Помилки на співбесідах та як їх уникати — висновки після пошуку Project Manager
Всім привіт! Мене звати Олена, я працюю Program Manager в Luxoft Ukraine. 42 — це кількість співбесід на вакансії Project Manager, які я провела за останні 2 місяці роботи. Мені пощастило зустріти класних людей, деякі з них скоро стануть моїми колегами. За свіжими враженнями зібрала список помилок кандидатів, які можуть вплинути на успішність співбесіди.
Сподіваюсь, мої спостереження стануть в пригоді тим, хто як раз планує зміну роботи.
Дисклеймер: Звичайно, мій досвід суб’єктивний, і базується на очікуваннях нашої команди від кандидатів. Але впевнена, що для багатьох компаній він також релевантний.
Отже, я виокремила 9 пунктів, які створюють перешкоди вам на шляху до успішного та взаємовигідного закриття вакансії.
1. Непевна мета зміни роботи
Що саме шукає кандидат, рухається звідки — і куди? Чого очікує від наступного кар’єрного кроку? Менеджер зі сторони компанії поставить ці запитання, щоб вирівняти очікування кандидата від компанії та навпаки, а також щоб зрозуміти, наскільки стратегічно та виважено кандидат підходить до планування. В цьому випадку, планування власного майбутнього.
Невдалі відповіді: можливість працювати remote, набридла поточна робота, хочеться чогось новенького.
2. Мотивація
Якщо кандидат в першу чергу (або взагалі — тільки це і нічого іншого) називає remote, IT-зарплату, роботу у великій компанії, або «чоловік/ дружина сказали, що мені варто перейти в айті» — скоріше за все, враження в інтерв’юера буде не дуже. До речі, навіть досвідчені менеджери не завжди можуть одразу відповісти, що їх мотивує. Краще подумати про це до співбесіди, на етапі планування майбутньої кар’єри.
У своїй книзі «Драйв» Деніел Пінк визначає 2 типи поведінки з точки зору мотивації: тип Х та тип І. Для типу Х характерний більший фокус на зовнішніх стимулах (наприклад, квартальні бонуси), тоді як для тип І керується в першу чергу внутрішніми бажаннями. Це не означає, що бонус залишить їх байдужими :) Але можливості розвитку, культура та стосунки в команді, робота над класним продуктом будуть важливішими.
Цікаво, що поведінка типу І не вроджена, а набута. Вона визначається обставинами та отриманим досвідом, і її можна розвивати в собі. Скоріше за все, менеджер буде шукати нового колегу на відкриту вакансію саме з такою поведінкою.
Для людей з поведінкою типу І Пінк виділив 3 ключові драйвери мотивації: автономність, компетентність та приналежність до чогось більшого, ніж сама людина.
Автономність (Autonomy) — простір для самостійності при виконанні завдання, креативності та ініціативи. Для співробітників з такою базовою мотивацією будуть важливими, наприклад, відсутність мікроменеджменту і в цілому стиль керування в проєкті/ компанії.
Компетентність (Mastery) — світогляд, при якому можливості людини розглядаються як такі, що піддаються нескінченному розвитку. Якщо для людини ключовий мотиватор — майстерність, при виборі нової роботи вона зверне увагу на можливості навчання та розвитку, кар’єрні шляхи, наявність програм з менторства, тип завдань в проєкті.
Приналежність до чогось більшого (Purpose) — людина за своєю природою схильна шукати ідею, що надає більше сенсу, ніж її індивідуальні потреби. Бути частиною чогось більшого, ніж сама людина, є потужним стимулом мотивації. На співбесідах я часто чую запитання про важливість проєкту, для кого і чому він цінний, про культуру в команді/ компанії. Це гарні приклади запитань кандидатів, для яких приналежність має велике значення.
Коли ці потреби задоволені, ми знаходимося в позитивному стані — піднесеному, продуктивному, відчуваємо задоволеність. Якщо ці потреби не реалізовано — моральний стан різко знижується. Отже, готуючись до інтерв’ю, подумайте, що саме вас мотивує і як краще сформулювати відповідь.
На завершення нагадаю про давній добрий інструмент для саморефлексії на тему мотивації: Moving Motivators (Management 3.0).
3. Неуважність до вимог вакансії
Коли ви проходите кілька співбесід за короткий період, легко заплутатись в очікуваннях компаній. Ризик — розповідати про свою суперсилу в people management на вакансію, де немає підлеглих і people management функцію виконувати не потрібно (натомість доведеться багато працювати з процесами). Ще невдаліший приклад — розповідати про мотивацію стати Product Owner на вакансію Project Manager.
Best practice: переглядати опис вакансії перед співбесідою, використовувати вордінг вакансії в тексті резюме та при відповідях на запитання. Так ви будете говорити з інтерв’юером однією мовою та краще зрозумієте одне одного.
4. Навіщо «увійти в айті»
Більш ніж половина резюме в пайплайні — досвідчені менеджери не з ІТ-сфери. Це ок, але знову ж — питання мотивації важливе. Якщо ви змінюєте сферу бізнесу (наприклад, як я: з диджитал-маркетингу в ІТ), будьте готові розповісти про причину такого серйозного кроку. Відповіді «за цим майбутнє», «ІТ сфера швидко зростає», «це щось нове і незнайоме, тому точно цікаве» звучатимуть не дуже переконливо.
Я не перший рік проводжу кар’єрні консультації. І виявляється, що практично всіх клієнтів це запитання приголомшує, мало хто готовий відразу впевнено та переконливо відповісти. Отже, продумайте свою відповідь заздалегідь та подивіться на неї з боку наймаючого менеджера.
5. «Питань немає»
Запитання, які кандидат ставить на співбесіді, багато про що інформують менеджера, який наймає працівника. Наприклад, про ступінь підготовки до інтерв’ю, пріоритети, вміння слухати, зацікавленість компанією.
Важливі не лише запитання, а і те, в якому порядку їх задано. На враження від інтерв’ю можуть вплинути перші (або взагалі єдині) запитання, що стосуються кількості днів оплачуваного лікарняного, тривалості notice period, наявності сертифікацій та доступності їх на випробувальному терміні.
Натомість менеджер від компанії із задоволенням відповість про команду, критерії оцінювання успішності роботи для відкритої посади, типовий робочий день.
6. Основна причина пошуку нової роботи — власний розвиток та навчання
Розвиток і навчання — це круто, і кожний continuous learner отримає в нашій команді величезну повагу та підтримку. Але якщо можливості компанії цікаві кандидату лише з метою безкоштовно навчити/сертифікувати і покращити резюме — це проблема, і це швидко з’ясує досвідчений інтерв’юер.
Коли кандидат розповідає про себе як людину, яка бажає навчатися і заради цього навіть змінює компанію — інтерв’юер захоче перевірити, чи ви дійсно сфокусовані на розвитку, та запитати вас про останні самостійно пройдені навчальні програми. І це переводить нас до наступного пункту:
7. Якість навчання
Тут рекомендація коротка: якщо ви нічого не вивчали самостійно, скажіть правду. Якщо вивчали — перед співбесідою перегляньте програму курсів, правильну назву отриманих сертифікатів, прокачані навички. Бо «сертифікаційний курс про Agile Basics.. або Framework.. або Fundamentals.. з сертифікатом, але не пам’ятаю, ким виданим» може не вразити інтерв’юера (і його важко осудити).
8. Непевні причини звільнення з 2-3 попередніх компаній
(Особливо, якщо ці зміни відбулися за невеликий період часу.) Запитання про причини звільнення точно будуть. Продумайте відповідь заздалегідь — вона має бути короткою, структурованою та зрозумілою. І недопустимо, щоб в ній звучала:
9. Токсичність на адресу колишніх колег
Блеймінг колишніх/ нинішніх колег для більшості менеджерів, що шукають нових співробітників — яскравий маркер того, що з кандидатом продовжувати не варто. Навіть не знаю, що тут деталізувати. Можливо, стане у пригоді порада: якщо в кандидата на минулих місцях роботи всі люди були підступні, конфліктні, заздрісні, — не факт, що в новій команді щось зміниться. Такій людині варто зробити крок назад і переконатись, що токсична людина — це точно не він/ вона сама.
Замість висновків відмічу, що підготовка — запорука вдалої співбесіди. Приділіть час та проаналізуйте свої справжні мотиви та мету, а потім продумайте та структуруйте відповіді на найпоширеніші запитання. Це допоможе вам підкоригувати напрямок пошуку та зробити саме той кар’єрний крок, що стане найкращим для вас. Успіхів та натхнення!
66 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів