Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

Поради для успішного карʼєрного росту Product Owner

Привіт! Мене звати Роман, VP of Product в Uklon. Даю 100%, що у вашому колі друзів знайдеться представник ІТ, який скаже, що він «Product Owner». Наче і круто, але не завжди зрозуміло «що він робить?», «за що відповідає?» і взагалі «які професійні рівні є у РО»?

На основі власного досвіду хочу поділитись, як розвиватись фахівцю на позиції PO в продуктових ІТ компаніях. Все, про що розповідаю нижче, основане на досвіді зміни ролі з БА на PO (бізнес-аналітика на Product Owner).

Початок у ролі PO

Вже більше як рік на одній посаді. 30 років не за горами. Що далі? Покажіть мені мілленіала, який не ставить собі таке запитання. Бо я його ставив і ось що з цього вийшло.

У 2019 році, виконуючи роль БА ліда та бізнес-аналітика однієї з продуктових команд, стало питання: що і як далі? Зона комфорту — це круто, але не тоді, коли тобі 28-29 років.

Можливо, мені просто пощастило, але в Uklon з’явилася можливість спробувати себе в ролі PO. Пф, відмовлятись — не варіант. Тому погоджуюсь. Ну, а в голові тим часом заспокоюю себе: якщо що, є запасний варіант — БА 😁.

Я б і сам мріяв у свій час знайти чек-лист по типу «10 пунктів для карʼєрного росту Product Owner». Зрозумів би я його? Можливо, ні, або лише частково.

Колись універ сформував чітке розуміння, що в житті «на шару» нічого не буває, завжди потрібно докладати зусиль, і великих. Єдиний пункт, який можу чітко вказати для PO: працювати потрібно багато, але з головою.

Перший крок, або зміна погляду на продукт

Перш за все, треба змінити своє мислення і погляд на продукт. Тепер дивимось не тільки горизонтально, а й вертикально:

  • планування (що буде через тиждень, два / місяць / квартал/ рік),
  • залежність від інших продуктів,
  • команда та її учасники,
  • кінцеві користувачі,
  • конкуренти,
  • власний розвиток.

Цей список можна продовжувати. Звучить просто, але над цим треба постійно працювати.

Мої хайлайти, або «База для PO»

👉🏻 Команда — це ти, а ти — це команда

Команда — це літак для досягнення результату. Адже досягнутий результат команди впливає на перфоменс кожного з учасників, а вже потім — на твій. Всі учасники команди — різні люди. Тут завжди включається психологія та індивідуальний підхід до спілкування з кожним гравцем.

Важливо дивитись на перфоменс команди, виявляти «вузькі місця» та усувати їх. Команда має бачити результат, а не тільки працювати над новими продуктами та фічами. Необхідно демонструвати показники, отримані у зв’язку з випуском функціонала. Це стає крутою мотивацією для досягнення прогресу у майбутньому.

✅ Friendly reminder: розробили новий функціонал з командою — документуй. Через рік / два ця інфо допоможе зберегти час і тобі, і твоїй команді.

👉🏻 Побудова комунікації

Просто, але багато хто нехтує або ставиться несерйозно. Докладай сили, щоб спілкування з всіх питань було в спільних чатах. Всі учасники команди мають бути в єдиному інформаційному просторі. Мінімізуйте приватні повідомлення і виробляйте звичку писати в загальний канал команди.

Дублюй домовленості у канал / jira / confluence і тегай відповідальних осіб (учасники мають побачити інфо). Повір, через тиждень це буде аргумент або нагадування для виконання таски.

❗️Must: не затягуй та не тупи з комунікацією, будь максимально оперативним та швидко відповідай на всі меседжі, де тебе тегнули. Твоя відповідь може впливати на швидкість команди.

👉🏻 Зона відповідальності

Іноді отримаєш запитання: «як працює API-запит? Де необхідний параметр?» або «Необхідно виконати міграцію з однієї бази на іншу», хтось звертається з технічними або операційним питанням і часом спливає в голові «Це взагалі не до мене / не моя зона відповідальності / чому до мене?»

Кажемо цим думкам «Па-па / Adios / See you never». Якщо не знаєш відповідь, то думай, до кого можна звернутись для вирішення запитань. Головне — не будь «людиною-проблемою», тримайся позиції «людина-рішення» (накидуй можливі варіанти вирішення).

У PO є зона відповідальності: це продукт, плюс все, що поряд, і ще трохи більше. З часом розумієш, що це саме так і є, і бувають питання «не дуже по темі», але без них нікуди. Сприймаємо їх як прокачування скілів.

👉🏻 Метрики та показники

У твоїй зоні відповідальності є ключові показники, моніторинг яких обов’язковий. Можливо, це і банально, але ти повинен знати їх на пам’ять. Спирайся на показники при аргументації або валідації гіпотез. Цифри не брешуть.

Приймай рішення на основі даних. Очевидні речі для тебе і команди не завжди очевидні для користувачів. Тому показники — наше все.

Став собі питання: як можливо покращити і вдосконалити показники? Формуй план роботи над ними. Якщо не бачиш прогресу, порівнюй показники на початку і в кінці кварталу.

👉🏻 АБ тести / валідація гіпотез / спілкування з користувачами

Зроби звичку запускати тести продукту. Валідуй гіпотези щодо поведінки користувачів з продуктом.

2,3,4 або 5 АБ тестів одночасно? Круто, але стопе, так буде плутанина. Послідовність важлива.

Також важлива і обов’язкова документація по АБ тестам. Я зазвичай фіксую, що і як запускали, яка гіпотеза на валідацію, який результат та короткий висновок.

Необхідно розробити новий функціонал, проте є складнощі з визначенням: як він має працювати? Валідуй це з користувачами. Побудуй з командою короткий сценарій або опитування, та вирушай на інтерв’ю. Кінцеві користувачі дають найкрутіші інсайти. У результаті, ти провалідуєш гіпотезу і отримаєш ряд нових ідей (інфа 100%).

👉🏻 Підвищення кваліфікації

Формуй персональний план розвитку себе як PO. Дізнайся, що необхідно в межах компанії, щоб підвищити скіли. Додаткова прокачка себе як профі відбувається в неробочий час, і це саме так. Хочеш вміти більше, швидше, краще — працюєш над собою додатково. YouTube, інсайти, телеграм-канали, клуби по інтересах, друзі, колеги, — інформаційних джерел купа. Потрібні лише бажання та час.

Спостерігай за колегами і вчися кращому, не бійся запитань або інформації, якої не знаєш, оскільки завжди можна сказати «дякую, тепер трохи підвищив рівень своїх знань 🙂».

Факапи

Звісно, краще вчитись і брати до уваги чужі помилки, але свої також будуть. Основне питання: як швидко і максимально безболісно ти зможеш їх вирішити? Не кіпішуй і не панікуй, вмикай голову і думай як «розрулити». Роби висновки на майбутнє, щоб не ставати на граблі вдруге.

Мої факапи у ролі РО:

  • Бета-реліз на Android у п’ятницю після 18:00. Ага, ну хто релізить, щось в п’ятницю? Але факт є факт: до 2000 користувачів отримали оновлення і в них не працював наш автокомпліт 😔. Звісно, протягом пари годин все виправили. Добре, що реліз був доступним лише для бета-тестувальників та на одній платформі.
  • В команді залишився тільки один QA, а у розробці 6 релізів, які треба тестувати. Ну що, готуємося підключатись до тестування. Але добре, що підстрахували колеги з інших команд. Тут важлива комунікація і оперативне інформування про ризики або загрози. Головне — не мовчати.
  • Зафейлені дедлайни. Причина банальна — планування на всі 100% можливостей команди. Завжди хочеться зробити більше і встигнути, але реалії показують, що виявиться щось додаткове і неочікуване, і все трохи піде не так, як хотілось. З цим працюєш і починаєш орієнтуватись заздалегідь.

PO та work-life balance

Часом виникає питання, чи є work-life balance у PO? Відповідь очевидна: «Пфф, ясно, що ні». Сам не до кінця розумію зміст цієї фрази. Маючи хобі, захоплення, інтереси в житті, друзів, ти автоматично будеш перемикатися від роботи до свого дозвілля.

Можу додати, що ми з колегами створили чат «Challenge accepted» і на аву поставили товстого Тора з пивком. По фану кидаємо собі спортивні челенджі, на виконання яких даємо день-два. З прикольного: хто скільки зробить берпі за 2 хвилини (запис на відео як пруф — маст хев).

Фокус на кар’єрному рості

Щоб подолати кожну зі сходинок кар’єрного росту у PO треба постійно докладати зусилля. Кожен крок потребує віддачі, постійної роботи та удосконалення.

Незалежно від того, чи ти junior / middle / senior спеціаліст, виникають і будуть виникати важкі моменти у комунікації, дедлайнах, команді, фічах, ресурсах, людях, навчанні чомусь новому, мітингах, витратах часу тощо. Основне питання — це відношення до цього та особисте сприйняття.

У продуктовій команді Uklon є крута фраза: «У нас немає проблем, є тільки виклики». Це можна використовувати кожен раз, коли отримуєш якусь нову нетривіальну або складну задачу.

Тримати фокус на кар’єрному рості — це круто, але не має бути ціллю номер один. Перш за все — робота з командою на результат. Саме успішний результат забезпечує можливість кар’єрного росту PO.

👍ПодобаєтьсяСподобалось17
До обраногоВ обраному7
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Зі статті здалося, що роль РО — це більше про delivery фіч, а не про дослідження проблем користувачів та генерацію ідей / рішень та побудову стратегії продукту, що є класичними обов’язками Продакт Менеджера в продуктових компаніях. Хто займається цими напрямками діяльності в Uklon?

Звісно це одна із зон відповідальності РО, додатково ще залучаємо учасників продуктової команди.

Обов’язково виконуємо дослідження ринку, аналіз конкурентів і фіч, інтерв’ю з кінцевими користувачами, валідуємо прототипи, проводимо воркшопи щодо функціоналу і тд.
Окремо виділю моніторинг ключових метрик.

Стаття хороша, легка і дає швидкий огляд професії. Мене якось тільки ця фраза напружила:

Вже більше як рік на одній посаді.

. Ну типу рік на посаді — це погано? А як часто треба змінювати посади з вашої точки зору?

це асолютно норм, тут чисто власний досвід.

мене трохи напрягало саме в час коли був БА лідом — розумів, що треба рухатись далі )

по капусте все просто, никто просто насыпать не будет...🤷🏼‍♂️

хорошо когда в компании есть четкий процесс (перфоменс ревью или понимание когда и как будет пересмотр)

если же процесса нет, то сам выбиваешь себе «капусту» — ибо в качестве «жеста доброй воли» накидывать никто не будет (или моя практика так показывает)

Та это все понятно — подставить можно под любую должность это описание.
Я скорее имел виду про вилки ЗП, где потолок, в общем про цифры.

Хочу подякувати автору. Досить легенька стаття, вирішив прослідкувати наскільки я PO, метчиться зі статтею досить сильно. За поради дякую, досить корисні, але більшість всеодно буде на власних шишках. А є якісь матеріали, які ти б порадив для прокачування себе у PO?

Дякую 🤝
Власні шишки майже найцінніші (чому майже — вважаю, що є шишки, які точно отримувати не варто. Достатньо, що їх отримали інші 😉).
Плюс треба робими максимум, щоб не отримувати власні шишки повторно.

Мені дуже в свій час допомогла книжка «Цель. Процесс непрерывного совершенствования» Голдратт"
Вона проста, але провести паралелі із своїми процесами допомагає добре.

Звісно ще література є, але дуже круто практичні кейси (відоси на ютюбі) про сучасні підходи до розвитку продукту.
Навіть якщо не твоя тема, то все одно допомагає отримати знання на майбутнє

Підписатись на коментарі