Волонтерство в Естонії — про пошук авто, корисні знайомства та всебічну підтримку місцевих
Привіт! Мене звати Мозговий Микола, Ex-Sigma Software, наразі старший інженер Bolt.eu в Естонії.
Як відомо, наразі Естонія є країною, що виділила Україні найбільше допомоги відносно частки власного бюджету. Але допомога не обмежується державною, і багато естонців справді сприймають цю війну як власну.
У цій статті я хочу розповісти про свій досвід волонтерства в Естонії та відомі мені на цей час волонтерські ініціативи, які активно діють в цій більше ніж дружній до всіх українців країні.
Життя в Естонії до 24 лютого
Моя релокація в Естонію відбулась рівно рік тому. Це рішення було доволі спонтанним, адже ще минулої весни ми збирались будувати наш дім у Харкові і навіть придбали земельну ділянку. Тепер це рішення виглядає як щасливий збіг обставин, що дозволив зберегти сім’ю та ресурси на війну.
За декілька днів до війни я планував автомобільну подорож до Норвегії. В масштабну війну з боку РФ не вірив, вважав, що це блеф, бо реальну, не гібридну війну можна реально програти.
Але 22 лютого погане передчуття посилюється і змушує мене зіграти на пониження акцій Роснєфті та Газпрому. Ця проста дія в день нападу РФ надасть мені додаткові $12 000 для допомоги військовим та волонтерам. Ретроспективно цікаво, чи робив щось подібне наш Мінфін або Нацбанк, і чому ні? Адже це раціональне геджування ризиків.
Війна стала моральним шоком для мене, і всі попередні плани втратили сенс, як і заощадження на дім, що були переважно витрачені впродовж перших трьох тижнів вторгнення. Зараз я не певний, що це був раціональний підхід, точно не для роботи на довгострокову перспективу. Але на той момент відчуття катастрофи та безсилля спонукало до цього.
Працювати і тримати фокус стало значно важче, але я вдячний компанії та колегам за підтримку. Всі співробітники Bolt в моєму колі знайомств, у тому числі етнічні росіяни, висловили підтримку нашій боротьбі та намагаються бути корисними у спільній для всіх цивілізованих людей справі.
Шлях у волонтерство
Волонтерство, як окрема активність у вільний від роботи час, почалось для мене з пошуку авто, адже всі джерела постійно зазначали про необхідність авто для фронту.
В нас ще залишались власні кошти на
Але істотне зрушення для мене відбулось завдяки несподіваному знайомству з Естонським Обороним Союзом — Кайтселійт.
Перше авто — VW T4 Syncro шведської армії
Естонський Оборонний Союз
Кайтселійт (Kaitseliit) — це офіційна і легальна парамілітарна організація в Естонії зі сторічною історією. Найближче з чим її, як на мене, можна порівняти, — це Національна гвардія США.
На початку березня колега по роботі спитав мене, чи було б мені цікаво допомогти їм за ІТ-профілем. Виконавши декілька нескладних завдань, мені запропонували стати їх supportive member, але головне те, що мене познайомили з Андресом, який теж як раз почав пошук авто для української армії.
Андрес Мокс — інженер, колишній викладач Естонської Авіаційної Академії, а також аеророзвідник. Разом з Андресом на цей момент ми змогли знайти, придбати та відправити до України 15 позашляховиків та пікапів (4 своїм ходом і решту — двома трейлерами).
Основними джерелами фінансування для нас стали: колеги з Bolt, естонські фірми, яким Андрес розсилав спам (це дійсно працює), друзі з України і не тільки, а також власні заощадження. Для збору коштів ми переважно використовували один з благодійних рахунків Кайтселійту — MTÜ MARDUS.
Що треба знати про відправлення авто
Відбір авто в Естонії має свою специфіку. По-перше, всі авто з естонською реєстрацією мають публічну базу даних щодо проходження технічного огляду — це дозволяє не витрачати час на перевірку занедбаних машин.
По-друге, естонці, як продавці, дуже чесні і відкрито попереджають щодо існуючих недоліків своїх авто, а ще на них зазвичай позитивно спрацьовує чарівна фраза «Це авто для України». Окремо зазначу, що в пригоді стала допомога професійного водія Алана Кірша, що суттєво допоміг нам з тестуванням автомобілів.
Перший трейлер з Тарту
Перетин Українського кордону заслуговує на окремий коментар. Зі свого боку, як «донор» машини, я повинен передати з нею наступні папери:
- техпаспорт;
- акт купівлі (приклад);
- супровідний лист довільного формату, де я вказую, що передаю авто на потреби оборони (приклад). Волонтер, який підбирає авто і перетинає кордон, зі свого боку має мати листа від військової частини або зареєстрованого в Україні благодійного фонду (приклад).
Скан цього листа бажано завчасно відправити на митницю. Авто може мати як звичайні, так і транзитні номери. Військова частина замінить їх на власні, чорні.
Окрім самих авто ми старалися передавати додаткові речі, зазвичай даровані місцевими благодійниками, як то:
- сонячні батареї (x12);
- 220V/500W інвертори для авто (x12);
- дрони DJI mavic (x3);
- батареї EcoFlow — RIVER Pro (720Wh) (x3);
- планшети (x14);
- «протиударні» мобільні телефони (x20);
- паливо від місцевого донора, наразі це вже більше тони бензину та дизелю;
- консерви, горіхи, шоколад.
Другий трейлер з Тарту
Наразі наше крайнє авто і його трансформація в Україні
Ініціативи допомоги Україні в Естонії
Важливо підкреслити, що кожна поставка насправді — це кооперація багатьох людей: як благодійників тут в Естонії, так і волонтерів з України, що витрачають свій час та ресурси на перетин кордону, технічне обслуговування і доставку авто до військових частин.
До цього моменту з української сторони нам переважно допомагали Андрій Калініченко, Олег Одольский та інші волонтери, пов’язані з ГО 4.5.0.
Волонтерський рух в Естонії масштабний, значно більший, ніж наша ініціатива на двох з Андресом. І я хочу навести приклади декількох груп волонтерів, про діяльність яких я знаю з власного досвіду:
- United Delivery Mission: поставили 85 авто та спорядження на €600 000. Один з координаторів — Роман Хлібун. Поміж інших організаторів є відомий естонський інвестор Anton Riivo.
- Slava Ukraini MTÜ: поставили 57 машин швидкої допомоги. Лице місії — Johanna-Maria Lehtme.
- Ragnar Saas & Co: поставили 73+ машин для військових.
- Асоціація Українських Організацій в Естонії: займаються як машинами, так і гуманітарною допомогою. Конкретно нам допомогли організувати перший трейлер з автівками з Тарту.
- MTÜ Refuge: займаються пошуком і доставкою різноманітної допомоги, включаючи автомобілі та електроніку, а також організовують гуманітарні місії. Один із засновників — це мій колега з Bolt Arnaud Lafeuillade, двоє інших — українці Євгеній Урсалов та Назар Гембара.
Плани на майбутнє
Ми продовжуємо робити свою справу і на цей момент ми маєму новут мету. Хотіли б зібрати кошти на поставку
За результатами нашої роботи можна слідкувати на моїх сторінках у Facebook та LinkedIn.
Якщо ви бажаєте допомогти нашій ініціативі:
Recipient: MTÜ Mardus
Account: EE962200221064104653 (Swedbank)
Description (важливо!): 4×4
Або
IBAN: EE237700771007703781
Beneficiary: Mykola Mozghovyi
Payment description: Trucks for Ukraine
Дякую і Слава Україні!
До речі, ми, DOU, запускаємо Charity Networking зустрічі ІТ-спільноти у всьому світі. Пропонуємо українській ІТ-діаспорі на День Незалежності України (24 серпня) зібратися у своїх містах, познайомитися, поспілкуватися, а найголовніше, — допомогти ЗСУ видворити російського окупанта. Деталі за посиланням!
5 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів