Що варто запозичити з бізнес-культури Норвегії
Привіт! Мене звати Юля. Я Communication & Employer Brand Manager в Норвезькій ІТ-компанії Itera.
Сьогодні Норвегія є однією з найбільш інноваційних і технологічно привабливих країн. Цікавість до країни, її цінностей, культури та людей підштовхнула мене глибше дослідити цю тему. І в цій статті я поділюся досвідом та враженнями моїми та моїх колег від співпраці з норвезькими компаніями та спробую пояснити, в чому унікальність норвезького бізнес-середовища.
Цей допис буде цікавим та корисним для ІТ-фахівців та компаній, які в процесі перегляду підходів до корпоративної культури, комунікацій та cross-cultural collaboration.
Чому я вирішила написати цю статтю
Часом згадую перший робочий день в одній з попередніх компаній. HR показала мені робоче місце, дала підписати договір і папери для банку. Наступного разу я побачила її за місяць, коли прийшла сказати, що звільняюсь. Тоді мене переконали залишитися додатковою сумою за заробітної плати.
Я тоді була зовсім недосвідченою і не знала, що існують компанії з відкритою корпоративною культурою, де твій вклад і думку поважають, де ти маєш можливості постійно вчитися і розвиватися професійно.
Згадайте свій досвід, чому ви йшли чи залишалися в компаніях, — невже лише через фінансові аспекти? Здавалося б, наведений мною приклад вже радше артефакт минулого, зараз працедавці більше дбають про працівників і свою репутацію.
Про привабливість норвезьких компаній
Ймовірно, ви чули про різні бізнес-культури, наприклад, широко відому культуру стартапів чи сімейну. Скандинавська ж бізнес-культура стоїть окремо і все ще маловідома в широкому значенні.
Скандинавські компанії вважаються найбільш сприятливими для бізнесу компаній-працедавців, орієнтованими на інновації. Окрім того, за даними World Happiness Report, Норвегія входить до десятки (рейтинг 7.365) найщасливіших країн світу.
Що ж робить Норвегію такою особливою для ділових взаємин? Щоб знайти відповідь, треба зрозуміти цінності та культуру самих норвежців. Забігаючи наперед, скажу, що вони поділяють базові та життєво важливі цінності. Можна сказати, що це і є секретом їхньої унікальності, який робить їх несхожими на інших.
За даними дослідження Deloitte, коли справа доходить до рівня задоволеності працівників, лідирують рівність, баланс між роботою та особистим життям і, зрештою, корпоративна культура.
Відмінності норвезького бізнес-середовища
Найперше, що вирізняє норвезьке бізнес-середовище — це культура відкритості та рівноправності. На практиці це проявляється в повазі до співрозмовника, незалежно від віку, досвіду чи позиції. Норвежці відкриті до діалогу, завжди готові обговорити варіанти та продуктивні ідеї.
Рівність означає також рівні можливості для особистого та професійного зростання, незважаючи на кількість років в компанії та попередній досвід. Наприклад, співробітникам пропонуються комплексний план розвитку компетенції та інвестують в своїх людей.
Неважливо, хто ви, скільки вам років і який у вас попередній досвід, має значення лише ваш професійний внесок та бажання розвиватися.
Коли я обрала гроші замість розвиватися в професії, я спіймала себе на думці, що за 5 років не лише втратила інтерес до роботи, а й не мала жодного бажання чи мотивації зробити extra efforts для самої себе.
Гнучкість і автономія. Співробітники Норвезьких компаній зазвичай мають велику автономію та незалежність. Якщо ви наймаєте професіоналів і даєте їм свободу в роботі та ставитеся до них з довірою, їхнє ставлення буде відповідним.
Норвезькі компанії відрізняються гнучкістю робочого графіка та чітким балансом між роботою й особистим життям. Зазвичай норвежці працюють 38 годин на тиждень, а сімейний та особистий добробут є пріоритетом.
Середня фактична кількість робочих годин на тиждень у Норвегії з 2011 по 2021 рік
Чесність і прозорість. Норвежці відомі своїм чесним і відвертим характером, такий підхід допомагає створити відкрите середовище, де працівникам зручно ділитися своїми думками і вони знають, що це буде цінуватися.
Ієрархія. Норвезькі компанії менш формальні, а бізнес характеризується пласкою структурою та низькою ієрархією. На практиці це означає, що вам не обов’язково мати прямого начальника, якому ви повинні підпорядковуватися. В ІТ часто можна зустріти проєкти, де інженери працюють безпосередньо з представниками клієнтів і звітують безпосередньо перед ними.
У такої структури є свої переваги та недоліки. Серед переваг: працівник має більше свободи, а самі компанії більш орієнтовані на людей. Така модель зменшує мікроменеджмент.
Кожен має право надати відгук своєму менеджеру, команді клієнтів або іншим колегам. Є інструменти для регулярного збору зворотного зв’язку та рівня задоволеності й залученості, що дає змогу виявити сильні та слабкі сторони з точки зору управління людьми і продуктивності.
А з недоліків — іноді виникає нерозуміння, де починається і закінчується ваша відповідальність. Може виникнути ситуація, коли всі роблять все і ніхто не відповідає за кінцевий результат. Але це — найгірший сценарій.
Загалом, усієї члени команди мають бути залучені у процес визначення рамок та цілей роботи та розподілу обов’язків всередині. Коли все заздалегідь обговорено та пропрацьовано, усі в команді знають свою ділянку роботи і зону відповідальності.
Лідерство. Норвезькі компанії відрізняються лояльними працівниками та високим ступенем креативності. Однією з причин цього є специфічний стиль керівництва, який передбачає делегування повноважень і відповідальності працівникам, а також схильність до пошуку консенсусу.
Норвезькі лідери часто виступають радше як тренери для своїх співробітників, хоча й мусять зберігати фокус на далекоглядності та реалістичності дотримання робочих процесів.
Культура feedback. Окремої уваги заслуговує культура фідбеків. Ви повинні бути в курсі принципів спілкування, щоб прочитати та зрозуміти фідбек. Зазвичай це не так очевидно і не обов’язково означає саме те, про що йдеться.
В українській бізнес-культурі, втім, як і в американській, вітається прямий фідбек — прямі запитання, критика, загалом ставлення «кажу те, що думаю». Для норвезьких компаній характерна непряма комунікація без чітких вказівок, критики чи побажань зробити щось інакше.
Тож, фідбеки норвежців потрібно буквально читати між рядків, щоб зрозуміти, що тобі тільки що сказали і що далі з цим робити. Звичайно, конкретика присутня, але часто, якщо це критика чи побажання переробити — це буде завуальовано і може скластися хибне враження, що все чудово і вам нічого не потрібно змінювати.
Свої фідбеки норвежці завжди починають з визнання твоєї роботи та вдячності. Навіть якщо фідбек негативний, то він буде написаний культурно, з повагою та рекомендаціями в тій частині, де тобі потрібно пропрацювати свої помилки чи упущення.
Головне тут пам’ятати — ви ніколи не отримаєте прямих рекомендацій чи інструкцій, що вам робити і як покращити свою роботу, а радше пропозиції.
Джерело: Thesocialguidebook.no
Dos and Don’ts
Одна з найпоширеніших помилок людей, не знайомих з норвезькою бізнес-культурою та менталітетом полягає в тому, що вони вважають, що всі скандинави однакові. А отже мають ті самі цінності й традиції. Звичайно, у них є спільна історія, вони живуть в одній частині світу, але вони все одно різні.
Поважайте їхній простір і час, не будьте нав’язливими та дратівливими. Якщо є потреба у зворотному зв’язку чи відповіді на ваш запит, просто попросіть. Якщо вам не дають відповіді, це означає, що людині просто поки що немає чого вам сказати.
Норвежці мають так званий Закон Jante, який говорить: «Ви не повинні вважати себе кращими за нас», і навпаки: «Ми не думаємо, що ми кращі за вас».
А от що варто робити, щоб «розтопили лід», так це вивчити кілька найпоширеніших фраз норвезькою. Навіть просте «тюсен так» (норв. «tusen takk», в перекладі «дуже дякую») допоможе скоротити шлях до порозуміння з норвежцем.
Не бійтеся говорити про свої ідеї, висловлювати свою думку, давати свої фідбеки. Не соромтеся і просити додаткових пояснень, якщо щось незрозуміло. Будьте щирими та відкритими.
Що почитати/ подивитися
Щоб трохи більше зрозуміти норвежців та їхній менталітет, раджу подивитися серіал «Lilyhammer». Тут напрочуд правдиво та іронічно показано буденне життя іноземця у маленькому норвезькому містечку.
Медіаресурс The social guidebook в іронічній формі та з ілюстраціями пояснює «how it works for Norwegians».
А якщо ж ви хочете сильніше заглибитися в це питання, раджу почитати Karin Ellis «Working with Norwegians». Тут є поради, як впоратися з труднощами в робочих питаннях, як-от відсутність ясності, яка часто поєднується з недостатнім контролем і зворотним зв’язком.
Зараз все більше працівників шукають проєкти з додатковим смислом і компанії, чиї цінності й підходи поділяють. Можливо, норвезький підхід до співробітників і бізнес-культури підійде комусь із вас.
52 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів