Шахраї у волонтерстві та як їх оминати. Поради з власного досвіду
Я Аліна, Project manager у Valtech. І цей блог я сіла писати, щойно повернулась з поліції, де подала заяву про шахрайство. Втретє з 24 лютого. Кожного разу я виносила уроки з цих подій, і тепер хочу поділитися своїм досвідом з вами.
24 лютого моя сім’я, як і всі, на жаль, прокинулась від вибухів. Ми з друзями оперативно створили чат допомоги в Telegram. Там було 80 осіб. Ми ділилися задачами, підхоплювали проблеми і допомагали одне одному, як могли.
Через велику кількість людей і шалений потік інформації утворився хаос, і я стала програмним менеджером нашого чату волонтерів: у Trello створила систему модерацію, пріоритезації, хто виконавець. На сьогодні в нас налагоджені та автоматизовані процеси від постановки задачі до реалізації, і в цьому допоміг досвід кожного в команді.
Я з міста Дніпро, тож ми поряд з фронтом намагаємося оперативно допомагати нашим захисникам. На початку ми займались розселенням переселенців, забезпеченням продуктами, паралельно закуповували медичну і тактичну допомогу військовим.
З-поміж очевидних задач з покриття нагальних потреб бували й неординарні: напевно, найцікавішим було перевезти 4 коней з іподрому під Харковом до Дніпра.
Зараз наш фокус — допомога військовим на передовій. Чат скоротився до 30 осіб у 4 країнах, і тепер ми маємо назву і бренд — волонтерське ком’юніті «Сила Волі». На сьогодні ми зібрали майже $1 млн, звіти публікую в інстаграмі: травень, червень, липень.
Поділюсь кейсами шахрайства, з якими ми зіткнулися у своїй волонтерській діяльності, і з тим, як ми їх вирішували. Впевнена, що шляхів обдурити волонтерів багато, і не гарантую все розкрити тут. Деякі можуть здаватися очевидними, але не варто судити, доки ви не спробували «to walk in our shoes» :) Запрошую ділитись власним досвідом у коментарях.
Перший досвід: найпоширеніша схема і хеппі енд
Стара як світ схема, але у війну чомусь думаєш, що всі добрі, і забуваєш про неї. Ніт.
Березень: нічого не зрозуміло, паніка, війна набрала обертів. У всіх хлопців потреба в броніках та касках. Всі здавалися дуже об’єднаними і навіть не було думок у голові, що хтось може нас кинути всередині країни, на яку ззовні напали. Ми знайшли телеграм-канал, в якому продавали військове екіпірування, і там були каски за дуже низькою ціною.
Порада № 1: супер пропозицій не буває. Не ведіться.
Ми стали листуватися з продавцем, обговорили умови, і він запросив оплату на картку Монобанку. Тоді це здалося нормальним, адже там є ім’я, фото тощо. Ну, і пам’ятаємо: початок березня, на нас напали, ми всі одна велика родина і допомагаємо один одному. Все листування та транзакція (на 90 тис. грн!) проходило вночі. Зранку ми стали уточнювати деталі, чи вишлють сьогодні, і хлопці різко зникли.
Порада № 2: не варто надсилати незнайомим людям оплату наперед.
Що робити в таких ситуаціях: ніколи не надсилати великі суми передоплатою. Та й маленькі теж. Просити післяплату. Може бути контраргумент, що це дорожче, але краще дорожче, але отримати оплачене, ніж і грошей лишитися, і не отримати нічого.
Що робити, якщо вже кинули гроші?
Йти до кіберполіції чи СБУ. Наш досвід супер позитивний: всі були ввічливі, милі, допомогли заповнити всі документи, і вирішити проблему. Спойлер — вирішили!
Нам допомогли скріншоти листування, тому що згодом листування видалили. Тому:
Порада № 3: робити скріншоти листування та зберігати всі пов’язані документи, які маєте.
Нашого шахрая швидко знайшли: ним виявилось
Цікаво, що після того, як банк заблокував рахунок шахрая, він намагався ще відновити доступи: дзвонив до банку, просив розблокувати, казав, що каски надіслав і це непорозуміння. За протоколом, з цими запитами банк приходить до постраждалої сторони, але не ведіться і чекайте на дії поліції.
Руйнуємо стереотип «та хто там допоможе»
Допомагають. А бездіяльність і безкарність тільки допомагають шахраям. До волонтерських кейсів є особливе ставлення, і все відбувається супер швидко. Не сумнівайтесь у нашій правоохоронній системі та йдіть пишіть заяву, якщо вже щось сталося. Довіряти своїм і карати шахраїв — особливо важливо.
Порада номер 4: залучайте кіберполіцію та СБУ, якщо шахрайство вже сталося.
Ситуація 2, трохи схожа на 1: оплата на шахрайський ФОП
Травень. Вже більш-менш зрозуміло, що до чого, підхід нашої команди стає системнішим та більш визначеним.
Отримали запит на три планшети. Знаходимо сайт, де є потрібна модель, — уже не телеграм-канал і довіри більше, — оформлюємо замовлення. Зв’язується менеджер магазину в телеграмі, скидає ФОП реквізити.
Порада № 2⬆️ зараз актуальна як ніколи, але в моїй голові існує правило, що ФОП = щось чесне. Спойлер: оплата на ФОП — не гарантія того, що тебе не кинуть.
Отримую один б/у планшет замість куплених трьох нових. Починається метушня з листуваннями, потім мене блокують і я вирішую погуглити відгуки на магазин. Ось він. Виявляється, що таких як я багато, і це просто шикарна шахрайська схема — відкривати ФОП-одноденки, брати на них оплати і зникати.
Порада № 5: не купуйте на незнайомих сайтах. Якщо вибору немає, то погугліть відгуки і отримуйте товар на умовах післяплати.
На цю мить заява написана та розслідування передано до поліції міста Київ, оскільки ФОП був зареєстрований там.
Повернення передоплати. З хеппі ендом, але після «дзвінка друга»
Трохи дивний кейс, але з happy end, хоч не впевнена, що у всіх так вийде.
Ми замовили форму на фабриці у Луцьку. Дефіцит, скрізь черги на пошиття, мало хто бере нові замовлення. Нам було озвучено термін пошиття 2 тижні. Через тиждень термін перенесли, потім — знову. У розмові з підрядником домовилися, що нам повернуть передоплату — близько 40 тис. грн.
Далі вже, на жаль, класична ситуація: гроші довго не скидали, нагадування, відмазки, нагадування... В результаті мені прислали квитанцію, що начебто проведено транзакцію з повернення. Через погану якість квитанції нічого не розібрати, і ми вимагали дати нам нормальну. Гроші на рахунок все ще не були зараховані.
Підрядник почав розповідати про три робочі дні, які типу йде оплата, проте довіри не було і, звісно, ми перевірили транзакцію: я списалася з підтримкою банку і виявилось, що жодних транзакцій немає.
Порада № 6: залучайте банки в різні спірні моменти про рахунок, вони завжди готові допомогти.
Як ситуація вирішилася: наш друг подзвонив на це виробництво і через пів години гроші були на моєму рахунку.
Я не знаю, що саме він їм сказав. Проте це спрацювало, і ситуація вирішилась швидше, ніж за 3 банківські дні. Тут немає висновку, окрім поради пробувати добитися правди всіма шляхами, які спадають на думку.
Очевидне, яке все одно ігнорується: страховка
Червень. Історія з відомим перевізником, де застрахували посилку з дроном на мінімальну вартість, а дрон до мене не приїхав. Якщо чекаєте на щось цінне, то прямо на пошті варто відкрити посилку і перевірити вміст. Щобільше, якщо виріб у чохлі — зазирнути і в нього. Інакше потім почуєте відповідь, що самі вкрали і на нещасних хлопців намовляєте. Як відшкодування запропонують страховку — мінімальна, 100 гривень.
Це важливі речі, які часто ігнорують. Відправляючи посилки БУДЬ-ЯКОЮ поштою не варто економити на страховці, а вказувати повну вартість того, що надсилаєте. Оплата за доставку буде трохи вищою, але так безпечніше і значно дешевше, ніж втратити цінний вміст.
Порада № 7: страхуйте на повну вартість у кожного перевізника.
Як ситуація вирішилася: ніяк.
Перевіряйте, не відходячи від каси
Ми отримали запит на Mavic 3 Fly More Combo. Знайшли його на OLX. На щастя, це історія також з гарним кінцем: ми вже не думали про те, що всі навколо «добрі ж люди, в нас війна», і знали, що наочна перевірка — найнадійніша.
Члени нашого волонтерського руху з Києва поїхали перевіряти дрон. Продавець прийшов з батьком, не дуже зрозуміло пояснив звідки у нього дрон і причину продажу. Проте ціна була супер, дрон виглядав майже як новий, тож хлопці його забрали.
Підключившись з комп’ютера до карти пам’яті на дроні, виявили фото та відео окупантів, які знімали себе та концерт якогось їхнього гурту. Після першого шоку всю інформацію було передано спочатку до ГУР, а потім — і журналістам. Вийшов випуск BIHUS.Info про цей дрон.
Всі покупки ми намагаємось перевірити реально, помацавши. Ось приклад із чату Valtech:
Порада № 8: покупки варто перевіряти, «не відходячи від каси».
Шахрайство з боку отримувачів допомоги
З часом з’являються батальйони, яким допомагаємо регулярно. Допомагаємо близьким знайомим, родичам. В нас активний чат із колегами, це 400+ людей з різних регіонів: багато запитів, ми їх закриваємо, ділимось досвідом, контактами, перевіряємо на місцях.
Проте також варто перевіряти і тих, кому збираєтесь допомогти. Декілька ситуацій, з якими ми зіштовхнулись, від тих, хто приходив до нас із запитом про допомогу:
- Фейкові фото. «Я справжній воєнний, я вам фотографіі пріньос!» ©. Чоловік, який звернувся за допомогою, вихвалявся фотографіями, які ми за пару місяців до цього бачили у відомому телеграм-каналі.
- Документи. Тут багато варіацій:
- Запит
2-місячної давності з потребами на 500 тис. грн. Найімовірніше, ці потреби вже закриті або змінились. Тому перевіряти дату. - Підробка документів: має бути запит від командира роти і «мокра» печатка. Повністю перевіряйте документ.
- Запит
Так, одного разу на OLX за характерною подряпиною ми знайшли дрон, який передавали як допомогу. Ми написали, нас заблочили. Це була бюджетна модель дрону, тому втрати відносно невеликі, проте новий негативний досвід.
Які питання ставити, щоб перевірити «справжність»:
- Хто рекомендував і може підтвердити?
- Звідки контакт?
- Де служить?
- Яка рота?
- Чому саме такі потреби?
Відкриті питання працюють не тільки у роботі з клієнтами, щоб виявити їхній біль, але і в цьому випадку.
На велику кількість питань можуть агресивно реагувати. Буквально на днях я спілкувалась зі знайомим, це закінчилось образами в мою адресу і блокуванням. Мені запропонували купити авто за $4500 доларів, вже пофарбоване. По-перше, це низька ціна, по-друге, чому вже пофарбоване? Адже не завжди в цьому є потреба. Відповідно, виникають підозри.
Я запросила список, що не працює в авто, яка проблема з двигуном, запитала, чому пофарбовано. У відповідь отримала агресивні звинувачення, що тут люди у черзі стоять, а ти перебираєш. І, звісно, ніяких деталей і конкретних відповідей на питання. Мене заблокували.
Інколи приходять за допомогою зі словами «Мені потрібно те і те, заїду ввечері». Це так не працює, і часто закінчується образами.
За 6 місяців наведених випадків — десятки. Складно порахувати, скільки контактів мене заблокували. І скільки заблокувала я сама.
Порада № 9: перевіряємо з різних сторін тих, хто просить, і чи взагалі є потреба.
Про маніпуляції
«Тут черга стоїть, а ти перебираєш» з історії вище — класична маніпуляція. Відключається раціональність, реакція відбувається швидко, без оцінки ризиків. Так, можливо, ми втратили недороге авто. Але ми оцінили ризики і відмова (хоча в цьому випадку — агресія в мій бік і блокування) постає єдиним правильним рішенням.
«Ви хочете нас убити!» — ні, це не правда. Ми вдячні за те, що ви робите, і зі свого боку працюємо на своєму волонтерському фронті, закриваючи потреби військових. Але запит на тепловізор на 10 км за $15К — ні, не закриємо. В такій техніці немає потреби.
«Ви поїхали відпочивати! А на які кошти, а?» — на свої, зароблені. Волонтери мають право на своє особисте життя і відпочинок. Звісно, виключно своїм коштом. Якщо передивитися рекомендації волонтерів зі стажем або зарубіжний досвід, то відпочинок — важливий компонент волонтерства, щоб уникати або знижувати вигорання.
Порада № 10: з холодним розумом виконуємо поради від 1 до 9, не варто вестися на тиск і провокації.
Замість висновку
Чи можуть бути під статтею коментарі із критикою? Звісно, і, я думаю, їх буде багато. Проте з урахуванням того, скільки вже було почуто на нашу адресу, це не лякає. Ми впевнені в тому, що робимо, і більше лякає те, що активність і кількість донатів падає.
Минулий місяць я закрила своїм депозитом, у якого закінчився строк. Адже найкраща інвестиція в майбутнє — ЗСУ.
27 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів