Грибне дякую в AltexSoft: програма бонусів та її розробка у компанії
Програма визнання може стати чудовим інструментом для підтримання залученості співробітників. Наразі важко уявити компанію, яка б не креативила у цьому напрямку.
Ми в AltexSoft, наприклад, обрали легку добру тему «полювання за правильними грибами». Працювали цілою командою з представників HR, Employer Branding та Delivery департаментів.
Й сьогодні, через 1,5 роки після впровадження, об’єктивно оцінюємо успіхи та невдачі й хочемо поділитися досвідом з тими, хто лише розмірковує над концептом.
Мета розробки
Ми цінуємо кожного співробітника, й ідея програми, яка б допомагала виразити подяку, відзначати активних тіммейтів та їх досягнення — не нова в AltexSoft. Сьогоднішня система — планомірний її розвиток, що увібрав в себе наш досвід та підходи.
Головним у розробці нової програми виділили створення умов для розвитку культури вдячності у компанії, надання більше можливостей проявити себе у контексті її цінностей, а також гейміфікацію та акцент на мерчі, яким хотілося б користуватися.
Основи грибного задуму
Основою грибного задуму стала гра в робочій повсякденності з позначеною вагою досягнень, де учасник може скласти собі план активностей, досягти обраного рівня й прийти за своєю бажанкою у пункт обміну подарунків, взяти щось з каталогу собі або подарувати колезі. Й понад усім цим щоденне «дякую» від менеджерів та колег за свої заслуги. Тобто ти просто робиш круті справи на роботі, встановлюєш добрі відносини в колективі й крім природного щирого «дякую» отримуєш ще й грибне. 🍄🍄🍄
Попередня робота над системою подяки
Легка для розуміння, цікава гра, що затягує й приносить задоволення, обов’язково має під собою ґрунтовну роботу з розрахунку ігрового балансу. Його і намагалися утримати, відповідаючи на запитання нижче.
Перше, хто, кому та скільки «грибочків» може відсипати у «кошик».
Для ефективного аналізу та вирішення цього питання ми попрацювали з усіма, хто має у підпорядкуванні команди, й одразу зауважили важливий нюанс — співробітник однієї ролі, як, наприклад, розробник співпрацює не лише з CL, а й з PM та DM і всі вони можуть побажати віддячити «грибочками» за одне й те ж досягнення, що створить таке собі подвоєння подяки за одну і ту ж справу. При тому в інших відділах таких перетинань може бути значно менше, наприклад, у бухгалтерів, що буде порушувати справедливий баланс у можливості зібрати грибні бонуси.
Тож при впровадженні системи подяки у компанії важливо продумувати такі обмеження, щоб і подібні перетинання скасувати, і дозволити усім менеджерам відчувати залученість до процесу, і забезпечити рівні можливості кожного співробітника. Ми підрахували кількість підлеглих у менеджерів, кількість перетинів і підібрали кількість «грибів», які той чи інший керівник може роздати, а також зазначили, що за одну і ту ж активність можна отримати «грибочки» один раз.
Щоб зручно було користуватися системою, встановили проміжок часу в квартал для нарахування бонусів «за заслуги», адже саме щокварталу закриваються смарти та задачі, а менеджери готують звітність про досягнення відділу.
Наступним кроком був баланс між «вагою» бонусів, їх фінансовою складовою та мерчем, який можна отримати за цю кількість грибів. Тут важливо було врахувати, щоб ціль гри, тобто бажаний подарунок з каталогу була досяжною, проходження не надто легким й був вибір грати в коротку або в довгу — можеш взяти менш вагомий подарунок одразу чи підназбирати на більш значний.
Підрахунок вели так: склали дві таблиці досягнень, які активний або пасивний учасник зможе виконати протягом року, отримали суму, скільки можна зібрати «грибочків» за рік, та порівняли її із вагомістю товарів у магазині. Далі — встановили співвідношення нагород та ачівок так, щоб за 2 роки можна було зібрати на цінний товар, наприклад, електросамокат.
Всі ці підрахунки стали основою грибної економіки, й ми вже встигли переконатися в їх точності — саме ту кількість грибів, що приблизно дорівнює вартості електросамоката, мають у своїх кошиках активні учасники програми.
Як працює програма подяки в AltexSoft
Грибна валюта та тривалість її життя
Щоквартально компанія нараховує менеджерам для нагородження підлеглих «грибочки», кількість яких залежить від величини відділу. Окрім того, кожен член команди AltexSoft щотижня отримує 5 бонусів для подяки колегам, які може використовувати протягом робочого тижня як йому заманеться: щодня тішити різних колег чи то відсипати одразу 5 як велике «спасибі» за які завгодно заслуги — чи то по роботі, чи то за те, що прислав тобі підбадьорюючу гіфку після складного мітосу.
Однак з цим ввели й обмеження — такі тижневі та квартальні бонуси необхідно використати протягом того періоду, у який вони були нараховані, що спонукає користуватися системою регулярно та не забувати вчасно відзначати заслуги колег. Як результат це підвищує рівень залученості у робочі процеси.
Поверх усього ми вирішили радувати просто так наших співробітників додатковими «грибочками» після успішного проходження випробувального терміну, у їх день народження та на кожну річницю компанії.
Досягнення, які відзначаються «грибочками»
При розробці ачівок ми старалися будувати механіку програми так, щоб вона ефективно діяла як у короткостроковій, так і довгостроковій перспективі.
Для цього розписали всі можливі досягнення та зазначили, яка кількість грибної валюти їм відповідає. Необхідно було продумати які працівники, на яких посадах за що її можуть отримати? Чи є якісь окремі ачівки для тих, хто тільки прийшов у компанію, та скільки їм прийдеться працювати до здобуття першої? Які ачівки якій сумі внутрішньої валюти відповідають? Скільки часу, зусиль та балів знадобиться, щоб отримати ту чи іншу нагороду з магазину, про розробку якого трошки нижче.
І тут знову ж таки про баланс, який необхідний для нагороди досягнень: щоб, з одного боку, не видавати бали за будь-що навіть саме незначне та щоденне — так здобутки втратять сенс й заодно перетворяться у чорну діру бюджету, а з іншого, якщо для отримання ачівки прийдеться працювати рік-два, перевернути гори та вбити москаля (жартуємо (ні)) — то співробітники не будуть вважати їх досяжними й швидко втратять інтерес до програми.
Проаналізувавши наведені вище пріоритети, ми виділили 5 напрямків, які відображають життя компанії та наші цінності:
- клієнтоорієнтованість,
- проактивність,
- розвиток,
- пріоритезація результату,
- допомога в пошуку талантів.
Спираючись на них, детально розписали, як можна проявити себе кожному тіммейту. Наприклад, активно допомагати в адаптації нових співробітників, освоювати нові технології в рамках цілей компанії, пропонувати та впроваджувати нові процеси, які підвищують ефективність на рівні компанії, й навіть досягати нових вершин у спорті від імені AltexSoft.
Потім об’єднали розписане короткою яскравою назвою, щоб було чітко зрозуміло, за що можна отримати ту чи іншу ачівку. Так народилися «Провів переговори, як Харві Спектр», «За відважну співбесіду у вихідний день» тощо.
На що можна міняти внутрішню «валюту»
Коли накопичив трохи грибочків — варто визначитися, на що саме їх можна витратити. І тут варіанти різні: хочеш, можна обрати давно бажаний мерч з магазину, а хочеш — обміняти на допомогу тим, кому вона сьогодні так потрібна у нашій державі у зв’язку з війною, себто переказати на благодійність чи підтримку ЗСУ.
Також вирішили запропонувати можливість відправляти колезі, який так старанно допомагав тобі, не лише «грибочки», а й самостійно обрані подарунки, й це також чудово прижилося.
Магазин, повний пропозицій
Наповнення грибного магазину було окремою стратегічною задачею, адже своїх працівників хочеться радувати чимось вагомим та особливим. І щоб врахувати самі різні вподобання, ми декілька місяців витратили на пошук, замовлення зразків та відсів. Не гребували й опитуваннями, щоб віднайти якісний нетривіальний мерч з душею, який хотілося б отримати у власне користування. У результаті зібрали суттєвий асортимент подарунків на будь-який смак та гаманець — від екомішечків до PlayStation5.
Список товарів у магазині не сталий — він змінюється відповідно до побажань та зовнішнього впливу. Наприклад, до війни найжаданішою у нас стала ось ця валіза.
А після 24 лютого частіше серед замовлень бачимо патріотичні футболки. 💙💛
І саме для того, щоб каталог подарунків завжди виглядав привабливо, наша Branding-команда постійно працює над оновленням асортименту, спираючись на зворотний зв’язок та тренди.
Окрім того, наш мерч, який «світиться» не лише в офісі, виконує й додаткову функцію реклами, робить компанію більш видимою на ринку, а тому дещо економить рекламний бюджет.
Як «грибочки» перетворити у мерч
Далі все доволі просто. 🙂 Коли у кошику «грибника» достатньо бонусів — достатньо обрати мерч, тицьнути «замовити» чи «подарувати» та дочекатися, коли з тобою зв’яжеться менеджер програми, з яким залишається лише обговорити умови доставки. І вуаля! Через певний час бажанка буде у твоїх руках або радуватиме твого колегу.
При цьому абсолютно не важливо, у якому куточку світу перебуває наш тіммейт — обраний мерч за зібрані «грибочки» ми надсилаємо будь-куди.
До чого прийшли через 1,5 роки користування
Хоч ми і йшли по протоптаній доріжці системи визнання здобутків співробітників, яка не раз і не лише у нас доводила свою життєздатність та демонструвала переваги, але однаково переживали як уперше. Переживали й за справедливість впровадження оновленої системи, й за доречні подарунки у магазині, й за саме втілення, до якого не усі одразу поставились з довірою, вбачаючи в грибах «наркоманський» підтекст.
Але ми ризикнули та дозволили цьому фановому маховику розкрутитися, і у результаті на радість усім, хто працював над програмою, колеги сприйняли задум з гумором та у перші кілька днів багато дискутували на «грибну» тему й обмінювалися смайликами та гіфками у вигляді грибів. Сьогодні фрази «відсипав грибів» або «перевір кошик» зрозуміла всім у компанії, навіть тим, хто не особливо користується системою. Тож не бійтеся ризикувати й ви. 😉
Окрім того, нестандартний та легкий дизайн також сприяв її розповсюдженню. «Грибочки» стали невіддільною складовою нашої професійної буденності та не лише спонукають до нових висот та відкритості у команді, до допомоги та більшого спілкування, а й дарують посмішки ледь не щодня: ми дякуємо один одному «грибами», нагороджуємо один одного ними, даруємо на дні народження, підбадьорюємо, й досі активно жартуємо над цією тематикою. До того ж — це зручно, адже не обов’язково бігти у магазин за шоколадкою, якщо хочеться комусь віддячити, — достатньо бонусиками наблизити колегу до бажаного мерчу.
Також ця програма дає більше розуміння цінностей компанії та того, що ти можеш в рамках цих цінностей робити, щоб заробляти більше бонусів.
Як результат — суцільна вигода, адже члени команди діють в рамках цінностей компанії, вони більш відкриті освоєнню нових знань, навичок та беруть на себе додаткову відповідальність, що підвищує їх продуктивність та ефективність; в колективі підвищується залученість та культура вдячності, частіше помічається та відмічається допомога колег, а мерч — популяризує AltexSoft на ринку.
Сьогодні програма стала більш довершеною, й понад 60% співробітників з задоволенням активно користуються нею, що лише зайвий раз підтверджує ефективність та й загалом успішність «грибного» задуму.
43 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів