×

Навчатись, граючи. Як ігрові практики допоможуть прокачати експертизу команди

Усім привіт, я Ростислав Мироненко, і велика частина мого життя пов’язана з іграми, адже я — кандидат в майстри спорту з шахів. Зараз я співпрацюю з ЕРАМ у ролі архітектора рішень та маю рівень AWS APN Ambassador.

Нещодавно зробив цікаве спостереження: шахи — одна з ситуацій, в яких використовується Reinforcement Learning (машинне навчання, сфокусоване на автономному прийнятті рішень моделлю при взаємодії з певним оточенням). Мій досвід в шахах і в ІТ доводить: гра допомагає вивчити досить складні теми та водночас згуртувати команду.

Війна для багатьох стала часом для перезавантаження. Близько третини українців залишились без роботи, але більшість ІТ-фахівців зберегли свої посади. І все ж таки наша сфера теж відчуває на собі вплив війни. Хай там як, впоратись зі стресом та направити енергію на конструктив допомагає, зокрема, навчання.

Але ж складно навчатися, якщо робити це лише академічно, за умовним підручником. Це потребує неабияких зусиль, дисципліни. Зараз від багатьох людей я чую, що турботи війни не дають концентруватись на комплексних завданнях. А ось формат гри — це цікаво і динамічно. Він прибирає межу між академічною серйозністю та неформальністю і допомагає легше і скоріше засвоїти деякі речі.

Залежно від ситуації і теми, можна навчатися самому або з командою. Перший сценарій дозволяє гнучко розпоряджатися своїм часом, другий — згуртовує робочу групу, допомагає досягати найкращих результатів і надалі. Ціла низка світових корпорацій дійшла такого висновку і тому активно підтримує своїх співробітників у навчальних змаганнях. Зокрема я спостерігаю це серед гравців AWS DeepRacer.

Особисто я люблю онлайн-змагання: можливість покращувати свій рейтинг у закритій групі мотивує мене до розвитку, набуття нових знань і навичок. Мабуть, дається взнаки минуле спортсмена-шахіста. Впевнений, я в цьому не унікальний, тому вважаю, що навчання за допомогою гри підійде багатьом ІТ-фахівцям.

Напрями, які можна вивчати за допомогою ігор

Навчатись, граючи, — моя улюблена практика. Від сліпого набору до серйозніших навичок — вона спрацьовує вдало у більшості випадків. На практиці я випробував декілька напрямків, які можна осягати у формі ігри, ділюся своїм досвідом.

Машинне навчання

Команда Cloud&DevOps в ЕРАМ регулярно вдається до ігрових івентів для інженерів. Стає в пригоді плідне партнерство компанії з Amazon Web Services. Саме завдяки йому ми нещодавно провели другий івент AWS DeepRacer: сервіс від AWS у форматі гри навчає основ Deep Reinforcement Learning. Створювати і тренувати DRL-моделі автономних гоночних машинок вирішили понад 280 інженерів — вони зареєструвались для перегонів на тестових треках.

Ще один плюс навчання основам Deep Reinforcement Learning з AWS DeepRacer — доступність та зрозумілість для новачків. Серед учасників нашого івенту були як досвідчені спеціалісти, так і студенти. Дехто з них навіть дійшов до фіналу. Це хороше «прокачування» навичок та залучення до інженерної спільноти не лише на корпоративному, але й глобальному рівні.

Детальніше про можливості вивчення Deep Reinforcement Learning з AWS DeepRacer я розповідав у попередній статті.

Окрім DeepRacer існує ще низка сервісів для ігрового навчання Machine Learning/Reinforcement Learning:

  • Lux AI from Kaggle. Гравці створюють моделі для змагання в форматі 1×1 в обмеженому світі на кшталт шахової дошки, намагаючись контролювати більшість ресурсів і територій;
  • Bomberland. Гравці створюють моделі для змагання в обмеженому світі, намагаючись зібрати більше ресурсів та нейтралізуючи суперників з допомогою вибухівки;
  • MineRL. Гравці створюють моделі для розв’язання простих автономних задач у грі Minecraft. Наприклад, для збирання ресурсів або переміщення з однієї точки карти до іншої через складний ландшафт;
  • Серія змагань від AIcrowd. Кожне змагання має практичну цінність та є радше Proof-of-Cocncept або невеликим прототипом утілення реальної бізнес-ідеї. Спонсорами та авторами завдань можуть виступати різні технологічні компанії, що працюють з AI/ML. Наприклад: в одному з поточних змагань спонсором є сама компанія Amazon.

Кібербезпека

Ще одна практика, яку використовує наша команда Cloud&DevOps, — Security Game Day. Ці регулярні події допомагають системним інженерам прокачувати знання з кібербезпеки.

Учасники змагання отримують доступ до тимчасового AWS-екаунту і за обмежену кількість часу мають знайти та виправити вразливості в інфраструктурі та налаштуваннях його сервісів. Цими вразливостями, наприклад, можуть бути:

  • некоректні налаштування AWS IAM Policies. Найтиповішим є порушення принципу Least Privilege, коли користувач або роль повинні мати права доступу тільки для виконання своїх завдань, і не більше;
  • зберігання у відкритому доступі паролів та ключів доступу. Користувачі з правами доступу навіть суто на читання можуть побачити ці паролі та ключі у програмному коді або налаштуваннях сервісів, і, відповідно, скопіювати та використати для власних цілей;
  • вразливість до SSRF-атак. Зловмисник може зайти до внутрішніх серверів та отримати там інформацію про файли і директорії: наприклад, прочитати паролі із файлів на файловій системі внутрішнього сервера;
  • вразливості Reverse Proxy. Зловмисник може скористатися помилками в правилах Reverse Proxy та змусити перенаправити свій запит до закритих ресурсів системи. Наприклад, як описано тут, отримати інформацію про User Data та Metadata від AWS EC2 інстансів;
  • вразливості RCE (remote code execution). Зловмисник може примусити сервер виконати свій власний код, що загрожує безліччю негативних наслідків. Цього стосується тогорічний випадок із вразливістю Log4j, про який почув чи не кожен айтівець у світі.

До речі, Security Game Day в компанії ЕРАМ вперше провели восени 2020 року і захід виявився настільки популярним, що відтоді ми проводимо його кожні 2-3 місяці (найсвіжіший досвід — у червні цього року).

Корпоративне навчання

Багато компаній знайомі з практикою корпоративних тренінгів. Від онбордингу до інших напрямків — усі ці затягнуті презентації та «сухі» слайди можна замінити гейміфікацією. Це одразу робить процес більш динамічним та цікавим і дозволяє легше засвоїти інформацію.

Саме тому великі компанії з власними Learn & Develop відділами створюють для своїх співробітників тренінги та upskill програми в ігровому форматі, коли це є можливим та доцільним. Той же AWS DeepRacer використовують декілька великих компаній, як свідчить інформація на цій сторінці.

Наприклад, гравці з JPMorgan Chase беруть участь у кожній віртуальній лізі DeepRacer та займають стабільно високі місця. У поточній Pro кваліфікації серед лідерів першої двадцятки п’ятеро — співробітники саме цієї компанії. Сама JPMorgan пишається успіхами своїх співробітників та активно говорить про свій досвід розвитку їхніх навичок на медійних ресурсах.

Ще одним продуктом для корпоративного навчання від AWS є AWS GameDay. Учасники формують команди та мають розв’язувати певні завдання в наданій AWS інфраструктурі.

Деякі обмеження

Не дивлячись на значні переваги та можливості для розвитку навичок команди, на мою думку, у навчання в ігровому форматі є і певні обмеження. Існують спеціальності, які потребують ретельного вивчення та академічного підходу від самого початку. Там, де ціна помилки — життя, навчатись граючи, неприпустимо, на мою думку.

Гадаю, що навчання за більшістю напрямків можна розпочинати з мінімальної бази і дуже швидко запроваджувати до процесу формат гри. Він допомагає зацікавитись темою, отримати знання швидше. Відтак у людини з’являється особистий інтерес до предмета і бажання поринати у більш академічний шар знань.

Чи доводилось вам вивчати щось у форматі гри? Діліться прикладами і досвідом в коментарях. Буду рад конструктивній дискусії.

👍ПодобаєтьсяСподобалось6
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Корисна і цікава стаття, дякую.

Підписатись на коментарі