Що таке Метаверс і з чим його їдять
Привіт, мене звати Слава Сірман, я фрілансер та засновник молодого проєкту зі створення доповненої реальності Bottarga digital. Створюю AR ефекти в Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat. Іноді роблю чатботи для друзів в Telegram, Viber, Messenger.
Метавсесвіт — цей термін давно гуляє в інтернеті та різних виданнях, а також у різних фантастичних книгах, фільмах, серіалах, іграх тощо. Ця стаття буде цікавою тим, хто хоче знати більше про Метаверс та пропустив, звідки з’явився хайп навколо цього всього 🙂
Слово metaverse придумав фантаст Ніл Стівенсон для свого кіберпанк-роману «Лавина» (Snow Crash) — це тривимірна віртуальна реальність, що охопила увесь світ. У ній люди працювали та проводили вільний час: головний герой роману в реальному житті був простим розносником піци. А в Метавсесвіті — став крутим ніндзя-хакером.
Метаверс навкруги нас
До осені 2021 року єдиного конкретного розуміння та концепції, що таке Метавсесвіт не було. Якщо загально схарактеризувати усі уявлення, Метавсесвіт — це аналог цифрової Матриці, як в однойменному фільмі.
Але є одна відмінність від кіношного прообразу — вона «натягнута» у вигляді «цифрової шкіри» поверх реально існуючого світу та може взаємодіяти з ним як частково, так і повністю замінювати його, занурювати людину в повністю симульований світ.
Тобто концепція, що навколо Землі є певна цифрова сфера (аналог ноосфери Вернадського) — вона точно збігається з реальними місцями на карті та доповнює їх.
Для більшого розуміння, опишу це такою вигаданою (поки що) історією: декілька людей знаходяться у центрі Києва біля ТРЦ «Гулівер», вони одночасно одягають AR-окуляри і потрапляють у верхній шар Метаверсу (шар доповненої реальності, або AR-шар).
Доповнена реальність (симуляція пальм та водоспаду) — Київ, ТЦ Гулівер, 2020 рікДрузі дивляться на «Гулівер» — і бачать як Кінг-Конг гарцує на хмарочосі. Цю картину вони бачать одночасно + можуть в ігровій формі взаємодіяти з нею. Наприклад: стріляти віртуальними лазерними бластерами по Кінг-Конгу. І сама суть в тому, що це відбувається в реальному часі для усіх користувачів, у який момент вони б не під’єдналися.
Далі наші друзі бачать, що не справляються з Кінг-Конгом і телефонують по відеозв’язку своєму другу з Лос-Анджелеса: «Джон, йопта, тут Кінг-Конг скаче, давай помагай». Друг: «Ноу проблемс, гайз!» Одягає VR-шолом і теж опиняється у центрі Києва, він бере свій бластер 80 левела і йде допомагати мочити Кінг-Конга.
В цей момент друг зі США знаходиться на глибшому шарі метаверсу (у віртуальній реальності, або VR).
Проте одночасно з цим може взаємодіяти з «простішими» шарами метаверсу (AR — доповненої реальності) і в цьому полягає основна концепція.
Ілюстрація VR-шолому з майбутнього, автор — Asketch
Тобто AR і VR можуть міксуватися як завгодно — як між собою, так і зі звичайною реальністю та інтернетом у реальному часі.
Через деякий час наші друзі перемагають Кінг-Конга і їм випадають призи у вигляді коробочок з віртуальним золотом. А в них — віртуалкоїни — вони збільшують соціальний рейтинг у метаверсі +20 балів. Це ще одна особливість Метаверсу — одна велика соціальна мережа, яка діє в доповненій та віртуальній реальності.
Водночас за цим дійством спостерігали на нульовому рівні Метаверсу — тисячі звичайних школярів через стрімінг TWICH з екранів своїх смартфонів та комп’ютерів. Це теж особливість майбутнього Метаверсу — можливість долучатися до нього навіть зі вже звичних нам девайсів. Проте без можливості повноцінної взаємодії, як з AR та VR пристроями.
На гребені хайпу
Хайп навколо Метаверсу почався 28 жовтня 2021 — після онлайн-конференції Facebook Connect, на якій СЕО Марк Цукерберг анонсував перейменування корпорації Facebook inc. на Meta inc.
Він мав на увазі не зміну назви однойменної соцмережі, як спочатку подумали 99% недалеких журналістів в стилі гугл-транслейт, а саме глибинну суть діяльності корпорації — створення нового світу Metaverse.
Своє бачення Метавсесвіту для інвесторів Марк представив у більш ніж годинній візуалізації.
В інтернеті я знайшов і експрес-версію, лише 10 хвилин, просто подивіться і все зрозумієте:
Як потрапити у Метавсесвіт
Але щоб створити Метаверс зараз недостатньо навіть найсильнішого бажання найбагатшої людини світу. Згідно з найоптимістичнішими прогнозами самого Марка Цукерберга — перші зародки Метавсесвіту з’являться не раніше, ніж за
VERY META, автор ілюстрації: insta @beeple_crap
Згідно з планами Марка, МЕТА inc. найме 10 000 нових співробітників в Європі у найближчі
Це будуть люди найрізноманітніших технічних і творчих спеціальностей: програмісти, менеджери, 3D-художники, спеціалісти з мережевого обладнання вузькоспеціалізовані IT-гіки, та ще з десяток нових професій, що виникнуть в процесі появи Метавсесвіту.
Також неминучим є поглинання стартапів у сфері AR та VR технологій. Так було з білоруським стартапом MSQRD — хлопці зробили успішний додаток з масками у доповненій реальності, який побив тренди завантаження в Google Play та iOS. До речі, саме двіжок Маскараду ліг в основу софту для розробки доповненої реальності в Instagram та інших сервісів МЕТА. Це всім відомий Spark AR, саме в ньому роблять славнозвісні мАсОчКи для Instagram.
Однією з основ розвитку Метавсесвіту на першому етапі стане розвиток AR-технологій, зокрема випуск окулярів доповненої реальності та перенесення фільтрів з Instagram до їхнього інтерфейсу.
Зараз серед розробників у програмі Spark AR проводяться масштабні конкурси з великими призовими фондами, основним спонсором яких є Meta (tallenthouse, lenslist calling for content, Cyberpunk 2077 тощо).
Обкладинка конкурсу для AR-розробників «Our future planet», сайт lenslist
Основні теми конкурсів — hand tracking, body tracking та world AR (трекінг рук, тіла, реального світу). Ймовірно, саме таким чином розробників стимулюють до вивчення більш інклюзивних технологій, що будуть в майбутньому застосовуватися в окулярах доповненої реальності.
Можливо, META таким чином планує хантити таланти у команду для майбутніх будівників Метаверсу. Уже є прецеденти, коли талановитих «маскодєлів» наймають за контрактом для розробки деяких фішок у програмі Spark AR.
Також є можливість оплатити 200$ та пройти спеціальний екзамен від Facebook. А у разі успішного проходження — отримати спеціальний сертифікат:
Бейдж сертифікованого розробника Spark AR
Для розбудови Метавсесвіту планують розвивати та використовувати технологію NFT, адже Метаверс повинен бути універсальним і без кордонів, та водночас забезпечувати рівні можливості для оплати, підтвердження прав на цифрові активи користувачам з усього світу.
Bored Ape Yacht Club, робота продана 3,4 мільйона доларів США через NFT
Наприклад, цифрові аватари, одяг, кастомні артефакти — це все можна придбати вже й зараз на різних ігрових платформах, але щоб ці цифрові товари можна було використовувати у Метавсесвіті — потрібна універсальна штука, що буде підтверджувати право власності на них. Саме це дають змогу зробити NFT-токени, що підтверджують право власності на цифрові та інтелектуальні активи.
Навколо NFT зараз зібралась окрема тусовка і своя субкультура, тому не будемо заглиблюватися в це детально, про це вже є безліч статей.
Якщо ви дочитали до цього місця, то у вас може виникнути природне бажання:
Не хочу чекати, хочу в Метаверс вже!
Як же ж його потрапити у цей Метаверс вже зараз?
З деякою обмовкою я можу запропонувати вам різні онлайн-ігри та AR, VR-платформи.
Онлайн-ігри
Fortnite
Гра в стилі батл-рояль стала абсолютним хітом у зумерів та мілленіалів. Вже зараз ця гра має основні характеристики Метавсесвіту:
- можливість долучитися у будь-який момент у спільний віртуальний світ;
- наявність цифрових аватарів та їх кастомізації для гравців;
- можливість придбати та передавати іншим гравцям різноманітні цифрові ассети (зброю, скіни тощо);
- можливість спілкуватися та взаємодіяти з іншими гравцями.
Попри всі ознаки віртуального метасвіту, все ж таки ця гра не має основного моменту — єдиного для всіх всесвіту.
Minecraft
Ця гра також є абсолютним хітом серед молоді. Вона має вже перелічені характеристики Fortnite + можливість створювати та модифікувати віртуальний Всесвіт гри.
Головне UTP гри — можливість будувати з цифрових блоків все, що завгодно — будівлі, речі та об’єкти. Фантазія гравців часто заходить настільки далеко, що вони будують у грі повністю робочі прототипи емулятора комп’ютера і ним можна користуватися у віртуальному світі!
Це просто віртуальна реальність всередині віртуальної реальності)))
Світ віртуальної реальності — VR
Oculus Quest 2
Ще за назви Facebook, компанія МЕТА встигла випустити цілих два покоління доступних VR-гарнітур Oculus Quest (орієнтовна ціна $200-250 за базову конфігурацію).
Основною перевагою цієї гарнітури є те, що на відміну від інших VR-пристроїв, не потрібні ніякі потужні ПК з відеокартами за ціною автомобіля, складні емулятори, різноманітні «хакерські» налаштування і т.д.
Для того, щоб зануритися у віртуальні світи, потрібен тільки сам Oculus Quest та швидкісний доступ в інтернет.
Щоб не перелічувати тут усі можливості, ось коротенький огляд Oculus Quest 2 від блогера:
Також, слід зазначити, що історія розвитку Oculus Quest тільки починається — вже можна програмувати віртуальні світи у середовищі програми Spark AR і тестувати свій власний Метаверс у Spark AR player.
Схоже, що МЕТА робить основну ставку на Spark AR, як на майбутнього деміурга Метавсесвіту.
YouTube: Emiliusvgs
Заглянути у вікно Метавсесвіту
AR — доповнена реальність
На цей час найдоступнішим способом потрапити у предтечу Метаверсу є доповнена реальність. Мільярди користувачів щодня знаходяться у Метавсесвіті, навіть не підозрюючи про це.
AR маски, фільтри, ефекти — вже настільки щільно увійшли у повсякденне життя, що більшість навіть не помічає цього.
Багато людей кажуть: «та що там ті масочки, якась дурня, іграшка для дітей», але водночас без б’юті-фільтра в жодному разі не виходять у сторіз ;)
Лінь фарбуватися перед селфі — трансформувалась в фільтри з покращенням зовнішності, від простеньких вигладжувачів тону шкіри до серйозних модифікацій очей, вилиць, губ і т.д. Пластична хірургія нервово курить в стороні)
Але AR — це не тільки про красиве обличчя, це давно вже щось більше. Технологія постійно розвивається: можна грати в ігри, навчатися, розважатися, спілкуватися з друзями та перевтілюватися в улюблених персонажів in real time.
Найбільш поширеними та доступними є AR-двіжок соцмережі Instagram.
Думаю, кожен хто читає ці рядки з ймовірністю 99% хоч раз використовував маски, щоб виглядати привабливішим, грав в AR-ігри чи дуркував з мемними AR-фільтрами в інстаграмі.
Зараз AR-ефектів в Instagram сотні тисяч, а для будь-якого поважного блогера чи бренда вже стало нормою мати на сторінці хоча б один фільтр. На сторінках багатьох з них AR-ефекти стали магнітом для залучення нової аудиторії, генерації UGC-контенту та поширення важливих ідей, цінностей.
Я не буду виокремлювати якийсь окремий акаунт, щоб проілюструвати, а просто покажу нижче декілька крайніх щотижневих підбірок від онлайн-журналу Lenslist:
Lenslist Weekly Selection #94Загалом, така популярність Instagram серед AR-кріейторів завдячує хорошій доступності та порівняно невисокому порогу входу в програму для створення AR-фільтрів.
В Spark AR можна створювати прості фільтри, маючи мінімальні знання з програмування, 2D та 3D-дизайну. Основну логіку фільтра можна легко будувати за допомогою візуального програмування, так званих патчів (patch).
Вони не потребують глибокого знання кодингу, а в деяких випадках достатньо знання базової логіки та математики. Адже патчі — це просто блоки зі шматками вшитого в них коду. Знаючи правила певної логічної гри — їх можна об’єднувати між собою у логічні схеми, які покликані вирішувати різні речі: анімувати 3D-моделі, додавати графічні пост-ефекти (шейдери), взаємодіяти віртуальним речам з людиною та реальним навколишнім світом. Це значно знижує поріг входу для AR-неофітів.
Хоча деякі схеми з патчами виглядають трііііічешки заплутано:
Ось так виглядає логіка середньої за складністю інста-гри в середовищі Spark AR
Звісно, якщо хочеться зробити щось складніше — доведеться вивчати javaScript, 3D-моделінг (blender, Maya, Cinema 4D), 2D-дизайн (Photoshop, illustrator) та безліч інших дисциплін у сфері програмування, дизайну, математики, звукорежисури та ін.
Або можна об’єднуватися декільком спеціалістам з різних сфер, щоб створювати шедевральні арт-об’єкти в доповненій реальності:
Coachellaverse — AR-арт на підтримку фестивалю Coachella 2022Головними недоліками доповненої реальності в Instagram є певна технічна обмеженість та ситуативна відсталість. Наприклад, на момент написання статті (весна-2022), інстаграм все ще не вміє повноцінно розпізнавати усе тіло людини, якісно трекати поверхні стін та підлоги (навіть з LiDAR), розпізнавати тварин, предмети, голос тощо.
Це все та набагато більше вміє його найближчий технічно просунутий конкурент:
Snapchat
Snapchat на пострадянському просторі, на жаль, не набув великої популярності. Проте він мегапопулярний в США, Західній Європі та багатьох країнах Азії, що багато про що свідчить ;)
До речі, саме у снепчату інстаграм «запозичив» функцію, без якої ми не можемо уявити сучасний світ — stories.
І саме в сторіз Snapchat першим почав просувати фільтри доповненої реальності, які там називаються лінзами або lenses.
Розробка AR-лінз у снепчаті відбувається у такому собі спарку на стероїдах, який називається Lens Studio.
Lens Studio 4.1Можливості Lens Studio іноді здаються просто ніби з футуристичних фільмів — все те ж, що вміє інстаграм плюс (станом на весну-2022):
- повноцінний 3D-трекінг тіла та віртуальна примірка одягу, взуття тощо;
- трекінг голосу людини;
- розпізнавання тварин та розміщення на них віртуальних речей;
- розпізнавання взагалі будь-яких предметів, для кожного предмету потрібен заздалегідь натренований
ML-датасет (штучний інтелект); - розпізнавання поверхонь та будівель;
- симуляція фізики віртуальних речей та рідин;
- геотрекінг, тобто розміщення віртуальних речей у певній точці на карті і вони будуть доступні всім користувачам;
- АРІ для криптовалют (привіт NFT та біткоїни);
- VFX — ефекти, тобто інтеграція дуже складних голлівудських спецефектів у доповнену реальність (!).
З цим всім інструментарієм можна створювати просто неймовірні речі, а анонси нових випусків Lens Studio та фестивалі Lens Fest уже давно перетворилися на разючі технологічні шоу-презентації в стилі Apple:
Анонс чергової версії Lens Studio, весна 2022Єдиний мінус Lens Studio — висока складність розробки, вкотитися з наскоку в середовище програми не вийде. Там майже немає графічних патчів, а більшість нешаблонних рішень вимагають ґрунтовного знання програмування, а якщо потрібно, то й VFX та AI або
Це робить розробку доповненої реальності в Snapchat для брендів досить дорогою, довгою та часто вимагає залучення великих команд спеціалістів у своїх сферах, ну, або одного безумного генія)
Саме для таких геніїв Snapchat випустила в обмеженому бета-доступі одні з перших AR-окулярів на ринку — Spectacles.
Ці окуляри вміють те ж саме, що й фільтри снепчат, але з однією відмінністю — зовсім інший досвід доповненої реальності:
Можливості Spectacles 2На відміну від намальованих в графічних редакторах презентацій МЕТА, тут все реально і вже працює на реальних пристроях. Знаю особисто людей, у яких ці окуляри є на руках в бета-тесті.
Тож чекаємо, поки розробники відкатають технологію і вже в найближчий рік-два Spectacles 3 будуть на полицях магазинів та обличчях людей по всьому світу :)
TikTok
Як ми знаємо, TikTok — шалено популярний китайський додаток коротких відео.
Здавалося б, сюди технологія доповненої реальності просто проситься серед перших. Але не все так просто.
ТікТок до недавнього часу дотримувався традиційної для Китаю політики часткового ізоляціонізму. Тому розробляти AR-ефекти тут могли тільки довірені розробники у самому Китаї. Трохи згодом — дозволили створювати фільтри довіреним розробникам з деяких країн (одиниці людей).
І тільки на осінь 2021 року TikTok нарешті відкрили бета-доступ до свого середовища розробки доповненої реальності — EffectHouse. Автор цих рядків теж мав щастя потрапити в число обраних розробників.
Сторінка Effect HouseПрограма досить молода, але вже досить динамічно розвивається та бере приклад з кращого у своїх конкурентів.
Середовище Effect HouseВід Spark AR — можливість програмувати на патчах, а від Lens Studio — технологічну просунутість, дуже багато передових фішок вже доступні у TikTok.
А вже 12 квітня 2022 року TikTok дозволив створювати та розміщувати AR-ефекти усім бажаючим.
Тож очікуємо нову хвилю креативних ефектів та челенджів у TikTok від ваших улюблених блогерів.
Метаепілог
Ви справжній герой, якщо дочитали до кінця і тепер знаєте дуже багато про Метаверс, доповнену та віртуальну реальність :)
У цій статті я намагався якомога простішою мовою пояснити, що таке Метаверс та трохи розкрити внутрішню кухню його побудови.
Взагалі, ця стаття народилась після запиту від однієї київської агенції:
Той самий запит в телеграм)
Спочатку я почав був накидувати план презентації для зум-колу, а потім зрозумів, що такі речі швидко не поясниш, та й самому хотілося б краще прояснити для себе «шовонотаке той метаверс».
Сподіваюся, я відповів на більшість питань)
Про ціну та час на створення персонального Метаверсу пишіть мені в telegram.
77 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів