Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

ІТ-практика для студентів «Дніпровської політехніки» — як організувати та скласти корисну програму

Всім привіт, мене звати Eліна Іванова, я Educational Project Lead у компанії Yalantis та Community manager у L&D спільноті. Моя головна місія — це розвиток external education для спеціалістів рівня Trainee та Junior. Минулого 2021 року разом з командою ми запустили та провели 17 шкіл з розробки та менеджменту, а кращі студенти почали співпрацю з компанією та стали нашими колегами.

Нові реалії вносять свої корективи, а отже потребують розробки нових форматів освітніх процесів. Зараз ми провели масштабну літню практику онлайн для студентів третього курсу спеціальностей 121 (Інженерія програмного забезпечення), 122 (Комп’ютерні науки), кафедри програмного забезпечення комп’ютерних систем «Дніпровської політехніки».

Хочу поділитись власним досвідом організації співпраці із закладом вищої освіти детальніше, бо мали як певні труднощі, так і нові досягнення та відкриття. Мій досвід, сподіваюсь, стане в пригоді або дасть відповіді на запитання щодо співпраці айтівців, вишів і компаній.

Навіщо взагалі практики

У міністерства освіти та науки України є ціле положення на 7 сторінок про практики. Кому цікаво — залишу на нього посилання. Якщо коротко, то ціль практики — це набуття нових знань та практичних навичок, максимально наближених до реальних задач у роботі.

Університети мають певну автономію в напрямку організації практик і в складанні навчальних планів. Так, програма може відрізнятися від вишу до вишу. Звісно, університет дає академічну базу та певну форму мислення. Проте часто студент, уперше зустрівшись з практикою, розуміє, що університетська програма навчання або застаріла, або відрізняється від того, як все працює насправді. ЗВО в цьому плані відкриті для співробітництва з приватними IT-компаніями, враховуючи практичний досвід і реальні кейси для студентів, які компанії надають з перших вуст.

Співробітництво приватних IT-компаній з вишами — це якісний та далекосяжний спосіб розвивати студентів в правильному напрямку та вдосконалювати процеси здобуття дуальної освіти в Україні. Перш за все, для розуміння майбутніми фахівцями «чим саме я хочу займатись в IT». До того ж університети шукають партнерів, щоб підняти власний рівень конкурентоспроможності на ринку освіти. Це з точки зору користі для ЗВО.

На мою думку, соціальна відповідальність за виховання наступного покоління якісних айтівців лежить на самих компаніях. Якщо компанії не будуть інвестувати свій час та фінанси у розвиток IT-ком‘юніті серед студентства — цього ніхто робити не буде. А той, хто буде робити це ефективніше — буде мати найбільшу вибірку для відбору кращих фахівців.

Як побудувати комунікацію з ЗВО

Комунікація з університетом будується на зв’язку з його адміністрацією. Оскільки у нас з минулого року є підписаний Меморандум про співпрацю з НТУ «Дніпровська політехніка», цього року ми звернулися з питанням «Чим можемо бути корисні прямо зараз, під час війни?». Якраз у цей момент був запит на організацію літньої практики для студентів, тож ми долучились.

Ймовірно, домовленість про організацію практики потрібно буде узгоджувати з ректором або проректором ЗВО, далі, безпосередньо, з деканом факультету та з ним же обговорити програму навчання. На останньому етапі призначається куратор від університету, а також освітній спеціаліст з боку компанії, які надалі контролюють організаційні моменти проходження практики.

Як побудувати якісну програму для студентів

На етапі побудови програми практики важливо прописати головні цілі, які мають бути виконані після проходження практики. Доречно навіть продумати, що повинні відчути студенти після. Щось типу спробувати прорахувати посмак практики. Це — головна відмінність між академічним підходом і підходом від фахівців-практиків. Загалом побудова освітньої програми практики відштовхується від навчального плану у ЗВО, потреб студентів та рекомендацій або побажань викладачів. Це свого роду мікс.

Перед нами постало завдання підвищеної складності: провести літню практику під час війни одразу для 75 студентів III курсу. Чому це було викликом? Бо зазвичай на практику до компаній приходять 10-15 студентів.

Перш за все, ми вирішили під час реєстрації студентів провести невелике опитування, щоб зрозуміти, чи мають вони досвід роботи в ІТ-компаніях та чи зрозуміли вони, які саме напрямки в індустрії їм цікаві. Після опитування стало зрозуміло, що наразі в ІТ-компанії працює лише 2 людини, а 70% студентів взагалі ще не визначилися з фахом та якимось одним напрямом.

Ми комплексно підійшли до програми практики та зробили такий собі екскурс різними ІТ-спеціальностями за моделлю alternative school. Тобто, без домашніх завдань, а тільки викладання чистого матеріалу на прикладі реальних кейсів з обговоренням після у форматі запитання-відповідь.

Це було зроблено для того, щоб після кожного блоку лекцій у студента була можливість узагальнити знання за напрямом та скласти власне враження, відштовхуючись від своїх почуттів. Перевантаження практичними домашніми завданнями для цієї мети мало б зворотний ефект.

Спілкування, розклад і організаційні процеси — все вирішувалось через платформу Google Classroom. Це дуже зручно для обліку та ефективної комунікації, яку потрібно налагодити з великою кількістю людей.

Всі лекції проходили в додатку Zoom. Відвідування перевірялось через перекличку в чаті та відстежування активності кожного зі студентів. На жаль, війна внесла свої корективи і в цей процес — ми припиняли начитування лекцій під час повітряної тривоги та продовжували її після завершення.

Ми залучили 17 експертів рівня Middle та Senior та провели 4 блоки лекцій із напрямів QA/ BA/ Python/Golang та ознайомили студентів із діяльністю РМ. Також додали прикладні лекції з англійської в ІТ та поради від відділу рекрутингу про оформлення власного профілю в Linkedin та складання CV. Вийшло 25 годин лекцій.

Після практики провели повторне опитування для збору зворотного зв’язку із запитаннями про оцінку рівня якості викладання кожного з блоків та ідеями щодо вдосконалення програми. Фаворитами для студентів стали напрями з QA, BA, а також блок з англійської.

Складніше дався напрям з Golang, через відсутність попереднього викладання цієї мови на III курсі. Загалом, такі мови програмування як Golang, Ruby, Scala, Kotlin та Swift майже не викладаються в університетах, хоча зараз є дуже великий попит на молодих фахівців цих напрямів у ІТ-компаній. Go (Golang) все частіше потрапляє до рейтингу найпопулярніших і швидкозростаючих мов програмування. Ми сприйняли це як можливість стати менторами для студентів у розвитку саме цього напряму.

Окремо хочу наголосити на важливості розмови зі студентами про самопрезентування себе у Linkedin, а також про написання якісного CV. Студентам складно написати релевантне резюме. Цьому не вчать у ЗВО, або дуже опосередковано чи формалізовано торкаються цієї теми. Це майже мистецтво — професійно розповісти про себе, виокремити власні soft та hard skills, а також зрозуміти важливість емоційного інтелекту на етапі спілкування з рекрутером. Останнім завданням для практикантів було скласти власне CV, які ми відправили на перевірку нашим рекрутерам.

Також після практики студенти отримали наші сертифікати на згадку про отриманий досвід та додатковий checkpoint до свого CV. Усі студентські CV ми зібрали до нашого кадрового резерву та будемо слідкувати за успіхами учасників після практики.

Співробітництво з «Дніпровською політехнікою» дало нам багато нових цікавих знайомств поміж перспективних студентів ЗВО.

Висновки та поради

Взагалі, задача ЗВО — підготувати свого роду місток між вже колишнім учнем і майбутнім працівником. Приватні IT-компанії тут виступають замовниками на студентів. I-II курси університету — це отримання необхідної понятійно-категоріальної бази. Тут важливість академічної освіти не перебільшена і навіть спеціалісти-практики кажуть, що дуже багато питань на співбесіді закриваються університетською програмою.

Задача практики, у першу чергу, — розвинути самомотивованість студентів через відкрите і легке спілкування. Не розуміти, ким ти хочеш бути в IT на III курсі — це нормально. Найважливіше для студентів — якомога раніше почати налагоджувати контакти з представниками IT-сфери, щоб з ними спілкуватись та в неформальній атмосфері дізнаватись велику кількість важливих нюансів. Для цього підійдуть практики, стажування, якщо є така можливість, доєднання до профільних ком’юніті, мітапи, які організують IT-компанії та будь-який професійний нетворкінг.

На жаль, зараз під час війни попит на фахівців рівня Trainee та Junior дещо знизився, проте ринок постійно змінюється та все ж продовжує розвиватися. Навички професійного самопрезентування відіграють не менш важливу роль.

Ділюсь деякими організаційними порадами, які були впроваджені на нашій практиці:

  • проводити практики ввечері. У першій половині дня студенти можуть працювати або бути навантаженими іншими справами, як і лектори з компанії. Оптимальний час — 17:00, тривалість лекції — півтори години;
  • університети дуже зацікавлені у співпраці з приватними компаніями на некомерційній основі. Для них це економія часу та витрат, гарантія якісної освіти та реклама для абітурієнтів. Тож не слід боятися звертатися до ЗВО з пропозиціями про співпрацю;
  • обираючи ЗВО для партнерства, дивіться на прохідний бал та умови вступу до конкретного вишу. Одна з причин успіху багатьох університетів у тому, що вони з року в рік відбирають до себе абітурієнтів з найкращими балами або тих, хто готовий заплатити суттєві кошти за навчання. Такі студенти зазвичай є більш вмотивованими. Усі вони формують сильне оточення і це є одним з факторів, що допоможе стати класним спеціалістом.

Наостанок ділюсь враженням одного з наших лекторів, що брав участь у практиці:

«Мені сподобалося, що студенти ставили багато саме релевантних запитань. Головна ціль практики, як на мене, — надати можливість студентам поспілкуватися з фахівцями, яким можна поставити багато запитань і отримати аргументовані відкриті відповіді. Не була задача тільки розповісти матеріал, була задача живого спілкування айтівців зі студентами. Це саме те, чого на жаль все ще бракує сучасній академічній освіті.» — Сергій Журавель, Director of Engineering в Yalantis, сo-founder community BA Club, кандидат фізико-математичних наук ДНУ ім. Олеся Гончара.

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі