5 кроків, щоб створити технічну спільноту у компанії

Усі статті, обговорення, новини про тестування — в одному місці. Підписуйтеся на QA DOU!

Всім привіт, я — Олеся, вже понад 7 років я працюю в напрямку тестування, з них — понад 2 роки на позиції QA Lead у N-iX. А рік тому я також стала QA Competence Lead в компанії. У цій ролі я розвиваю технічну спільноту QA-спеціалістів та працюю над покращенням нашої експертизи.

У N-iX є понад 100 проєктів у різноманітних індустріях, практично у всіх залучені QA спеціалісти. Дуже часто виникає багато питань та бажання порадитися з досвідченим колегою з іншого проєкту. Раніше такі розмови відбувалися за кавою на кухні офісу, але під час віддаленої роботи нам всім бракувало спілкування та обміну досвідом. Саме тому я вирішила зібрати разом своїх колег-тестувальників і допомогти вирішувати наші питання ефективніше. За трохи більше ніж рік наша спільнота, QA Lab, виросла до 200 спеціалістів.

Коли почалася війна, QA Lab призупинила роботу на два тижні. Натомість ми сфокусувалися на розвитку нашої благодійної ініціативи — безкоштовного ІТ-курсу для початківців. Проте зовсім скоро ми відновили регулярні зустрічі та навіть організували групу підготовки до сертифікації.

Створення технічної спільноти схоже на запуск нового продукту на ринок. Ти зіштовхуєшся з проблемою та придумуєш рішення. Далі перевіряєш, чи цей біль є ще у когось, і якщо відповідь позитивна — будуєш прототип й ітеративно доводиш його до ідеалу.

Як воно вийшло на практиці у нас та що змінилося з початку повномасштабної війни? Я виокремила 5 основних етапів, з якими зіткнулася, та розкажу про них у цій статті. Ця інформація буде корисна для менеджерів, тім лідерів та і просто для всіх спеціалістів, які хочуть об’єднати однодумців та розвивати будь-який напрям у своїй компанії.

Що таке технічна спільнота

Технічна спільнота — це об’єднання експертів-однодумців, які готові розвиватися самі та допомагати іншим. Щоб підтримувати життєдіяльність спільноти, необхідно організовувати активності, що об’єднують учасників та приносять їм цінність. От деякі з ініціатив, які є у нас:

  • Щомісячні зустрічі QA tech talks, де експерти діляться своїм практичним досвідом;
  • Група підготовки до ISTQB сертифікації;
  • QA Hotline — Google-форма, куди спеціалісти можуть написати свої питання та попросити пораду;
  • QA Library, де зібрані всі потрібні матеріали для навчання;
  • Залучення експертів до покращення матриці компетенцій;
  • Чат для спілкування та багато іншого.

У межах нашої спільноти ми не лише допомагаємо спеціалістам вчитися. Ми також створюємо сприятливі умови для їхнього професійного росту — удосконалюємо матрицю QA-компетенцій, працюємо з нашими технічними інтерв’юерами, щоб покращити процес співбесід та переглядаємо нашу технічну експертизу. Матриця компетенцій є доступною для всіх наших QA-спеціалістів — вони бачать можливості свого професійного росту та легко звіряють свої навички.

5 кроків до створення технічної спільноти у компанії

1. Проблема та рішення

Віддалений формат роботи, брак живого спілкування та обміну інформацією — все це спонукало мене до створення спільноти. Це була моя особиста ініціатива, оскільки це мені було цікаво. Однак компанія також була зацікавлена у цьому та всіляко підтримувала.

Основною метою технічної спільноти є вдосконалення компетенції в компанії та створення сприятливих умов для росту спеціалістів, а як наслідок — це впливає на добробут самої компанії та її замовників. Давайте розглянемо кожного зі стейкхолдерів окремо:

  • Переваги для спеціалістів

Спільноти — хороший спосіб познайомити та об’єднати велику кількість людей зі спільними інтересами (у моєму випадку — це QA). Щобільше, це потужний обмін експертизою, що значно пришвидшує зростання спеціалістів. Ми намагаємося створити неформальну обстановку, оскільки саме так спеціалісти вчаться найшвидше. Експерти самі пропонують тему та діляться в довільному форматі практичними знаннями, а не просто теоретичними матеріалами з книжки.

Також регулярні мітапи та презентації допомагають експертам покращити soft skills і впевненіше почувати себе перед широкою аудиторією.

  • Переваги для компанії

Коли люди разом — вони швидше професійно розвиваються та зростають. А чим досвідченіші спеціалісти в компанії, тим якісніша експертиза й більше хороших проєктів. Тому круто, коли компанія підтримує та драйвить такі ініціативи!

  • Переваги для менеджерів

Зазвичай, організаторами спільнот є саме менеджери та техліди. Вони стають менторами для спеціалістів, діляться практичним досвідом та допомагають зростати. А потім вони запрошують цих експертів до себе на проєкт, оскільки впевнені в їхніх знаннях.

Я захотіла відтворити камерну атмосферу обговорень на кухні — про проєкти, досягнення та фейли. Тому спочатку я вирішила організувати tech talks — регулярні зустрічі, де бажаючі діляться своїм досвідом на конкретну тему. Важливо те, що акцент наших зустрічей є на практиці, а не на сухій теорії.

2. Валідація ідеї

Далі потрібно пересвідчитися, що людям така ініціатива актуальна й потрібна. Припустімо, ви працюєте у невеликій компанії, де є до 10 чи 20 QA-спеціалістів. Швидше за все, у вас вже є спільнота, просто неформальна, у вигляді чату, де ви обговорюєте свої професійні проблеми.

Потреба створення більш формального ком’юніті з різноманітними активностями та інструментами зазвичай виникає з ростом компанії, коли і проєктів, і спеціалістів багато, і обмінюватись досвідом стає все важче.

Я звернулася до відділу Software Development Office (SDO), щоб вони мені у цьому допомогли. Команда SDO займається покращенням технічних процесів у компанії та допомагає експертам професійно розвиватися. Разом ми шукали нашу цільову аудиторію, у яких була подібна проблема й вони хотіли б ділитися своїм досвідом з іншими. Ми зробили опитування серед всіх тестувальників у компанії — дізналися, чи є зацікавлені експерти й які теми вони хочуть покрити.

Результат нашого дослідження був успішний — дійсно, було багато людей, які готові стати першими учасниками QA-спільноти.

3. Організація процесу

Інколи створення технологічної спільноти ініціює сама компанія, знаходить спеціаліста чи спеціалістку, яким це цікаво, та пропонує підтримку. Компанія надала мені всі ресурси та підтримку, щоб я могла реалізувати цю ідею.

Часто люди можуть хотіти чогось, але не докладати зусиль, щоб це втілити. Тому на початках важливо драйвити весь процес самому, зате потім все почне працювати за інерцією.

Отож, я зібрала всіх бажаючих на спільному дзвінку й ми обговорили формат зустрічей — час, теми, регулярність. Вирішили зустрічатися щомісяця онлайн, де спікер буде ділитися інформацією на домовлену тему. Тема та спікери щоразу інші — ми завжди враховуємо бажання та ініціативи експертів. Зазвичай, такі зустрічі регулярно відвідує понад 30 спеціалістів, а також багато хто дивиться в записі.

Коли почалася війна, ми призупинили наші зустрічі на два тижні, оскільки тоді це було неактуально. Проте зовсім скоро ця ініціатива відновилася та за цей час у нас вже відбулися декілька лекцій від наших колег.

Також ми створили групу у нашій внутрішній соцмережі, де обмінюємось корисними матеріалами, досягненнями та новими подіями.

4. User testing

Перші кроки при створенні спільноти — це такий собі trial period. На цьому етапі важливо почути думку «першопрохідців» і врахувати їхні відгуки. Ми розсилали Google-форму, де учасники могли пропонувати покращення або ж нові теми для обговорень. Таким чином, спеціалісти стають співтворцями спільноти й готові розвивати її вже самі.

Зазвичай, відгуки були позитивні, оскільки на таку ініціативу багато хто чекав. Інколи експерти писали щодо бажання провести офлайн-зустрічі, проте під час війни це складно організувати з такою великою кількістю людей.

5. Ітеративні покращення

З часом наші tech talks стали регулярними, і ми сподіваємось підтримувати цю регулярність навіть зараз. Після того, як нашим QA-експертам відгукнулася ідея з зустрічами, ми продовжували покращувати спільноту й додавати до неї нові «функції». Таким чином, в межах нашої QA Lab з’явилося багато цінних ініціатив.

Що з цього вийшло

Спеціалісти в групах почали готуватися до технічних сертифікацій — вони обмінюються матеріалами для підготовки, зідзвонюються, щоб закріпити вивчене, і просто підтримують та мотивують одне одного. Навіть під час війни понад 20 QA-спеціалістів разом готуються до екзамену ISTQB. Якщо потрібна допомога чи порада щодо професійного питання, то експерти пишуть на QA Hotline. До речі, туди звертаються не лише тестувальники, а й бізнес-аналітики, проєктні менеджери та багато інших колег.

У нас зібралося багато корисних матеріалів для професійного розвитку, а ми їх об’єднали в зручну онлайн-бібліотеку, QA Library. Ну і, звісно, ми регулярно проводимо аудит проєктів, щоб накопичувати знання про найкращі практики розробки й працювати з цікавими та комплексними проєктами.

З початку повномасштабної війни у людей змінилися пріоритети — зараз кожен хоче бути корисним та допомагати іншим. Тому ми з моїми колегами організували безкоштовний ІТ курс для початківців, який складається з предметів тестування, бізнес-аналізу та програмування. Нещодавно стартував вже другий набір курсу, де учасники вивчають основи тестування програмного забезпечення. Також я ділилася своїми думками про роботу ІТ-індустрії та запуск курсу в межах події від IТ Ukraine Association.


Виклики

Починати щось нове — це завжди складно. Серед головних викликів при запуску спільноти: знайти зацікавлених людей, організувати їх та надати цінний продукт. З першими двома пунктами мені допомогла компанія, а останній був на мені.

Також коли організовуєш tech talks, потрібно враховувати особливості кожного й вміти знайти до них підхід. А це ще той челендж! Часто я допомагаю спікерам повірити в себе: показую цінність інформації, якою вони можуть поділитися, та допомагаю правильно її презентувати.

Для деяких експертів робота та спільнота в компанії — це спосіб відволіктись від подій, які відбуваються, тому ми продовжуємо організовувати регулярні зустрічі та залучати туди наших експертів. Ми прислухаємося до побажань наших колег, і постійно вдосконалюємо процеси або додаємо нові ініціативи в QA Lab.

А чи є технічна спільнота у вашій компанії? Як ви її організовували?

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую за чудовий матеріал. Чи планували ви розширення вашої спільноти за межами вашої компанії? Цікавлюся практичним досвідом побудови саме локального комьюніті за географічним признаком.

Підписатись на коментарі