Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Що таке «бірюзова компанія» та як вона працює

Сучасний світ змінюється у надшвидкому темпі. Сталий розклад, за яким раніше працювали компанії, спочатку зруйнувала пандемія, а потім війна.

Вже давно світ залишає офіси та графік з 9 до 18 та переходить на більш мобільні та гнучкі принципи управління. А деякі компанії настільки змінюють застарілий спосіб роботи, що організація перестає бути машиною для виконання завдань — на перший план виходять люди та потреба отримувати задоволення від процесу під час шляху до результату.

І поряд з організаціями, де одна людина приймає рішення та змушує всіх коритись собі, зʼявляються компанії, де кожен сам визначає свої цілі та завдання у площині цінностей та мети організації, бере на себе відповідальність, а сама робота побудована на рівності та відкритості.

Компанії, які переходять на такий тип організації своєї роботи, називають «бірюзовими».

По те, що таке «бірюзові компанії», який шлях має пройти команда, щоб повністю перейти на бірюзовий принцип та чи потрібні українському бізнесу такі зміни, ми розберемося з компанією GEO Pay та її CEO Максимом Демʼянюком.

Принципи роботи бірюзової компанії

В бірюзових організаціях активно інвестують час в те, щоб розуміти один одного, тому в таких компаніях гармонія зазвичай досягається за рахунок консенсусу.

Мені здається всі ходили в гори у похід, — бере слово Максим Демʼянюк. Ось, наприклад всі йдуть і тут хтось вирішує зупинитися — і всі інші також зупиняються. Тоді хтось готує їсти, хтось ставить намет, хтось йде шукати воду тощо. Кожен бере на себе відповідальність за якийсь процес. Наприкінці ми всі сідаємо за вечерею і біля багаття знову ж таки — хтось грає на гітарі, хтось готує чай. Але ж вам ніхто не говорить, що і хто має робити, не вказує як. Всі просто домовляються та кайфують від походу.

Ось так і виглядає бірюза — цей принцип ми хочемо перенести на роботу нашої компанії.

У бірюзових компаніях процес залучення людини в проект — розмитий. Людина може прийти, подивитись та зрозуміти, чи подобається їй такий підхід.

В GEO замість акценту на правила є фокус на формування домовленостей. Команда сама вирішує, як саме домовлятися та вирішувати проблему, як комунікувати один з одним. А потім вони просто роблять це.

В ідеалі мотивація також визначається самою командою і ніхто навмисне нікого не мотивує. Це і є основними принципами побудови та переходу компаній до бірюзових.

Шлях GEO Pay до бірюзи

Багатьох власників бізнесу на перехід до бірюзи штовхає вигорання від звичайного офісного графіка та усталених і важких внутрішніх процесів. У більшості компаній цей перехід є більш інтуїтивним — коли команда сама починає шукати шляхи для комфортної роботи всередині компанії. По факту, бірюзові компанії — це виклик застарілим концепціям та підходам, — ділиться досвідом Максим.

Раніше я був у звичайному корпоративному бізнесі з великою кількістю зарегульованих процесів. Чим швидше росла компанія і чим більшою ставала, тим важче було мені через це як керівнику. Коли все по шаблонах та по системах, ти дуже швидко вигораєш або видихаєшся.

Спершу втомлюються люди, які керують, далі люди, які їх оточують і це ні до чого хорошого не призведе. У нас був дуже жорсткий бізнес і ця напруга виснажувала. Після 7 років в такому режимі я дуже виснажився і не хотів займатися бізнесом взагалі.

Тоді я ще не знав, що таке бірюза, але мені стало дуже цікаво. Виявилося, що дуже багато таких людей, які вигоріли через традиційні системи і процеси. Ми з ними працювали, починали створювати нові домовленості, які дозволяли людям бути почутими. Реально з’явився кайф в цьому процесі.

Ми так працювали 2 роки і тільки згодом я знайшов визначення «бірюза». Тоді я зрозумів, що ці підходи не нові і багато організацій давно використовують такі принципи роботи.

Бірюзова компанія будує процеси горизонтально, а не вертикально. Такі організації не мають чіткого лідера чи директора, а люди самі визначають процеси так, щоб кайфувати від роботи.

Один з основних принципів бірюзової компанії — людям має подобатися те, чим вони займаються.

Бірюза у період війни

З початком повномасштабної війни всі компанії мали адаптуватися до нових реалій. Першими, хто зміг почати відновлювати повноцінну роботу, були ІТ-компанії.

Зараз на ІТ-індустрію покладена велика відповідальність, бо багато бізнесів в країні не можуть працювати взагалі. «Бірюза» допомогла нам швидко відновити роботу, швидко адаптуватись. Звісно, команді потрібен був час — на релокацію в межах України, волонтерство, відновлення сил, — продовжує Максим Демʼянюк.

Але, завдяки бірюзовій гнучкості ми швидко перебудували процеси, комунікації й взаємодію всередині команди та з зовнішніми партнерами. Так як більшість комунікацій перейшло в онлайн, збільшилась кількість зустрічей з рефлексією, де ми обговорюємо те, що важливо для команди або конкретних людей, підтримуємо один одного

Зараз GEO працює на повну потужність — зʼявляються нові проекти та задачі, проводиться повноцінна підтримка всіх внутрішніх продуктів та користувачів. Команда активно розширюється та запрошує на роботу тих, хто залишився без неї через війну.

Чи потрібно це українському бізнесу

Головною метою бірюзових організацій є слідування своїй місії, при цьому, за умови суб’єктивного задоволення від процесу кожного, максимально реалізовуючи потенціал кожного із членів команди завдяки самоорганізації та цілісності. Бірюзові організації не орієнтовані бути найбільш ефективними чи найприбутковішими.

Сам Максим Демʼянюк на досвіді минулих проектів вважає, що бірюза — не для кожної організації. Найважливіше — щоб людям було комфортно працювати всередині команди.

Треба бути відвертим, що багато хто критикує бірюзу, бо вона не завжди ефективна. Та варто тут пам’ятати, що бірюза працює добре тоді, коли кожен учасник команди виходить зі своєї максимальної самодостатності та відповідальності.

Якщо людина по цінностях не звикла відчувати відповідальність, швидше за все команді важко буде спрацюватися з нею. Тут схожий принцип з прикладом походу в гори — «на наступний раз не запросим».

Якщо хтось відчуває, що ну його ту бірюзу. Це ок. Можете бути в команді і вчитися, або обирати проекти, які подобаються і бути там.

А ще бірюзові компанії максимально горизонтальні. Там немає обмежень, хто має з ким говорити. Вони відкриті.

Висновки

Так, бірюзові компанії мають великий потенціал, але для України — це поки нова та малозрозуміла течія. Для переходу до бірюзового стилю управління перш за все, потрібно бажання самої команди. Без них бірюзову компанію побудувати практично неможливо.

Тож, бірюзові принципи — це скоріше напрямок руху та розвитку організації, аніж набір інструкцій для впровадження. Як саме кожна команда пройде цей шлях — залежить від неї самої.



👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Першими, хто зміг почати відновлювати повноцінну роботу, були ІТ-компанії.

поэтому все ели криптохлеб и заливали виртуальный бензин.

Звісно, команді потрібен був час — на релокацію в межах України, волонтерство, відновлення сил

не то, что лохи из ритейла какого-то, с первых часов занимались поиском нужных продуктов и товаров без лишних рефлексий.

о чем статья — непонятно.
хорошо, но не всем подходит. чем хорошо — непонятно. почему не всем подходит — непонятно.
критериев успеха — «0». «ценности не подходят» — какие ценности, чем не подходят?? кто это анализировал??
финансовых и других показателей и сравнения «до» и «после» — нет вообще. а зачем? Мы ж статью на ДОУ пишем, кому нужно сравнение? мы просто напишем личные ощущения — «стало краще» и всем хватит аргументов.
генерация бессмысленных статей на ДОУ — done.
и кстати, никаких доказательств, что приведенная компания реально использует бирюзовую систему. но кому это надо, да?

Було б корисно для читача мати оригінальний термін, маю на увазі слово, яке перекладено українською як «бірюзовий»

бірюзова компанія

 — звучить якось по дебільному, соррі.

Це прогресивна модель розвитку компаній. Такий приклад побудови використовують, наприклад -DataArt, Buurtzorg, Valve (Counter-Strike, Dota 2, Half-Life) — „When you give smart talented people the freedom to create without fear of failure, amazing things happen. We see it every day at Valve”, Patagonia, AES. Ідеї взяті тут: www.reinventingorganizations.com

Что производит ваша компания?
Приемы речи как в пирамидах двухтысячных.

GEO Pay — це мультивалютний сервіс, який об’єднує р2р-платежі та фінансові операції з поповнення/виводу фіатних коштів та подальшому їх обміну на криптоактиви або навпаки на біржах-партнерах. Компанія працює з такими біржами як Binance, Okex, WhiteBIT, Kuna та інші

Підписатись на коментарі