ці інструменти гарно побудовані та по-своєму допомагають досягти поставленої мети. Проте, щоб ширше розкрити контекст проблеми, часто доводилося ці інструменти або окремі їхні елементи поєднувати разом. До того ж для мене не завжди був очевидним зв’язок між робочими зонами у канвасах.

Коли я долучився до Railsware, то відкрив для себе новий метод, який допомагає настільки глибоко зануритися у продукт і розкласти усе по поличках, що кращі рішення стають очевидними. Використавши багаторічний досвід роботи з різними підходами, випробувавши їх на власних і клієнтських продуктах, команда вивела свою формулу успіху під назвою BRIDGeS. За назвою стоїть абревіатура від основних елементів — Benefits, Risks, Issues, Domain knowledge, Goals, Solution. Головна відмінність цього фреймворку якраз і полягає у широкому спектрі граней, які дозволяють розглядати ідею з різних кутів.

Магія занурення у продукт: як це працює

Під час сесії BRIDGeS ми спочатку детально окреслюємо контекст проблеми:

  • визначаємо основних суб’єктів (Subjects), які так чи інакше пов’язані з майбутнім рішенням — користуються продуктом або залученні у його створення;
  • потім по кожному із суб’єктів визначаємо усі можливі переваги (Benefits), які вони хотіли б отримати від майбутнього продукту, ризики (Risks), які можуть виникнути, проблеми (Issues), які суб’єкти мають на зараз, та цілі (Goals), які вони перед собою ставлять;
  • також беремо до уваги всю інформацію (Domain knowledge), яка може бути корисною. Після того, як всі деталі зазначені, варто їх пріоритезувати, щоб прибрати зайве і подальша робота була ефективною. Для цього ми використовуємо підхід MoSCoW (Must-haves, Should-haves, Could-haves, Won’t-haves).

Маючи всі деталі контексту проблеми, команда генерує можливі варіанти рішень (Solution). І тут є цікавий момент: для того, щоб обрати одне оптимальне рішення, знову застосовується принцип (BRI). Але на цей раз ми визначаємо усі переваги (Benefits), ризики (Risks) та проблеми (Issues) відносно кожного з варіантів рішення.

BRIDGeS має дві робочі зони: Problem Space — для опису проблеми, і Solution Space, де генерується рішення. Під час сесії ми одночасно працюємо на обох зонах і ретельно вивіряємо, щоб кожний Benefit, Risk та Issue був «закритий» відповідним рішенням. Це як особливий ритуал, ми називаємо його «мапінг». Таким чином жодна деталь не лишається поза увагою, а дизайнери зможуть побачити залежність між різними контекстами. Це допомагає кластеризувати інформацію про майбутній продукт.

Весь контекст розкладається на картках відповідного кольору. Це дуже зручно і допомагає візуалізувати інформацію найкращим чином. Фреймворк допомагає окреслити саме напрям роботи з контекстом, тому, за великим рахунком, картки можна розміщувати так, як вам зручно і залежно від конкретної ситуації. BRIDGeS дає можливість знайти сірі зони і пофіксити їх.

Ось як це може виглядати:

Результатом сесії BRIDGeS є план дій, який одразу можна взяти до виконання. Усі задачі в плані вже пріоритизовано, тож продакт дизайнер знає, з чого почати роботу і бачить взаємозалежність між задачами.

Щоб краще зрозуміти теорію, пропоную для прикладу розглянути мою BRIDGeS сесію з маркетологом.

Від теорії до практики

Railsware.com — це зрілий сайт, на якому постійно збільшується кількість сторінок, блоків, розділів та фіч. Над сайтом працювали різні спеціалісти у різний проміжок часу. Більш того, раніше у нас не було єдиного гайду по стилістиці, яким би всі керувалися. Одного разу я вирішив змінити це разом зі своїм колегою.

Щоб створити цілісний концепт дизайну для корпоративного вебсайту, ми скористалися підходом BRIDGeS. Ми визначили Маркетолога, Фронтенд розробника та Дизайнера нашими основними суб’єктами, які причетні до розробки та редагування сайту. Далі по кожному з них визначили і розклали на картках: цілі (goals), ризики (risks) та проблеми (issues), які вони мають або можуть зіткнутися у майбутньому, а також переваги (benefits), які вони хотіли б мати, працюючи з вебсайтом. Ми взяли до уваги всю додаткову інформацію (domain knowledge), що може бути корисною.

Ось таким чином це виглядає:

Блакитний — goals, фіолетовий — domain knowledge, зелений — benefits, жовтий — risks, червоний — issues

Пріоритезувавши всі картки з benefits, risks, issues, для кожної з них ми придумали солюшн. Ось так це виглядало для Дизайнера:

Маючи варіанти рішень, ми також пріоритезували їх за методом MoSCoW. Частіше за все, «солюшени» успадкувують пріоритетність від «ризиків», «бенефітів» та «проблем», які вони вирішують, але так буває не завжди. В результаті ми побудували дорожню карту, розмістивши картки одну за одною, враховуючи їх пріоритетність та інші фактори, які впливають на послідовність виконання задач.

Наша дорожня карта перетворилася на спрінти для кожного з учасників.

Ось так під час сесій BRIDGeS можна розкласти великий обсяг інформації на менші таски, якими легше керувати. Це дає нам розуміння, що робити, з чого починати, скільки потрібно часу і які результати ми матимемо.

У чому переваги BRIDGeS для продакт дизайнера

Швидкий онбординг

Під час сесії дизайнер розуміє бізнес-ідею майбутнього продукту, контекст проблеми і потреби майбутніх користувачів. Але найважливіше те, що він може бачити зв’язок між різними кластерами інформації про продукт та розуміти цілісну картину проєкту. Знаючи механіку BRIDGeS, ви з легкістю зможете читати результати сесії, навіть не бувши на ній особисто.

Зручне зберігання інформації

Вся інформація після сесії BRIDGeS зберігається на одному борді, який зручно читати. Ним можна скористатися у будь-який час, щоб згадати деталі, переглянути логічні зв’язки між кластерами продукту або для того, щоб ознайомити з проєктом інших дизайнерів.

Глибоке розуміння продукту і кросфункціональна експертиза

Одна з вагомих переваг фреймворку BRIDGeS — це логічна послідовність дослідження проблеми, а пізніше — розробка рішення. Такий підхід передбачає рівноправну участь у продакт діскавері всіх членів команди і дозволяє акумулювати знання та досвід кожного. Завдяки цьому дизайнери розуміють, чому майбутнє рішення буде мати ту чи іншу фічу, не гірше за бізнес-аналітика. З іншої сторони, вони не лише виступають профільними експертами, а й можуть ділитися своїм життєвим досвідом як звичайні користувачі.

Чітка візуалізація даних

На мою думку, проблема багатьох канвасів полягає у тому, що вся інформація про юзерів та продукт групується у різних місцях. Це сильно ускладнює зіставлення опису проблеми із задачами, які можуть її вирішити. Здається BRIDGeS — це найкращий інструмент для кластеризації даних про продукт. В ньому немає нічого зайвого, уся інформація візуалізована та зрозуміла.

Універсальний інструмент

Цей фреймворк можна застосовувати не лише для створення продуктів та окремих фіч. Мої колеги користуються ним буквально щодня у контексті побудови стратегії бізнесу та для вирішення операційних задач.

Більш того, деякі застосовують підхід BRIDGeS в особистих цілях: пошук оптимального рішення для переїзду у нове житло, придбання авто, проєктування будинку тощо. Я не виключення: якось їхав за кордон і розкладав для себе усі «ковідні ризики». BRIDGeS стає у пригоді кожного разу, коли є різні варіанти рішень і важко обрати щось одне.

Кілька порад наостанок

Вам може здатися, що цей підхід потребує більше часу та зусиль ніж інші схожі інструменти. Це дійсно так, тому що він вимагає від вас більшої зосередженості на деталях. Іноді все виглядає трохи хаотичним і неструктурованим, коли всі учасники сесії висловлюють свою думку. Але зрештою, чим частіше ви використовуєте цей інструмент, тим краще його розумієте, тим вам зручніше і все відбувається швидше. Пізніше ви відчуваєте усі переваги.

Для економії часу під час сесії можна користуватись вже готовим темплейтом у Figma, або спрощеним для FigJam.

І наостанок ще дві поради від мене:

  1. Будьте терплячі, якщо все займе більше часу, ніж ви очікували. Повірте, результати того варті.
  2. Протестуйте BRIDGeS спочатку на власних задачах, не залучаючи команду. Познайомтеся з механікою на практиці і вже потім долучайте колег.

Вдалих рішень та яскравих проєктів бажаю вам!

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі