Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

Шахраї у волонтерстві та як їх оминати. Поради з власного досвіду

Я Аліна, Project manager у Valtech. І цей блог я сіла писати, щойно повернулась з поліції, де подала заяву про шахрайство. Втретє з 24 лютого. Кожного разу я виносила уроки з цих подій, і тепер хочу поділитися своїм досвідом з вами.

24 лютого моя сім’я, як і всі, на жаль, прокинулась від вибухів. Ми з друзями оперативно створили чат допомоги в Telegram. Там було 80 осіб. Ми ділилися задачами, підхоплювали проблеми і допомагали одне одному, як могли.

Через велику кількість людей і шалений потік інформації утворився хаос, і я стала програмним менеджером нашого чату волонтерів: у Trello створила систему модерацію, пріоритезації, хто виконавець. На сьогодні в нас налагоджені та автоматизовані процеси від постановки задачі до реалізації, і в цьому допоміг досвід кожного в команді.

Я з міста Дніпро, тож ми поряд з фронтом намагаємося оперативно допомагати нашим захисникам. На початку ми займались розселенням переселенців, забезпеченням продуктами, паралельно закуповували медичну і тактичну допомогу військовим.

З-поміж очевидних задач з покриття нагальних потреб бували й неординарні: напевно, найцікавішим було перевезти 4 коней з іподрому під Харковом до Дніпра.

Зараз наш фокус — допомога військовим на передовій. Чат скоротився до 30 осіб у 4 країнах, і тепер ми маємо назву і бренд — волонтерське ком’юніті «Сила Волі». На сьогодні ми зібрали майже $1 млн, звіти публікую в інстаграмі: травень, червень, липень.

Поділюсь кейсами шахрайства, з якими ми зіткнулися у своїй волонтерській діяльності, і з тим, як ми їх вирішували. Впевнена, що шляхів обдурити волонтерів багато, і не гарантую все розкрити тут. Деякі можуть здаватися очевидними, але не варто судити, доки ви не спробували «to walk in our shoes» :) Запрошую ділитись власним досвідом у коментарях.

Перший досвід: найпоширеніша схема і хеппі енд

Стара як світ схема, але у війну чомусь думаєш, що всі добрі, і забуваєш про неї. Ніт.

Березень: нічого не зрозуміло, паніка, війна набрала обертів. У всіх хлопців потреба в броніках та касках. Всі здавалися дуже об’єднаними і навіть не було думок у голові, що хтось може нас кинути всередині країни, на яку ззовні напали. Ми знайшли телеграм-канал, в якому продавали військове екіпірування, і там були каски за дуже низькою ціною.

Порада № 1: супер пропозицій не буває. Не ведіться.

Ми стали листуватися з продавцем, обговорили умови, і він запросив оплату на картку Монобанку. Тоді це здалося нормальним, адже там є ім’я, фото тощо. Ну, і пам’ятаємо: початок березня, на нас напали, ми всі одна велика родина і допомагаємо один одному. Все листування та транзакція (на 90 тис. грн!) проходило вночі. Зранку ми стали уточнювати деталі, чи вишлють сьогодні, і хлопці різко зникли.

Порада № 2: не варто надсилати незнайомим людям оплату наперед.

Що робити в таких ситуаціях: ніколи не надсилати великі суми передоплатою. Та й маленькі теж. Просити післяплату. Може бути контраргумент, що це дорожче, але краще дорожче, але отримати оплачене, ніж і грошей лишитися, і не отримати нічого.

Що робити, якщо вже кинули гроші?

Йти до кіберполіції чи СБУ. Наш досвід супер позитивний: всі були ввічливі, милі, допомогли заповнити всі документи, і вирішити проблему. Спойлер — вирішили!

Нам допомогли скріншоти листування, тому що згодом листування видалили. Тому:

Порада № 3: робити скріншоти листування та зберігати всі пов’язані документи, які маєте.



Нашого шахрая швидко знайшли: ним виявилось 19-річний юнак із Миколаєва. Кошти повернули майже через 3 місяці після заяви.

Цікаво, що після того, як банк заблокував рахунок шахрая, він намагався ще відновити доступи: дзвонив до банку, просив розблокувати, казав, що каски надіслав і це непорозуміння. За протоколом, з цими запитами банк приходить до постраждалої сторони, але не ведіться і чекайте на дії поліції.

Руйнуємо стереотип «та хто там допоможе»

Допомагають. А бездіяльність і безкарність тільки допомагають шахраям. До волонтерських кейсів є особливе ставлення, і все відбувається супер швидко. Не сумнівайтесь у нашій правоохоронній системі та йдіть пишіть заяву, якщо вже щось сталося. Довіряти своїм і карати шахраїв — особливо важливо.

Порада номер 4: залучайте кіберполіцію та СБУ, якщо шахрайство вже сталося.

Ситуація 2, трохи схожа на 1: оплата на шахрайський ФОП

Травень. Вже більш-менш зрозуміло, що до чого, підхід нашої команди стає системнішим та більш визначеним.

Отримали запит на три планшети. Знаходимо сайт, де є потрібна модель, — уже не телеграм-канал і довіри більше, — оформлюємо замовлення. Зв’язується менеджер магазину в телеграмі, скидає ФОП реквізити.

Порада № 2⬆️ зараз актуальна як ніколи, але в моїй голові існує правило, що ФОП = щось чесне. Спойлер: оплата на ФОП — не гарантія того, що тебе не кинуть.

Отримую один б/у планшет замість куплених трьох нових. Починається метушня з листуваннями, потім мене блокують і я вирішую погуглити відгуки на магазин. Ось він. Виявляється, що таких як я багато, і це просто шикарна шахрайська схема — відкривати ФОП-одноденки, брати на них оплати і зникати.

Порада № 5: не купуйте на незнайомих сайтах. Якщо вибору немає, то погугліть відгуки і отримуйте товар на умовах післяплати.





На цю мить заява написана та розслідування передано до поліції міста Київ, оскільки ФОП був зареєстрований там.

Повернення передоплати. З хеппі ендом, але після «дзвінка друга»

Трохи дивний кейс, але з happy end, хоч не впевнена, що у всіх так вийде.

Ми замовили форму на фабриці у Луцьку. Дефіцит, скрізь черги на пошиття, мало хто бере нові замовлення. Нам було озвучено термін пошиття 2 тижні. Через тиждень термін перенесли, потім — знову. У розмові з підрядником домовилися, що нам повернуть передоплату — близько 40 тис. грн.





Далі вже, на жаль, класична ситуація: гроші довго не скидали, нагадування, відмазки, нагадування... В результаті мені прислали квитанцію, що начебто проведено транзакцію з повернення. Через погану якість квитанції нічого не розібрати, і ми вимагали дати нам нормальну. Гроші на рахунок все ще не були зараховані.

Підрядник почав розповідати про три робочі дні, які типу йде оплата, проте довіри не було і, звісно, ми перевірили транзакцію: я списалася з підтримкою банку і виявилось, що жодних транзакцій немає.

Порада № 6: залучайте банки в різні спірні моменти про рахунок, вони завжди готові допомогти.

Як ситуація вирішилася: наш друг подзвонив на це виробництво і через пів години гроші були на моєму рахунку.

Я не знаю, що саме він їм сказав. Проте це спрацювало, і ситуація вирішилась швидше, ніж за 3 банківські дні. Тут немає висновку, окрім поради пробувати добитися правди всіма шляхами, які спадають на думку.

Очевидне, яке все одно ігнорується: страховка

Червень. Історія з відомим перевізником, де застрахували посилку з дроном на мінімальну вартість, а дрон до мене не приїхав. Якщо чекаєте на щось цінне, то прямо на пошті варто відкрити посилку і перевірити вміст. Щобільше, якщо виріб у чохлі — зазирнути і в нього. Інакше потім почуєте відповідь, що самі вкрали і на нещасних хлопців намовляєте. Як відшкодування запропонують страховку — мінімальна, 100 гривень.

Це важливі речі, які часто ігнорують. Відправляючи посилки БУДЬ-ЯКОЮ поштою не варто економити на страховці, а вказувати повну вартість того, що надсилаєте. Оплата за доставку буде трохи вищою, але так безпечніше і значно дешевше, ніж втратити цінний вміст.

Порада № 7: страхуйте на повну вартість у кожного перевізника.

Як ситуація вирішилася: ніяк.




Перевіряйте, не відходячи від каси

Ми отримали запит на Mavic 3 Fly More Combo. Знайшли його на OLX. На щастя, це історія також з гарним кінцем: ми вже не думали про те, що всі навколо «добрі ж люди, в нас війна», і знали, що наочна перевірка — найнадійніша.

Члени нашого волонтерського руху з Києва поїхали перевіряти дрон. Продавець прийшов з батьком, не дуже зрозуміло пояснив звідки у нього дрон і причину продажу. Проте ціна була супер, дрон виглядав майже як новий, тож хлопці його забрали.

Підключившись з комп’ютера до карти пам’яті на дроні, виявили фото та відео окупантів, які знімали себе та концерт якогось їхнього гурту. Після першого шоку всю інформацію було передано спочатку до ГУР, а потім — і журналістам. Вийшов випуск BIHUS.Info про цей дрон.

Всі покупки ми намагаємось перевірити реально, помацавши. Ось приклад із чату Valtech:

Порада № 8: покупки варто перевіряти, «не відходячи від каси».

Шахрайство з боку отримувачів допомоги

З часом з’являються батальйони, яким допомагаємо регулярно. Допомагаємо близьким знайомим, родичам. В нас активний чат із колегами, це 400+ людей з різних регіонів: багато запитів, ми їх закриваємо, ділимось досвідом, контактами, перевіряємо на місцях.

Проте також варто перевіряти і тих, кому збираєтесь допомогти. Декілька ситуацій, з якими ми зіштовхнулись, від тих, хто приходив до нас із запитом про допомогу:

  1. Фейкові фото. «Я справжній воєнний, я вам фотографіі пріньос!» ©. Чоловік, який звернувся за допомогою, вихвалявся фотографіями, які ми за пару місяців до цього бачили у відомому телеграм-каналі.
  2. Документи. Тут багато варіацій:
    • Запит 2-місячної давності з потребами на 500 тис. грн. Найімовірніше, ці потреби вже закриті або змінились. Тому перевіряти дату.
    • Підробка документів: має бути запит від командира роти і «мокра» печатка. Повністю перевіряйте документ.

Так, одного разу на OLX за характерною подряпиною ми знайшли дрон, який передавали як допомогу. Ми написали, нас заблочили. Це була бюджетна модель дрону, тому втрати відносно невеликі, проте новий негативний досвід.

Які питання ставити, щоб перевірити «справжність»:

  • Хто рекомендував і може підтвердити?
  • Звідки контакт?
  • Де служить?
  • Яка рота?
  • Чому саме такі потреби?

Відкриті питання працюють не тільки у роботі з клієнтами, щоб виявити їхній біль, але і в цьому випадку.

На велику кількість питань можуть агресивно реагувати. Буквально на днях я спілкувалась зі знайомим, це закінчилось образами в мою адресу і блокуванням. Мені запропонували купити авто за $4500 доларів, вже пофарбоване. По-перше, це низька ціна, по-друге, чому вже пофарбоване? Адже не завжди в цьому є потреба. Відповідно, виникають підозри.

Я запросила список, що не працює в авто, яка проблема з двигуном, запитала, чому пофарбовано. У відповідь отримала агресивні звинувачення, що тут люди у черзі стоять, а ти перебираєш. І, звісно, ніяких деталей і конкретних відповідей на питання. Мене заблокували.

Інколи приходять за допомогою зі словами «Мені потрібно те і те, заїду ввечері». Це так не працює, і часто закінчується образами.

За 6 місяців наведених випадків — десятки. Складно порахувати, скільки контактів мене заблокували. І скільки заблокувала я сама.

Порада № 9: перевіряємо з різних сторін тих, хто просить, і чи взагалі є потреба.

Про маніпуляції

«Тут черга стоїть, а ти перебираєш» з історії вище — класична маніпуляція. Відключається раціональність, реакція відбувається швидко, без оцінки ризиків. Так, можливо, ми втратили недороге авто. Але ми оцінили ризики і відмова (хоча в цьому випадку — агресія в мій бік і блокування) постає єдиним правильним рішенням.

«Ви хочете нас убити!» — ні, це не правда. Ми вдячні за те, що ви робите, і зі свого боку працюємо на своєму волонтерському фронті, закриваючи потреби військових. Але запит на тепловізор на 10 км за $15К — ні, не закриємо. В такій техніці немає потреби.

«Ви поїхали відпочивати! А на які кошти, а?» — на свої, зароблені. Волонтери мають право на своє особисте життя і відпочинок. Звісно, виключно своїм коштом. Якщо передивитися рекомендації волонтерів зі стажем або зарубіжний досвід, то відпочинок — важливий компонент волонтерства, щоб уникати або знижувати вигорання.

Порада № 10: з холодним розумом виконуємо поради від 1 до 9, не варто вестися на тиск і провокації.

Замість висновку

Чи можуть бути під статтею коментарі із критикою? Звісно, і, я думаю, їх буде багато. Проте з урахуванням того, скільки вже було почуто на нашу адресу, це не лякає. Ми впевнені в тому, що робимо, і більше лякає те, що активність і кількість донатів падає.

Минулий місяць я закрила своїм депозитом, у якого закінчився строк. Адже найкраща інвестиція в майбутнє — ЗСУ.

👍ПодобаєтьсяСподобалось59
До обраногоВ обраному8
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Спасибі, що ділитесь досвідом, навіть невдалим!

Шахраї — це якось дуже політкоректно сказано. Відморозки, гниди, покидьки — буде більш точніше. Причому не тільки організатори, а й ті, хто в цьому замішені, включаючи працівників кол центрів. Знаю дівчину яка в подібному кол центрі працювала, правда вона працювала до війни, на відміну від цих покидьків. Так вона нічого в цьому поганого не бачила. А люди, на її думку, самі винуваті що ведуться на подібні розводи, «без лоха і жизнь плоха» — оправдовувала вона свою «роботу».

Дякую за статтю! Дуже корисно і доречно!

Зі свого боку міг би додати пару моментів, не до шахрайства а загалом, мабуть заради економії та раціонального використання ресурсів:
— нажаль не у всіх військових є компетенція у тому що вони просять/замовляють. Наприклад, командир ставить задачу «знайти тепловізор» підлеглому, який в них не тямить от зовсім. І підлеглий починає щось гуглити і приходить потім з дивними запитами. Тож, волонтерам все одно доведеться розбиратись в технічних аспектах.

— не всі військові усвідомлюють що волонтери беруть «ніштяки» не «на складі»/ " в тумбочці«, а збирають на то кошти або десь випрошують. тож,
а) можуть замовляти «щоб було про запас» і
б) можуть «не берегти» допомогу. Знаю, війна — і все матеріальне то витратники, але колись дуже давно, в далеких 2014-2015 солдати одного з підрозділів були дуже ругані командирами за те що не хотіли прати термобілизну, мовляв «та ми у волонтерів попросимо і вони ще принесуть». Це не правило, а скоріше виключення, але таке теж буває.

Стосовно дрона, який перепродували на olx — бачив фонд Притули робить лазерне гравірування на дронах, тепловізорах і т.д. («фонд такий-то, не для продажу»), це мало б допомогти.

так! це вони дуже круто роблять! у нас немає можливостей це робити, тому ми стали додавати наліпку на все, що передаємо. І звичайно, що її можно здерти, але все одно може комусь буде лінь це робити.

Я здогадуюсь, чому падає активність донорів. Відкриваємо «Спільний марафон». Там таку чудову колискову співають, тож люди вже звикли, що ми давно перемогли, війни немає, а воює не ЗСУ, а чиновники із ОП. Це не стільки заспокоює, скільки розхолоджує суспільство.
Без свободи слова нам буде важче виграти в цій війні.

На початку були запаси грошей. Їх одразу злили волонтерам, хто хотів допомогти.
Ціни виросли, долар фіксований. Відповідно, зменшилися надходження.

Так, це теж один із чинників.

Донори які дивляться це лайно думаю і з самого початку донатили фігню цілу

Йти до кіберполіції чи СБУ. Наш досвід супер позитивний: всі були ввічливі, милі, допомогли заповнити всі документи, і вирішити проблему. Спойлер — вирішили!

+1 Була така ситуація в знайомого, все нереально швидко вирішилось. Гроші повернули. Взагалі шахраям треба бути повними камікадзе щоб влізати в гуманітарку.

Втім, регулярно влазять, регулярно «сідають» але все одно продовжують лізти ) дивні люди, але вони є, і мабуть завжди будуть

Державна політика України це шахрайство по відношенню до себе та до своїх громадян тож не варто дивуватися що всі громадяни беруть з цього приклад. Пригадати тільки картковий туризм, підняття облікових ставок після випуску ОВДП, фіксовані курси доллара які не помагають, заборону на продаж золота і тд і тп.

він запросив оплату на картку Монобанку. Тоді це здалося нормальним, адже там є ім’я, фото тощо.

Тут не вистачає одного елемента: щоб поліція ці дані отримала і зробила те що має робити поліція. Але «маємо те що маємо» ©.

так після заяви в поліцію і виданого номера ЕРДР вони всі дані і отримали від банка. Тільки це заняло декілька днів часу. Вони всі дані отримали, чувак «присів» трохи, грощі повернули нам. Поліція спрацювала на всі 100%

Забули додати ще один дуже поширений варіант. Дзвонять тобі на мобільний, звертаються до тебе за повним іменем. Представляються «Доброго дня, ми фонд Нагла 3@л*na, скиньте гроші на те-то тим-то. Скільки можете скинути? Пришліть скріншот оплати». А на фоні в людини справжній колцентр, обдзвонюють лохів по купленій базі номерів. В цього фонда є навіть якісь документи з логотипом перевернутої мошонки намальованої в Пейнті. Є записи в реєстрах. І фонд навіть зареєстрований до війни. Але в фонда нема взагалі ніякої медійки, взагалі нічого (ні сторінки, ні поста, ні згадувань в соц мережах. І він зареєстрований за адресою на якій висить ще 20 фондів.
Превіт, друже БФ «Гаряча лінія життя».

О, мені теж звідти дзвонили. Попросив скинути поточні потреби на вайбер, сказали у них вайбер не працює :) (і підозрюю справжній БФ «Гаряча лінія життя» не має до них відношення)

обдзвонюють лохів по купленій базі номерів

Якщо точніше, то просто по відкритому ФОП реєстрі обдзвонюють. Це і до війни було, але не так активно як зараз.

тепловізор на 10 км за $15К — ні, не закриємо. В такій техніці немає потреби.

у вас є війсковий досвід і ви в курсі тої ситуації де потрібен той теплик?
так можна на будь який запит відповідати...
якщо це не на «блокпост в ужгороді», а про хлопців хто вміє їх застововувати, наприклад з розвідки

PS дякую за досвід і допомогу

Це невеликий фонд і якщо вони куплять 1 тепловізор, то витратять левову долю бюджета. Ви так само можете сказати «як це ви не закриєте збір на байрактар, ви знаєте, як він важливий!».
Ніхто не сперечається, що це все важливо (якщо хлопці в справді докажуть що це так, а ми не знаємо, для чого їм він), але треба звертатись у більші фонди, для яких $15к на 1 лише тепловізор — копійки.
Ну і давайте признаємо, що ще з початку війни іноді з’являлись запити на мега крутий коліматор/приціл або ще щось, який цій людині нафіг не впав, бо він таким навіть користуватись не вміє. Просто хоче шоб було красіво

я задаю багато запитань по використанню, по місцях дислокації хлопців, можу перепитати номер командира і виявити, чи дійсно є така потреба. І у 90 відсотків випадків це щось те, що просто «хочуть», а потреби немає і як користуватись — не знають. Ну і ми дуже багато спілкуємось з хлопцями, питаемо їх досвід і це теж дає розуміння того, яка потреба дійсно є.

Самий прикол що військові самі «не завжди знають чого хочуть» ©. Адже там теж люди, і багато мобілізованих, які до того тепловізор хіба що в Call of Duty бачили. Все залежить від компетенції і військових і волонтерів, які допомагають.

Із прикладов з мого досвіду:
— альо, в мене кум/сват/брат просить ПНБ недорогий. Такий підійде? *скидує китайську «іграшку» за $150.
— під які задачі?
— в розвідку ходити!
— ви ж в курсі що там активна підсвітка, яка не вимикається і яку видно в інші ПНБ за кілометри?
— ну так, звісно!
— візьміть краще гірлянду — дешевше і ефект той же.

або ж:
— треба простий тепловізор, метрів на 200-300.
— нахіба?
— машину без фар вести.
— ти ж знаєш що лобове скло для тепловізора непрозоре?
— ні, то що тепер робити? такий гарний був план...

Звісно, це лише 5-15%% запитів, але й таке буває )

Денис, ви зараз додади будто декілька моїх діалогів з хлопцями) дякую за підтримку! Треба компетенції по вибору приладів нічного бачення, тепловізорів чи турнікетів додавати у лінкедін)

"Жиза"© і потім в лінк будуть стукатись вже рекрутери благодійних фондів :D Ще раз дякую Вам за статтю!

Гарно що ви висвітлили це. Мені пощастило, тім хлопцям що трошки допомогав не треба такі прости речі пояснювати, тому що вони дуже давно на фронті та дуже в темі, але у знайомих багато бачив запитів, яки сдавалися не зовсім доречними. Але тут є і такий момент, що від хлопців яких мобілізували вимогали вже зʼявлятися з усім, касками, брониками, розгрузками, хоча усе це, після навчання мали б видавати

Дякую Аліна! Дуже гарна стаття! Теж часто помічаю за собю нераціональні імпульси описані вище коли кулую щось на фронт.

Для неприбуткових організацій ми безкоштовно надаємо такі послуги:
— Перевірка контрагента
— Перевірка одержувача допомоги
— Блокування банківських рахунків шахраїв

На рахунок передплати, в жодному разі не треба займатися цією фігнею. Поширена схема коли спочатку входять в довіру, а потім кидають. На перший, другий раз все ок, а потім тебе кидають. Не впевнений чи використовується ця схема тут, але будьте обережні.

Підписатись на коментарі