War-Work-Life Balance: як отримувати задоволення від роботи в часи постійного стресу
Спершу, нумо знайомитися. Мене звати Ксенія Сербіна, і я працюю IT-рекрутером в компанії TRIARE. Мені пощастило стати частиною крутої команди, де всі поділяють однакові цінності. У цій статті зібрані прості, але робочі рішення, які допомагають ефективно виконувати задачі та нанести «превентивний удар» по вигоранню.
Я керуюсь одним-єдиним правилом, або (якщо ви — технарь), краще сказати, аксіомою: чарівна пігулка існує — і це дисципліна.
Так, згодна, звучить страшенно нудно! Але жодна методика від «багатих та успішних» не спрацює, поки залишається лише черговою вправою з книжки про miracle morning або фантастичну роботу по 4 дні на тиждень. Для змін замало одного бажання.
Спочатку виручає мотивація, але вона працює недовго і в «тепличних» умовах. Це забіг на коротку дистанцію. Дисципліна — це історія про марафон. Коли у вас є ціль, немаленький шлях до неї, але також є час, аби передихнути і впевнитися, чи варто бігти далі.
Якщо ця історія ваша, то щиро запрошую до chapter 2, де я поділюсь із вами тим, що дозволяє мені любити свою роботу і легко справлятися з усіма задачами.
Я працюю в задоволення та можу обирати звідки вести справи: сьогодні я в офісі, а завтра — на ремоуті. Моя робота, як і багато інших в ІТ та навколо ІТ — не прив’язана до робочого місця, тому достатньо мати ноут, стабільний інтернет і смачну каву. Однак, не залежно від локації, я завжди дотримуюсь наступних правил, які рятують мене від хронічної втоми і прокрастинації.
То як же працювати в кайф і врятуватися від вигорання
Ось ці 4 правила:
- Порядок — це найперше. Всі таски мають бути в одному місці. У мене це Trello, ви можете обрати будь-який зручний для вас інструмент. Ще одне — мітинги, вони повинні бути заплановані та додані в календар.
- Також кожного дня я розставляю пріоритетність своїм задачам. Спочатку найважливіше, звісно, а решта почекає своєї черги.
- Якщо є можливість прийняти рішення сьогодні, не відкладаю на потім.
- Делегую роботу. Навіть, якщо вам здається, що ви можете зробити краще, ніж хтось інший, — це не завжди є доцільним та ефективним.
Це мої особисті поради, розгляньмо й інші авторські методики та розробки.
Принцип Парето
Згідно з яким, 20% наших зусиль дають 80% результату. Тобто достатньо бути зосередженим на 1 важливій задачі, не переключаючись та не відволікаючись. Тут мені допомагає Potato — Stay Focused — це додаток, який можна завантажити на ноут чи телефон. Працює так:
Матриця Ейзенхауера
Це про те, як розставляти пріоритети і навчитися розпізнавати важливість тасків. Спочатку це здається неможливим, та згодом ви розумієте, що це було необхідною умовою ефективності.
Диференціації така:
- Терміново та важливо — завдання, які слід виконати негайно.
- Важливо, але не терміново — завдання, які можна зробити згодом.
- Терміново, але не важливо — завдання, які краще делегувати комусь іншому.
- Ні терміново, ні важливо — завдання, які краще не виконувати зовсім.
Ще один спосіб визначити пріоритети — використати лінію самоопитування. Наступні питання допоможуть скоротити ваш список справ і залишити головне.
1. Якби це було єдиним виконаним завданням сьогодні, чи був би я задоволений своєю роботою?
Ймовірно, ви будете робити більше однієї справи на день. Але розподілити навантаження можна через визначення пріоритетності задач.
2. Я єдина людина, яка може/повинна це робити?
Питання про делегування обов’язків. Часто виникає спокуса зробити все самостійно (це стосується найчастіше вищого менеджменту компанії), щоб було зроблено добре, ви повинні зробити це самі. Часто таке твердження хибне. Навчіться розпізнавати те, що можете робити лише ви, і завдання, з якими інші справляються краще.
3. Який з цих пунктів, якщо його виконати, заощадить мій час наступного тижня/місяця?
Це про системи. Іноді списки справ переповнені крихітними завданнями, що повторюються. Визначайте такси у їх взаємозв’язку з іншими завданнями, загальною метою. Подивіться, першочергове виконання яких задач заощадить час і швидше приведе до результату.
Системні рішення, які усувають повторювані завдання, часто важливіші, ніж виконання невеликих завдань, які вони замінюють.
4. Це зараз найважливіше? Або я використовую це, щоб уникнути чогось іншого?
Часто, найпріоритетнішим завданням є те, яке робити хочеться найменше: важка розмова, остаточне рішення. Ми зробимо все, щоб цього уникнути, навіть якщо для цього доведеться заповнювати наші списки справ низькопріоритетною роботою. Не уникайте труднощів. Деякі справи потребують негайного вирішення.
Як бачите, дисципліна та правильний тайм-менеджмент дозволяє пофіксити всі баги.
Крім дисципліни, важливу роль відіграє почуття відповідальності. Я відчуваю відповідальність перед собою, колегами, керівництвом, своєю сім’єю. Відповідальність не можливо нав’язати. Ти або розумієш потребу викладатися в роботі, бути компетентними та ефективним працівником. Або шукаєш причини власної неефективності. І тоді грузнеш в наслідках: починаєш відчувати втому, апатію та гуглити симптоми «вигорання».
Як його розпізнати
Якщо ви відчуваєте, що робота, яка вам подобалась раніше набридла, а проєкт перестав бути цікавим — це воно.
Якщо ви змушуєте себе іти на роботу, колеги дратують, а керівництво не розуміє — це також сюди.
Якщо ви відчуваєте постійну втому, навіть після відпочинку. Або роздратування і виснаження, відчуття знецінення себе — цей стан називають «вигоранням».
Ми зробили опитування серед колег про їх власний досвід вигорання. Хтось вигорав декілька разів протягом професійною діяльності, і тільки радикальні дії, а саме світч в іншу професію допоміг пережити вигорання. Для когось це поняття зовсім незрозуміле: ніколи не відчували подібного, і навіть не до кінця розуміють цей термін.
Назвімо 4 основні компоненти відновлення ресурсу у людини:
- тілесний ресурс;
- емоційний ресурс;
- інтелектуальний;
- духовний.
Для мене важливий баланс між роботою та відпочинком, вміння завчасно відчути втому та вдало та швидко ліквідувати. Буває достатньо змінити «картинку» на короткий час, просто виїхати за місто сім’єю, — змінивши обставини ззовні, ви даєте мозку такий необхідний перезапуск.
Якщо у тебе є заняття «для душі» і час на це — «переключися» та зміни свій фокус. Тоді в роботу включаються гормони ендорфін, серотонін та дофамін. Саме вони допомагають подолати втому, роздратування та відновити сили. Дофамін відповідає за відчуття задоволення. Він активно виділяється, коли людина займається чимось приємним. Серотонін можна підняти під час прогулянок на сонці чи занять спортом. Крім того, важливий повноцінний сон.
Ендорфіни виділяються після фізичної активності, особливо після аеробних вправ. Приємні почуття, які виникають після пробіжки — це результат роботи ендорфінів.
Найпопулярніші способи, які майже безвідмовно допомагають відволіктися і відпочити:
- якісно проведений час з сім’єю, близькими, друзями;
- фільми/ серіали;
- комп’ютерні ігри, приставка;
- сон;
- ручна праця (поприбирати вдома, поскладати пазли тощо);
- спорт (бокс, футбол, баскетбол, вело, стретчинг, танці, медитація, йога, дихальні практики);
- зовсім нічого не робити;
- заповнювати щоденник вдячності;
- час наодинці з собою.
Висновки
Працювати в задоволення можливо лише тоді, коли ви займаєтеся улюбленою справою і вам подобається результат вашої праці. Але викладатися роботі потрібно з розумом. Оберіть для себе правила та намагайтеся дотримуватися їх (на допомогу прийдуть поради вище).
Тримайте баланс між робочими процесами та особистими прагненнями. Приділяйте більше часу собі та спілкуванню з рідними і близькими, пізнавайте щось нове. І не бійтеся змінювати життя на краще!
27 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів