Побачити та зрозуміти дані. Гайд по роботі з Tableau

Привіт! Мене звати Катя Старовойтенко, я — Team Lead команди маркетингової аналітики в ІТ-компанії Quarks, де працюю вже чотири роки. Ми маємо справу із величезними обсягами інформації — щодня на платформі реєструються 100-150 тисяч нових користувачів з більш ніж 20 країн світу. Проаналізувати такі обʼєми даних без допоміжних засобів — надскладне завдання для людського мозку. Щоби з ним справитись, йому потрібна візуалізація.

Дослідження Массачусетського Технологічного Інституту (MIT) показало, що людина може зрозуміти, що зображено на фотографії, подивившись на неї протягом усього 13 мілісекунд. Крім того, візуальні образи тримаються в пам’яті набагато довше, спричиняючи більший емоційний відгук. Візуалізація допомагає навести порядок, перетворивши безліч чисел у зрозумілі діаграми та графіки. Тому на допомогу спеціалістам, що працюють із даними, приходять інструменти BI-аналітики.

У цьому тексті я розкажу про Tableau Desktop, робота з яким допомагає швидше знаходити інсайти та відповіді, валідувати гіпотези та бачити закономірності. Стаття буде корисною всім, хто працює з різними даними та хоче їх розуміти, незалежно від того, який бізнес чи професію обрали. Ділюся ключовими концепціями та принципами роботи Tableau, як швидко створити візуалізацію, а також лайфхаками продуктивної роботи з цим інструментом.

Що таке Tableau

Tableau — одна з найпопулярніших у світі платформ візуалізації даних. За версією Gartner, компанія вже десятий рік поспіль є одним із лідерів ринку інструментів BI-аналітики. Побачити та зрозуміти дані — головна їхня місія.

Tableau має не один продукт, і справжнього вау-ефекту можна досягти, комбінуючи їх у роботі:

  • Tableau Desktop — інструмент для створення аналітичних дашбордів та візуалізацій у декілька кліків;
  • Tableau Prep — інструмент для збору та обробки даних. Дає змогу підготувати їх у зручному для аналізу форматі;
  • Tableau Server — рішення, яке дає помістити аналітику до вкладки браузера та зробити її доступною будь-якому користувачеві, наприклад, вашим колегам;
  • Tableau Cloud — дублює можливості Tableau Server, при цьому вам не потрібно займатися підтримкою власного сервера. Не вимагає інсталяції, спеціального програмного забезпечення та додаткових налаштувань;
  • Tableau Public — безкоштовна скорочена версія Tableau Desktop.

У центрі продуктових ІТ-бізнесів знаходиться користувач, тому команди багато працюють з аналітикою — зі звітами та метриками, що розповідають про їхню поведінку. У своїй роботі я використовую Tableau щодня протягом останніх чотирьох років. Саме за допомогою цього інструменту наша команда маркетингової аналітики розв’язує такі задачі:

  1. Створення звітів для щоденного моніторингу та оцінки ефективності маркетингових кампаній. Уся інформація з бази даних, Google Sheets чи інших джерел збирається в одному місці. Щойно вона оновлюється, маркетологи бачать це у своїх звітах (у нас їх чимало).
  2. Аналіз A/B тестів на воронці за допомогою шаблону з усіма необхідними метриками й дашбордами. Якщо стандартного формату замало — у декілька кліків це можна виправити.
  3. Проведення аналітичних досліджень для пошуку точок зростання для бізнесу та відповідей на нагальні питання чи проблеми.
  4. Налаштування автоматичного постингу до потрібних каналів Slack за допомогою АРІ онлайн-версії Tableau. Там команди можуть слідкувати за динамікою ключових метрик, прогресом у виконанні KPI тощо.
  5. Підготовка верхньорівневої аналітики для топменеджменту за ключовими бізнес-результатами. Постійний доступ до неї є через будь-який веббраузер на десктопній чи мобільній версії.

Інтерфейс та ключова концепція

Концепція Tableau будується на трьох принципах:

Швидкість та простота інтерфейсу. У роботі використовується спосіб оперування елементами drag-and-drop (з англійської «тягни-і-кидай»). Їх легко і зручно переміщувати, що робить цей інструмент інтуїтивно зрозумілим.

Універсальність. Tableau може під’єднатися до понад 60 джерел даних — починаючи від файлових систем, PDF, JSON і закінчуючи базами даних та вебінтерфейсами. За чотири роки я не стикалася із ситуацію, щоб Tableau не підтримував якийсь формат. Також ви можете міксувати різні формати одночасно. Наприклад, завантажити та поєднати в одному звіті базу даних, таблицю Google Sheets та JSON.

Постійний доступ. Усі дані швидко оновлюються, та команда має доступ до аналітики в режимі реального часу.

Робота в Tableau побудована на взаємодії з даними в робочій книзі (Book) за допомогою аркушів, що нагадує Microsoft Excel. Робоча книга містить три види вкладок:

  1. Робочий аркуш (Worksheet). Саме тут відбувається створення візуалізації (діаграм, графіків). Може містити лише одну візуалізацію.
  2. Дашборд (Dashboard) — це колекція з кількох робочих аркушів. Дозволяє візуально зібрати в одному місці відразу кілька діаграм та графіків, додавши до них контекст, легенди, фільтри та побудувати логіку роботи. Потрібен, якщо хочете побачити динаміку, зібрати дані по різних сегментах та порівняти між собою.
  3. Історія (Story) — це послідовність робочих аркушів та/або дашбордів у вигляді презентації. Ви можете додати підписи та коментарі.

У робочій книзі ви можете створювати нові аркуші, дублювати їх, приховувати або видаляти. Також кожен аркуш можна скопіювати в нову робочу книгу або зберегти окремо.

Головний екран складається з кількох зон, за допомогою яких і створюється візуалізація.

Панель даних — знаходиться в лівій частині екрана з назвами всіх полів із вибраного джерела даних.

Columns & Rows (Стовпці та рядки) — можна додати до поля ті, які прагнете зобразити.

Filters (Фільтри) — додаються, щоб обмежити вибірку даних.

Pages — потрібні, щоби показати динамічні зміни в даних у часі або за різними категоріями.

Marks — тут обирають метод візуалізації даних (бари, лінія, текст, інші форми тощо).

Marks Cards — можна змінити зовнішній вигляд методу візуалізації (колір, розмір тощо).

Show me — за допомогою меню швидкого доступу можна обрати найпопулярніші та найвдаліші візуалізації. Тут зібрано 24 діаграми з підказками, як їх отримати.

Робота в Tableau починається з підключення даних. Головна вкладка для роботи з ними — Data Source. На ній підключаються нові та редагуються вже існуючі джерела даних.

Усі поля на панелі даних у Tableau поділяються на дві основні групи: Dimensions (Категорії) та Measures (Міри). А також на Discrete (Дискретні) та Continuous (Безперервні).

Як створити візуалізацію

Кожна діаграма складається із різних кубиків, як конструктор LEGO. Перші елементи впливають на макет і структуру візуалізації (Rows, Columns), другі — на зовнішній вигляд (Marks: Color, Size, Shape, Detail), треті — на вибірку даних (Filters).

Щоби створити візуалізацію, достатньо пʼяти кроків:

  1. Підʼєднайте відповідне джерело даних на вкладці Data Source.
  2. Визначте необхідні поля Dimensions/Measures та додайте їх в Rows/Columns.
  3. За потреби налаштуйте фільтри, залишивши тільки необхідне.
  4. Оберіть відповідну техніку візуалізації та відформатуйте зовнішній вигляд (Marks).
  5. Додайте контексту вашій візуалізації (Labels, Tooltips, Titles).

У Tableau є ціла низка можливостей поділитися результатами своєї роботи: від простого експорту картинок, pdf-файлів або завантаження даних в Excel до публікації онлайн, обміну робочими книгами поштою або інтеграції на корпоративний портал.

Практичні поради

Вивчення Tableau зазвичай супроводжується десятками годин вивчення інструкцій та статей, а також переглядом відеоуроків та запитів у Google «how to...». Ділюся деякими лайфхаками, які можуть спростити життя тим, хто тільки починає знайомитись із цим інструментом.

Робота з полями

Щоби працювати з ними вправно і швидко, варто знати, що ви можете:

  • Конвертувати поле в інший тип даних. Tableau автоматично визначає тип даних кожного стовпця з джерела, відображаючи це в піктограмі поруч із назвою поля. Подивитися поточний тип даних і, за необхідності, змінити його, ви також можете через контекстне меню. Наприклад, часто дані про вік користувача Tableau визначає як Measure Continuous, хоча переважно ми з ним працюємо як з Discrete Dimension.

  • Задати дефолтне налаштування поля. Це спрощує роботу з даними, адже не потрібно знову задавати ті самі налаштування при створенні нових графіків чи таблиць. Достатньо зробити це один раз. Наприклад, показувати дохід в USD, чи щоби поле завжди було потрібного кольору.

  • Створити ієрархію — візуальну групу полів, вибудовану за певною логікою. Ієрархії ніяк не впливають на ваші дані: вони лише є методом організації. Ми часто використовуємо ієрархію у звітах для зручності маркетологів, які можуть послідовно «занурюватись» у дані: спочатку на рівні джерела трафіку Source (наприклад, Facebook, Google), далі по каналах Channel (група кампаній, об’єднаних за загальною ознакою) і потім «спускаються» до результатів вже окремої рекламної кампанії, рішення про оптимізацію чи масштабування якої приймає маркетолог.

  • Створити групу — об’єднання вихідних значень поля у великі категорії. Групи в Tableau створюються як копії вимірювання, всередині яких вручну поєднуються значення категорії. Група Tableau — це як новий стовпець із даними на рівні джерела, їх можна використовувати як самостійні категорії. Наприклад, часто ми використовуємо цю опцію для створення груп аудиторій за віком або різними країнами.

Робота з фільтрами

З їхньою допомогою можна вибрати необхідний для нас зріз даних і відсікти непотрібне. Tableau — багаторівневий продукт, тому фільтри застосовуються послідовно один за одним у визначеному порядку: від першого до останнього. Важливо знати цю послідовність, бо іноді, на жаль, представлені дані на графіку можуть не відповідати тому, що ви очікуєте побачити.

Робота з осями

Використовуйте Independent Axis range, щоб осі на графіку були незалежними.

Функція Dual Axis допоможе зобразити кілька показників на одній візуалізації. Синхронізуйте дві осі, щоби їхній масштаб був однаковим за допомогою Synchronize Axis.

Вимикайте налаштування Include Zero, щоби зробити зміну метрики помітнішою.

Переваги

Отже, Tableau — це інструмент, який дозволяє в найкоротші терміни проводити глибокий і різнобічний аналіз великих масивів інформації та візуалізувати її найрізноманітнішими способами. Основні переваги продуктів Tableau:

  • мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Поріг входу, щоби розібратися, як усе влаштовано, і почати з ними працювати — досить низький;
  • необов’язково мати специфічні технічні знання, наприклад SQL;
  • обробляє дані практично будь-якого формату;
  • швидке встановлення без зайвих рухів;
  • має широкі можливості та багато опцій для візуалізації інформації різної складності;
  • створити звіт можливо буквально у декілька кліків, особливо, якщо ви вже знайомі з даними та знаєте, що саме хочете побудувати.

Обов’язково експериментуйте в Tableau! Хоча б тому, що повертатися на крок назад можна необмежену кількість разів. Якщо вас зацікавив цей інструмент, і ви б хотіли вивчити його глибше, раджу розпочати з матеріалів, які є на офіційному сайті.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось15
До обраногоВ обраному6
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дуже класна стаття, кайфонула. Ідеально для початківця щоб сформувати розуміння

Класний гайд про класну тулу, дякую!

П.С. не можу не згадати мем на цю тему im.ge/i/Fbvuca

Вау. Так гарно і чітко все розписано і ілюстрації круто доповнюють. Дякую!

Підписатись на коментарі