Як шукати роботу в Європі. Покрокова інструкція, створена за власним досвідом

Привіт, мене звати Олександр Безродній. Я спеціаліст з діджитал-маркетингу. Десять років тому я починав з того, що допомагав молодим підприємцям з різних сфер просувати послуги та продукти у соціальних мережах. З часом навчився працювати з іншими інструментами, великими бюджетам, командою і перейшов суто в стратегію та менеджмент. За 10 років моя місія суттєво не змінилася, я досі тісно співпрацюю з підприємцями і беруся розвивати цікаві проєкти. Проводжу дослідження, на основі яких будую стратегії, формую команди, запускаю та контролюю рекламні кампанії.

Як і багато з вас зараз, я знаходжуся в пошуках роботи. Останній проєкт був пов’язаний з інвестиціями в нерухомість, я покладав на нього великі надії. За два з половиною роки нам вдалося досягнути значних успіхів та вийти на стабільну платформу, але війна внесла свої корективи у життя та плани. Багато хто залишився без роботи і, судячи зі статистики на DOU, конкуренція між кандидатами за робоче місце підвищилася. А це означає, що кандидати або підуть шукати роботу на фул ремоут або релокейт, або залишаться тут і будуть шукати інші ролі, або працювати за менші гроші. Звісно, це не стосується сеньйорів, яких завалюють повідомленнями хедхантери. Але це стосується як і мідл спеціалістів розробників, так і спеціалістів із суміжних областей на кшталт маркетингу, дизайну, фінансів, рекрутингу тощо. У одній з попередніх статей я писав про те, як складно було взяти себе в руки, щоб знову почати працювати, і як мені в цьому допоміг додаток для нотування Notion. Деякий функціонал я використовував саме для пошуку роботи: ведення таблиці мого успіху. Зараз в цій таблиці близько сорока вакансій, які мене цікавлять. На деякі з ролей я вже отримав відмову, десь я наламав дров в первинному інтерв’ю, а десь вже чекаю на наступні етапи. Свою подорож у пошуку роботи я починав з порад Дмитра Стрілецького, з яким пощастило працювати на одному з проєктів. У своїй статті «Як оформити резюме, щоб конкурувати з найкращими кандидатами. Поради на реальному прикладі» Діма ділиться особливостями дизайну CV для розробників. Хоч я і не розробник, я сам користувався його порадами, щоб відточити резюме, і скажу, що це спрацювало дуже добре. Відгук на резюме виріс вдвічі. Перш за все, в цій статті я хочу поділитися власним досвідом пошуку роботи в IT в європейських компаніях, і тим доповнити поради інших.

Де шукати вакансії

LinkedIn

LinkedIn — як ви знаєте, цей глобальний сайт є професійним сервісом № 1 у світі. Окрім пошуку вакансій, не забуваємо про той самий нетворкінг. Варто підписуватися на рекрутерів, HR-менеджерів та на компанії, які тобі подобаються. Дуже часто вакансії закриваються в коментарях до публікацій, і в мене особисто були випадки, коли я брав проєкти, просто допомагаючи вирішити біль клієнта в тих самих коментарях. Щоб бути більш впевненим в собі, спочатку відшліфуйте свій профіль, найголовніше — LinkedIn About. Чудові поради на цю тему недавно записав мій товариш Олексій Герман з Don’t Panic Recruitment. Рекомендую подивитися його відео Як заповнювати Linkedin About. Для тих, хто не бажає вступати у дискусії й хоче спокійно вибирати вакансії, існує вкладка Jobs, де є можливість шукати роботу за такими основними параметрами (є інші):

  • країна або регіон,
  • рівень досвіду (associate, middle, director, та інші),
  • тип співпраці (contract, part-time, full-time, та інші),
  • модель (on-site, hybrid, remote).

Доволі часто під «Remote» мається на увазі те, що кандидат має знаходитися в країні в якій він шукає роботу. Якщо не хочете залежати від цього фактору, шукайте в описах або назвах вакансій «Full Remote» або побажання до часових зон. Зазвичай це +/- дві години від часового поясу центрального офісу.

В LinkedIn також є просунуті функції для кандидатів з підпискою «Premium». (Перший місяць безплатно, з другого місяця знімається плата — 30 євро). Які переваги надає цей пакет:

  • Інсайти щодо навичок кандидата і пошук роботи, яка краще за все підходить до профілю.
  • Відмітка на вакансіях, де ви топовий кандидат.
  • Інсайти компанії, яка розмістила вакансію (ріст, середня тривалість роботи в компанії, кількість наймів у відділ і т.д.).
  • І супер жирний, як на мене, бонус — доступ до курсів LinkedIn Learning. Чудова можливість відточити навички у вільний від пошуку роботи час. 16 000+ курсів з тестами та сертифікатами.

❗️ Лайфхак: якщо не встигаєте знайти роботу за перший безплатний місяць, за декілька днів до списання оплати скасуйте підписку, на одному з етапів вам запропонують ще два місяці за ціною одного.

Платформи для пошуку роботи

Не бачу сенсу копіпастити платформи, про які вже писали. Виділю найголовніші.

Українські:

Workado: активний телеграм-канал з добіркою віддалених вакансій;

Job.dou.ua: вакансії в IT-секторі;

Djinni: анонімний пошук роботи в IT (Тепер і в ЄС);

HappyMonday: пошук віддалених вакансій;

UaTalents: робота для українців в ЄС, переважно IT;

Jooble: робота для українців за кордоном.

Європейські:

Jobfluent: робота в IT та стартапах, є опція віддаленої роботи;

Indeed: робота в різних сферах, пошук по країні;

❌ Також є сервіси, яких варто уникати, наприклад Experteer. Це відвертий скам. Відгуки говорять самі за себе. Будьте обачні.

Якщо шукаєте роботу на різних платформах, рекомендую завести табличку в Google Sheets, або в тому ж Notion. Через те, що ви постійно будете вдосконалювати своє резюме, рекомендую відмічати, яке саме резюме ви відсилали та в яку компанію. Робіть нотатки про перебіг інтерв’ю, аналізуйте, що робите не так.

Часто вам просто напишуть, що ви дуже класний і вони довго думали, але пошукають когось іншого, а насправді в них ATS, і ви відпали навіть не дійшовши до рекрутера. Важливо знати якомога більше про компанію, в яку ви відсилаєте резюме, особливо про те, як саме вони відбирають кадри.

Як оформити резюме

Про основні етапи оформлення резюме добре написав Дмитро, тут я в деталі лізти не буду, знову ж таки, читайте його статтю. Виділю основні моменти, з якими згоден і про дієвість яких переконався на своєму досвіді:

  1. Якщо сподіваєтеся знайти роботу в Європі, не варто додавати до резюме фотографію, вік і дані, які напряму не належать до вакансії. Це може оцінюватися, як дискримінація.
  2. Додайте посилання на профіль в LinkedIn, GitHub, Behance, або ж на іншу професійну платформу.
  3. Напишіть короткий і зрозумілий підсумок кар’єри на початку. В чому ваш профіль, в яких сферах, в чому унікальна експертиза і наскільки ви самостійний, чи вмієте керувати командою. Це насправді все, що хоче дізнатися про вас роботодавець, все інше у вашому резюме повинно це підтвердити.
  4. Додайте невеличкий опис з обов’язками до кожного проєкту і списком, відмітьте свої ключові внески. Не командні, а свої. Використовуйте потужні дієслова, уникайте повторів. Ось вам у поміч списочок з дієсловами англійською, який я зібрав, щоб прикрасити резюме.

Приклад:


Quantum
Product Marketing Manager


Apr 2019 — Aug 2021

Conduct customer insights and translate product features. Manage blog and SMM content, outreach to writers and communities to promote product features and activate sales.


Key Contributions:
— Increased the base of testers from 420 to 1460 people with the help of a referral program.
— Developed a framework that helped speed up ticket processing twice.

З освітою все просто, просто додайте її. Старайтеся писати якомога коротше, дату вступу можна пропустити, важлива дата закінчення. Нижче — сертифікати з навчальних програм або курсів. Навички та ATS. Річ у тому що, як я вже казав раніше, сучасні рекрутери користуються сучасними системами відбору кандидатів, такими як join, glider, teamtailor тощо. І навіть якщо ви крутий спец і маєте реальний досвід, ви можете не потрапити до шорт-листа, якщо вказані у резюме навички не відповідають заявленим у вакансії.

Шок контент: за даними TopResume, 75% резюме відхиляється системами трекінгу кандидатів (ATS). Тобто лише четверть доходить до менеджерів.

Перед відправкою важливо перевіряти резюме в сервісах типу jobscan або skillsyncer, це допоможе порівняти ваші уявлення з реальністю. Доповнюйте резюме навичками згідно з реальним досвідом. Я ні в якому разі не рекомендую писати всі навички з вакансії в резюме, попри те, що це реально збільшить шанси на співбесіду. В решті решт, це лише інструмент, який допоможе усвідомлено підійти до підбору вакансій у шортлист. Якщо немає досвіду і реальних навичок, треба про це чесно писати та шукати відповідну роботу. Згідно з дослідженнями LiveCareer у 2020, вакансії в середньому вимагають 21.8 навичок від кандидата. 13 — середня кількість навичок, які кандидат зазначає в резюме. Також ці дані підтверджує Monster: за їхніми даними у 2021, 87% роботодавців не можуть знайти потрібних працівників через нестачу навичок. Не соромтесь додавати хард і софт скіли, якими ви володієте. Чим ближче до вимог вакансії, тим краще.

Підсумок

В ідеалі, ваше резюме повинно бути не більше двох сторінок, якщо ви сеньйор, і бажано втиснути в сторінку, якщо ви джун або мідл. Якщо є важливий досвід, який не вміщається, звісно, го ахед, як то кажуть. В загалом останні 5-10 років робочого досвіду буде достатньо. Не розбивайте резюме на стовпчики, використовуйте стандартні шрифти. Менше креативу, більше концентрації на важливому. Зробіть своє резюме однаково зрозумілим як для штучного інтелекту, так і для живої людини. Не забувайте про середню кількість навичок і відповідність їх вакансії. Якщо у вас є фінансові можливості, ви завжди можете скористатися послугами консультантів, які знають всі тонкощі процесу. Але на мою думку, цієї статті та статті Дмитра буде вже достатньо, щоб почуватися більш впевненим.

Супроводжувальний лист

Софт скіли останнім часом стають все важливішими, бо якщо хард скілам навчитися можна, то от з софт скілами складніше. Або, як казав колись мій ментор: «Простіше зробити з гарної людини спеціаліста, ніж зі спеціаліста гарну людину». Коли мова йде про роботу в команді, це важливо. Я не дивуюся, чому 65% великих компаній вимагають разом з CV додавати cover letter. На мою думку, саме в супроводжувальному листі можна дізнатися, наскільки кандидат адекватний, чи спрацюється він в команді, та чи можна його запрошувати на співбесіду. Нижче методика, яка допомагає мені писати супроводжувальні листи швидко і зрозуміло. Іноді я навіть відкидаю вакансію через те, що розумію, що це точно не моє.

  1. Створіть документ і скопіюйте в нього опис вакансії;
  2. Видаліть все, що не стосується обов’язків;
  3. Зробіть табличку зі стовпчиками: «так», «мабуть», «ні»;
  4. Впишіть відповідні обов’язки та навички у табличку.

В результаті ви отримаєте щось на кшталт цього: Тепер починайте писати. Виділіть пріоритетні навички та опишіть їх в контексті досвіду. Рекрутеру важливо зрозуміти, як ви конкретно цей досвід застосовували. Наприклад, в цій вакансії роботодавець хоче побачити від вас реальний досвід в продукт маркетингу та налагоджений фреймворк, за яким ви працюєте. Це означає, що йому бракує часу, щоб з вами возитися. Якщо ви маєте такий досвід, тоді просто пишіть, якщо ні — краще шукайте іншу вакансію.

I took part in product development from the beginning of the last project. I developed a Go-to-Market strategy, collected 1,300 upvotes at ProductHunt, and got the title «Product of the day.» Successfully launched the product on the US market, attracting 24 000 users in the first week. Set up a User Acquisition Campaign with an average user cost of $7, with an annual subscription cost of $80.

Якщо ви не впевнені, напишіть про це також:

I don’t know HTML or CSS in deep, but it’s usually enough to edit a newsletter or fix something not crucial on WordPress.

Якщо ви точно чогось не знаєте, також напишіть про це. Буде дуже тупо, якщо вас візьмуть на роботу і будуть очікувати того, що ви в принципі не зможете зробити. В мене такий досвід був, і я нікому не раджу псувати собі авторитет таким чином. Але якщо для вас не проблема цей пробіл з часом закрити, вкажіть це також.

Knowledge of SQL is at a very beginning level, and I am using it to administrate my website’s database. But I learn fast and can catch up in the process.

Тепер залишилося додати вступ і закінчення. Для вступу я рекомендую писати прямо все, як воно є. Не треба зайвого тексту. Вистачить короткого привітання і бажання зайняти роль в компанії.

Hi, my name is Alexander. I want to be a product marketing manager at Qatalog.

Щодо закінчення. Напишіть, чому саме ви хочете працювати в компанії. Може вам близькі їхні цінності, може, ви користуєтеся продуктом чи послугою, чи ще щось. Якщо цього немає, просто залиште віконечко відкритим. Запропонуйте зробити невеличке тестове завдання, чи відповісти на запитання, якщо будуть.

I would happily answer the questions and make a test task if needed.

Рекомендована довжина Cover Letter — 300 слів. На власному досвіді можу сказати, що цього достатньо, щоб описати досвід згідно з основними навичками у вакансії. Не забувайте перевіряти текст на помилки за допомогою LanguageTool або Grammarly. Пам’ятайте, що прекрасно оформлене резюме і вправно написаний супроводжувальний лист не гарантують вам 100% відгук і запрошення на роботу мрії. Це лише інструменти, які допоможуть правильно презентувати себе, як адекватного спеціаліста. Рано чи пізно вас запросять на співбесіду на роль, де ваші навички та досвід будуть потрібні, і я буду радий, якщо ця стаття допоможе вам у цьому.

P.S.

Щоб добре підготуватися до співбесіди, почитайте про компанію та цінності, сформулюйте коротку професіональну історію та оцініть себе фінансово. Перед однією зі співбесід я натрапив на чудову статтю, яка розкриває питання підготовки до співбесіди в найменших дрібницях. Раджу вам ознайомитися з нею також і бути готовим до несподіваних запитань. Успіхів у пошуку роботи, нехай вам щастить!

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось27
До обраногоВ обраному25
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Просто в лінкедіні відкриваєте свій профіль для всіх або лише для рекрутерів, вказуєте «European Union» і назву посади на яку претендуєте. Все. Чекайте шквал (тут залежить від кількості років досвіду і конкретної позиції) повідомлень і пізніше дзвінків. Будьте морально готові що величезний відсоток рекрутерів мають «індійський бекґраунд» і відповідно на слух розуміти їх без підготовки може бути важко (тут лише і суто лінґвістичний погляд), причому країна звідки телефонують не повинна вводити вас в оману, бо вони часто телефонують навмисне через айпі-телефонію аби номер виглядав солідно (Нідерланди, Британія етц). Якщо хочете зекономити час, то не давайте свій номер телефону поки не уточните всі потрібні вам нюанси в чаті лінкедін. Процес рекрутингу може бути доволі тривалим.

„індійський бекґраунд”

is a mess that annoying and slow down your job search. Avoid talking too much with peope having the accent of

„індійський бекґраунд”

Ще радив бути готовим до 100500 етапів співбесід, а не як 1-2 у нас, типовий флоу — співбесіда з рекрутером, співбесіда з хайрінг менеджером, співбесіда з engineering manager, 1-2 Тех співбесіди, співбесіда з командою. І ще дуже ймовірно, що попросять виконати якесь home assignment.

а у мене досвід навпаки, Українські компанії мають по 3-4 етапи співбесід, +preoffer який не факт що стане офером, а закордонні максимально спрощують.
Останній раз почала спілкуватись з укр EPAM, через тиждень-два з європейським аутсорсером, в ітозі за 2 тижні получила офер, це при тому що я перебирала вакансіями, і довго їм відписувала. А від ЕПАМу получила преофер, після того як вже давно мала підписаний контракт з європейським аусторсером.
Аналогічний досвід мала перед тим декілька разів.
Можливо в топових компаніях дісно кучу етапів, але я працюю на рядові, тому наразі маю такий досвід.

ЕПАМ ще та клоака, я б на них не орієнтувався :) пре оффер — лютий треш, я таке отримував теж, правда від іншого бодішопа.

Багато залежить від позиції. Для кандидатів на ролі де треба працювати з суміжними областями та з різними командами буде більше єтапів, і це нормально)

І в той же час для хороших розробників, за якими стоїть черга на ринку, нормально буде послати в дупу компанію яка робить їм головняк з багатьма єтапами, коли більш гнучкі і кмітливі компанії висилають офер в той же день коли була перша (і остання) технічна співбесіда.

преоффер — це якесь перестрахування для компанії) просто у них кілька варіантів)

та не везде так. у меня было, что 1 собеседование и потом сразу через пару дней оффер. от размера конторы это не зависит. я с таким встречалась и в SAP, и в CLAAS, и в мелких стартапах. позиция — обычный синьор дев.

Часто люди вперто продовжують сувати свої фотки в резюме попри всі ці мануали. Особливо дівчата, аргументуючи тим, що якщо я вже накупила купу того всього га MaryKey, то воно має бути використано на повну! ))) Часто ця підготовка фото іде в рахунок часу на підготовку по фахових питаннях))

Фото в резюме дійсно може багато чого сказати, особливо якщо рекрутер тямить у психології. Але в Європі всі грають за правилами й знання цих правил часто має вирішальне значення.

Когда вы добавляете фото в резюме, вы даёте ещё 1 причину вас отсеять.

Ти ніяк не в’їдеш)) Йдеться про сам факт додавання фото до резюме, а не яке воно.

Друже, прочитай про що йдеться в статті.

Часто ця підготовка фото іде в рахунок часу на підготовку по фахових питаннях))

если цель устроиться на работу, а не быть самой умной, то норм )

Підписатись на коментарі