Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Continuous education як інвестиція в себе у період невизначеності

Мене звати Олеся Ульянова, я CEO компанії Telesens та засновник тренінгового центру ITGC, який навчає спеціалістів софт скілам. Цей матеріал про те, як вчитися чомусь новому зараз, і що змінилося в методах навчання сьогодні.

Стаття буде цікава тим, хто знайшов у собі сили рухатися далі та шукає ефективні методики навчання; хто ще не готовий продовжувати навчання, але вже готовий замислитися, як розпочати, а також тим, хто заперечує користь та ефективність навчання у поточних реаліях війни. Я хочу з вами поділитися тим, через що пройшла сама та мої колеги, і як ми знайшли способи рухатися далі та отримувати нові знання та навички.

Навчання як підтримка ментального здоров’я

Ніхто з нас не жив у такій реальності, як зараз. Так, ми мали уявлення, як це відбувається, але я ніколи не думала, що це може статися з нами. У когось «все зруйнувалось» або «повернулося на 180°», хтось переживає все всередині, а ззовні справляє враження спокійної та врівноваженої людини.

Наш мозок — унікальний організм, якщо хочете. Він з нами, як і уряди з терористами, переговорів не веде. «Думки про думки дуже ненажерливі» — говорив нейробіолог Девід Рок у своїй книзі «Мозок: інструкція до застосування». Наш головний когнітивний орган дуже втомлюється і легко перемикається з роботи на відпочинок. Наша префронтальна кора легко поступається місцем лімбічній системі, яка «допомагає» прокрастинувати, розсіювати увагу і бути завжди включеним у новини та емоції.

Когнітивні здібності та знання — це не «невідомі доріжки», це нейробіологічні патерни, які поділяються на сильні та слабкі. Сильні — ті, які ми використовуємо часто чи постійно, слабкі — які рідше. Слабкі з часом атрофуються і перестають існувати, як м’язи, які ми довго не тренуємо. Використовуючи сильні, ми зміцнюємо наші знання та навички, саме на цьому феномені засновано навчання та запам’ятовування. Тому навчання є основою підтримки ментального здоров’я та працездатності під час стресу.

Я часто чую від моїх колег і знайомих про те, що навчання зараз «не на часі». Однак лише за допомогою нього можна підтримувати наші сильні зв’язки, не дозволяти стресу та нервам вбивати все те, на що ми витратили стільки років у минулому.

Рішення просте — вчитися потрібно завжди, скрізь та постійно. Але сказати це набагато простіше, ніж зробити. Здатність навчатися складається з кількох факторів: бажання отримувати нові знання та навички, наявності ресурсів на навчання (ресурсів часу, життєвих та/або фінансових), розуміння того, як нам «заходить» навчання та наявність відповідного оточення для реалізації навчання.

Як захотіти навчатися

Є кілька блоків, які впливають на бажання навчатися:

  1. Відчуття самостійності. Ми самі зрозуміли, розібралися, зробили. Тільки від нас залежить результат, і ми впливаємо на подальші дії з цими знаннями. З цим чинником пов’язана неефективність пасивного чи «споглядального» навчання.
  2. Свобода вибору. Зараз у дорослому віці ми вже самі обираємо, як нам вчитися, що використовувати в процесі здобуття знань і, головне, — у кого вчитися. У дитинстві школа обмежує нам форми подачі матеріалу та джерела здобуття знань. Це якраз не формує звичку вчитися, а скоріше схоже на «відбування номера».
  3. Відчуття успішності. Після того, як ми доклали якихось зусиль, ми отримали результат у вигляді або просто знань, або умінь, з яких потім зможемо сформувати навичку. Метод послідовного наближення успіху чи спосіб формування знань зі шматочків якраз і підтримує цю успішність у навчанні.

Складні навички набуваються лише при виконанні складних завдань. Енергія на навчання береться із закриття попередніх проблем. Є «Ефект Зейгарник», згідно з яким незавершені дії запам’ятовуються краще, ніж завершені. Цей ефект є основою нав’язливої зайнятості та невдоволення собою, незважаючи на те, що більшість завдань зроблено, а ми фокусуємось на незроблених. Тож є ефект Зейгарник, а є дофаміни від вирішених проблем.

Якщо ми хочемо «швидко»: навчитися швидше, робити простіші завдання, трансформувати вміння, а не створити звичку. Для того, щоб «зрізати кути», потрібно спочатку зрозуміти, де ці «кути». Коли ми навчаємось чогось нового чи розширюємо свою експертизу, ми не розуміємо, де ці кути. Ефективно прискорити процес навчання може тільки та людина, яка знає «Що вона вивчає?», «Як їй ефективно „заходить“ навчання?», «Якого результату вона хоче досягти наприкінці навчання?» і, головне, «Навіщо їй це треба?».

Якщо ви ствердно відповіли на всі ці питання — welcome в клуб людей, які швидко і ефективно навчаються. Але нас таких небагато...

Де взяти ресурси на навчання сьогодні

Як перемикнутися з розсіяної уваги, читання телеграм-каналів та переглядів новин? Як знайти цей фокус у сучасних реаліях? Цю роботу належить зробити кожному з нас самостійно. Жодні тренінги та ментори нам у цьому не допоможуть. Є декілька стратегій, як сфокусуватися на навчанні та боротися з відволіканням та прокрастинацією:

  1. Один проєкт одночасно. Якщо ви коли-небудь займалися цілепокладанням і ставили собі мету, то знаєте, що бігти відразу в трьох напрямках неможливо. Ми так не вміємо: доки ми «підтягуємо» щось одне, неминуче «просідає» щось інше. Сфокусуйтеся на чомусь одному і почніть з того, що вас драйвить і приносить задоволення. Давно хотіли навчитися фотографувати? — Запишіться на курси або знайдіть серію практичних вебінарів.
  2. Спрощуйте, а не ускладнюйте. Зробіть своє навчання простим та зрозумілим у рамках процесу. Простий доступ з будь-якого пристрою, запланований час навчання, виділений у календарі, все необхідне під рукою. Однак у гонитві за спрощеннями не нехтуйте реальною практикою. Облаштуйте свій простір так, щоб ви не витрачали час на підготовку.
  3. Навчання як складова вашого життя. Більшість наших бажань блокується через раціо. «А що я потім з цими знаннями робитиму? Я зараз витрачу час, а потім ці знання мені не стануть у пригоді, на роботі це буде не потрібно...» Такі думки гальмують ваше бажання вчитися. Своїм колегам я кажу те, що колись у дитинстві казали мені мої батьки: «Знання за плечима не носити». Ви ніколи не знаєте, що вам знадобиться і за яких обставин. Широким світоглядом та вміннями ви формуєте свій автентичний скіл-сет. Це той набір знань та навичок, з яким ви йдете життям. Відчуваєте бажання навчитися фотографії — зробіть це.
  4. Заберіть усі альтернативи. Це про хронофагів та пожирачів часу. Зараз це як ніколи актуально і постійна «включеність» у контент виснажує нас як фізично, так і ментально. А без ресурсу на навчання — немає нікого навчання. Виділіть час, коли ви дивитесь новини. Моя власна історія про постійну включеність закінчилася небажанням робити щось взагалі, крім основної роботи. Однак, коли ви людина з розвиненим почуттям селф-менеджменту, то ви бачите, що прокрастинуєте. Перший місяць війни був найскладнішим, проте треба брати себе в руки та приносити користь своїй сім’ї, своїй компанії та своїй країні. Зараз я читаю новини один раз на день і у певний час телефоную близьким. Регламентуйте свій день, і ви знайдете час на навчання, а потім і ресурс підтягнеться.

Яке навчання вам «заходить»

На жаль, у школі нас не вчили вчитися. Більшість людей не знає, як їм навчається ефективно, як їм «заходить» навчання. Однак порефлексувати на цю тему варто, оскільки розуміння про те, як ви навчаєтесь, заощадить вам години й тижні, витрачені на навчання «з чужого плеча».

Поставте собі завдання: виберіть те, що ви раніше ніколи не робили. Знову візьму приклад з фотографуванням (я не маю на увазі селфі на телефоні). У вас є тиждень, щоб навчитися непогано фотографувати (наприклад, вас попросили фотографувати на день народженні друга). Що ви будете робити? З чого почнете і як розвинете у себе цю навичку?

Більшість із нас відповість майже відразу: хтось скаже, що запишеться на експрес-курси, хтось піде до знайомого фотографа, хтось почне дивитися навчальні відео. І, зауважте, всі варіанти будуть різні, тому що у побуті ми легко знаходимо зручний шлях до набуття навичок.

З професійним розвитком складніше, і наш страх припуститися помилки або витратити час даремно переважує всю мотивацію вчитися. Тому існує кілька загальних прийомів, як все-таки ефективно вчитись:

  1. Мікронавчання. Зараз це один із найпопулярніших методів отримання знань. Контент подається дрібними порціями, кожна з яких має певну мету чи тему. Хто використовував додатки для вивчення іноземних мов, часто стикається з цією методикою. Контент сегментований на теми, виконання завдань потребує небагато часу, задачі об’єднані темою: подорожі, їжа, офіс тощо.
  2. Чергування. Коли ви захоплено вивчаєте щось, хочеться глибше і ширше зануритися в цю тему. Проте, що більше ви поглиблюєтесь, то далі від абстрактного розуміння загальної мети навчання. Наприклад, ви вивчили досконало експозицію чи витримку, а нормально фотографувати так і не навчилися. Найкращою стратегією є послідовне занурення за рівнями. Ви — новачок, і ще не бачите все це різноманіття знань у певній галузі, але в процесі занурення відкриватимете нове. Так скоригуєте свій шлях, тому що вже зрозумієте, що ховається за тією чи іншою темою.
  3. Змінюйте оточення. З одного боку, коли ви щоранку в заторі вивчаєте іноземну мову — формуєте звичку, як у спорті. Але те, що добре для спорту, не завжди підходить для знань. Якщо ви зовсім не змінюєте оточення, згодом мозок очікує тих умов, за яких ця звичка сформована, і виходить, що ми не можемо ефективно запам’ятовувати слова або розвивати граматику, коли не в машині. Чергуйте місця, де ви отримуєте знання, щоб зробити запам’ятовування ефективнішим.
  4. Пояснюйте іншим. Це не новина — чим більше ви пояснюєте, тим краще розумієте. Під час пояснення ми, як звичайно, ведемо внутрішній діалог. Намагаємося агрегувати знання, сформувати зв’язкове мовлення та підкріпити фактами чи нашою думкою. У компанії це часто є одним зі способів навчання новачків, коли один з групи пояснює щось іншим, а ментор слухає та коригує за потреби.
  5. Нічого не робіть. Це, мабуть, найнесподіваніший пункт. Мозок теж втомлюється, і якщо ви його навантажили, а раніше він жив більш-менш спокійно, то він фруструє. Професорка Единбурзького університету Мікаела Д’юар визначає це як «активний відпочинок». Стан, коли ви нічого не робите, проте ваш мозок систематизує ті знання, які ви вже отримали, та розкладає їх на різні полиці. Цей процес просто необхідний для того, щоб знання потрапляли в довгострокову пам’ять, і ми формували сильні зв’язки. Тому у сучасному навчанні знання сформовані у блоки і після закінчення є перерви. Робіть перерви після того, як продуктивно попрацювали.

Сила оточення

Що ж, ми з вами вже захотіли вчитися, знайшли та сфокусували своє бажання, підтягнули мотивацію до навчання, визначили, як нам ефективно «заходять» знання, навіть обрали стратегію навчання — але це ще не все, що нам необхідно, щоб розпочати та продовжувати.

Визначальним чинником успіху буде ваше оточення. Якщо вас оточують люди без мети, що постійно ниють і скаржаться — ваші власні старання можуть бути приречені. Групи підтримки та усілякі спільноти для боротьби із залежностями існують не просто так, а через те, що ми, люди, — істоти соціальні. У нас добре розвинені дзеркальні нейрони, і ми охоче копіюємо поведінку, а якщо не копіюємо, то вдало виправдовуємось, що не зробили чогось, бо цього ніхто у нашому оточенні не робить.

Як же сформувати підтримувальне оточення? Якими мають бути атмосфера, люди та речі? Є кілька загальних принципів.

  1. Усвідомте свою цінність. Ви один такий, як і на що витрачаєте свій час — визначаєте тільки ви. Хочете на старості років усвідомлювати, що свого часу зробили все, що від вас залежало — тоді сміливо приєднуйтесь до таких самих, як ви.
  2. Знайдіть групу за інтересами. Наш світ складається зі зв’язків і зараз знайти собі однодумців не так вже й складно. Соціальні мережі, community, та навіть тематичні чати — всього вдосталь.
  3. Готуйтеся допомагати. Діліться знаннями, ресурсами, можливостями. Інтегруйте навчання у ваше повсякденне життя.

Якщо ви пройшли шлях з ідентифікацією того, що хочете вивчати, захотіли розвиватися, знайшли однодумців — ви вже на старті навчання, довжиною у життя.

«Неможливо вирішити проблему на тому рівні, на якому вона виникла», — говорив Альберт Ейнштейн. Щоб розвинути бажання постійно навчатися, потрібно вийти з емоціювання та страху і постаратися подивитися на себе, як на людину, в яку ви самі хотіли б інвестувати час і знання.

👍ПодобаєтьсяСподобалось15
До обраногоВ обраному7
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

>Використовуючи сильні, ми зміцнюємо наші знання та навички, саме на цьому феномені засновано навчання та запам’ятовування. Тому навчання є основою підтримки ментального здоров’я та працездатності під час стресу.

Не розумію як одне витікає з іншого. Яким чином навчання є основою підтримки ментального здоров’я, звідки ця інформація?

Будь яке діло яким людина зайнята може відволікти від дурних думок, якщо достатньо зануритися.
Звісно це залежить від рівня стресу, але це працює.

Навчання тренирує мозги,тримає їх у тонусі,запобігає старінню.Сам фактор навчання є факт здоров’я мозку.
Хочите залишитися без деменції,альцгеймера вчіться.

У вас только курсы, а опыта нет? Thank you for interest in our vacancy. )

Опыт сейчас очень легко приобрести — масса стажировок для желающих.

Это если интерн или начинающий.
А если взять не интерна, который решил добавить себе несколько скиллов, то ответ выше )

А если не начинающий — то у него уже не «только курсы» и есть какой-то опыт.

Тогда пойти еще раз стажером — по новому направлению, чтоб набрать нужный опыт?

А ничего, что финансы сразу урежутся сразу где-то процентов на 100.
Хорошо, что щас гуманитарку раздают ;)

Ну естественно уменьшаться — это же инвестиции в нужны опыт, который даст потом возможность вернуть больше.

Не факт, при конвейере, при котором отсеивают спецов в айти-конторах.
Можете и лицом не выйти.

Увы, бывает и так.

Підписатись на коментарі