Поради для успішного карʼєрного росту Product Owner
Привіт! Мене звати Роман, VP of Product в Uklon. Даю 100%, що у вашому колі друзів знайдеться представник ІТ, який скаже, що він «Product Owner». Наче і круто, але не завжди зрозуміло «що він робить?», «за що відповідає?» і взагалі «які професійні рівні є у РО»?
На основі власного досвіду хочу поділитись, як розвиватись фахівцю на позиції PO в продуктових ІТ компаніях. Все, про що розповідаю нижче, основане на досвіді зміни ролі з БА на PO (бізнес-аналітика на Product Owner).
Початок у ролі PO
Вже більше як рік на одній посаді. 30 років не за горами. Що далі? Покажіть мені мілленіала, який не ставить собі таке запитання. Бо я його ставив і ось що з цього вийшло.
У 2019 році, виконуючи роль БА ліда та бізнес-аналітика однієї з продуктових команд, стало питання: що і як далі? Зона комфорту — це круто, але не тоді, коли тобі
Можливо, мені просто пощастило, але в Uklon з’явилася можливість спробувати себе в ролі PO. Пф, відмовлятись — не варіант. Тому погоджуюсь. Ну, а в голові тим часом заспокоюю себе: якщо що, є запасний варіант — БА 😁.
Я б і сам мріяв у свій час знайти чек-лист по типу «10 пунктів для карʼєрного росту Product Owner». Зрозумів би я його? Можливо, ні, або лише частково.
Колись універ сформував чітке розуміння, що в житті «на шару» нічого не буває, завжди потрібно докладати зусиль, і великих. Єдиний пункт, який можу чітко вказати для PO: працювати потрібно багато, але з головою.
Перший крок, або зміна погляду на продукт
Перш за все, треба змінити своє мислення і погляд на продукт. Тепер дивимось не тільки горизонтально, а й вертикально:
- планування (що буде через тиждень, два / місяць / квартал/ рік),
- залежність від інших продуктів,
- команда та її учасники,
- кінцеві користувачі,
- конкуренти,
- власний розвиток.
Цей список можна продовжувати. Звучить просто, але над цим треба постійно працювати.
Мої хайлайти, або «База для PO»
👉🏻 Команда — це ти, а ти — це команда
Команда — це літак для досягнення результату. Адже досягнутий результат команди впливає на перфоменс кожного з учасників, а вже потім — на твій. Всі учасники команди — різні люди. Тут завжди включається психологія та індивідуальний підхід до спілкування з кожним гравцем.
Важливо дивитись на перфоменс команди, виявляти «вузькі місця» та усувати їх. Команда має бачити результат, а не тільки працювати над новими продуктами та фічами. Необхідно демонструвати показники, отримані у зв’язку з випуском функціонала. Це стає крутою мотивацією для досягнення прогресу у майбутньому.
✅ Friendly reminder: розробили новий функціонал з командою — документуй. Через рік / два ця інфо допоможе зберегти час і тобі, і твоїй команді.
👉🏻 Побудова комунікації
Просто, але багато хто нехтує або ставиться несерйозно. Докладай сили, щоб спілкування з всіх питань було в спільних чатах. Всі учасники команди мають бути в єдиному інформаційному просторі. Мінімізуйте приватні повідомлення і виробляйте звичку писати в загальний канал команди.
Дублюй домовленості у канал / jira / confluence і тегай відповідальних осіб (учасники мають побачити інфо). Повір, через тиждень це буде аргумент або нагадування для виконання таски.
❗️Must: не затягуй та не тупи з комунікацією, будь максимально оперативним та швидко відповідай на всі меседжі, де тебе тегнули. Твоя відповідь може впливати на швидкість команди.
👉🏻 Зона відповідальності
Іноді отримаєш запитання: «як працює API-запит? Де необхідний параметр?» або «Необхідно виконати міграцію з однієї бази на іншу», хтось звертається з технічними або операційним питанням і часом спливає в голові «Це взагалі не до мене / не моя зона відповідальності / чому до мене?»
Кажемо цим думкам «Па-па / Adios / See you never». Якщо не знаєш відповідь, то думай, до кого можна звернутись для вирішення запитань. Головне — не будь «людиною-проблемою», тримайся позиції «людина-рішення» (накидуй можливі варіанти вирішення).
У PO є зона відповідальності: це продукт, плюс все, що поряд, і ще трохи більше. З часом розумієш, що це саме так і є, і бувають питання «не дуже по темі», але без них нікуди. Сприймаємо їх як прокачування скілів.
👉🏻 Метрики та показники
У твоїй зоні відповідальності є ключові показники, моніторинг яких обов’язковий. Можливо, це і банально, але ти повинен знати їх на пам’ять. Спирайся на показники при аргументації або валідації гіпотез. Цифри не брешуть.
Приймай рішення на основі даних. Очевидні речі для тебе і команди не завжди очевидні для користувачів. Тому показники — наше все.
Став собі питання: як можливо покращити і вдосконалити показники? Формуй план роботи над ними. Якщо не бачиш прогресу, порівнюй показники на початку і в кінці кварталу.
👉🏻 АБ тести / валідація гіпотез / спілкування з користувачами
Зроби звичку запускати тести продукту. Валідуй гіпотези щодо поведінки користувачів з продуктом.
2,3,4 або 5 АБ тестів одночасно? Круто, але стопе, так буде плутанина. Послідовність важлива.
Також важлива і обов’язкова документація по АБ тестам. Я зазвичай фіксую, що і як запускали, яка гіпотеза на валідацію, який результат та короткий висновок.
Необхідно розробити новий функціонал, проте є складнощі з визначенням: як він має працювати? Валідуй це з користувачами. Побудуй з командою короткий сценарій або опитування, та вирушай на інтерв’ю. Кінцеві користувачі дають найкрутіші інсайти. У результаті, ти провалідуєш гіпотезу і отримаєш ряд нових ідей (інфа 100%).
👉🏻 Підвищення кваліфікації
Формуй персональний план розвитку себе як PO. Дізнайся, що необхідно в межах компанії, щоб підвищити скіли. Додаткова прокачка себе як профі відбувається в неробочий час, і це саме так. Хочеш вміти більше, швидше, краще — працюєш над собою додатково. YouTube, інсайти, телеграм-канали, клуби по інтересах, друзі, колеги, — інформаційних джерел купа. Потрібні лише бажання та час.
Спостерігай за колегами і вчися кращому, не бійся запитань або інформації, якої не знаєш, оскільки завжди можна сказати «дякую, тепер трохи підвищив рівень своїх знань 🙂».
Факапи
Звісно, краще вчитись і брати до уваги чужі помилки, але свої також будуть. Основне питання: як швидко і максимально безболісно ти зможеш їх вирішити? Не кіпішуй і не панікуй, вмикай голову і думай як «розрулити». Роби висновки на майбутнє, щоб не ставати на граблі вдруге.
Мої факапи у ролі РО:
- Бета-реліз на Android у п’ятницю після 18:00. Ага, ну хто релізить, щось в п’ятницю? Але факт є факт: до 2000 користувачів отримали оновлення і в них не працював наш автокомпліт 😔. Звісно, протягом пари годин все виправили. Добре, що реліз був доступним лише для бета-тестувальників та на одній платформі.
- В команді залишився тільки один QA, а у розробці 6 релізів, які треба тестувати. Ну що, готуємося підключатись до тестування. Але добре, що підстрахували колеги з інших команд. Тут важлива комунікація і оперативне інформування про ризики або загрози. Головне — не мовчати.
- Зафейлені дедлайни. Причина банальна — планування на всі 100% можливостей команди. Завжди хочеться зробити більше і встигнути, але реалії показують, що виявиться щось додаткове і неочікуване, і все трохи піде не так, як хотілось. З цим працюєш і починаєш орієнтуватись заздалегідь.
PO та work-life balance
Часом виникає питання, чи є work-life balance у PO? Відповідь очевидна: «Пфф, ясно, що ні». Сам не до кінця розумію зміст цієї фрази. Маючи хобі, захоплення, інтереси в житті, друзів, ти автоматично будеш перемикатися від роботи до свого дозвілля.
Можу додати, що ми з колегами створили чат «Challenge accepted» і на аву поставили товстого Тора з пивком. По фану кидаємо собі спортивні челенджі, на виконання яких даємо день-два. З прикольного: хто скільки зробить берпі за 2 хвилини (запис на відео як пруф — маст хев).
Фокус на кар’єрному рості
Щоб подолати кожну зі сходинок кар’єрного росту у PO треба постійно докладати зусилля. Кожен крок потребує віддачі, постійної роботи та удосконалення.
Незалежно від того, чи ти junior / middle / senior спеціаліст, виникають і будуть виникати важкі моменти у комунікації, дедлайнах, команді, фічах, ресурсах, людях, навчанні чомусь новому, мітингах, витратах часу тощо. Основне питання — це відношення до цього та особисте сприйняття.
У продуктовій команді Uklon є крута фраза: «У нас немає проблем, є тільки виклики». Це можна використовувати кожен раз, коли отримуєш якусь нову нетривіальну або складну задачу.
Тримати фокус на кар’єрному рості — це круто, але не має бути ціллю номер один. Перш за все — робота з командою на результат. Саме успішний результат забезпечує можливість кар’єрного росту PO.
9 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів