Диджиталізація культурного фронту: як і навіщо знайомити технології з мистецтвом

Вітаю, я — Анастасія Слепцова, ко-фаундерка інноваційної агенції Digitizing.Space. Питання, як диджиталізувати культуру вперше виникло у мене в березні 2020 року. Пандемія вдарила по культурному сектору і ми з House of Europe та Goethe Institut в Україні почали досліджувати, як можна допомогти українському мистецтву за допомогою технологій.

На той час я вже зробила кілька великих міжнародних технологічних конференцій, працювала зі стартапами та бізнесом по всьому світу, разом із кофаундеркою заснувала Digitizing Space і тоді ще не дуже розуміла потреби та проблеми культурної спільноти. Але культура — це те, що нас об’єднує, чим ми захоплюємося і до чого хочемо бути причетними. Вона має потужну силу об’єднувати людей з різних сфер. Так почалася історія онлайн-знайомства двох бульбашок, які зрідка перетинаються в офлайні — технологічної та культурної.

Далі розповім як і навіщо знайомити технології з мистецтвом, особливо зараз — у час повномасштабної війни. Яким чином технологічні навички можуть підсилити культурний фронт, а цифрове мистецтво стати новим полем можливостей для сфери технологій.

Культура як сфера застосування технологій

Понад 10 років тому, з появою Google Arts&Culture, поціновувачі мистецтва зі всього світу отримали можливість бачити світові шедеври онлайн. Та, будьмо відверті, повноцінно почали використовувати цю можливість тільки в березні 2020 року, коли рейси до омріяних вихідних в Європі були скасовані, а відвідування мистецьких подій наживо фігурувало лише у примарних планах на майбутнє. Мільйони мистецьких творів опинилися за зачиненими дверима музеїв, галерей та виставкових просторів.

Саме тоді у культурних інституцій всього світу виникла необхідність швидко адаптуватися до умов існування в онлайн. Через пандемію це стало нагальною потребою усіх без винятку — від регіонального музею до міжнародних фестивалів.

Щоби диджиталізувати українську культуру ми разом з партнерами започаткували Хакатон Hack The Culture. У 2020 та 2021 році ми зібрали понад 2000 учасників з технологічної та креативної спільнот та понад 150 ідей, як допомогти галузі пережити кризу пандемії COVID-19. Онлайн-формат та стислі терміни стерли різницю між зовсім різними спільнотами та допомогли створити цікаві проєкти, а також сприяли обміну експертизою.

Виявилося, що не тільки діячам культури важливо і цікаво опановувати нові технології, але й для ІТ-фахівців пристосувати технологічні інструменти (онлайн-трансляції, VR/AR, інтерактивні диджитал-механіки) до специфічного використання в театрах, музеях, фестивалях — захопливий челендж.

Презентація проєктів учасників Хакатон Hack The Culture 2020

Це я побачила і в процесі диджиталізації міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал». Для них ми 2020 року створювали технологічні сценарії для культурних подій, що були перенесені в онлайн — лабораторії, резиденції, програма «Література на експорт». Тоді ми організували проведення понад 140 перемовин між українськими видавцями та їхніми колегами з 22 країн світу. Зустрічі відбувалися на платформі Hopin паралельно, і це давало змогу доєднувати експертів з різних куточків світу.

Як результат для українських авторів — підписані контракти з міжнародним видавцями, нетворкінг, можливість за допомогою технологій у короткий термін знайти потрібних експертів, отримати необхідні знання. Люди, які, здавалося, раніше не були активними в онлайні, швидко знайомились та активно спілкувалися завдяки саме інтерактивному формату.

Цьогоріч «Книжковий Арсенал» оголосив третій сезон онлайн-програми «Література на експорт» як відповідь на війну, що свідчить про те, що диджиталізація стала потужним та дієвим інструментом, який дозволяє долати нові й нові виклики у дуже важких обставинах.

Реалізація творчих амбіцій та креативності

Нещодавно DOU проводили опитування, ким би українські айтівці хотіли працювати за айтішну зарплату. Немаленька частина респондентів відповіла, що воліли б займатися мистецтвом або викладанням. Що не дивно, адже tech-спеціалісти — творчі люди, чия основна робота пов’язана не тільки з логікою та цифрами, а й з нестандартним мисленням.

Ледь не у кожного та кожної є арт-захоплення, власний музичний гурт чи дитяча мрія стати актором, фотографом, художником. Не дарма ж у Великобританії IT, software, video games and computer services офіційно включені до переліку креативних індустрій.

До того ж наше коло інтересів значно ширше роботи. Я, наприклад, обожнюю бібліотеки і в кожному місті обов’язково їх відвідую. Тішуся, коли бачу хороший український фільм чи знаходжу випадково українські іграшки Ugears у майстерні в Чикаго. Співпраця з креативним сектором — можливість реалізувати себе у творчій сфері.

2019 року долучилася до спільноти Одеського художнього музею

Синергія людей з тонким відчуттям світу та фахівців з технологічної сфери, які знають, як структурувати емоції у конкретний продукт, здатна створювати дивовижні і корисні проєкти. Один з прикладів — музей Meta History NFT, створений українською блокчейн-спільнотою та підтриманий Міністерством цифрових трансформацій. Сучасні українські художники створюють арт за мотивами окремих новин, твітів та подій повномасштабної війни, а техспеціалісти перетворюють їхні роботи на NFT і продають. Станом на початок липня зібрано майже $1 млн, усі гроші передані українській державі.

Культурні та креативні індустрії стають все цікавішою та перспективною нішею для розвитку Web 3.0. Так культурна сфера потроху перетворюється на новий сегмент для застосування технологій, а значить, і нове поле для реалізації творчих амбіцій.

Культура важлива для відбудови країни, а tech-скіли — для культури

Повномасштабна війна сколихнула увесь світ та кожного українця, не залишилося сфери, яка б не постраждала. Культурний продукт зараз звучить на рівні з міжнародною дипломатією і говорить про те, що відбувається, відстоює кордони української ідентичності.

В умовах, коли ворог має давні та потужні інструменти культурного впливу, українським митцям важливо швидко укріплювати та розвивати свої: опановувати нові технології, завойовувати нові масштабні аудиторії, звучати голосно на різних майданчиках. Підтримка культури, а особливо під час війни — важлива складова соціальної відповідальності, сфера для благодійності та реальної допомоги країні.

Олександр Борняков з Мінцифри на відкритті Хататону 3.0: NFT Edition

Зараз NFT став один з найпотужніших міжнародних інструментів для збору коштів. І навіть більше — саме завдяки задумам митців, реалізованим у їхніх роботах, доносить важливі меседжі до світової спільноти. Окрім вже згаданого Meta History Museum of War, існує ще безліч прикладів, як культурний фронт працює задля перемоги.

Український фотограф Сергій Мельниченко продав свої роботи у форматі NFT на понад 550 000 гривень і всі гроші спрямував на допомогу рідному Миколаєву, гуманітарні та військові потреби.

Як бачимо, ідея поєднання двох світів працює. І зараз в умовах війни може стати життєдайною для української мистецької спільноти: художник створює фотографію, яка зачепить мільйони, а блокчейн-розробник — смарт-контракт під неї. Так створюється екологічний результат, масштабований на різні сфери і здатний впливати на мільйони.

Замість висновку

Кількість форматів взаємодії культурного і технологічного секторів з новими викликами часу тільки збільшуються. Зростає і потреба в нових знайомствах і знаннях. Адже часом ледь помітне мереживо персональних зв’язків та нових ідей дають потужний ресурс для співтворчості, боротьби та перемоги. Платформою для такого нетворкінгу став Хататон 3.0: NFT Edition, який об’єднав експертів різних сфер: від технологій до юридичної підтримки, маркетингу та просування. Найкращі креативи будуть представлені у фіналі 23 липня, який можна буде дивитися у прямому ефірі.

Буду рада почитати у коментарях про ваш досвід співпраці з культурним та креативним сектором, цікаві проєкти на перетині двох галузей.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Продаж NFT це абсолютний і беззаперечний лохотрон.
Продавати NFT неетично, хіба шо москалям.

техспеціалісти перетворюють їхні роботи на NFT і продають

Перетворити будь-що на НФТ токен технічно неможливо. Насправді люди створюють НФТ токен, який існує параллельно до цифрового об’єкту і не несе жодної корисної функції, оскільки всередині нього знаходиться проста гіперссилка будь-куди і більше нічого.
Звісно ніхто не заважає людям продавати і купляти будь-що, навіть сміття. Але в залежності від формулювань які використовує продавець у своїх рекламних матеріалах, це може бути і шахрайством.

Підписатись на коментарі