Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

Що таке Метаверс і з чим його їдять

Привіт, мене звати Слава Сірман, я фрілансер та засновник молодого проєкту зі створення доповненої реальності Bottarga digital. Створюю AR ефекти в Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat. Іноді роблю чатботи для друзів в Telegram, Viber, Messenger.

Метавсесвіт — цей термін давно гуляє в інтернеті та різних виданнях, а також у різних фантастичних книгах, фільмах, серіалах, іграх тощо. Ця стаття буде цікавою тим, хто хоче знати більше про Метаверс та пропустив, звідки з’явився хайп навколо цього всього 🙂

Слово metaverse придумав фантаст Ніл Стівенсон для свого кіберпанк-роману «Лавина» (Snow Crash) — це тривимірна віртуальна реальність, що охопила увесь світ. У ній люди працювали та проводили вільний час: головний герой роману в реальному житті був простим розносником піци. А в Метавсесвіті — став крутим ніндзя-хакером.

Метаверс навкруги нас

До осені 2021 року єдиного конкретного розуміння та концепції, що таке Метавсесвіт не було. Якщо загально схарактеризувати усі уявлення, Метавсесвіт — це аналог цифрової Матриці, як в однойменному фільмі.

Але є одна відмінність від кіношного прообразу — вона «натягнута» у вигляді «цифрової шкіри» поверх реально існуючого світу та може взаємодіяти з ним як частково, так і повністю замінювати його, занурювати людину в повністю симульований світ.

Тобто концепція, що навколо Землі є певна цифрова сфера (аналог ноосфери Вернадського) — вона точно збігається з реальними місцями на карті та доповнює їх.

Для більшого розуміння, опишу це такою вигаданою (поки що) історією: декілька людей знаходяться у центрі Києва біля ТРЦ «Гулівер», вони одночасно одягають AR-окуляри і потрапляють у верхній шар Метаверсу (шар доповненої реальності, або AR-шар).

Доповнена реальність (симуляція пальм та водоспаду) — Київ, ТЦ Гулівер, 2020 рік

Друзі дивляться на «Гулівер» — і бачать як Кінг-Конг гарцує на хмарочосі. Цю картину вони бачать одночасно + можуть в ігровій формі взаємодіяти з нею. Наприклад: стріляти віртуальними лазерними бластерами по Кінг-Конгу. І сама суть в тому, що це відбувається в реальному часі для усіх користувачів, у який момент вони б не під’єдналися.

Далі наші друзі бачать, що не справляються з Кінг-Конгом і телефонують по відеозв’язку своєму другу з Лос-Анджелеса: «Джон, йопта, тут Кінг-Конг скаче, давай помагай». Друг: «Ноу проблемс, гайз!» Одягає VR-шолом і теж опиняється у центрі Києва, він бере свій бластер 80 левела і йде допомагати мочити Кінг-Конга.

В цей момент друг зі США знаходиться на глибшому шарі метаверсу (у віртуальній реальності, або VR).

Проте одночасно з цим може взаємодіяти з «простішими» шарами метаверсу (AR — доповненої реальності) і в цьому полягає основна концепція.

Ілюстрація VR-шолому з майбутнього, автор — Asketch

Тобто AR і VR можуть міксуватися як завгодно — як між собою, так і зі звичайною реальністю та інтернетом у реальному часі.

Через деякий час наші друзі перемагають Кінг-Конга і їм випадають призи у вигляді коробочок з віртуальним золотом. А в них — віртуалкоїни — вони збільшують соціальний рейтинг у метаверсі +20 балів. Це ще одна особливість Метаверсу — одна велика соціальна мережа, яка діє в доповненій та віртуальній реальності.

Водночас за цим дійством спостерігали на нульовому рівні Метаверсу — тисячі звичайних школярів через стрімінг TWICH з екранів своїх смартфонів та комп’ютерів. Це теж особливість майбутнього Метаверсу — можливість долучатися до нього навіть зі вже звичних нам девайсів. Проте без можливості повноцінної взаємодії, як з AR та VR пристроями.

На гребені хайпу

Хайп навколо Метаверсу почався 28 жовтня 2021 — після онлайн-конференції Facebook Connect, на якій СЕО Марк Цукерберг анонсував перейменування корпорації Facebook inc. на Meta inc.

Він мав на увазі не зміну назви однойменної соцмережі, як спочатку подумали 99% недалеких журналістів в стилі гугл-транслейт, а саме глибинну суть діяльності корпорації — створення нового світу Metaverse.

Своє бачення Метавсесвіту для інвесторів Марк представив у більш ніж годинній візуалізації.

В інтернеті я знайшов і експрес-версію, лише 10 хвилин, просто подивіться і все зрозумієте:

Як потрапити у Метавсесвіт

Але щоб створити Метаверс зараз недостатньо навіть найсильнішого бажання найбагатшої людини світу. Згідно з найоптимістичнішими прогнозами самого Марка Цукерберга — перші зародки Метавсесвіту з’являться не раніше, ніж за 3-5 років, а на повний Метаверс потрібно орієнтовно 10 років та багатомільярдні вливання капіталу.

VERY META, автор ілюстрації: insta @beeple_crap

Згідно з планами Марка, МЕТА inc. найме 10 000 нових співробітників в Європі у найближчі 2-3 роки. Вони стануть першими будівниками нової реальності.

Це будуть люди найрізноманітніших технічних і творчих спеціальностей: програмісти, менеджери, 3D-художники, спеціалісти з мережевого обладнання вузькоспеціалізовані IT-гіки, та ще з десяток нових професій, що виникнуть в процесі появи Метавсесвіту.

Також неминучим є поглинання стартапів у сфері AR та VR технологій. Так було з білоруським стартапом MSQRD — хлопці зробили успішний додаток з масками у доповненій реальності, який побив тренди завантаження в Google Play та iOS. До речі, саме двіжок Маскараду ліг в основу софту для розробки доповненої реальності в Instagram та інших сервісів МЕТА. Це всім відомий Spark AR, саме в ньому роблять славнозвісні мАсОчКи для Instagram.

Однією з основ розвитку Метавсесвіту на першому етапі стане розвиток AR-технологій, зокрема випуск окулярів доповненої реальності та перенесення фільтрів з Instagram до їхнього інтерфейсу.

Зараз серед розробників у програмі Spark AR проводяться масштабні конкурси з великими призовими фондами, основним спонсором яких є Meta (tallenthouse, lenslist calling for content, Cyberpunk 2077 тощо).

Обкладинка конкурсу для AR-розробників «Our future planet», сайт lenslist

Основні теми конкурсів — hand tracking, body tracking та world AR (трекінг рук, тіла, реального світу). Ймовірно, саме таким чином розробників стимулюють до вивчення більш інклюзивних технологій, що будуть в майбутньому застосовуватися в окулярах доповненої реальності.

Можливо, META таким чином планує хантити таланти у команду для майбутніх будівників Метаверсу. Уже є прецеденти, коли талановитих «маскодєлів» наймають за контрактом для розробки деяких фішок у програмі Spark AR.

Також є можливість оплатити 200$ та пройти спеціальний екзамен від Facebook. А у разі успішного проходження — отримати спеціальний сертифікат:

Бейдж сертифікованого розробника Spark AR

Для розбудови Метавсесвіту планують розвивати та використовувати технологію NFT, адже Метаверс повинен бути універсальним і без кордонів, та водночас забезпечувати рівні можливості для оплати, підтвердження прав на цифрові активи користувачам з усього світу.

Bored Ape Yacht Club, робота продана 3,4 мільйона доларів США через NFT

Наприклад, цифрові аватари, одяг, кастомні артефакти — це все можна придбати вже й зараз на різних ігрових платформах, але щоб ці цифрові товари можна було використовувати у Метавсесвіті — потрібна універсальна штука, що буде підтверджувати право власності на них. Саме це дають змогу зробити NFT-токени, що підтверджують право власності на цифрові та інтелектуальні активи.

Навколо NFT зараз зібралась окрема тусовка і своя субкультура, тому не будемо заглиблюватися в це детально, про це вже є безліч статей.

Якщо ви дочитали до цього місця, то у вас може виникнути природне бажання:

Не хочу чекати, хочу в Метаверс вже!

Як же ж його потрапити у цей Метаверс вже зараз?

З деякою обмовкою я можу запропонувати вам різні онлайн-ігри та AR, VR-платформи.

Онлайн-ігри

Fortnite

Гра в стилі батл-рояль стала абсолютним хітом у зумерів та мілленіалів. Вже зараз ця гра має основні характеристики Метавсесвіту:

  • можливість долучитися у будь-який момент у спільний віртуальний світ;
  • наявність цифрових аватарів та їх кастомізації для гравців;
  • можливість придбати та передавати іншим гравцям різноманітні цифрові ассети (зброю, скіни тощо);
  • можливість спілкуватися та взаємодіяти з іншими гравцями.

Попри всі ознаки віртуального метасвіту, все ж таки ця гра не має основного моменту — єдиного для всіх всесвіту.

Minecraft

Ця гра також є абсолютним хітом серед молоді. Вона має вже перелічені характеристики Fortnite + можливість створювати та модифікувати віртуальний Всесвіт гри.

Головне UTP гри — можливість будувати з цифрових блоків все, що завгодно — будівлі, речі та об’єкти. Фантазія гравців часто заходить настільки далеко, що вони будують у грі повністю робочі прототипи емулятора комп’ютера і ним можна користуватися у віртуальному світі!

Це просто віртуальна реальність всередині віртуальної реальності)))

Світ віртуальної реальності — VR

Oculus Quest 2

Ще за назви Facebook, компанія МЕТА встигла випустити цілих два покоління доступних VR-гарнітур Oculus Quest (орієнтовна ціна $200-250 за базову конфігурацію).

Основною перевагою цієї гарнітури є те, що на відміну від інших VR-пристроїв, не потрібні ніякі потужні ПК з відеокартами за ціною автомобіля, складні емулятори, різноманітні «хакерські» налаштування і т.д.

Для того, щоб зануритися у віртуальні світи, потрібен тільки сам Oculus Quest та швидкісний доступ в інтернет.

Щоб не перелічувати тут усі можливості, ось коротенький огляд Oculus Quest 2 від блогера:

Також, слід зазначити, що історія розвитку Oculus Quest тільки починається — вже можна програмувати віртуальні світи у середовищі програми Spark AR і тестувати свій власний Метаверс у Spark AR player.

Схоже, що МЕТА робить основну ставку на Spark AR, як на майбутнього деміурга Метавсесвіту.

YouTube: Emiliusvgs

Заглянути у вікно Метавсесвіту

AR — доповнена реальність

На цей час найдоступнішим способом потрапити у предтечу Метаверсу є доповнена реальність. Мільярди користувачів щодня знаходяться у Метавсесвіті, навіть не підозрюючи про це.

AR маски, фільтри, ефекти — вже настільки щільно увійшли у повсякденне життя, що більшість навіть не помічає цього.

Багато людей кажуть: «та що там ті масочки, якась дурня, іграшка для дітей», але водночас без б’юті-фільтра в жодному разі не виходять у сторіз ;)

Лінь фарбуватися перед селфі — трансформувалась в фільтри з покращенням зовнішності, від простеньких вигладжувачів тону шкіри до серйозних модифікацій очей, вилиць, губ і т.д. Пластична хірургія нервово курить в стороні)

Але AR — це не тільки про красиве обличчя, це давно вже щось більше. Технологія постійно розвивається: можна грати в ігри, навчатися, розважатися, спілкуватися з друзями та перевтілюватися в улюблених персонажів in real time.

Instagram

Найбільш поширеними та доступними є AR-двіжок соцмережі Instagram.

Думаю, кожен хто читає ці рядки з ймовірністю 99% хоч раз використовував маски, щоб виглядати привабливішим, грав в AR-ігри чи дуркував з мемними AR-фільтрами в інстаграмі.

Зараз AR-ефектів в Instagram сотні тисяч, а для будь-якого поважного блогера чи бренда вже стало нормою мати на сторінці хоча б один фільтр. На сторінках багатьох з них AR-ефекти стали магнітом для залучення нової аудиторії, генерації UGC-контенту та поширення важливих ідей, цінностей.

Я не буду виокремлювати якийсь окремий акаунт, щоб проілюструвати, а просто покажу нижче декілька крайніх щотижневих підбірок від онлайн-журналу Lenslist:

Lenslist Weekly Selection #94


Our Weekly Selection #94

Загалом, така популярність Instagram серед AR-кріейторів завдячує хорошій доступності та порівняно невисокому порогу входу в програму для створення AR-фільтрів.

В Spark AR можна створювати прості фільтри, маючи мінімальні знання з програмування, 2D та 3D-дизайну. Основну логіку фільтра можна легко будувати за допомогою візуального програмування, так званих патчів (patch).

Вони не потребують глибокого знання кодингу, а в деяких випадках достатньо знання базової логіки та математики. Адже патчі — це просто блоки зі шматками вшитого в них коду. Знаючи правила певної логічної гри — їх можна об’єднувати між собою у логічні схеми, які покликані вирішувати різні речі: анімувати 3D-моделі, додавати графічні пост-ефекти (шейдери), взаємодіяти віртуальним речам з людиною та реальним навколишнім світом. Це значно знижує поріг входу для AR-неофітів.

Хоча деякі схеми з патчами виглядають трііііічешки заплутано:

Ось так виглядає логіка середньої за складністю інста-гри в середовищі Spark AR

Звісно, якщо хочеться зробити щось складніше — доведеться вивчати javaScript, 3D-моделінг (blender, Maya, Cinema 4D), 2D-дизайн (Photoshop, illustrator) та безліч інших дисциплін у сфері програмування, дизайну, математики, звукорежисури та ін.

Або можна об’єднуватися декільком спеціалістам з різних сфер, щоб створювати шедевральні арт-об’єкти в доповненій реальності:

Coachellaverse — AR-арт на підтримку фестивалю Coachella 2022

Головними недоліками доповненої реальності в Instagram є певна технічна обмеженість та ситуативна відсталість. Наприклад, на момент написання статті (весна-2022), інстаграм все ще не вміє повноцінно розпізнавати усе тіло людини, якісно трекати поверхні стін та підлоги (навіть з LiDAR), розпізнавати тварин, предмети, голос тощо.

Це все та набагато більше вміє його найближчий технічно просунутий конкурент:

Snapchat

Snapchat на пострадянському просторі, на жаль, не набув великої популярності. Проте він мегапопулярний в США, Західній Європі та багатьох країнах Азії, що багато про що свідчить ;)

До речі, саме у снепчату інстаграм «запозичив» функцію, без якої ми не можемо уявити сучасний світ — stories.

І саме в сторіз Snapchat першим почав просувати фільтри доповненої реальності, які там називаються лінзами або lenses.

Розробка AR-лінз у снепчаті відбувається у такому собі спарку на стероїдах, який називається Lens Studio.

Lens Studio 4.1

Можливості Lens Studio іноді здаються просто ніби з футуристичних фільмів — все те ж, що вміє інстаграм плюс (станом на весну-2022):

  • повноцінний 3D-трекінг тіла та віртуальна примірка одягу, взуття тощо;
  • трекінг голосу людини;
  • розпізнавання тварин та розміщення на них віртуальних речей;
  • розпізнавання взагалі будь-яких предметів, для кожного предмету потрібен заздалегідь натренований ML-датасет (штучний інтелект);
  • розпізнавання поверхонь та будівель;
  • симуляція фізики віртуальних речей та рідин;
  • геотрекінг, тобто розміщення віртуальних речей у певній точці на карті і вони будуть доступні всім користувачам;
  • АРІ для криптовалют (привіт NFT та біткоїни);
  • VFX — ефекти, тобто інтеграція дуже складних голлівудських спецефектів у доповнену реальність (!).

З цим всім інструментарієм можна створювати просто неймовірні речі, а анонси нових випусків Lens Studio та фестивалі Lens Fest уже давно перетворилися на разючі технологічні шоу-презентації в стилі Apple:

Анонс чергової версії Lens Studio, весна 2022

Єдиний мінус Lens Studio — висока складність розробки, вкотитися з наскоку в середовище програми не вийде. Там майже немає графічних патчів, а більшість нешаблонних рішень вимагають ґрунтовного знання програмування, а якщо потрібно, то й VFX та AI або ML-налаштування датасетів для штучного інтелекту.

Це робить розробку доповненої реальності в Snapchat для брендів досить дорогою, довгою та часто вимагає залучення великих команд спеціалістів у своїх сферах, ну, або одного безумного генія)

Саме для таких геніїв Snapchat випустила в обмеженому бета-доступі одні з перших AR-окулярів на ринку — Spectacles.

Ці окуляри вміють те ж саме, що й фільтри снепчат, але з однією відмінністю — зовсім інший досвід доповненої реальності:

Можливості Spectacles 2

На відміну від намальованих в графічних редакторах презентацій МЕТА, тут все реально і вже працює на реальних пристроях. Знаю особисто людей, у яких ці окуляри є на руках в бета-тесті.

Тож чекаємо, поки розробники відкатають технологію і вже в найближчий рік-два Spectacles 3 будуть на полицях магазинів та обличчях людей по всьому світу :)

TikTok

Як ми знаємо, TikTok — шалено популярний китайський додаток коротких відео.

Здавалося б, сюди технологія доповненої реальності просто проситься серед перших. Але не все так просто.

ТікТок до недавнього часу дотримувався традиційної для Китаю політики часткового ізоляціонізму. Тому розробляти AR-ефекти тут могли тільки довірені розробники у самому Китаї. Трохи згодом — дозволили створювати фільтри довіреним розробникам з деяких країн (одиниці людей).

І тільки на осінь 2021 року TikTok нарешті відкрили бета-доступ до свого середовища розробки доповненої реальності — EffectHouse. Автор цих рядків теж мав щастя потрапити в число обраних розробників.

Сторінка Effect House

Програма досить молода, але вже досить динамічно розвивається та бере приклад з кращого у своїх конкурентів.

Середовище Effect House

Від Spark AR — можливість програмувати на патчах, а від Lens Studio — технологічну просунутість, дуже багато передових фішок вже доступні у TikTok.

А вже 12 квітня 2022 року TikTok дозволив створювати та розміщувати AR-ефекти усім бажаючим.

Тож очікуємо нову хвилю креативних ефектів та челенджів у TikTok від ваших улюблених блогерів.

Метаепілог

Ви справжній герой, якщо дочитали до кінця і тепер знаєте дуже багато про Метаверс, доповнену та віртуальну реальність :)

У цій статті я намагався якомога простішою мовою пояснити, що таке Метаверс та трохи розкрити внутрішню кухню його побудови.

Взагалі, ця стаття народилась після запиту від однієї київської агенції:

Той самий запит в телеграм)

Спочатку я почав був накидувати план презентації для зум-колу, а потім зрозумів, що такі речі швидко не поясниш, та й самому хотілося б краще прояснити для себе «шовонотаке той метаверс».

Сподіваюся, я відповів на більшість питань)

Про ціну та час на створення персонального Метаверсу пишіть мені в telegram.

👍ПодобаєтьсяСподобалось15
До обраногоВ обраному5
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Є робота в компанії, яка створює 3D платформу metaverse. Людина має вміти DBA Cassandra + dev Go. Пишіть в linkedin.

А що з самими девайсами? Колись мав досвід використання Magic Leap, валялась коробка для девелоперів в офісі. Дуже цікавий девайс, хоча і на свій час коштував більше 2к. Але за місяць використання, так і не зрозумів, які саме процеси реального світу девайс має спростити або полегшити. В мене склалось враження, що технологія на той момент була сильно сира. Заряду вистачало десь на годину, ходиш перемотаний дротами. Ну і за такі гроші бажаючих купити було не багато.
Інша справа VR, той же окулюс квест, реально проривний продукт — дешево-сердито, може працювати автономно, довго тримає заряд, написати якусь приблуду може практично кожен.

«Нейромант» Гібсона з ідеєю віртуального світу вийшов на шість років раніше

Багато фантастичних романів вийшли набагато раніше зі схожими ідеями, але термін «Метаверс» було взято саме з роману Ніл Стівенсона «Лавина». Якщо копатись глибше, то взагалі теми ілюзорності світу та можливості побудови віртуального світу сягають своїм корінням на багато тисяч років до нашої ери у філософські та релігійні твори.

Але метавсесвіт у «Лавині» більш схожий на те, що напарює Цукерберг

Дякую!

Дякую! Прочитав із задоволенням :)

Дякую)

Чи є щось типу «тік-ток, але замість відео — невеликі ар/вр інтерактивні середовища, опціонально привʼязані до гео» ?

в Snapchat можна прикріпляти AR фільтри до гео-позиції
в Instagram анонсували цю функцію, але поки не релізнули, хоча перший бета-тест функції вже відбувся на фестивалі Coachella, там до локації були прив’язані AR фільтри: www.coachella.com/coachellaverse

Дякую, зрозуміло та цікаво написано!

Дякую)

А городи хто полоти буде, якщо всі будуть цією дурнею займатися?

А городи буде полоти Tesla Bot від Ілона Маска 😂

можливість долучитися у будь-який момент у спільний віртуальний світ;
наявність цифрових аватарів та їх кастомізації для гравців;
можливість придбати та передавати іншим гравцям різноманітні цифрові ассети (зброю, скіни тощо);
можливість спілкуватися та взаємодіяти з іншими гравцями.

под такие критерии попадает любая ммо помойка

а тепер це буде ще й у віртуальній та доповненій реальності)

вспоминается книга/фильм «Ready Player One»

Ні, тут не буде ігор, лише реклама)

ігри теж будуть)
а реклама, я сподіваюсь, буде більш органічно інтегрована у віртуальний простір у якомусь більш інтерактивному чи гейміфікованому варіанті та не буде дратувати як здоровенні банери в реальному житті)

спойлер: буде

щось не пригадую щоб фейсбук щось зробив нормально

Буде суцiльна реклама, але з короткими 15-секундними перервами на ігри)

а преміум акаунти будуть без реклами та вищим рейтингом)

Перший раз чи шо. Поки гімн починається зі слів, «Ще не вмерла...», нічого нам не грозить.

У мене в місті вже запустили проект по оцифровці всього міста, причому для публічних місць оцифровка буде не тільки ззовні, але і всередині. Зміни навколишнього середовища планують передавати в метавсесвіт в реальному часі.

Наскільки я розумію, у майбутньому, кожне місто буде робити таку оцифровку, а потім підключатися до загальносвітового метавсесвіту. Щоправда, не зрозуміло, навіщо взагалі будуть потрібні публічні заклади, типу мерії або магазинів, якщо все це можна буде зробити у метавсесвіті. Гадаю, на даний час, ні у кого немає розуміння до чого все це може привести, але напрямок дуже вірний.

Так оцифровка Земної поверхні це один з важливих напрямків розвитку Метаверсу і не тільки та взагалі тема для окремої статті)

Дякую! Дуже пізнавально!

Дякую)

Дякую за статтю, цікаво написано, видно що автору дійсно подобається даний напрямок, і це круто.

Дякую, намагаюсь розвивати цю сферу по мірі своїх знань та можливостей :)

Ця гра також є абсолютним хітом серед молоді.

Саме так, можливо 22 річні сеньйори, саме на майнкрафті вивчали джаву.

Не слово про blockchain, а ведь это будущая внутри игровая экономика..

Та було про нфт

судячи по цінам на житло в ЛА, віртуальний нфт-будинок на березі моря за півціни — шикарно. Хіба не дивився відео? вони всі щасливі і всі посміхаються. Це тому що всім вистачить нфт-місця на березі затоки

Віртуальність всередині віртуальності...

Тепер стало всьо понятно

омг, так подивись відео... для цього й дали гіперлінк

Гіперлінк це рівень метаверсу нижчий за мене

так и не понял что такое метаверс) это что ли созданный виртуальный мир с доступом к нему через VR || AR? Так а чем это отличается от всех игр-песочниц созданных под VR шлемы?

Ну збоку це мабуть виглядає наче троє дорослих статевозрілих гомосапієнс із приблудами на голові посеред хрещатика борються віртуальними лазерами з віртуальним кінг конгом разом з віртуальними друзями і при цьому невіртуально хіхікають, багато махають руками і не помічають сходинку під ногами

І все це для того, щоб далі парить тобі рекламу

Не дякуй :)

Метавсесвіт, це спроба, виправдати таку невдалу технологію, як VR. Бо фейсбук всрав кучу бабла в Кармака з його окулусами, а тепер намагаються відбити це марнотратство.

Метавсесвіт, це спроба, виправдати таку невдалу технологію, як VR

Метавсесвіт — це майбутнє, ця ідея зробить набагато більший переворот, ніж зробив інтернет.

Метавсесвіт, це іграшка на декілька місяців, яка не має майбутнього, така сама як клабхаус, бо не має реального кейсу застосування, ніхто не буде купувати шльома за 300 баксів, шоб подивитися чергову рекламу Цукерберга.

ага, про крипту казали теж саме років 7 тому.

Ага і за 7 років крипта три рази сдохла.

"Те, що мертве, померти не може"© :-)

бо не має реального кейсу застосування

Просто люди не знають реальних кейсів, тому думають, що все це тільки для розваг. В реальності, це те, як ми будемо жити через 5-10 років.

В Гановері запустили проект 5GAPS (5G Access to Public Spaces). Метою є відтворення міста у цифровому вигляді та в реальному часі у багатовимірній просторово-часовій системі координат. Щось тип розумного міста нового покоління, з новими можливостями 5G мереж. Цифровий двійник буде базою для подальших додатків та бізнес-моделей, які розроблятимуться на його основі.

Можливості, по суті, безмежні:
— безпілотні автомобілі (тривимірні координати та дані про поточний стан середовища в реальному часі)
— бездротові автономні роботи в громадських місцях, у тому числі людиноподібні
— знаходження вільних місць для паркування в реальному часі (не тільки на критих паркінгах, а й прямо на вулицях)
— віртуальне відвідування будь-яких закладів міста в реальному часі (включаючи можливості покупок, спілкування, передачі документів тощо). Тобто цифровий двійник буде не лише на вулицях, а й усередині приміщень.
— доповнена реальність у будь-якому місці міста, включаючи внутрішні приміщення громадських будівель
— використання цифрового двійника для планування нових будівельних та інфраструктурних проектів

Тобто цифровий двійник буде не лише на вулицях, а й усередині приміщень.

Пасіба не нада, мені вистачає того факту, шо моїх даних про мене у держави, більше ніж у мене, а тут ще якісь корпорації, нє, нє, то є абсолютне зло.

віртуальне відвідування будь-яких закладів міста в реальному часі

А підняти сраку і реальний світ побачити уже не модно?.

— знаходження вільних місць для паркування в реальному часі (не тільки на критих паркінгах, а й прямо на вулицях)

Місця для інвалідів завжди вільні, для цього мені не потрібна якась вундервафля, а проплачене особисте паркомісце, тим паче вільне.

безпілотні автомобілі

Збив людину і сховався з місця дтп. АХАХАХ

бездротові автономні роботи в громадських місцях, у тому числі людиноподібні

Тупий робот гірше, за тупу людину в громадських місцях.

використання цифрового двійника для планування нових будівельних та інфраструктурних проектів

Нашо для цього метавсесвіт, якщо можна зробити макет, і побачити як воно буде. А бо той самий шолом надіти і подивитися.

Гру секонд лайф придумали ще в 2003 році, і для цього не треба лізти в матрицю від фейсбуха.

Ну давайте, відвідайте зараз музей в Гановері. І за десять років ситуація буде тільки гіршою.

Зато я можу попасти в музей космонавтики ім Корольова. А німці так можуть?

Так економічна вигода ж разюча! Ви прийшли у віртуальне кафе, поїли віртуальних лобстерів, а смак навіє вам Матриця)

Можливості, по суті, безмежні:
— безпілотні автомобілі (тривимірні координати та дані про поточний стан середовища в реальному часі)

Немає жодного відношення до «метаверсу»

— бездротові автономні роботи в громадських місцях, у тому числі людиноподібні

Немає жодного відношення до «метаверсу»

— знаходження вільних місць для паркування в реальному часі (не тільки на критих паркінгах, а й прямо на вулицях)

Немає жодного відношення до «метаверсу»

— віртуальне відвідування будь-яких закладів міста в реальному часі (включаючи можливості покупок, спілкування, передачі документів тощо). Тобто цифровий двійник буде не лише на вулицях, а й усередині приміщень.

Просто VR і має невеликий потенціал через багато років бути частиною «метаверсу», можливо. Зараз не є частиною метаверсу.

— доповнена реальність у будь-якому місці міста, включаючи внутрішні приміщення громадських будівель

Просто АR і немає жодного відношення до «метаверсу»

— використання цифрового двійника для планування нових будівельних та інфраструктурних проектів

Якийсь булшит і знову ж таки немає жодного відношення до «метаверсу»

Немає жодного відношення до «метаверсу»

Цифровий двійник міста це і є локальний метаверс. Це база для розробників. А застосунки можуть бути любі, наприклад ті, що я перерахував.

По-перше з оригінального посту було не очевидно «двійник» чого або кого саме. По-друге — ні, це не метаверс, а один окремий VR додаток. Метаверс це безшовна інтеграція багатьох таких додатків.

спосіб продавати не тільки скіни, а й наприклад віртуальну нерухомість. Новий рівень пилосмоку.

Для тошнилкиных, сразу пакет привязывают ко рту?

З цим ефектом укачування розробники теж намагаються боротися, можливо в майбутніх окурялах це пофіксять якимось продвинутим гіроскопом, що буде стабілізувати картинку в залежності від положення тіла у просторі.

У меня был окулус рифт, прикольно, но глаза потом сильно болят и я его продал.

Зараз досить низька роздільна здатність у екранів, тому так — очі можуть боліти. З часом це виправлять. Чекаємо виходу нових окулярів під кодовою назвою Project Cambria — можливо там покращиться якість.
Також постійно ходять слухи про окуляри від Apple, думаю у них якість буде на висоті.

Ніл Стівенсон для свого кіберпанк-роману «Лавина» (Snow Run)

А хіба не Snow crash?

Якщо давно, і все ще пам′ятаєш — то мабуть зайшло конкретно.

Дякую, моя одруківка, виправили вже 👌

Дуже багато слів про АР та ВР, але до чого тут так званий «метаверс»? Чи ви думали що якщо залити все безліччю технічних термінів, то суть питання можна буде замилити?:)

АР та ВР вже десятки років, так технології поступово та повільно доводять до якогось прийнятного стану. Але антиутопія «метаверс» це дещо інше, це не технологія чи якийсь додаток. У метаверсу немає (зараз) цілі, немає ринку, немає технічних засобів для його створення, немає навіть якойсь цільної концепції. І в найближчі десятиліття і не буде.
Просто маркетологи можливо візьмуть якусь примітивну інтеграцію 2 різних ВР чи АР додатків, та обізвуть це метаверсом, але ж всі розуміють що це буде звичайний маркетинг і нічого більше.

Чому ж нема ринку? Ну ось наприклад, оператори техніки сидять десь в тепленькому офісі, і працюють віддалено — www.youtube.com/watch?v=ltzXGKKKyLk
Сюда можно додати хірургів, яки можуть віддалено проводити операції. Про бойові дрони і так все зрозуміло, самі бачимо як це зміню сучасні війни. Варіантів безліч, але ви абсолютно праві — це АР та ВР, а не мета всесвіт

Ринок є, підтвердження тому у коментарі від Сергія)
А от про суть питання — я описав бачення як має виглядати Метаверс, та підкріпив його відео з презентації Мета. + Описав основні характеристики Метаверсу.
Метаверс має об’єднувати AR та VR — це буде аналог соцмережі, тільки з більш глибокою інтеграцією у реальне життя.
А в кінці статті — я описав розвиток AR та VR на даному етапі і можливості вже зараз поринути в предтечу Метаверсу як зі сторони користувача, так і зі сторони розробника.
Так, зараз Метаверсу не існує і це більше хайп, але тренд вже заданий, років за 5-10 будуть перші робочі прототипи.

VR та AR це тули, а не продукти. Є ВР та АР продукти, власне додатки які використувують АР чи ВР чи ХР. Але такі додатки не є метаверсом. Можливо сер’йозна інтеграція декількох різних додатків зможе називатися метаверсом, колись у віддаленому майбутньому. Але поки в такого гіпотетичного метаверсу і справді немає ні цілі ні ринку, нічого.

Люди постійно плутають окремі додатки ВР чи АР, з гіпотетичним метаверсом (ще гірше буває якщо ВР чи АР додатки також гіпопетичні). Метаверс це інтеграція, другий рівень абстракції над одиничними додатками.

От примітивний приклад метаверсу — є два ВР додатки які кожен окремо корисні та вже популярні і мають ринок. Один для робити роботу, а другий це гра. І от хтось рекламує справжній метаверс — безшовна інтеграція цих двох додатків. І припустимо це навіть буде працювати. Ну наприклад там будуть якісь аватари, які прямо у 3Д цифровому просторі будуть симулювати безшовний перехід від роботи до гри. Чи від однієї гри, до іншої гри, чи ще щось подібне.

І тут постає питання — а кому потрібна саме інтеграція? Хто заплатить за неї? Який ринок саме у інтеграції? Так, два ВР додатки як ми вже припустили корисні, за них платять гроші. Але сама інтеграція це просто така обгортка над ними, яка навіть не факт що корисна (хоча і красива). Шлях 1 — юзер закриває додаток А і логіниться в додаток Б як зараз. Шлях Метаверсу — юзери симулюють «прогулянку» від інтерфейсу додатку А до Б. Так, перші два рази це красиво. Так, показати це друзям раз на рік це також прикольно. А далі що?

Не кажучи вже про те що на перші десятиріччя такі технології приречені бути примітивними у графіці та все одно одночасно тормознутими.

ПС: так, це все звісно злетить десь у 22 сторіччі можливо. Але через 5-10 років як нам кажуть, ми матимемо лише корявий та страшний проект типу як у крінжовому трейлері Фейсбука, а може і взагалі нічого крім окремих додатків, як і сьогодні.

Ну не знаю, лучше вживую погуляю, чем зрение напрягать и потом головные боли от этих девайсов на голове.

А так респект — с точки зрения дева прикольно.

Дякую за відповідь — ваш вибір, здоровий спосіб життя ніхто не відміняє :)
Хоча від компа і телефону теж очі болять, та й голова іноді)

Дякую, але нам вже досить паралельного світу фейсбуку, де радикальні екстремісти вирішують, яка інформація вам підходить, які люди можуть із вами спілкуватися. А ваші права взагалі визначають бот-фабрики.

Особисто я проголосував ногами, просто одного разу закривши фейсбук і більше його не хотілося відкривати. З інстаграмом сталося так само. За швидкістю переходу від соціальної мережі № 1 світу до тотальної відрази від знаходження з пропагандистським лайном в одному просторі — вони переплюнули навіть Одноглазників.

Який архаїзм, ви непевно ще газети читаєте і дивитися програму «Время» о 21.00?

Та шоб у тебе в клозеті заміть рулону тільки майн кампф виявився. І той на телефоні.

І ти заради цього коменту зареєструвався?

Підписатись на коментарі