Підтвердження центру життєвих інтересів в Україні для тих, хто отримав тимчасовий захист в ЄС

Триває 6-й місяць війни і для багатьох українців, які вимушено покинули територію України у зв’язку з воєнними діями, це означає, що зовсім скоро буде 183 день перебування у країнах ЄС. Дійсно, за звичайних обставин за спливом 183 днів перебування в одному календарному році в країні ЄС виникають підстави для визнання постійного місця проживання, але наданий українцям тимчасовий захист згідно Директиви ЄС 2001/55/ЄС (далі — «Директива») є особливою процедурою, яка надає право саме тимчасового проживання, а не постійного, тому і умови оподаткування в даному випадку будуть особливими.

У багатьох українців виникають питання, чи стануть вони за спливом 183-денного періоду податковими резидентами країн перебування та чи потрібно буде сплачувати податки з доходів у країнах перебування. Багато хто з тимчасово переміщених до країн ЄС українців звертається до місцевих консультантів та отримують аргументи на користь того, що в них виникає обов’язок зі сплати податків з доходів за законодавством країни перебування, але чомусь такі консультанти орієнтуються на національне законодавство та забувають про міжнародне право. Оскільки міжнародні конвенції про уникнення подвійного оподаткування (далі — «Конвенції») мають перевагу над чинними національними законодавствами, тому на них і зосередимося.

Частина 2 статті 4 Конвенцій передбачає процедуру, за якою визначається статус податкового резидентства особи, якщо є підстави для визнання резидентства в обох договірних державах:

а) вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, де вона має постійне житло; якщо вона має постійне житло в обох Договірних Державах, вона вважається резидентом тієї Держави, в якій вона має більш тісні особисті й економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) — як бачимо, тут йде річ про постійне житло, а оскільки українці отримали тимчасовий захист на підставі Директиви — про постійне місце проживання річ не йде.

b) якщо Договірна Держава, в якій вона має центр життєвих інтересів, не може бути визначена або коли вона не має постійного житла в жодній з Договірних Держав, вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, де вона звичайно проживає — тут, погодьтеся, за звичайних умов українці проживають в Україні, а на територію ЄС виїхали тимчасово у зв’язку з воєнними діями, що є незвичайною ситуацією.

c) якщо вона звичайно проживає в обох Договірних Державах або коли вона звичайно не проживає в жодній з них, вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, громадянином якої вона є — беззаперечним є факт того, що українці, що виїхали є і залишаються громадянами України.

Якщо ви є фізичною особою-підприємцем, зареєстрованим в Україні та отримуєте свій дохід на рахунки в українських банках від резидентів будь-якої країни світу окрім країни перебування та не винаймаєте офіс, кабінет або коворкінг на території країни перебування — відповідно до статті 14 Конвенцій вважається, що у вас немає постійної бази і оподаткуванню ви підлягаєте виключно в Україні.

Таким чином, якщо ви є громадянином України, тимчасово переїхали до країни ЄС і тимчасово там проживаєте на підставі Директиви, ви не отримуєте автоматично статус податкового резидента країни перебування. Навіть якщо під час реєстрації в країні, з метою отримання тимчасового захисту, вам видали місцевий податковий номер — ви залишаєтеся податковим резидентом України.

У випадку, якщо неможливо чітко визначити, податковим резидентом якої країни є фізична особа, компетентні органи обох держав вирішують питання оподаткування такого резидента за взаємною згодою. Простими словами, Державна податкова служба України вирішуватиме це питання не з вами, а з податковим органом країни вашого тимчасового перебування.

Для підтвердження статусу податкового резидента України ми рекомендуємо звертатися до Державної податкової служби України за місцем реєстрації з відповідним запитом. Оскільки на даний момент неможливо здійснити такий запит електронним шляхом — можна робити такий запит шляхом поштового листування або на підставі довіреності, виданої у консульстві України в країні вашого перебування на ім’я особи, що перебуває в Україні та зможе від вашого імені подати даний запит та отримати відповідь на нього.

Окрім іншого не буде зайвим запастися аргументами на користь того, що центр ваших життєвих інтересів все-таки знаходиться в Україні, а на території країни ЄС ви знаходитеся вимушено та тимчасово виключно на період воєнних дій в Україні.

Такими аргументами можуть слугувати документальні підтвердження наступних фактів:

— вашого постійного проживання в Україні (витяг про місце проживання можна отримати через портал дія)

— постійного проживання членів вашої сім’ї в Україні

— реєстрації фізичної особи-підприємця (виписка про державну реєстрацію);

— оренди (придбання) нерухомості в Україні;

— навчання дітей у школі (довідка зі школи);

— працевлаштування в України (довідка з місця роботи);

— відкриття рахунків в українських банках.

Крім того, враховуючи, що ситуація з тимчасовим захистом є унікальною та нетривіальною, особа, яка сумнівається у своєму статусі резидента, має право ініціювати розгляд питання свого податкового резидентства шляхом залучення до вирішення питання податкових органів відповідно до статті 25 Конвенцій, згідно з якою, якщо особа вважає, що дії однієї чи обох Договірних Держав наводять або призведуть до оподаткування доходів не відповідно до положень Конвенції, особа може незалежно від засобів захисту, передбачених національним законодавством цих Держав, подати свій випадок для розгляду до компетентних органів Договірної Держави, резидентом якої вона є. У зв’язку з цим ви можете запросити індивідуальну податкову консультацію від українських податкових органів, яка містиме висновок про те, що громадянин України у разі отримання тимчасового захисту згідно з Директивою ЄС 2001/55/ЄС залишається податковим резидентом України, у зв’язку із чим зобов’язаний сплачувати податки виключно в Україні. Зазначений документ з нотаріально засвідченим (апостильованим) перекладом необхідно буде пред’являти на запит податкових органів країни перебування для зміцнення своєї юридичної позиції.

👍ПодобаєтьсяСподобалось4
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підкажіть, будь ласка, а якщо дохід отримується з іншої країни (США) на рахунок банку країни перебування в рамках тимчасового захисту, а не на український рахунок?

США не в CRS, поэтому не передаст данные украинской налоговой, а вот если страна принимающая платеж в CRS, то укр налоговая вами заинтересуется, но это должна быть камеральная проверка, иначе шлите их откуда пришли

Дякую вам за відповідь, але мене більше цікавить, у якій країні я маю сплачувати податки з такого доходу (американського на польський рахунок), якщо перебуватиму в Польщі довше 183 днів, але матиму центр життєвих інтересів в Україні

якщо є прописка (мельдунек) в Польщі — то платите податки в Польщі (бо прописка це якраз і є постійне місце проживання, а це основний критерій центру життєвих інтересів)
якщо немає — тоді можна пробувати платити в Україні, але при виникненні питань від Польщі потрібно бути готовим надати докази центру життєвих інтересів. А от чисто на мою думку важко довести що центр життєвих інтересів в Україні коли проживаєш постійно в Польщі і користуєшся їхнім ТЗ. Але мабуть юристи краще знають як це працює і робиться правильно

Дуже вам вдячна за відповідь!

Наразі проблему щодо отримання довідки про підтвердження податкового резиденства офлайн — вирішено! Тепер таку довідку можна отримати онлайн в електронній формі! Анонсовано, що передбачається видача такої довідки з транслітерацією англійською мовою.
Якщо потрібна допомога в отриманні — звертайтеся :)
t.me/viktoria_chushenko_bip Вікторія, компанія «Бухгалтер ідеального підприємця»

Незабаром ми безоплатно розмістимо детальну інструкцію з отримання Довідки про підтвердження податкового резиденства в нашому телеграмм-каналі — t.me/lfitsua

ми теж штуємо відеоінстукцію по цій довідці для @uataxesyou
давайте обєднаємо зусилля)

Якщо хочете, можете зробите навіть гостьове відео для Ютуб Сімений Бюджет
"Як отримати елекнтронну довідку про підтвердження податкового резиденства України

Чудова ідея, Любомире!
Щойно Наказ № 248 набере чинності — пройдемо скрізь усі кроки та напишемо Вам в приватні)
Гарного дня!

чи є вже у вас якісь дані за цей рік по визнанню чи не визнанню украхнців податковими резидентами в країнах європи?

Дякую за статтю. А якщо вже відкрив місцеве ІП, але ще не отримував дохід на нього? Як це може вплинути на визначення податкового резидентства?

Сам факт реєстрації індивідуального підприємця на території іноземної держави вже є достатньою підставою для визнання податкового резидентства, адже адреса, за якою ви зареєстрували іноземного індивідуального підприємця, вже рахується постійною базою у розумінні Конвенції. Якщо ви плануєте залишитися у країні перебування на постійне місце проживання, реєстрація місцевого індивідуального підприємця спраді може бути плюсом під час надання вам виду на постійне проживання/громадянства за спливом певного періоду. Якщо ж перебуваєте у країні ЄС дійсно тимчасово на період воєнних дій в Україні — сенсу у реєстрації місцевого ІП не вбачається. Крім того, доведеться у травні наступного року вказати у щорічній декларації дохід отриманий від іноземного ІП та сплатити в Україні як мінімум військовий збір з такого доходу.

Підписатись на коментарі