Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Як зважено прийняти складне рішення? П’ять технік, які допоможуть з цим

Усім привіт, я Григорій Сіренок, я виконую роль PM у компанії TRIARE. В наш час проджект-менеджери та всі інші працівники, які отримують величезні обсяги інформації й повинні приймати безліч рішень, щоденно стикаються з різними сумнівами. «Чи правильне рішення я приймаю? А чи справді ми йдемо вірним шляхом? Що, як я помиляюсь?».

Через ці питання вони часто відкладають рішення на потім, сподіваючись, що рішення з’явиться саме собою і у цей процес не потрібно втручатися.

Я сам часто буваю в цьому становищі. Сьогодні хочу поділитися кількома техніками прийняття рішень, які допомагають мені кожного дня тримати себе і мої проєкти на плаву.

Принцип Парето

Почнемо з перевантаженості, яку кожен з нас відчуває час від часу. Таке відчуття з’являється, коли нам здається, що ми повинні контролювати все і навіть пробуємо допомагати там, де можуть дати раду справам без нас.

В такі моменти нагадуйте собі про принцип Парето: що б ми не робили, 20% нашої діяльності завжди буде приносити 80% бажаного результату. Тому зосереджуємось тільки на важливих завданнях і не намагаємося бути водночас всюди. Пам’ятаємо про те, що ми повинні бути сконцентровані на тих ділянках робочого процесу, де ми можемо бути максимально продуктивними, а не там, де ми просто чимось зайняті.

В кожній команді завжди є експерти, які можуть розібратися в тому чи іншому питанні краще нас й знайти максимально правильне рішення самостійно. Нам лишається тільки оцінити його ефективність та затвердити на зустрічі з колегами. Таким чином ми підіймаємо продуктивність команди, кожен її член бачить свій вклад в проєкт, а також відчуває визнання своєї компетенції.

Що ж робити з тими питаннями, вирішення яких ми поклали на себе? Розгляньмо декілька простих технік.

Почути більше, ніж два джерела інформації

Коли ми дізнаємося про певну проблему від члена нашої команди, то завжди чуємо суб’єктивну думку про неї. Якщо хтось висвітлив вам проблему, спробуйте знайти ще два джерела інформації. Таким чином ми уникаємо прийняття поспішних рішень, побудованих на суб’єктивному баченні ситуації іншою людиною.

В повсякденному житті це можна прирівняти з візитом до лікаря. Зазвичай двоє з трьох відвіданих вами лікарів дають аналогічний шлях лікування. Ви можете не бути експертом в цій області, але шанси на те, що проблема та її вирішення освітлені об’єктивно зростають.

Правило 10/10/10

Також при прийнятті рішення варто замислюватись над тим, що на нас чекає в майбутньому. Можливо розв’язання проблеми тим чи іншим шляхом зведе нанівець інші зусилля й буде вимагати більших витрат часу та ресурсів у майбутньому.

Просте правило 10/10/10 допомагає зрозуміти, чим це рішення може обернутися в майбутньому. Запитайте себе, що станеться через 10 хвилин, 10 місяців та 10 років, якщо ви оберете цей або інший варіант. З моєї практики часто виявляється, що рішення, яке може виправити ситуацію зараз, принесе проєкту більше проблем через 10 місяців. Не нехтуйте роздумами про майбутній розвиток вашого проєкту.

Порівняння позитивних і негативних наслідків

Якщо я стикаюся з нелегкими рішеннями, які можуть критично змінити напрямок розвитку, то використовую дуже просту техніку візуалізації позитивних і негативних наслідків.

Беремо аркуш паперу й розділяємо його на дві частини. В одній частині записуємо всі плюси, які ми отримаємо, а в іншій — всі можливі мінуси. Так ми бачимо кількість позитивних й негативних сторін. Це допоможе нам впевнитись, що ми робимо правильний вибір або відмовитись від тих змін, які несуть більше небезпек, ніж плюсів.

Ситуація «the right person on the wrong sit»

В кожній команді може з’явитися така людина: вона розумна й досвідчена, але не несе тієї цінності, яку потребує компанія, або можливо не розділяє спільного бачення команди й тим самим уповільнює її розвиток. І хоч ми розуміємо, що нам потрібно її замінити, але рішення може бути так само важко прийняти.

Однак, емоційний біль від прийняття складних рішень не відчувається більше як 36 годин. Подумайте: чи можемо ми пожертвувати розвитком проєкту заради уникнення 36-годинного внутрішнього болю? Пам’ятайте, що людина, яку ви прибираєте з проєкту, може розкрити себе в іншому, й стати the right person on the right sit.

Уникайте прийняття швидких рішень

Затягування й уникання прийняття вчасних рішень несе більшу небезпеку, ніж прийняття неправильного рішення. Краще зрозуміти, що ми могли щось зробили не так, ніж страждати від того, що не скористались можливістю щось змінити на краще. Ця фраза веде мене по життю, але є моменти, коли я все ж таки раджу уникати швидких кроків вперед.

Всі ми стикаємось з конфліктними ситуаціями, і проджект-менеджери — це саме ті люди, які грають вирішальну роль в їх розв’язанні. Трохи легше аналізувати конфлікт, в якому ти безпосередньо не залучений, але якщо це торкається саме тебе — оціни, які наслідки може мати рішення, прийняте у стані емоційної напруги? Головна задача — це довести твій проєкт до успіху, пам’ятай про це і завжди дивись на ситуацію «зі сторони».

Моя порада: перш ніж відправляти важливого листа про конфліктну ситуацію, відійди від свого робочого місця і проведи за його межами не менш ніж 5 хвилин. Повернись і перечитай текст, постав себе на місце опонента: чи зрозуміє він, що саме ти хочеш йому донести? Чи виграє від цього ваша спільна справа? Тисни на кнопку «Відправити» тільки після того, як заміниш фрази на менш агресивні й більш прямі та зрозумілі для усіх.

Пам’ятай, що всі програми для листування мають функцію відкладеного посилання. Раджу підняти дефолтні значення, щоб ти завжди міг скасувати надсилання листа й зробити фінальні правки. Адже, як показує практика, іноді правильні й зваженні думки приходять до нас із запізненням.

Якщо твій опонент поруч — відтермінуй рішення простою фразою «мені потрібно обдумати це, зустріньмося через Х часу». Приходь на цю зустріч вже з готовими рішеннями наявної проблеми, які задовольнять інтереси в першу чергу вашої спільної справи, якою ви займаєтесь. Пам’ятай, що усі учасники проєкту мають одну головну спільну ціль, і єдина різниця між вами полягає тільки у сферах впливу на проєкт.

Головне в прийнятті рішення — це баланс зваженості й швидкості його прийняття. Продумане рішення, яке буде спочивати в шухлядці, не несе ніякої користі, аналогічно до і рішення, яке ти приймаєш в стані емоційної напруги. Пам’ятай про дотримання балансу швидкість/зваженість — і це допоможе упродовж всієї професійної діяльності, та й не тільки на роботі, а і в повсякденному житті.

Маю надію, що ці декілька технік стануть вам у пригоді. Буду радий, якщо й ви розповісте про свої підходи до важливих рішень у коментарях.

👍ПодобаєтьсяСподобалось23
До обраногоВ обраному11
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую, Григоріє. Хоча й видаються чимось тривіальним, техніки наздвичайно корисні.

Так ) я не думаю що кожен з нас відразу біжить малювати матрицю ризиків і тд.
Так що ці прості техніки які я висвітлив особисто мені допомогають кожен день.

Дякую за статтю та поради. Мені ще подобається техніка японських самураів, здається. Знаєте про неі?

Не пригадую якщо чесно. Розкажи пліз в чому її суть

ну я не дуже прямо пам«ятаю, але там про те, що якщо щось складне треба зробити чи наважитись на важке рішення, треба уявити, що ти вмер. Ну типу програти свою «смерть». Я так розумію, для полодання страху

Я чув за цю техніку, але трохи переробив її. Якщо треба прийняти якесь важке рішення, уяви собі таку ж людину, як і ти, що живе в тому ж місті і так інше.
Що би ти ії порадив, якби вона приїмала таке ж саме рішення? Тобто обставини все ж такі, але не конкретно тебе стосується.

Так, згоден 100%. Прибрати всі емоції і спробувати подивитись на ситуацію «з боку» — головна задача.

Купатись чи не купатись ?

Підписатись на коментарі