Чому айтівці втрачають кваліфікацію і що з цим робити
Привіт, мене звуть Микита Нагаткін, я головний директор і співзасновник IT-компанії Digis. Уже більше 9 років я працюю в ІТ-сфері й разом із командою роблю проєкти для відомих компаній, зокрема BlaBlaCar, HubSpot, Pwc та інших.
У 2022 році я увійшов до списку топ-30 Forbes Europe до 30 років. У 2021 році посів перше місце серед топ-50 підприємців Одеси та друге, як найкращий ІТ-роботодавець України серед компаній від 100 до 1000 осіб.
Я все це перераховую, щоб трошки пояснити, чому я обрав тему цієї статті саме таку і звідки беру свої спостереження за галуззю. Сьогодні я б хотів поговорити про досить непопулярну, але поширену для ІТ-сектора проблему, а саме — кваліфікацію айтівців, і чому вони її втрачають.
Як і представники будь-яких інших професій, деякі розробники під впливом різних факторів перестають розвиватися й слідкувати за розвитком індустрії. Колись надпрогресивні й інноваційні, вони з часом припиняють здобувати актуальні навички, а тому або не мають попиту серед роботодавців. Дехто й взагалі вирішує зовсім змінити рід діяльності.
У цьому тексті ми спробуємо зрозуміти найпоширеніші причини втрати кваліфікації, хто з спеціалістів найчастіше з нею стикається, а також те, що можуть робити як самі айтівці, так і їхні роботодавці, щоб подолати цю проблему.
Останні 10 років у ІТ-сфері відзначаються кадровим голодом через загальносвітову тенденцію цифровізації. Тому запит на програмістів значно зростає, але їхня кількість суттєво не змінюється. Як можна побачити з аналітики на сайті DOU, кількість пропозицій в ІТ-кластері за березень-травень 2022 року перевищила показник у 3000 пропозицій, що в 4,7 рази більше за показники 2020 року під час коронавірусу.
Попри велику кількість проєктів і можливостей для реалізації айтівці однаково втрачають кваліфікацію, адже великі IT-компанії регулярно пропонують нові мови програмування, нові бібліотеки та фреймворки, тож навички роботи зі старими втрачають свою актуальність.
Хто з айтівців найчастіше стикається з проблемою втрати кваліфікації й чому
Найчастіше втрачають кваліфікацію розробники, що працюють на великих enterprise проєктах, зокрема в банківському секторі. Програмні забезпечення в таких компаніях є дуже складними, і це ускладнює (читай — уповільнює, якщо не унеможливлює повністю) процес їх оновлення. Айтівці подібних компаній «засиджуються» на застарілих технологіях, а коли настає час змінити діяльність або компанію, виявляється, що технології змінилися і їм бракує актуальних навичок.
Також на кваліфікацію впливає погане знання англійської й робота у проєктах, спрямованих на українського споживача. Наш ринок значно поступається технологіям США, а відсутність безпосереднього занурення у світовий технологічний простір створює перешкоди в знайомстві з новинками ІТ-індустрії.
Ще одним фактором є емоційне вигорання, яке називають однією з найбільших проблем серед айтівців. Здебільшого тих, хто вирішує назавжди піти з професії, спонукають до цього саме хронічне вигорання, обмежений кар’єрний зріст і нереалістичні вимоги роботодавців. Згідно з результатами дослідження, спільно проведеного платформами TalentLMS та Workable серед айтівців у Штатах, з 1200 респондентів 72% заявили, що планують залишити кар’єру вже протягом наступних 12 місяців.
Що можна робити самостійно, аби не втратити кваліфікацію
Далі поділюся своїм баченням того, як можна виправити ситуацію власними силами.
Мати roadmap професійного росту
Як початківець чи середній спеціаліст, ви маєте розуміти що та коли ви повинні вивчити для отримання нового рівня. Менеджер компанії може за вашим запитом надати цей roadmap.
Деякі компанії, на жаль, ігнорують таку практику або через неготовність інвестувати у розвиток співробітника, що спричиняє велику плинність кадрів, або через відсутність необхідних ресурсів, що зазвичай характерно для маленьких компаній.
У такому разі варто самим провести аналіз скілів, якими володіють розробники на різних посадах у вашій компанії. Так ви зрозумієте, яких знань і навичок вам не вистачає для руху вперед, а потім зможете визначитись, де і як їх здобувати.
Змінювати робочі проєкти
Якщо ви відчуваєте, що «засиділися» на одному проєкті чи втомилися від напрацьованих технологій, варто звернутися до свого безпосереднього керівника або в цілому до компанії задля зміни проєкту та обов’язків.
Такі можливості найчастіше є в молодих компаніях, там, де постійно розробляють нові продукти та запускають стартапи, або ж диджиталізують enterprise продукти з нуля.
Опановувати нові технології та інструменти
Постійна робота над професійним розвитком розробника може запобігти втраті кваліфікації. Варто вкладати сили в те, щоб опановувати нові інструменти, підключати нові бібліотеки, читати новини на професійних ресурсах, як-от DOU про українське ІТ і, наприклад, TechCrunch, щоб орієнтуватися у світових новинках IT-ринку та практикувати розуміння англійської.
Окрім того, важливо бути частиною професійного ком‘юніті й обмінюватися досвідом досягнень і факапів з колегами зі сфери.
Як компанії можуть підвищувати кваліфікацію співробітників
Не все своїми руками. Дещо для прогресу айтівців можуть робити і компанії.
Підтримувати емоційний стан працівників
Варто більше уваги приділяти емоціям співробітників, особливо зараз, під час повномасштабної війни, щоб колектив був мотивованим, отримував насолоду від роботи та перебував у нормальному психоемоційному стані.
Керівники маленьких компаній можуть самостійно спілкуватися зі співробітниками, це доволі просто реалізувати. Але коли штат розростається, варто подумати про окрему людину з відповідними навичками.
На Заході, наприклад, набуває популярності посада Chief heart officer — це людина, яка зосереджує увагу на особистих бесідах зі співробітниками й стежить за тим, що впливає на їхню задоволеність роботою в компанії.
Допомагати розвивати професійні навички працівників
Потрібно знайти можливості для розвитку розробників й створити для них відповідний roadmap. У класичному розумінні — це рух від джуніора до тімліда. Джуніор лише починає свій шлях у світі розробки, а його головне завдання — набратися знань, тож він виконує лише поставлені перед ним технічні завдання. Виконання завдань джуном зазвичай контролює сеньйор.
Мідл-розробник самостійно працює з поточними задачами та поставленими процесами, а сеньйор вже починає розробляти, самостійно ставити задачі та навчати джуніора. Тімлід тим часом контролює роботу всієї команди повністю.
Якісний roadmap розкриває шлях і необхідні навички для переходу на наступний рівень кар’єрного росту. А також варто орієнтуватися на таких клієнтів, які будуть сприяти розвитку компанії, яким цікаво інтегрувати нові технології та які розуміються на їх цінності.
***
Загалом, чим швидше розвивається компанія, тим цікавіші проєкти вона виконує. У прогресивній компанії в айтівців є можливості пробувати себе в різних ролях і з різними технологіями. Якщо в компанії якісно та стрімко зростають співробітники й у неї немає великої плинності кадрів, це вказує на позитивний розвиток усієї організації.
Це, своєю чергою, дозволяє отримувати складніші й перспективніші проєкти від замовників. Тому я й кажу, що рівень кваліфікації розробника безпосередньо пов’язаний з рівнем розвитку компанії.
79 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.