Нахіба тобі подкаст? Висновки зі створення одного PM-подкасту

Всім привіт. Мене звати Марк Опанасюк, я є продакт менеджером в EPAM, а ще разом з товаришем Іваном Чайкою (продакт-менеджер в Matic) ми пишемо нішевий подкаст українською про продакт-менеджмент — Product Market Fat (PMF).

Хочу поділитися історією створення нашого подкасту та висновками, які ми винесли з цього процесу. Переконаний, що наш досвід буде корисним подкастерам-початківцям та, можливо, надихне і вас на створення подкасту. 😎

Як подкасти стали популярні

Подкастинг зараз у світових трендах, і на це є багато причин. Аудіо завжди було, є і буде одним зі звичних способів споживання та поширення інформації. Фактично, подкаст є новим зручним цифровим шляхом оповідання вже звичних нам усних історій.

Слухати подкаст набагато зручніше ніж читати тексти чи дивитися відео. Не потрібно дивитися на екран, можна слухати в будь-який час і в різних умовах — на роботі, на прогулянці, на тренуванні. В слухача вільні руки та очі, тож можна паралельно займатися іншими справами.

Людям наразі складніше читати довгі тексти — наші періоди концентрації уваги є коротшими ніж до появи інтернету. Формат аудіо є легшим для сприйняття, оскільки ми вже звикли жити в постійному інформаційному шумі. З аналогічних причин, запис подкасту для авторів може бути легшим шляхом поширення інформації, ніж написання статті. Написати гарний текст — це теж складна робота.

Навколо тематичних подкастів формуються спільноти однодумців, які отримують цінність від контенту в подкасті, а кожен член спільноти привносить свою цінність. Спільноти навколо подкастів, як правило, активно комунікують всередині, а автори подкастів часто звертаються до слухачів та реагують на їхні коментарі. Це робить слухання подкасту більш особистим, на відміну від перегляду фільмів чи телешоу.

Чому подкаст українською

Ідея створення подкасту про продакт-менеджмент українською мовою виникла ще восени 2021 року. Саме тоді в листопаді я почав системно вивчати питання створення подкасту, які є жанри, думати про сценарії та формати першого сезону.

Українська мова була обрана саме тому, що, на жаль, наразі професійного контенту про продакт менеджмент українською мовою є дуже мало. Також, я розглядав подкаст як можливість підтримки зв’язків та активного спілкування з колегами-професіоналами, оскільки внаслідок карантину більшість спілкування перемістилося в онлайн, а офлайнові зустрічі взагалі стали рідкістю.

Як і будь-яка початкова ідея, ідея подкасту лишилася відлежатися та й загубилася в рутині роботи серед інших пріоритетних задач. Потім прийшов Новий рік, запуск подкасту перенісся вже на «після свят», а згодом був наростальний ризик повномасштабного вторгнення росії в Україну — і почалася повномасштабна війна, коли вже було не до подкасту...

Станом на квітень-травень відбулася психологічна адаптація до війни, звикання до нового побуту, і усвідомлення, що не варто відкладати на потім, те, що можна почати робити зараз. Ти ніколи не будеш знати, що трапиться завтра, особливо, коли в країні йде війна. Тому, в травні я подзвонив товаришу — продакту з Matic, з яким я вже раніше говорив про подкаст, ще до війни, і запропонував почати його писати разом.

Наш перший сезон називався «Продакт менеджмент в умовах війни» — це була серія розмов з українськими продактами про те, як війна вплинула на їх життя, команди, та продукти. Також, оскільки ми регулярно донатимо в KOLO, то вирішили розміщувати лінки на рахунки КОЛО в кожному з епізодів для додаткового збору коштів.

При створенні першого сезону ми вчилися подкастингу — які інструменти та сервіси використовувати, як обробляти звук, як краще працювати з голосом та мовленням, розбиралися з іншими нюансами.

Можна сказати, що Product Market Fat ще шукає свій Product Market Fit — ми експериментуємо з форматами та контентом, але ми це робимо без надмірних зусиль для себе, бо завжди не вистачає часу і хобі має бути в радість.

Статистика подкасту з Anchor, розподіл слухачів за країнами та платформами

Наразі наш подкаст зростає (кількість підписників та постійних слухачі), але трохи повільніше, ніж нам хотілося. Нас слухають україномовні продакти з понад 20 країн (66% відсотків з України), і сумарно епізоди нашого першого сезону було прослухано понад 3000 разів.

Це скромні цифри, але наразі ми розглядаємо подкастинг як можливість створити додаткову цінність для себе (нові знання та знайомства) та своїх слухачів (цікава інформація, якою ми ділимося).

Наразі ми почали писати наш другий сезон, врахувавши досвід і помилки першого сезону.

Плюси створення подкасту для авторів

Поглиблення знань за темою подкасту. Класно запускати подкаст на ту тему, яка вас цікавить. В такому випадку, у процесі підготовки до нових епізодів ви матимете змогу поглибити наявні знання та вивчити щось нове на цю тему. Також, ваші гості в розмові будуть ділитися своїми знаннями, досвідом, та історіями. Тому ведення подкасту — це ще одна можливість дізнатися щось нове!

Знайомства з новими людьми. Наявність подкасту в форматі інтерв’ю чи розмов з запрошеними гостями стимулюватиме вас шукати цікавих людей, які знаються на обраній вами темі. Це значно розширить коло вашого спілкування. Якщо у вас подкаст буде на професійну тему, і вам вдасться дійсно потоваришувати хоча б з частиною гостей, то це якісно розширить вашу мережу професійних контактів.

Формування кола однодумців. Навколо подкастів формуються спільноти однодумців та прихильників, які розділяють інтерес до вашої теми, які вже знають вас, в яких до вас є певний кредит довіри. Ви можете розраховувати на них, шукаючи поради, чи потребуючи допомоги зі складним питанням. Особливо це актуально для подкастів на професійні теми.

Робота над своїм мовленням та жестами. Коли ми з Іваном слухали свої перші випуски, нам було соромно за звучання наших голосів, недолугі, як нам здавалося, паузи, численні слова-паразити, які ми раніше ніколи не помічали. А на відео записах ми стали помічати ще й недоліки в жестах та міміці. Визнання проблеми є першим кроком на шляху до її вирішення. Почавши вести подкаст, ми тепер намагаємося говорити чіткіше, контролювати мовлення, ясніше формулювати думки, уникати слів паразитів. І цей стиль мовлення переноситься на наше щоденне спілкування з колегами на онлайн-мітингах та й в офлайні.

Можливість багатоканального поширення інформації. На мою думку, подкаст — це набагато легший і швидший спосіб поширення цікавої інформації ніж написання статті. Пишучи подкаст, його можна відразу розмістити на різних подкаст-платформах, завантажити на YouTube. Ключові висновки епізоду можна конвертувати в допис в соціальних мережах чи в статтю.

Подкастинг відкриває для вас нові можливості. В одному з епізодів подкасту ми говорили з гостею про менторство продактів. І я там згадав, що теж менторю кількох людей у себе в організації. Після того випуску в мене зросла кількість запитів на зовнішнє менторство — як разові консультації, так і на тривалу програму. Кошти за зовнішнє менторство перераховуються на ЗСУ (оскільки саме такі умови я висуваю для менті).

Мінуси подкастингу для авторів

⛔ Створення подкасту займає час. Навіть при такому економному підході як у нас (ми не обробляємо відео, не вичищаємо професійно звук) на створення одного епізоду йде сумарно до 5 годин часу. Це включає час на домовленості з гостем (узгодити час та дату інколи дуже нелегка справа), підготовка до епізоду, година-півтори запису, прослуховування та мінімальне редагування аудіо, написання потрібних описів та завантаження відео на YouTube, а аудіодоріжки — на подкаст-платформу. Враховуючи, що бажано робити нові епізоди регулярно, то це значний шмат часу, який треба системно виділяти.

⛔ Це захоплення не є безкоштовним. Почати писати подкаст можна безкоштовно — ми так і починали. Робити запис можна, використувуючи open-сорсний OBS Studio та Google Meet, або на сервісі Anchor вести запис прямо на мікрофон ноутбука. Там же на Anchor подкаст можна розмістити безкоштовно для RSS дистрибуції на інші платформи. Створення каналу подкасту та розміщення контенту на YouTube також є безкоштовним. Обкладинка подкасту безкоштовно створюється на різних сервісах, або робиться в програмах Figma чи Canva. Audacity для базової обробки звуку теж є безкоштовним.

Але з часом вам захочеться:

  • мати можливість відразу одночасно стрімити ваш контент на кілька платформ (доведеться купувати підписочку на ReStream чи щось подібне);
  • мати кращий звук, бо вам про це будуть теж говорити ваші слухачі (і ви тоді купите нормальний мікрофон);
  • а якщо ви ще пишете відео, то ви швидко зрозумієте, що якості звичайної вебкамери вам дійсно не вистачає (і доведеться шукати собі кращу HD-відео камеру).

Наш подкаст зараз знаходиться між 2 та 3 пунктом. Ми вже маємо нормальні мікрофони, а зараз задумуємось про купівлю вебкамери з кращою роздільною здатністю для записів відеорозмов з гостями. Тому, певні витрати будуть, але вони не такі великі, як може здаватися (якщо ви не плануєте орендувати студію звукозапису для кожного епізоду). 😅

Поради при старті подкасту

💡Не відкладайте ідею надовго. Якщо у вас виникло бажання зробити подкаст, то беріть і робіть, не займайтеся прокрастинацією чи перенесенням ідеї на потім — так ви витратите більше енергії та марних зусиль. Звісно, треба зробити підготовчу роботу: визначитися з тематикою, назвою, стратегією поширення, скласти план на перші кілька випусків, і потім починати писати подкаст, але це вже і є робота в напрямку запуску подкасту. В цьому вам може допомогти гайд від української студії подкастів, в ньому багато класних порад, та є лінки на ком’юніті для подкастерів, де можуть дати поради.

💡Тематика і назва подкасту має значення. Це ваш подкаст, і він має бути на тему, яка цікавить саме вас, про яку ви можете з інтересом та запалом розмовляти годинами. Я щасливий тим, що мені подобається моя робота — нас драйвить продакт-менеджмент, тому ми з ентузіазмом пишемо подкаст про продакт-менеджмент. Але, якщо у вас є інші цікаві захоплення, нумо творити подкаст про них: настільні ігри, мотоцикли, геймінг, рибалка, і багато іншого. На кожну тему знайдеться свій сегмент слухачів. Також тема подкасту впливає на вашу стратегію — в яких соціальних мережах потенційно є ваші слухачі, як додатково ви з ними можете взаємодіяти. Чи легко вашим слухачам буде знайти вас за назвою?

💡Робіть RSS дистрибуцію подкасту на всі можливі платформи. Всі подкаст-платформи пропонують генерацію RSS фіда, який використовується для дистрибуції епізодів вашого подкасту на інші подкаст-сервіси. Кожна платформа містить перелік сервісів, куди з часом автоматично буде дистрибуція вашого подкасту, і є сервіси, де треба вручну додати ваш RSS feed. Це значно підвищує видимість вашого подкасту в інтернеті і більше потенційних слухачів зможуть вас знайти.

*PMF зараз розповсюджується на 10 платформах. Ми розміщені на Anchor, і звідти вручну додали наш RSS feed в різні сервіси згідно з інструкціями від Anchor. Це робиться лише раз і зайняло лише годину-дві часу.

💡Обов’язково будьте на YouTube. Це може бути контрінтуїтивно, але хто сказав, що YouTube це лише для відео? Скільки разів ви включали якесь відео (наприклад, музику чи інтерв’ю) в одному вікні, і паралельно працювали в іншому, слухаючи відеоконтент? Пошук в YouTube є top-2 пошуковим двигуном у світі за кількістю трафіку (після Google search). Крім того, в YouTube є власна рекомендаційна система, яка додатково показує ваші випуски іншим користувачам для перегляду. Ваші епізоди в YouTube добре шукаються в звичному Google search і будуть там в топі органічних результатів відповідних пошукових запитів.

*Для нашого подкасту 2/3 прослуховувань контенту приходять саме з YouTube, а решта прослуховувань йдуть від 10 подкаст-платформ. Тому варто розміщувати свій контент в YouTube, навіть якщо ви пишете лише аудіо. Конвертуйте аудіо в відео та додавайте туди для показу обкладинку вашого епізоду — вашим слухачам буде легше вас знайти.

💡Реагуйте на фідбек слухачів. Вашими першими слухачами, скоріше за все, будуть друзі з соціальних мереж, а також друзі запрошених спікерів (якщо у вас формат передбачає залучення гостів). Запитуйте слухачів думку про епізод, просіть зворотній зв’язок, реагуйте на коментарі. Слухачі — це ваше джерело нових тем, ідей для покращення та статистичні дані щодо вашого подкасту.

* У нас в PMF з перших епізодів був не сильно якісний звук — ми це розуміли, і про це нам кілька разів поспіль казали слухачі. Потім ми придбали окремі мікрофони для звукозапису і вже останні епізоди першого сезону писалися з якіснішим звуком. Це відразу відмітили слухачі, та й середні метрики глибини прослуховування епізодів зросли вдвічі, а то й утричі.

💡Будьте присутні в соціальних мережах. Наразі PMF є в Facebook, LinkedIn, та Telegram. Найлегше залучити нашу цільову аудиторію (продакт-менеджерів та людей, зацікавлених створенням продуктів) в LinkedIn — саме там у нас найбільша кількість цільових фоловерів у сторінки подкасту. Facebook ми створили як ще один канал зворотного зв’язку та для поширення нашого контенту серед друзів і підписників, але активно його не розвиваємо за браком часу.

Саме завдяки соціальним мережам наш подкаст та перші випуски потрапили на очі Максу Іщенку, який про нас згадав у своєму подкасті Startups are Hard. Це було круто і мотивувало нас творити далі. А наш канал в телеграмі існує для активної комунікації з підписниками та для створення ком’юніті в майбутньому. Залежно від тематики подкасту та вашої цільової аудиторії, вам може бути корисною присутність в інших соціальних медіа — Twitter чи Discord, наприклад.

Що ми наразі використовуємо для створення подкасту

Інструменти та сервіси перелічені в порядку пріоритетності:

Anchor.fm — повністю безкоштовний must have сервіс від Spotify для хостингу подкастів. Має вбудований запис звуку та базовий аудіоредактор, має безкоштовну ліцензовану музику, має базову аналітику, сам генерує ваш RSS feed подкасту, має можливість його RSS дистрибуції ще на 10 популярних подкаст-платформ (включно з Apple Podcasts та Google Podcasts). Ключове слово тут «безкоштовний», бо інші популярні аналоги є платними, наприклад SoundCloud окремо чарджить за хостинг подкасту і ще додатково за його дистрибуцію.

Youtube.com — як я писав вище, YouTube може стати головним джерелом трафіку для вашого контенту. Тому варто розміщувати свій контент в YouTube, навіть якщо ви пишете лише аудіо.

Audacity — безкоштовний open-сорсний аудіоредактор, який інсталюється на операційні системи Windows та macOS. Є багато навчальних відео і в ньому легко розібратися, як прибирати сторонні фонові шуми, вирізати шматки аудіо, вирівнювати гучність, і ще багато інших фішок. Ми його використовуємо в першу чергу для noise reduction — зменшення рівня сторонніх фонових шумів в аудіодоріжці.

Telegram — я створив телеграм-канал подкасту більше для ком’юніті менеджменту та взаємодії зі слухачами, які слухають нас на різних платформах. Це ще одна точка контакту з аудиторією і місце, де можна зібрати лояльних слухачів подкасту.

Wordpress — на вордпресі я за кілька годин створив легкий mobile-first сайт з безкоштовною темою для подкастів — ні я, ні Іван не є розробниками і не вміємо писати код (крім «Hello world»). Домен за кілька сотень гривень та хостинг від українського Hostiq. Сайти на вордпресі мають безкоштовні плагіни, які дозволяють автоматично імпортувати ваші нові епізоди на сайт через RSS feed подкасту (Podcast Improter), а також самостійно зробити seo-оптимізацію вашого сайту (Yoast), Google Site Kite плагін дозволяє легко підключити гугл аналітику. Фактично, цей сайт це ще один спосіб для наших слухачів нас знайти в інтернеті через пошук, а також сайт є візитною карткою, коли ми домовляємося зі спікерами, які про нас раніше не чули.

ReStream.io — цей продукт створили українці, і це, на мою думку, найкраща платформа для стрімінгу контенту одночасно в YouTube, LinkedIn, Facebook, та ще й в кілька інших десятків сайтів та сервісів. Також ReStream зберігає відео та аудіо в себе в хмарі, дозволяє його викачати для обробки, має класні фічі для кастомізації картинки та зменшення сторонніх шумів при записі. Ми підсіли на ReStream не відразу, а після поради одного з наших гостів.

Canva.com — графічний редактор, де легко створювати графічні дизайни обкладинок на YouTube, подкаст-платформи, в соціальні мережі. Саме тут ми робимо всю нашу графіку для епізодів — є багато зручних темплейтів.

Можливо наш стек для подкастингу підійде комусь теж. Я буду вдячний за поради від більш досвідчених подкастерів та читачів про сервіси, які, на вашу думку, краще використовувати. Також я відкритий до обговорення та дискусій про подкастинг та продакт-менеджмент в телеграмі. 😉

❓ А якби ви створювали подкаст, то яку тему обрали?

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному3
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Подкаст на тему «Нахіба менеджер в команді?»

Спасибі за роботу і за те, що українською!Планую стати продактом в найближчому майбутньому, тому цікаво буде послухати.
До цієї статті не чув про ваш подкаст.

Замість «На хіба» чи не краще було б більш політкоректне «Навіщо» ?
Наче калька з російської?

Отака -> «навіщо козі акордеон»
Чи це просто похибка?

Та не мав наміру вживати кальку)

Це сленгове слово — це як навіщо, але неформальне, в моєму колі спілкування часто вживається. Це така самоіронія — бо подкаст робити виявилося не так легко нам, як вважалося на початку ідеї в рожевих мріях. Найбільша проблема — час, його брак у звязку з іншими поточними пріоритетами — роботою, сім’єю, допомогою волонтерам. І питання «навіщо, нахіба?» періодично виникає в думках.

Із чемним чоловіком і поспілкуватися приємно. Ось вам за це мій секрет генерування деяких моїх малюнків: ми знаємо декартову площину / систему координат, але чи знаємо трикутну? На трикутній площині крапки трикутні.
Щоб обвести таку трикутну крапку потрібні 3 лінії і вони будуть подвійні. Також ці лінії будуть складатися із трикутних крапок. Чи можна у цю площину вписати коло тими ж крапками? Так, але яке у цього кола буде число PI ? Чи буде мати ця площина поділ на квадранти? Як бути із симетрією у трикутній системі координат. І все таке інше.
Ось приклад, 3 лінії та 3 крапки тут закрашені. Як бачите вони подвійні. Це мене дуже здивувало, коли я вперше це побачив. Вирішив що у мені у очах двоїться.
imgur.com/a/1YXuW2P

Так вроді нормальна фраза. Я ще зі школи вживав. Не впевнений, навіть, що це калька з россійської. Яку саме фразу російською ви мали на увазі, коли писали коментар? (просто цікаво)

На хіба це ввічлива форма «нахуя»)

Дякую за таку розгорнуту статтю! Актуально для мене та моєї компанії. Плануємо створити свій власний подкаст і ваші поради як ніколи вчасні та доречні) Успіхів вам!

Дякую за гарні слова! Радий, що інформація є корисною 💪

Підписатись на коментарі