Маніпуляції на роботі — чи варто боятися, Або ви просто не вмієте відповідати на них

Всім привіт. Мене звуть Тетяна Голуб, маю досвіду більше 10 років в ІТ (банки та аутсорс). Останні 5 років працюю на різних менеджерських позиціях в «Люксофт». Окрім роботи практикую у ролі ментора, вважаю це своїм покликанням.

У даному матеріалі я спробую розглянути кілька кейсів маніпуляцій на робочому місці та розібрати такі випадки з точки зору наших природних реакцій та більш професійних відповідей на таку комунікацію.

Маніпуляції, на жаль, або, можливо, для когось на щастя, стали невід’ємною частиною нашого сучасного життя. Діти вміють маніпулювати батьками несвідомо з народження. Коли формуються перші нейронні зв’язки у мозку дитини, вже маленькому зрозуміло, що якщо кричати голосно, то мама обов’язково прийде та візьме на ручки.

Одна справа, коли з часом дитина маніпулює батьками, щоб щоразу під час прогулянки придбати іграшку. Зовсім інша, коли ми не відчуваємо, як підступно нами маніпулюють на роботі.

Декілька слів про те, чому мене зацікавила ця тема. По-перше, у ролі мами я вже 8,5 років споглядаю за природними маніпулятивними здібностями свого сина. По-друге, з часом я почала відстежувати дискомфорт від дивних комунікацій чи то з замовником, чи то з колегами. А потім усвідомила, що такі здібності свого сина я сприймаю адекватно, а коли простежила схожі тенденції на роботі, мені стало цікаво дослідити, які інструменти працюють в таких випадках.

Важливо зазначити, що мої роздуми не є відображенням позиції мого роботодавця, тому прошу сприймати цю статтю як результат мого власного дослідження та спостережень. Щодо кейсів, які я розглядаю нижче, — це те, з чим я власне сама зустрічалася, а також результат невеличкого опитування мого ком’юніті колег.

Статті на DOU я раніше писала російською мовою, за звичкою, і це моя перша спроба рідною мовою. Буду вдячна за зворотній зв’язок.

Загальні правила, яких слід дотримуватися

Коли ми хочемо відповісти на маніпуляцію, нам потрібно пам’ятати наступне:

  1. Відповісти з позиції дорослого, тобто не згорбитися фізіологічно та психологічно до рівня дитини та почати знаходити причини, чому ви поводилися саме так.
  2. Збити з пантелику людину, щоб не розвивати негативні емоції, а перенаправити їх.
  3. Після цього кейсу вам потрібно буде й надалі підтримувати здорові стосунки з колегою\замовником\керівником.
  4. Дозволити співробітнику зберегти «обличчя».

Будь-яка відповідь має бути не з позиції сили, тому що людина, яка намагається з вами маніпулювати, вона наче дитина (або не наче), якій зробили колись боляче батьки або важливі для нього дорослі, компенсує (переносить) свій біль таким дивним чином.

Тому позиція сили у цьому випадку — це позиція дорослого, що з повагою ставиться до особистості співрозмовника на противагу позиції батьків, коли ми наче зверхньо ставимося до співрозмовника — позиція «зверху».

Сase 1 (кейс, який згадувала колега нещодавно)

«Ти такий... (талановитий, відповідальний), тільки ти можеш впоратися...»
Дійові особи: менеджер та член команди

Абсолютно природною реакцією людини, котра чує таку фразу у свій бік буде відчути, що тебе хвалять, і щоби не втратити «рівень довіри» варто побігти та робити те, що попросили, відразу ж після магічного словосполучення «Ти такий».

Перший крок протидії або роботи з маніпуляцією — це власне відчути, що ти знаходишся під впливом маніпулятора.

Далі дуже важливо вчасно запитати себе: А що я зараз відчуваю? А поки відбувається внутрішній діалог, співрозмовнику варто відповісти щось на кшталт: Дякую за зворотній зв’язок. Наступним кроком слід:

  • Варіант 1. Є час та можливості, тому треба перепитати, що саме потрібно виконати та у якому скоупі. Це надасть можливість вирівняти розуміння того, що ти не «підписуєшся» на щось, що не зможеш виконати повною мірою.
  • Варіант 2 Оцінити поточне навантаження та прокомунікувати, чи можливо виконати запропоновану задачу найближчим часом. Якщо часової можливості немає, то я би рекомендувала не боятися відмовити. Або запитати у менеджера\ замовника, який пріоритет цієї задачі та що важливіше виконати в першу чергу нову задачу або ті, що вже у черзі.

Case 2 (регулярний кейс у одного з моїх замовників)

«Ти ж розробник (менеджер, архітектор і т.д.), тому ти повинен поводити себе саме так...»
Дійові особи: клієнт та представник компанії/ менеджер та член команди/ розробник та розробник

Незалежно від того, хто саме робить такий «мув» та хто отримує побічну дію на собі, саме такі вирази торкаються нашої самоідентичності (нашої я-концепції). А оскільки більшість з нас виховували «хорошими хлопчиками та дівчатами», з нами відбувається наступне, коли ми чуємо такі фрази:

  • Овва, якщо я зараз почну щось казати усупереч, я буду «поганим» розробником.
  • Якщо я «поганий», то піде під три чорти вся моя репутація, над якою я працював так багато часу.
  • Якщо моя репутація погіршиться, то мені доведеться змінювати проєкт/компанію, а мені тут подобається, тому краще я погоджуюся та зроблю все, що мені там кажуть.

Варто у такому випадку відповісти таким чином, щоб:

  • не викликати агресію у співрозмовника;
  • не відчувати себе погано від відмови;
  • не вплинути негативно на свою репутацію.

Пропоную наступні варіанти відповідей:

  • Варіант 1: Менш за все мені хотілося б, щоб ви вважали, що моя відповідь виглядає непрофесійною. Однак, давайте спробуємо разом розібратися, що саме ви вкладаєте в названу роль, щоб кожен з нас не загубився у своїх припущеннях.
  • Варіант 2 Правильно я розумію, що ви вважаєте цю задачу відповідною для такої ролі? Було б добре, якщо б ми вирівняли розуміння ролі, зафіксували ваші очікування у листі та могли б звертатися до нього наступного разу, коли у нас є сумніви чи питання.

Я хотіла б звернути увагу, що коли я робила певні активності, які завадили моїй професійній ідентичності, було накопичення внутрішнього негативу, що впливав на мотивацію та стосунки на роботі. Тому я раджу не закривати очі саме на такий тип маніпуляції, оскільки вплив від нього матиме довгостроковий характер на вас самих.

Case 3 (цей кейс мене попросили розібрати колеги під час опитування)

«Я виїхав в країну X, бачу зарплатні тутешніх експертів, тому або ви мені дасте в два рази більше грошей або я йду.»
Дійові особи: член команди та менеджер

Під час війни таких кейсів побільшало. Мені власне дуже жаль, що багатьом айтівцям довелося виїжджати за кордон у пошуках безпечнішого місця для життя та роботи.

Однак позиція співробітника, що звертається до свого менеджера з таким натиском та елементом шантажу, не виглядає дорослою. Особливо складно підібрати слова, коли так звертається ключовий член команди, на якому тримається дуже багато в проєкті.

Тому я виходила б з того, що його потреби для вас зрозумілі:

  • Я розумію, що життя у іншій країні може відрізнятися від вартості життя в Україні, так само як заробітна плата та оподаткування. В той самий час, на жаль, бюджет проєкта не передбачає збільшення затрат на такий відсоток. Тому доведеться нам відразу обговорити, яке підвищення зарплатні влаштує обидві сторони.
  • Другий варіант завершення такої комунікації — обговорення, скільки колега готовий працювати в проєкті до звільнення.

Маючи певний досвід з командами та у перемовинах такого формату, можу бути Вангою та пророкувати, що якщо менеджер навіть погодиться на такі вимоги ключового фахівця, немає жодної гарантії, що задовольняючи цю примху, буде змога утримати експерта в команді.

Case 4 (кейс підкинув колега архітектор)

«А де це написано, що я це маю робити?»
Дійові особи: член команди та лід\менеджер

У цьому випадку відразу відчувається, що член команди намагається таким чином «захиститися» від чогось або когось. Тому я б спершу спробувала зрозуміти колегу, через що виникає відчуття небезпеки:

  • «Правильно я розумію, що тобі не зрозуміло, що це частина твоєї роботи? Кому саме слід, на твою думку, виконувати таку задачу? Як ти будеш себе почувати, якщо тобі самостійно доведеться зафіксувати список задач, які згідно з твоїм баченням, є твоєю роботою?»

Хоча в більшості випадків така фраза більше говорить про те, що колега не готовий виконувати свою роботу. Тому я б тут розвернула відповідальність колеги в нього ж:

  • «Ти напевно зараз подумаєш, що я буду з тобою сперечатися щодо того, що саме є твоєю роботою, а що ні. Однак давай домовимось, що у нас вимоги до Senior ролі однакові для всіх, а саме..»

Case 5 (також від досвідченого архітектора для початківців)

«Я — начальник, ти — дурень!»
Дійові особи: junior та senior

На жаль, це одвічна тема для початківців, коли під натиском більш досвідченого колеги джуніор готовий виконувати будь-які вказівки аби не втратити свою першу роботу.

Я вважаю, що незалежно від того, скільки досвіду у співробітника є за плечима, важливо будувати відносини на роботі на базі взаємної поваги та гідності.

Наступні рекомендації стануть у пригоді, щоб початківець не виглядав в очах старших колег некоректним та в той самий час показав свої здорові кордони особистості.

  1. Варто не сперечатися, не висловлюватися дуже емоційно та не вказувати на негативні вислови.
  2. Натомість наша відповідальність в тому, щоб направляти фокус уваги та побачити в словах співрозмовника зону для зростання.
  3. Тому слід подякувати за зворотній зв’язок та спробувати перефразувати те, що почув у більше позитивній формі та перепитати, чи це той меседж.

Замість висновку

Прискіпливий читач міг би уявити, що я маю якісь магічні знання та НІКОЛИ не піддаюся маніпуляціям та реагую виключно професійно. Розвію ваші фантазії — так, я досліджую цю тему та отримала певні знання про інструменти, як відповідати та не «похоронити» відносини після невдалої відповіді. Хоча часто моя перша реакція — нецензурне слово в голові та питання «невже це знову відбувається зі мною?»

Кілька глибоких вдихів та видихів допомагає нагадати собі, що наша реакція на те, що говорить співрозмовник більше говорить про нас, а не те, що малося на увазі.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось20
До обраногоВ обраному5
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

е-е... приблизно до шкільного віку у дитини нерозвинені ті частини мозку, що відповідають за маніпуляції — якщо під маніпуляцією ви розумієте класичний термін використання емоцій іншої людини для задоволення власних, прихованих, мотивів. Це складна мозкова діяльність, яка дітям не під силу через фізіологічну неспроможність. Далі, поки що, не читав...

очевидно що у вас нема дітей, бо ви нічого не розумієте в дітях і, напевно, нічого не зрозуміли в тих «розумних» книжках де ви набрались «класичних термінів».

Не дуже хороша стаття на тему токсичності і маніпуляцій на роботі. (Особливо коли це відчув на своїй шкурі). А ці маніпуляції на роботі ( там завжди є і токсичність і аб’юзивність) які насамперед, знищують людину дуже повільно і жахливо; потім йде вигорання, депресія, тривожність. Тема ця, я на мене розкрита дуже однобока. Особливо мало приділили уваги темі 5, всього-навсього декілька строк уваги. Ви дали тільки свою оцінку як має бути, але не дали реальні дієві поради що робити людині і як захиститися від натиску від керівництва, щоб тримати свою психологічну зону безпеки і морально просто не загинути в такому натииску. Як на мене, і це тільки моя думка, зі свого реального досвіду з таким керівництвом, ваші «поради» із 3 пунктів не те що не працюють, а дуже калічать і мають назву «будь розумним і терпи». Плюс не розгорнуте питання взагалі. Ситуацій де керівництво БОГ, а ти дурень дуже широке і багато де.
На мою думку, якщо є в компанії —

«Я — начальник, ти — дурень!»

чи в колективі такі є чи сам колектив такий. Із досвіду мій особистий чек, всім рекомендую.
У будь-якому випадку, якщо ви самі усвідомили, що токсичне ставлення до здоров’я значно погіршилось із-за таких людей, воно не варто витрачати ресурси і жертвувати своїм здоров’ям. Ви хочете, щоб ваше життя було одним і треба напевно проживати його щасливо.
Найкращий спосіб подбати про себе, якщо доводиться «уживатися» з такиими орками, — вийти з такої ситуації якнайшвидше. Звільнитися і знайти щось краще. З’явиться нова робота, можливо, клієнти.

Дякую за зворотнiй зв’язок, Настю.
В статтi я писала про свiй досвiд, тому ви правi вiн не мiг бути вичерпним та описати те, що ви пережили на собi.
Дуже вдячна, що подiлилися своiми думками з цього приводу.

ви не розумієте значення слова «маніпуляція» і критикуєте статью за те, що вона не трактує слово саме у вами вигаданому значенні.

«там завжди є і токсичність і аб’юзивність» — це повна маячня, маячня стосовно «завжди»

Шановний, це ваша думка і тільки. Я маю право критикувати з власного досвіду не більше, у вас звісно, може бути все інакше і це норм і не треба так писати, що це все маячня. Кожний має право на таку думку в залежності від свого досвіду.

Ось вам ще класний кейс, тут до останнього не зрозумієш, що тобою маніпулюють, а потім вже пізно:
— Слухай, тут є така дурна і важка задача, я не хочу спихати її на тебе одного, давай попрацюємо над нею разом?
— Ну ок...
(Працюють пару годин разом)
— Ой, слухай, я забув, у мене ж тут мітинг/кішка народжує/відпустка почалася. Ти вже в контексті, та ми і зробили вже частину, так що закінчуй, а я пішов.
Вуаля!

Кейс, кейс, кейс, кейс... Є ж нормальні питомі слова — історія, випадок, ситуація, приклад і т.д.
Не те, шоб я проти англіцизмів був — ні. Але коли все підряд називатиють отим кейсом — це, мʼяко кажучи, не нормально.

кейс — это международное корпоративное понятие. Вообще не вижу смысла в самобытности, т.к. корпоративная культура приходит к нам с запада. Мы не так давно в цивилизованном бизнесе в мире, так что кейс вполне отвечает тому оттенку смысла, где употребляется.

Більше дурних англіцизмів богу англіцизмів

Напишіть будь ласка наступну статтю про маніпуляції, які використовуєте саме ви, й додайте до прикладів цю статтю.

Вот я нашел в интернетах, например
https://******.it/2019/11/08/5-ways-to-cheat-dev/

Давайте казати правду: якщо я чогось не хочу робити на роботі — то я зможу винайти 10500 відмазок чому це не треба робити, чи дуже складно зробити, чи чому у мене нема на це часу через більш важливі задачі ... Звичайно менеджер теж може знайти багато аргументів та маніпуляцій щоб змусити мене. У цьому разі він отримає результат «на відвали» i буде жалкувати що не дав зробити комусь іншому.
Багато менеджерів в IТ прийшли не з IТ. I вони люблять розмірковувати якими ПОВИННI бути iх підлеглі. Вони бачать себе командирами війська «олов’яних солдатиків». Але насправдi команда ITшникiв ближче до дiтсадковоi групи! Спробуйте впоратися з дітьми, яким не цікаво. Особливо коли iх не можна залякати. Спробуєте покарати — то отримаєте якийсь пакості у відповідь.Тут вам не армiя — муштра не допоможе. I нарешті замість команди «бiйцiв» залишитеся з командою слухняних бовдурів — сраколизiв, яких нікуди більше не узяли.
Отже бажаєте бути хорошим IT менеджером — вмійте зацікавити, вмовити, догодити. Пам’ятайте: ви завжди легко винаймете когось зробити дурну роботу за грошi. Проблема що не-дурну роботу для ваз зможуть зробити тільки цi примхливі девелопери — якщо захочуть!

Дякую за коментар, Повністю погоджуюся. Те, про що ти пишеш не йде в розріз темі статті:)

Думаю все манипуляции/не манипуляции, игры и прочее можно сводить к результату, тогда всем все станет понятно. Какой результат хотите, а дальше смогу я его дать или нет. Либо с какой вероятностью смогу. Пускай каждый играет в любые свои манипуляции, но если вы видите к этом проблему- обращайтесь к ожиданиям и РЕЗУЛЬТАТУ. вот и все.

Тому слід подякувати за зворотній зв’язок та спробувати перефразувати те, що почув у більше позитивній формі та перепитати, чи це той меседж.

Ніфіга не поняв. А можна приклад?

Можна приклад :) Якщо близько до нашого кейсу, то можна було б відпвісти наступним чином. Дякую за фідбек (зворотній зв’язок). Правильно я зрозумів, що на разі мені не вистачає знань ООР/мій код НЕ такий чистий/ мої комунікації з командою не проактивні. Що б ти порадив для того, щоб я міг покращити?

Дякую за матеріал, корисно і актуально завжди! Українська чудова)

В той самий час, на жаль, бюджет проєкта не передбачає збільшення затрат на такий відсоток.

Так це дійсно типова маніпуляція компанії, особливо коли компанія напроти пропонує бажану винагороду.

З власного досвіду мав $800, хотів в компанії $1200, коли отримав відмову схожу на ваш приклад, то знайшов за пару тижнів на $1500, й коли повідомив про звільнення то запропонували $1000. 2014 рік.

Може, так воно і є, такий бюджет, таке життя...

В 2020 році спілкувався з Senior C#, у якого було $2200, після спілкування з HR-ами компанії, одразу підняли до $3000, в цьому випадку очевидно, що компанія платила менше.

Компанії, які перепродають часи фахівців добре знають ціну.

В цій темі про маніпуляції відсутні суми, щоб зрозуміти справжню ситуацію. А враховуючи що приклад з винагородою посередині то вважаю, що це маніпуляція компанії, яку хочуть видати за маніпуляцію фахівця.

В этом суть бизнес-модели аутсорсинга. Заработок за счет срезания костов, в том числе фот. Тут нет никаких хитростей, компании не выгодно чтобы разработчик знал сколько на нем зарабатывают, чтобы разработчик меньше заработал на компании.

Авторка теми також могла б прокоментувати, але це ж виходить за бюджет, який виділили на тему.

Логіка компанії зрозуміла, логіка фахівця також, але отоксичнювати бажання фахівця заробляти більше й називати «маніпуляцією» то зайве.

Ярославе, дякую за коментар.
кейс був описаний саме в розрiзi переiзду в iншу локацiю. В довiйськових умовах такий процес називався релокейт, коли фахiвець пiдписував контракт з iншою локацiэю компанii за погодженням заиовника, тобто зi змiною бiзнес моделi.
Нiхто не проти бажання фахiвця заробляти бiльше, але не всi бюджети це можу собi дозволити.

В 2014 році проходив в Luxoft співбесіду як Junior Node.js Developer на $1200 й перешкодою стала частота перегляду винагороди в Luxoft «раз на рік» бо ~ «велика компанія й такий частий перегляд як раз на півроку то велике навантаження на бухгалтерію».

В 2021 перегляд також раз на рік.

Якщо в би написали цифри й відповідальність фахівця то «маніпуляція про маніпуляцію фахівця» була б очевидною.

Ну а как ты хотел :)? Контракты же подписываются с клиентом на пол года — год с пролонгацией либо с переподписанием, никто из-за тебя не будет контракт менять, по которому десятки людей работают, следовательно разумно повысить период пересмотра чтобы больше на тебе заработать.

Вообще токсично хотеть больше зарабатывать, потому что корп культура сервисного бизнеса направлена на интерес к работе а не деньгам

От, є компанії де у опису вакансії пишуть перегляд винагороди кожні півроку, а є щось типу Luxoft де перегляд винагороди кожен рік, а частіше то вже рахуй маніпуляція.

у вас напевно проблеми з логікою. компанія вам так і не змогла запропонувати те, що ви просили ($1200), максимум, що вони вижали з себе $1000, може це саме максимум, що дозволял їхній бюджет.
не знаю для чого ви згадали $1500, якщо існує компанія А яка має бюджет платити $1500 це не значить що компанія Б теж може стільки ж платити.
до чого тут маніпуляція? торги за ціну в стилі «не можу/не хочу дати Х» це не маніпуляція. Поміркуйте і зрозумійте значення слова «маніпуляція» перед тим як його використовувати.

Додаю більше контексту.

Сума в $1200 прозвучала від інтерв’ювера в контексті стільки хоче кандидат Strong Junior (який пару тижні раніше проходив співбесіду в компанію), але на думку інтерв’ювера у кандидата були відсутні знання на цю винагороду, але цю винагороду готові були платити.

Я ж свої знання й досвід оцінив в $1200 й в мене мав бути перегляд, який скасували, отож сходив на дві співбесіди $1200 Node.js й $1500 PHP й обидві успішні.

Підписатись на коментарі