Опанувати ІТ-спеціальність під час війни: про вибір курсів та мотивацію

Привіт! Мене звати Юлія, я Project Manager у школі digital-професій Boosta Academy та розвиваю освітні продукти в різних академіях 2.5 роки. Займалась організацією освітніх подій, залученням клієнтів, кураторством студентів, запуском навчальних онлайн-курсів із маркетингу МВА, SEO та лінкбілдингу, фрилансу на fiverr, SMM, HR, Customer Care та інтенсиву з digital-маркетингу.

Маю досвід роботи з понад 19 200 людьми, що проходять навчання. Завдяки цьому маю доступ до постійного фідбеку від студентів: їх запити, сумніви, проблеми та подальша професійна самореалізація. Бажаючих увійти в ІТ та digital в цілому завжди було багато, але наразі кількість збільшилась. Лише в нашій академії кількість реєстрацій студентів за час активної фази війни зросла на понад 500%.

Чому попит на навчання зріс? Наскільки важко навчатися під час війни? Скільки часу потрібно на освоєння професії з нуля? Чи реально знайти роботу після навчання? І як обирати школу, аби не прогадати? Такі питання часто виникають у мене та моїх студентів останні місяці. Я спробую відповісти на них у цьому матеріалі. Сподіваюсь, він допоможе прийняти рішення кожному, хто вагається, чи підкорювати нову професію та починати навчання у тривожні часи.

Чому зріс попит на digital-професії

Війна забрала роботу у багатьох українців, що були залучені у реальному секторі або працювали суто на український ринок. Нові реалії потребують від людей адаптації включно зі зміною роботи. ІТ та digital-професії стали хорошим варіантом на сьогодні, адже не потребують фізичної присутності на робочому місці, більшою мірою передбачають гнучкий робочий графік та роботу на міжнародних ринках.

Так, за моїм досвідом, найпопулярнішими за час повномасштабної війни напрямами стали SMM, таргетинг, QA-тестування та Customer care, адже ці професії не вимагають довготривалого навчання і є вхідними сходинками в digital.

З іншої сторони, конкуренція на вакансії виросла, а отже ті, хто вже має онлайн-спеціальність, потребують підвищення кваліфікації. Окремий прошарок відвідувачів професійних курсів — це власники малого та середнього бізнесу, що хочуть зрозуміти специфіку роботи своїх підлеглих, аби об’єктивніше оцінювати ефективність роботи команди.

Попри війну випускники університетів також продовжують виходити на ринок праці, а отже бажають отримати більше прикладних знань або заглибитись у цікавий для себе напрямок вже освоєної професії. Для них такий напрямок розвитку, як Customer Care виявляється найоптимальнішим через максимальну гнучкість графіку (одразу після фрилансу, звичайно).

До того ж цей напрямок дає розуміння потреб клієнтів, а також максимального занурення у продукт. А отже, розвиваючись у цій сфері можна зрозуміти, який напрямок роботи з продуктом є для тебе найцікавішим, та, за бажання, перейти у Project-менеджмент, лінкбілдинг або QA.

І, звичайно, не варто ігнорувати факт, що деякі школи (і наша академія не стала виключенням) відкрили безкоштовний доступ до своїх курсів, аби підтримати тих українців, що втратили стабільний дохід через війну та потребують нових навичок для пошуку роботи. Це не могло не повпливати на приріст бажаючих навчатися.

Проводячи аналітику серед студентів, які приєдналися до навчання під час війни, я помітила тенденцію, що переважна кількість респондентів по кожному з курсів вивчає професію з нуля.

Чому ж навчаються не всі? Страх планувати на кілька місяців вперед, починати довготривале навчання, змінювати професію на невідому сферу у нестабільні часи, відсутність морального ресурсу на освоєння нового — це найбільш розповсюджені сумніви, що переслідують студентів сьогодні.

Проте не лише окремим людям довелося адаптуватися. Це спіткає й бізнес, а отже деякі школи вже змінили навчальні програми, формат роботи та графік класів, аби зробити навчання максимально зручним у нових реаліях. Ваше завдання — лише обрати оптимальний варіант для себе.

Як обрати школу під час війни

Повітряні тривоги, раптові переїзди та непередбачувані обставини — не рідкість для студентів моїх курсів зараз. За цих причин основним критерієм, на який варто звертати увагу при виборі школи — це її гнучкість. Адже останнє, що потрібно — це почати навчання та не мати можливості його завершити через неможливість відвідувати заняття та відсутність опції поставити їх на паузу.

Тож, обираючи курс у тривожний час, звертайте увагу на:

  • Наявність онлайн-формату навчання.
  • Гнучкий графік, що підлаштовується під вас. У чатах моїх навчальних потоків зараз однією з найрозповсюдженіших (і до того ж цілком обґрунтованих) причин запізнення є повітряна тривога. Тож важливо, аби школа ставилася з розумінням. За можливості зачекати на студентів 10 хвилин — зачекати. За неможливості — надати запис лекцій та доступ до комунікації зі спікером за потреби.
  • Можливість «заморозити» курс, продовживши його у зручний час з іншим потоком.
  • Доступ до матеріалів від пів року до року.
  • Наявність Q&A-сесій з лекторами у реальному часі. Також за моїм досвідом важливо, аби у студентів була можливість поставити запитання для Q&A-сесії завчасно. У випадку, якщо студент не зможе відвідати пряму трансляцію, він все одно отримає відповідь на своє запитання у записі.
  • Можливість переглядати лекції, воркшопи у записі.
  • Комунікація з лекторами під час проходження навчання.
  • Спікери-практики, що не лише викладають, а й безпосередньо працюють в бізнес-структурі як спеціаліст, постійно перевіряють дієвість своїх гіпотез, ефективність підходів та оптимальність інструментів. Це додатковий спосіб розширити свій нетворк та отримати контакти потенційних роботодавців.
  • Можливість проходити самоперевірку, аби в разі зірваних дедлайнів для виконання домашнього завдання була можливість контролювати свій прогрес власними силами (наприклад, у вигляді тестів наприкінці тематичних модулів).
  • Постійна та оперативна підтримка з боку менеджерів школи.
  • Сертифікат про проходження курсів.

Також якщо ви проходите навчання саме для працевлаштування, звертайте увагу на школи, що організовують для кращих студентів співбесіди зі своїми партнерами. Адже це гарантований шанс на працевлаштування.

Те, що зараз знайти складно — це безкоштовні курси з індивідуальним менторством від спікера. Через зростання попиту на навчання стає все важче менеджерити велику кількість студентів. Не всі лектори також знаходяться у цілковитій безпеці та зі стабільною мережею, а отже гарантувати, що пряма трансляція зі студентом пройде у той час, на коли вона запланована, також не завжди можливо.

До того ж не всі спікери готові давати особисті консультації, адже це вимагає великої кількості часових та фізичних ресурсів, які не кожен може виділити. Нашим виходом стала практика тестування для самостійного відпрацювання та самоперевірки засвоєного матеріалу.

За відгуками студентів, це зручно, адже вони переглядають практичний ворк-шоп у записі, проходять тестування та приходять на Q&A-сесію у випадку, якщо мали проблеми чи питання. Так кожна сесія виходить максимально предметною та практично орієнтованою.

Скільки займає шлях з нуля до впевненого Junior

Максимальний термін, який потрібен був моїм студентам для засвоєння базового рівня digital-професії у 2021 році — 2,5 місяці. Цього цілком достатньо, аби знайти роботу. Такий висновок я зробила на основі зібраної статистики за своїми курсами. Ми навіть самі наймали і продовжуємо наймати в команду випускників з курсів SEO&Linkbulding та Customer Care.

У воєнний час ми прийшли до висновку, що курс необхідно скоротити, адже не кожен наразі готовий планувати на 2 місяці вперед. До того ж немало наших студентів втратили джерело доходу та потребують нової роботи у найшвидші терміни.

Оптимальним терміном, аби не постраждала якість навчання, виявилось 1,5 місяця. Цього можна досягти, просто збільшивши кількість занять на тиждень. А студенти своєю чергою, можуть самі вирішувати, коли і скільки занять вони готові дивитися. Але ми маємо й рекомендований графік, аби була можливість себе дисциплінувати.

Проте це усереднені показники. Є й студенти, що потребують більше часу на освоєння нового. Наприклад, ІТ — це про велику концентрацію термінології. Якщо студент не звик до запам’ятовування, навчання займе більше часу.

Або ж проходження професійних курсів — не гарантує працевлаштування. Адже наразі ринок вимагає від спеціалістів і знання англійської, хоча б на базовому рівні. За відсутності цього скіла, пошук роботи може бути ускладненим.

Кому варто зачекати з освоєнням ІТ-професії

Навчатись потрібно. Проте за деяких обставин є сенс зачекати.

  • Проблеми в роботі з програмами Google та Microsoft або з ПК в цілому.

Для аудиторії DOU це може здатися очевидним, але за час активної фази війни до нашої школи надходило багато запитів від людей, що хочуть освоїти digital-професію, проте потім стикались із тим, що їхніх навичок володіння Google Sheets недостатньо для проходження навчання на рівні з іншими студентами. Звичайно, можна навчатись паралельно всьому, проте зазвичай це може сповільнювати результат, нервувати та демотивувати студента на старті. Тож краще підходити до нової професії поступово.

Проблеми з володінням комп’ютером, Google-сервісами, мовою, страх не знайти роботу після навчання, неготовність проходити стажування, страх почати нове, яке може і не підійти.

  • Початковий рівень знання англійської мови

IT та digital-професії пов’язані з великою кількістю іншомовної термінології та сленгу. А також бізнеси цієї сфери часто не обмежують інтереси вітчизняним ринком, а заглядають за його межі. Ті ж компанії, що раніше працювали лише на СНД, в нових військових реаліях або перейшли на глобальний ринок, або мають чималі проблеми з новими клієнтами. А отже без знання англійської мови хоча б на рівні Intermediate студента можуть чекати складнощі як у засвоєнні матеріалу, так і з подальшим працевлаштуванням.

  • Нестабільна інтернет-мережа

Постійна стабільна інтернет-мережа дозволить вам не лише переглядати лекції та виконувати завдання на самоперевірку, але й бути присутнім на прямих трансляціях. Проте в середньому вам може вистачити й доступу до інтернету протягом 3-4 днів на тиждень. Адже стандартна кількість занять в онлайн-школах — це 2-3 заняття на тиждень. Плюс, вам потрібен буде час на самостійну практичну роботу. Якщо ви розумієте, що наразі інтернет — це скоріше розкіш, краще відкласти початок навчання або домовитись про індивідуальний вільний графік навчання. Хоча на наші заняття підключались студенти і зі сховищ.

  • Неготовність до постійних пошуків

Варто бути готовими багато завчати, читати та гуглити. Концентрація нового навіть на, здавалося б, зрозумілих курсах SMM точно не даватиме часу розслабитись. Так, можна прийти з нуля і потрібно бути готовим займатися більше, ніж інші та читати літературу, яку інші вже могли прочитати, працюючи у суміжній професії. Якщо розумієте, що морально чи фізично не готові до такої роботи, краще не починати. З іншого боку, багато що залежить від мотивації та бажання. До одного з наших курсів приєдналась студентка, що працювала лише у сфері краси та не мала досвіду із digital. 2,5 місяці інтенсивної роботи, високий рівень англійської та якісно виконане тестове завдання — і вона стала Junior SEO у нашій команді.

  • Платні інструменти

Більшість справді ефективних інструментів є платними. На час навчання багато шкіл надають безкоштовні доступи. Проте якщо ви плануєте працювати на фрилансі або якісно виконати тестове завдання для потенційного роботодавця, будьте готові, що деякі інструменти доведеться покрити самостійно. З іншого боку, на час повномасштабної війни чимало сервісів відкрили безоплатний доступ до своїх послуг українцям, що полегшує освоєння нової професії тим, хто цього потребує у найкоротші терміни.

  • Складнощі з концентрацією

За останні 3 місяці чимало українців почали жити разом зі своїми родичами або змінили житло та не мають облаштованого робочого місця. Тим, хто в такій атмосфері легко відволікається та демотивується, краще також зачекати з навчанням до більш стабільних життєвих обставин. Адже я спостерігаю, як чимало студентів кидають освоєння нового саме через неможливість працювати в незвичних для них умовах. Наприклад, з усіх, хто зареєструвався на курси нашої академії з початку повномасштабної війни, лише 46,6% реально розпочали навчання.

Також у нас був кейс, коли студент розпочав навчання, але завершити не зміг через нестабільний моральний стан. Свої реакції на стрес передбачити важко, тож в такому разі варто на етапі вибору школи надавати перевагу найбільш гнучкій за умовами.

Навіть під час війни люди знаходять можливість навчатися нового, за потреби чи за бажанням. Студенти займаються у підвалах, а я, як куратор, записую відео у чати просто з машини. Головне не умови, а мотивація. І з мого досвіду, освоїти професію з нуля та знайти роботу можливо навіть за 2,5 місяці. Головне — підібрати якісний курс під індивідуальні вимоги, налаштуватися на кропітку роботу та переконатись, що це взагалі вам необхідно.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось6
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
QA-тестування

После этого можно дальше не читать

Адже це гарантований шанс на працевлаштування.

Маячня, якщо детально проаналізувати тему то такого ймовірно буде повно.

Стосовно вибору курсів є тема dou.ua/forums/topic/26838 бо треба критично відноситись до вибору.

Якщо у контори, що побить курси нема ніяких зв’язків з роботодавцями — то так маячня. Інакше можуть бути варіанти, тому зазвичай курси при самих галерах працюють не погано. Однак на них беруть не усіх підряд, є якісь мінімальні вимоги. Скажімо рівень володіння англійською мовою, математична підготовка тощо. Складнувато виправити курсами фундаментальне багаторічне недофінансування і недоліки системи освіти. От, що тут справді круто це диверсифікація — SMM, SEO тощо. Не треба готувати тисячі программістів яких потім буде по 30 на одну посаду трейні. В сучасному ІТ багато професій поза програмуванням. Скажімо добрый BA це знахідка, так само UX тощо.

Підписатись на коментарі