How to nurture newbies, або Про менторинг, який працює
Мене звуть Олександра Волкова, я Communication Manager & English Teacher у Techstack. Останні 9 років навчаю англійської мови дорослих людей. Тож хочу поділитися методиками, які добре працюють для навчання дорослих і пояснити, чим вони відрізняються від навчання дітей.
Чому, здавалося б, тямущий хлопець раптово не закінчує не найскладнішу трейні-програму? Як правило, ми вважаємо, що людина не впоралася: забракло початкових знань або «це не її». Чи замислювалися ви, що цього можна було б уникнути, якщо підібрати до майбутнього фахівця інший підхід?
У цій статті я розповім, як можна розкрити потенціал та зберегти в компанії хорошого фахівця, налагодивши взаємини ментора та новачка. Інформація буде актуальною для тих, хто менторить стажистів, веде навчальні курси або керує невеликою командою.
Чому «шкільні методи» не працюють
Ми всі колись ходили до школи та маємо уявлення про те, як навчають дітей. Багато хто переносить цей підхід на роботу з дорослими, і не розуміє, чому він виявляється неефективним. Одна з глобальних помилок, якої припускається ментор, — навчати стажистів так, як колись у школі навчали його.
Розберемося, у чому різниця між навчанням дітей і менторингом дорослих.
- Роль викладача. Вчитель у школі керує процесом навчання. У цій системі він головний, а учні залежать від нього. Завдання ментора — допомогти, підтримати та скерувати. Люди, які приходять на програму трейні, не підпорядковані ментору, вони можуть самі впливати на формат навчання. Тому важливо навчитися прислухатися до побажань трейні, дати йому можливість бути почутим.
- Фокус навчання. Пам’ятаєте, у школі працював принцип «здати та забути»? Для цього достатньо запам’ятати потрібний матеріал. У дорослого увага фокусується на задачі чи проблемі, яку він зможе вирішити за допомогою отриманих знань та навичок. Тому добре, якщо ментор пояснює, навіщо трейні та чи інша інформація, де і як він зможе її застосувати. Інакше вона пройде повз нього.
- Мотивація. У дітей мотивація формується ззовні — батьками чи вчителями, наприклад, — і допомагає переходити до наступного етапу навчання. У дорослих працює внутрішня мотивація. Вони знають, що їм потрібна та чи інша навичка для досягнення мети (наприклад, отримати роботу тестувальника). Хороший ментор на початковому етапі допомагає визначити, як досягти мети, і періодично нагадує про неї протягом періоду менторингу.
- Попередній досвід. Найчастіше в дітей його немає, відповідно, він не впливає на процес навчання. Вони все дізнаються вперше. Дорослі щось читали, чули, з чимось працювали. Попередній досвід формує у людей нейронні зв’язки, що допомагають закріплювати навички у вигляді звичних дій. Цей досвід може зіграти як на руку, так і проти. Якщо навички виявляться релевантними до нового навчання, то вони вам допоможуть, а якщо ні — людину доведеться переучувати, чекаючи формування нових нейронних зв’язків. Звичайно, це більш тривалий процес, ніж навчання з нуля. Цей момент важливо враховувати, якщо ваш трейні не встигає за наміченим планом. Можливо, йому потрібно дати більше часу.
Тепер, коли стало зрозуміліше, чому «шкільні методи» не працюють, сфокусуємося на тому, які інструменти можна застосовувати, допомагаючи трейні вчитися.
Орієнтація на застосування знань
Отже, дорослі навчаються не заради знань, а задля формування навичок. Тому ваше завдання — сфокусуватися на тому, щоб знання були практичними та застосовними. Інакше інформація просто забудеться.
Як можна допомогти?
- Проводьте недовгі, але інформативні лекції. Можливо, вони асоціюються у вас із занудними університетськими парами? Це не означає, що всі лекції мають бути такими. При хорошій подачі вони можуть стати чудовою основою для глибшого засвоєння знань.
Деякі люди набагато гірше розуміють інформацію, яку їм дають на самостійний аналіз. Будь ви ментором, тимлідом чи менеджером, важливо знати, що не завжди працює підхід «ось посилання, читай». Часто набагато ефективнішим і для вас, і для трейні виявиться попереднє обговорення теми. Таким чином, ви дасте людині простір для питань та уточнень. Після самостійного прочитання людям буває соромно зізнатися, що дещо лишилося незрозумілим. У діалозі ви можете попросити повторити своїми словами, щоб переконатися, що тепер все ясно. Тобто пересвідчитися, чи правильно вас зрозуміли.
Витратити час на лекцію може бути ефективно для ментора також. Вас не будуть нескінченно відволікати уточнювальними питаннями, які з’являтимуться поступово (або будуть, але менше). Вам не доведеться щоразу вказувати на ту саму помилку у виконанні завдань, не розуміючи, чому людина допускає її знову і знову.
- Чергуйте теорію з практикою. Без теорії не обійтися ні в якому навчанні, але щоб вона краще засвоювалася, потрібно якнайчастіше переходити до її застосування на практиці. Ідеальна схема виглядає так: невеликі шматочки теорії — та одразу перехід до практики. Таким чином будь-яка інформація засвоюється набагато ефективніше.
- Наводьте приклади. Навантаживши людей теоретичною інформацією, не чекайте, що вони зрозуміють, як її застосовувати. Уявіть, що ви читаєте статтю з бізнес-комунікації, де написано, що у спілкуванні з клієнтами потрібно бути ввічливим. Начебто все зрозуміло, але річ у тому, що кожен розуміє ввічливість по-своєму. Комусь видасться достатнім написати «Hey, what’s up?», а хтось будуватиме складні речення. Тому, щоб уникнути двозначності, будьте конкретні.
Зі свого досвіду скажу, що найкращі приклади — живі. Якщо є можливість розповісти «реальний випадок з життя», то ви зможете вибудувати у своїх менті асоціативний ряд. Особливо добре працюють приклади того, як не треба робити. Одна справа — описувати абстрактні наслідки, а зовсім інша — як накосячив мій один колега з дедлайнами, і чого це коштувало компанії. Тоді ніхто не захоче повторювати помилку. Не бійтеся розповідати реальні випадки, тільки не потрібно називати імен та назв проєктів.
- Залишайтеся на зв’язку. Ваш менторинг не зводиться до щоденних розмов з трейні та декількох лекцій. Допомагайте стажисту підтримувати зв’язок з новою інформацією та процесом навчання. Для цього:
- Робіть чек-поінти. Іноді ми навчаємо людину 3 місяці, а потім вона не складає фінальний тест і здається, ніби все дарма. Якщо під час навчання робити невеликі тести, то ви зможете заздалегідь побачити слабкі сторони та повернутися до них. Можливо, ви навіть зрозумієте, що вибраний вами підхід не працює. І це добре, тому що тоді ви зможете його змінити, адаптувати під особливості вашого стажиста.
- Давайте регулярний фідбек. Якщо менті не знає, що робить щось неправильно, то як він зможе виправитися? Але фідбек не є критикою. Важливо говорити й про те, що людина робить правильно, щоб вона впевненіше рухалася в цьому напрямі.
- Просіть фідбек. Добре, коли вибудована взаємодія ментор-трейні припускає
2-way communication. Пам’ятайте, ваша роль — спрямовувати. Прислухайтеся до того, чого хотілося б менті, до його ідей, чого йому не вистачає. - Створіть безпечну атмосферу спілкування. Нехай людина не боїться ставити запитання чи перепитувати. І найважливіше — нехай не боїться помилятися. Пропонуйте допомогу в тому, щоб з чимось розібратися. Нехай трейні відчуває, що вам не байдужий його успіх.
Мій досвід (dirty life hacks)
Ще хочу дати кілька порад зі свого досвіду навчання та менторингу дорослих, і заздалегідь уточнити, що деякі «шкільні прийомчики» таки працюють.
- Фокусування. Якщо ви бачите, що людина втрачає інтерес, коли ви щось розповідаєте, залучайте її до діалогу. Зверніться до «загубленого» слухача на ім’я і запитайте, що він думає на тему, чи був у нього подібний досвід, або як він бачить вирішення тієї чи іншої проблеми. Як мінімум, він сфокусує свою увагу ще на якийсь час, бо буде «боятися», що його знову «викличуть», і треба бути в контексті.
- Гумор. Доречні жарти допомагають розрядити атмосферу та прибрати відчуття «універа» у процесі навчання. Також вони допоможуть людині швидше адаптуватися і побудувати довірче спілкування, яке потрібне, щоб спрямовувати трейні у процесі навчання.
- Людяність. Покажіть, що ви теж людина, не енциклопедія, не гугл та не ідеальний код. У вас також можуть бути помилки, ви можете чогось не знати. Ви теж колись були новачком. Нехай ментор та його навички будуть не чимось недосяжним, а метою, до якої прагнутиме — і якої колись досягне — ваш менті. Розуміючи, що ви теж людина зі своїми мінусами, трейні менше боятимуться помилок і більше хотітимуть навчитися нового.
- Увага. Не заважайте людям слухати вас. Людям, у яких гірше розвинений аудіальний канал, щоб зосередитись треба щось крутити в руках. Вони можуть клацати ручку або щось малювати. Це не обов’язково означає, що їм нецікаво, можливо, вони просто намагаються сфокусуватися і почути вас. Ставте запитання і переконуйтесь, що вас зрозуміли, а отже, справді слухали.
- Відповіді. Одразу давайте правильну відповідь. Напевно, ця порада змусила вас обуритися, але зараз ви зрозумієте, що я маю на увазі. Спробуйте вимовити це слово вголос: «thorough». Припустимо, ви сказали його як «сороугх». Я попрошу вас знову спробувати, і якщо ви не знаєте, як правильно, швидше за все, ви знову скажете «сороугх». Так у вас почне формуватися нейронний зв’язок, завдяки якому ви завчите це слово неправильно. Якщо ви бачите, що трейні заплутався, виконуючи завдання, повторює ту саму помилку кілька разів, підкажіть йому, як правильно. Інакше сформується невірна навичка, а далі, як ми вже знаємо, потрібно переучувати, що робить процес тривалішим.
P.S. А як читається слово thorough, можна послухати тут, а ще тут чи, так і бути, тут.
- Зворотний зв’язок. Ніхто не чекає, що ментор все знає. Напевно, вам можуть поставити запитання, відповідь на яке ви не зможете надати. У такому разі не кажіть просто «Я не знаю». Скажіть, де можна почитати, або поясніть, що важко відповісти, і вам потрібен час, щоб знайти відповідь. Попередьте, через який час зможете повернутися з відповіддю та обов’язково поверніться.
Менторити ≠ навчати
Коли ви беретеся за роль ментора, важливо мати мотивацію цим займатися. Відповідаючи на запитання, навіщо вам це потрібно, пам’ятайте, що ментор — це не вчитель, а швидше досвідчений та підкований фахівець, який допоможе виявити слабкі сторони, заповнити прогалини, направити і підказати можливі варіанти розв’язання проблем початківця.
Якщо ви відмовитеся від побудови ієрархічних відносин і забудете, що навчати потрібно тільки заради самого процесу, то вам вдасться не тільки допомогти своїм трейні, але й багато чого отримати від цих відносин. Навіть найдосвідченішому спеціалісту буває корисно подивитися на свою роботу з позиції новачка, дати нові відповіді на давно відомі питання та отримати свіжий погляд на професію.
4 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів