Український ринок ERP-систем: переваги та недоліки 12 популярних рішень

Привіт! Я Максим Кондратович, Business Development Manager в SMART business. Вже 13 років займаюсь впровадженням ERP-систем від Microsoft. Весь цей час головним конкурентним рішенням було 1С, що міцно вкоренилося на ринку України. Проте настав час змін. Бізнеси активно відмовляються від 1С і шукають заміну цій обліковій системі.

Я вирішив поцікавитись, що ж сьогодні пропонує ринок українським компаніям. Тепер, не претендуючи на істину в останній інстанції, ділюсь з вами результатами.

Зміни у запиті на ERP

Українська бізнес-спільнота просто зараз переживає період епохальних змін. Хтось шукає нових постачальників чи нові ринки збуту, хтось докорінно змінює галузь роботи, а хтось вже зараз починає готувати бізнес до інтеграції в економічне середовище Європейського Союзу.

Зміни торкнулись і того, ЯК працюють компанії. Чи автоматизовані процеси? Чи є відповідність міжнародним практикам ведення бізнесу? Яке програмне забезпечення використовується?

З початку вторгнення росії ми у SMART business бачимо різке збільшення попиту на заміну російського програмного забезпечення. Раніше найпоширеніший запит на ERP звучав як «хочемо сучасну систему»; тепер риторика змінилась на «допоможіть мігрувати з російського софту».

Саме тому було надзвичайно цікаво провести аналіз українського ринку ERP-систем. Нижче ви дізнаєтесь:

  • Які облікові системи наразі є на українському ринку;
  • У чому різниця між рішеннями від українських компаній та рішеннями від «старожилів» ринку на кшталт Microsoft;
  • Як пов’язаний вектор руху до ЄС та програмне забезпечення, котре ви обираєте.

Опендатабот та Netpeak нарахували 44 програмні продукти російського походження, котрі наразі активно використовуються в Україні. Серед них: 1С та його аналог BAS, «Мой Склад», Bitrix24, AmoCRM та інші. До прикладу, у цій статті DOU застерігає, що використання такого ПЗ несе одразу кілька ризиків: починаючи від витоку персональних даних та припинення оновлень, закінчуючи тотальним блокуванням такого ПЗ на рівні держави.

Для порівняння було обрано 12 облікових систем. По-перше, я орієнтувався на доступність інформації у відкритих джерелах. По-друге, збирав відгуки клієнтів та партнерів, що вже мали досвід роботи у цих системах.

РЕМАРКА: Якщо ви знайшли себе у переліку та бажаєте доповнити статтю інформацією, будь ласка, залишайте коментарі.

Від ведення бухгалтерії до повноцінного управління всіма бізнес-процесами

Ряд систем цілком покривають завдання бухгалтерського обліку, як-от Bookkeeper. Це сервіс для ведення бухгалтерії, що орієнтований на невеликі підприємства з галузей торгівлі, сфери послуг, нескладного виробництва, а також на неприбуткові підприємства. Bookkeeper пропонує кілька варіантів для ведення кадрового обліку, але потрібно бути готовим до того, що табелювання, утримання аліментів, облік нічних, святкових змін у системі не підтримуються.

Різні масштаби управління бізнесом

Частина систем орієнтована на ведення бухгалтерського та податкового обліків. Наприклад, Дебет Плюс. Також рішення має модуль обліку зарплати, але не покриває всі потреби управлінського обліку. Звісно, менеджмент може вести паралельний облік в Excel, генерувати звіти у форматі Word чи Excel з наглядними таблицями та діаграмами, але наскільки це буде трудомістким та оперативним, якою буде довіра до таких звітів — це питання.

АБ ОФІС пропонує користувачам подбати одразу про бухгалтерський, податковий та кадровий обліки, в тому числі облік особових карток співробітників, нарахування зарплати за погодинної оплати, заповнення табеля робочого часу та ведення документації з кадрового обліку.

А Torgsoft, навпаки, позиціонує себе як система для управлінського обліку, що повністю покриває потреби в управлінні магазинами. Також існує модуль розрахунку зарплати продавців, але, за словами працівників компанії, його потрібно докуповувати окремо.

Які вимоги стоять перед рішеннями для забезпечення цілісного управління бізнес-процесами компанії

Перш за все, обрані системи повинні виконувати три умови:


Рішення дозволяє вести управлінський, бухгалтерський, податковий обліки, а також облік кадрів та нарахування зарплати.

Рішення відповідає вимогам податкового законодавства України + трудовим нормам України і (увага!) регулярно оновлюється з виходом нових законів.

Рішення дає ТОП-менеджменту інструменти для планування ресурсів, управління ресурсами і процесами, а також контролю всього бізнесу.

Серед 12 облікових систем усім трьом вимогам відповідають 2 системи:

  1. Microsoft Dynamics 365 Business Central. Розвитком core-рішення та розширенням функціональності займається компанія Microsoft, а партнери з усього світу адаптують Business Central під законодавство країни. Станом на червень 2022 року існує локалізація під 91 країну.

    Окрім «адаптаційної» ролі партнери вчать користувачів користуватись системою та кастомізують Business Central, якщо замовник хоче покрити якісь нестандартні бізнес-процеси. Як правило, в країні є кілька партнерів Microsoft, тобто ви можете обрати того, хто більше до вподоби.

  2. IT-Enterprise — українське рішення, в якому масштаб контролю підіймається від простого бухобліку до управління бізнес-процесами та контролю роботи тисяч і десятків тисяч співробітників за вимірюваними параметрами.

Було надзвичайно цікаво порівнювати двох гравців з «важкої вагової категорії» — Business Central та IT-Enterprise, адже обидві системи мають ряд галузевих рішень, можуть працювати як у хмарі, так і на землі, підходять як для сервісних, так і виробничих бізнесів.

  1. Business Central — це система відкритого типу. Умовно кажучи — беріть вихідний код і робіть з ним усе, що заманеться (що і роблять партнери Microsoft для своїх клієнтів). IT-Enterprise також має відкриту платформу. Відмінність лише у тому — яка кількість компаній по всьому світу може реалізувати зміни функціональності системи.
  2. IT-Enterprise — система, що добре зарекомендувала себе в Україні. Але що робити, якщо ви вирішили відкрити бізнес, наприклад, у Польщі? Чи у Німеччині? Чи на Кіпрі? Шукати іншу місцеву систему контролю бізнес-процесів? Можливо, під час війни питання розширення бізнесу здаються чимось далеким і малоймовірним, але Україна вже взяла чіткий курс на євроінтеграцію. І вхід в економічний простір ЄС — це лише питання часу.

Щоб почати вести, приміром, польський облік у Business Central, вам вистачить 1-го дня. Причому ви можете збирати консолідовану звітність в єдиній системі хоч з десятка країн, де є ваші філіали, централізовано вносити зміни в процеси без додаткових налаштувань кожної окремої компанії.

Порівнюючи ERP-системи, також важливо розуміти, яка екосистема стоїть за кожним конкретним рішенням. До прикладу, Business Central є одним із 72 рішень екосистеми Microsoft. Якщо сьогодні вам потрібна ERP, а вже у найближчому майбутньому ви захочете додати CRM чи певний AI-додаток — ви зробите це легко завдяки нативній інтеграції рішень всередині екосистеми.

Від потреб ФОПів до управління холдингами

ERP-системи, що підлаштовуються під будь-який розмір бізнесу

На щастя, український ІТ-ринок динамічно розвивається і пропонує програмні продукти як для бізнесів, у котрих залучено два співробітники, так і для компаній-гігантів з десятками тисяч людей у штаті.

Серед порівнюваних облікових систем я роблю умовний розподіл на універсальні рішення (можуть використовуватись малим, середнім та великим бізнесом) та рішення, що не можуть похвалитись гнучкістю, тобто підходять лише бізнесам певних масштабів.

Розглянемо на прикладах.

Деякі системи створено для вирішення конкретних вузьких потреб ФОПів, малого та середнього бізнесу. Наприклад, Quincefin зручний для оперативного та управлінського обліку, але не має функціональності регламентованого обліку. Або Finmap, що працює як агрегатор усіх рахунків. Рішення дає власникам малого бізнесу інструмент для відстежування дебіторки та зменшує шанси потрапити у касові розриви. Останні 2 сервіси, вочевидь, не потребують адаптації під Законодавство України.

IT-Enterprise, що згадувався вище, «заточено» під управління великими підприємствами. І в компанії на 50 осіб рішенню буде «тісно». Тому розробники IT-Enterprise для малого та середнього українського бізнесу створили MASTER:Бухгалтерія. Система охоплює всі ділянки бухгалтерського та податкового обліку: банк та касу, продажі, купівлю, склад, виробництво, основні засоби і нематеріальні активи, зарплату і кадри, звіти. Відповідає вимогам закону. Можливим є наземне використання, а також купівля ліцензій у хмарі.

Рішення SMARTFIN також позиціонує себе як онлайн-бухгалтерія саме для малого бізнесу. Система чудово підходить для ведення бухгалтерського обліку юридичних осіб. Але бухоблік реалізовано лише для окремих ділянок: придбання і реалізація товарів, банк, каса, розрахунки з контрагентами, рух товарів на складі, зарплата. У системі немає обліку необігових активів, малоцінних швидкозношуваних предметів, не формується баланс. Також відсутній управлінський облік.

Усі ці рішення, безумовно, заслуговують на увагу підприємців. Просто кожному потрібно знайти ту систему, що задовольнить вимоги до функціональності та ціни.

До універсальних я відношу такі системи:

Рішення ISpro. Програма, що створена для автоматизації управління підприємствами та бюджетними організаціями різного профілю та різного розміру. Допомагає оптимізувати управління логістикою, складськими ресурсами, ведення бухгалтерії та податкового обліку. Представники компанії стверджують, що її функціональність повністю заміщує 1С.

Німецька ERP-система Abona включає широкий ряд функцій для компаній усіх розмірів. А саме: бухгалтерський, податковий і управлінський обліки, які відповідають європейському законодавству. Зараз компанія розробляє можливість ведення української бухгалтерії та робить інтеграцію з локальними системами для обліку. Але перші результати, як запевняє розробник, будуть не раніше кінця 2022 року.

Раніше згадуваний Microsoft Dynamics 365 Business Central вже використовують як компанії з 1-2 співробітниками, так і великі корпорації, а саме: Coca-Cola, HP, Simens, BMW, Adobe чи Columbia. Маленькі компанії можуть навіть заощадити на впровадженні і «поставити» систему самостійно.

Українські системи чи міжнародні: що обрати

Локальні VS міжнародні ERP-системи

Єдино правильної відповіді не існує. Різним компаніям підійдуть різні ERP-системи. Питання лише у тому, де ви бачите свою компанію через 5, 10, 15 років.

Міжнародні системи розвиваються шляхом «від глобального ринку до локального». Це означає, що базова функціональність системи за замовчуванням працює для всіх країн та агрегує best practices тисяч впроваджень. Заходячи на ринок певної країни, ERP-система лише адаптується до локального законодавства та певних місцевих робочих практик.

Українські системи натомість створюються саме під ведення бізнесу в Україні, та їхній подальший вихід на міжнародний ринок — досить складне завдання.

Яка ERP задовольнить потреби вашого бізнесу? Відомо лише вам. Та після 13 років впроваджень ERP я дозволю собі одну непрошену пораду: act local, think global.

На українському ринку вже існують універсальні ІТ-рішення, що роблять ваш бізнес гнучким і дають свободу для росту і змін. Ті, що заслуговують на увагу, на мою думку — я описав у статті. Сподіваюсь, ви знайдете тут рішення під свої задачі.

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Можна ще додати й LBS Cloud, українська ERP система, за своїми можливостями гарний аналог 1С lbs.systems

як поверхневий висновок, це промо стаття на базі описів IT-Enterprise з сайту, без досвіду використання. Бачу вкрай обхідність оглядових статтей с процентом впровадження різних систем у компаніях та профілю компаній використувачів.

цікаво як автор оминув SAP ERP та SAP Business One

Так як DOU більше для айті спільноти — то однозначно цікаво було б почитати про профільні системи, які корисні саме для айті. А таких в Україні всього декілька, і, певно, найфункціональніша з усіх це itfin.in тож раджу подивитись хоча б з цікавості

Дякуємо, що згадали SMARTFIN.UA! Наразі працюємо саме над тими ділянками, яких не вистачає юридичній особі, щоб повністю закривати свої потреби з ведення бухгалтерського обліку в нашій програмі.

Привіт! Дякуємо за згадку FINMAP. Дійсно, це онлайн-сервіс, який створений для малого та середнього бізнесу, що допомагає навести лад у фінансах, відслідковувати реальну ситуацію у бізнесі по цифрах: контролювати надходження, наперед знати всі майбутні платежі та списання, збирати всі дані та операції за різними проєктами, аналізувати Cash Flow та P&L (в дуже зрозумілих графіках). Наявна інтеграція з багатьма банками України і не тільки.

Запрошуємо спробувати безкоштовно 14 днів finmap.online

Мені чомусь здається, що спеціаліст який займається розвитком бізнесу і тим паче безпосередньо працює з продуктами MS, повинен чітко розуміти різницю між системами ERP класу та системами для ведення обліку бухгалтерського, податкового і т.д (не думаю, що програма для ведення управлінського (оперативного) обліку в торгівельних компаніях може вважатися ERP системою). Досить дивно не бачити градації систем від простих до складних — більш схоже на мішанину з переліку систем українського виробництва. Зараз достатньо інформації в Інтернеті, щоб зробити класний огляд рішень та порівняти плюси та мінуси кожної із систем (тим паче що більшість таких порівнянь вже зроблені іншими і їх достатньо скомпонувати).
Щодо запуску системи в Польші за 1 день — взагалі смішно таке чути від представника компанії, що займається впровадженням систем автоматизації. Я ще готовий повірити, що якщо персонал навчений, то їм за 1 день можуть надати права та доступи до системи, але повноцінно запустити систему із/без доопрацюванням, переносу залишків (як мінімум) та тестового запуску — неможливо. Чи всі проблеми відразу буду вирішуваться під час промислової експлуатації «на льоту».
Ну і основне питання — строки та вартість впровадження, вартість придбання/володіння ліцензіями та вартість підтримки (чи спеціалісти з MS перестали вказувати рейти в іноземній валюті?)

П.С. В цілому — посередня спроба реклами рішення, яка більше йде в мінус, чим в плюс.
П.С. І давно MS стала національним виробником рішень?

Для невеликих і середніх ІТ команд можна контактувати з компанією-розробником geraerp.com

Дякуємо, що «не забули» нас. Універсал ERP. 100% Україна. 30 років на ринку. 500+ підприємств...
www.wgsoftpro.com

Цікаво побачити початок обліку в новій країні за 1 день)))

Терміни впровадження завжди залежать від дуже багатьох умов та обставин, яка функціональність впроваджується, яка складність процесів, чи є потреба в модифікаціях, чи стартує компанія з чистого листа, чи є складнощі з міграцією даних, який досвід користувачів в роботі з системою.

У західній Європі та у багатьох країнах світу Business Central є надзвичайно розповсюдженим, тому багато користувачів вже є підготовленими до роботи у системі.

Тобто якщо користувачі знають систему, міграція даних та процеси не складні, то розгорнути систему з базовою конфігурацією в SaaS, підкорегувавши налаштування, можливо і за 1 день.

Існує досить багато порівнянь SAP, Oracle, Microsoft рішень. Я ставив за мету зробити огляд національних продуктів, порівнюючи з системою, яку я дуже добре знаю.

Також можу запропонувати вам написати спільний матеріал-порівняння SAP і Business Central — переконаний, що такий матеріал буде корисний людям, що хочуть мігрувати з 1С на міжнародне рішення)

Максим, SAP це компанія (SAP SE, якщо бути зовсім нудним) , а Business Central це продукт :)
Якщо порівнювати, то SAP Business One та Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Немає жодного сенсу порівнювати, наприклад SAP S/4HANA та Microsoft Dynamics 365 Business Central — це продукти різних сегментів.
Ще є SAP ByDesign. І це також ERP продукт компанії SAP

Немає жодного сенсу порівнювати, наприклад SAP S/4HANA та Microsoft Dynamics 365 Business Central — це продукти різних сегментів.

Відкриваємо вікіпедію
— SAP S/4HANA is an enterprise resource planning (ERP) software for large enterprises
— Microsoft Dynamics 365 Business Central is an enterprise resource planning (ERP) system
І в чому ж різниця?

Досить непрофесійна стаття, більше схожа на рекламу рішень MS. Особливо це стосується рішення IT-Enterprise. Це рішення дійсно для великих компаній, я безпосередньо працюю з ним з 2017 року, але дуже здивувалась, прочитавши цю статтю! Рекомендую автору більш ретельно опрацьовувати матеріал...особливо «сподобався» коментар про неможливість власної розробки🤣

Ольга, дякую, що помітили неточність. Скоригували інформацію щодо IT-Enterprise, але, на жаль, я так і не знайшов інформацію на сайті — наскільки глибоко можна змінювати функціональність. На сайті IT-Enterprise є інформація про можливість змінювати функціональність за допомогою конструкторів, які у свою чергу працюють вже з готовими об’єктами, тобто є певні обмеження. Якщо я помиляюсь, будь ласка, надайте розширену інформацію, щоб читачі побачили повну картину.

Кажучи про відкритість системи, я порівнюю з відкритим курсом навчання, та відкритим кодом бізнес логіки, який можна змінювати під потреби бізнесу. До прикладу: docs.microsoft.com/...​iness-learning-developers

Максим, в мене, як представника Замовника, дійсно є набагато більше інформації про систему IT-Enterprise, чім розміщено на сайті чи в загальному доступу. Але крім сайту компанії ще є, як мінімум, щорічні форуму та інші події, які проводить або приймає участь Виробник рішення. Пропоную також ознайомитись з переліком компаній, які вже використовують це рішення (на сайті ця інформація також є!).
Взагалі, якщо Ви намагались зробити огляд рішень для автоматизації обліку, можливо вибір систем для порівняння можна було би вважати коректним. Але, коли Ви порівнюєте системи, які ніякого відношення не мають до систем класу ERP.....
Я, можливо могла би поділитись власним враженням про IT-Enterprise, якби побачила дійсно глибокій аналіз «реальних» систем ERP, та порівняння рішення IT-Enterprise з SAP або Oracle...
Враховуючи досить поверхневий рівень «огляду» систем, представленого в статті, інформація про реальні можливості IT-Enterprise буде виглядати як опис «космічного корабля»!
Можу тільки ще раз зауважити, що вибір на користь системи IT-Enterprise був зроблений на підставі порівнянь можливостей системи для розвитку, в тому числі, власними силами, та рівня команди Виконавця — майже 5 років успішного впровадження та використання системи цілком підтвердили його вірність! Щодо обсягу проекту, зокрема, власних розробок — на кінець 2021 було автоматизовано 42 процеси, в тому числі 16 — власними силами! Сподіваюсь, що результат буде більш переконливим, чим детальний опис можливостей. З документацією та курсами навчання функціоналу у Виконавця також все гаразд...

А давайте запостимо в блогах, на DOU, рекламу власного рішення? — А давайте) Ніслова про ціну, як одного з ОСНОВНИХ критеріїв вибору системи.

Юрій, доброго дня!

Ціна на ERP-системи складається з кількох складових. Вартість ліцензії для одного користувача — вимірюваний параметр, але важливо розуміти яку базову функціональність при цьому отримуєш. Вартість локалізації міжнародного рішення — також вимірюваний параметр (до прикладу, локалізація Business Central стала безкоштовною з початком воєнного стану. І буде такою до 31 грудня 2022 року мінімум).

Але також до складу ціни входить вартість впровадження (які бізнес-процеси потрібно автоматизувати додатково, які інтеграції зробити і тд). Залежно від того, скільки і яких кастомізацій потребує клієнт, ціна впровадження може відрізнятись у десятки разів. Тобто щоб порівнювати ціни потрібно чітко розуміти потреби та покриття стандартною функціональністю.

У статті не було наведено цін, але були наведені посилання на усі рішення, щоб читач міг безпосередньо звернутись до вендора. Гадаю, що наразі дійсно важливо говорити про варіанти ERP, на котрі може мігрувати компанія з 1С.

Підписатись на коментарі