Чекліст для менеджерів та публічних людей: як не бовкнути зайвого і не втратити посаду

Давайте знайомитися. Я — Роман Геращенко, і це мій перший матеріал для DOU. Про мене: маю понад 25 років досвіду роботи в рекламі, в тому числі на посадах маркетинг-директора. Протягом останніх 12 років очолюю компанію Sasquatch Digital — одну з перших SMM-агенцій України.

На основі професійних знань та подій останнього часу хочу поділитись власним досвідом та думками про те, як менеджерам, спікерам, експертам та публічним особам IT-сегменту не потрапити в пастку власних слів.

Ми воліємо забути часи, коли люди боялися мати власну думку. А тим паче — її привселюдно озвучувати. Сьогодні сказати можна будь-що. Проте й у свободи є наслідки. Особливо для тих, хто обіймає серйозні посади або видає думки на широкий загал не тільки від свого імені, але й представляючи певний бренд, компанію чи організацію.

Знайте! Невиважений вислів або допис не залишається непоміченим. Втратити посаду через необережну репліку — вже давно не жарт, а реальність сучасного світу для менеджменту будь-якого рівня.

Культура кенселінгу зародилась у США і добре адаптувалася в Україні. Це така бурхлива форма осуду дій або висловлювань публічної персони, що виглядають, на думку спільноти, образливо чи недоречно. Тип паче, що зараз інтернет є у кожному смартфоні, і проминути скандал і заклик топити когось, хто бовкнув зайвого, мало шансів.

Кенселінг має наслідки

Ви з тих, хто думає, що будь-яка реклама — гарна реклама? Або з тих наївних, які впевнені, що розголос у мережі та ЗМІ мине безслідно і всі все забудуть? Приготуйтеся до розчарування — це вже не так. Вам реально загрожують:

  • звільнення;
  • репутаційні втрати;
  • навіть удар по бізнесу.

Як розгортаються події? Вас може спіткати або щось одне, або всі три названі етапи один за одним у такій послідовності.

Шквал репостів

Це фактично неконтрольоване поширення факапу менеджера чи СЕО. Він обростає коментарями і реакціями. Потік негативу несе його із соцмереж у ЗМІ, тобто ваш факап виходить назовні безпосереднього місця «падіння». В такій ситуації, як правило, уже не допомагає ані видалення скандального допису чи сторіз, ані публічне визнання вини.

Зниження рейтингу

Не варто недооцінювати важливість цього показника. На зірочки рейтингу спеціальних ресурсів чи соцмереж звертають увагу. Інтернет усе пам’ятає! І якщо через рік ваш потенційний працівник чи замовник будуть обирати між вашою компанією та ще кимось із рейтингом на 1–2 бали вище, то в певних галузях ви можете значно програти.

Українська онлайн-спільнота вже не раз доводила свою міць у роботі з відгуками. Згадайте, як 155-тисячна аудиторія захищала Домагоя Віду та Огнена Вукоєвича за підтримку нашої країни на Чемпіонаті світу з футболу 2018 року в росії. Дисциплінарний комітет ФІФА оштрафував Віду за слова «Слава Україні». Того ж дня сторінка ФІФА впала у рейтингу, а активність українських користувачів соцмереж здійняла справжню хвилю в офлайні на підтримку хорватських футболістів.

Заклик до бойкоту

Реальними фінансовими втратами може стати для компанії заклик до бойкоту від потужної аудиторії кенселерів. Часто щоб уникнути цього, керівництво компаній «жертвує» менеджерами, що спричинили скандал.

А якщо йдеться не про компанію? Бізнес окремих особистостей, лідерів думок чи блогерів будь-якого напряму ще крихкіший! Згадаймо вибрик тік-ток блогерки Di.Rubens — він коштував їй щонайменше трьох прибуткових контрактів. Масові відмови від співпраці та хвилю звинувачень отримали блогери та публічні персони, які брали участь в зухвалому святкуванні дня народження в День пам’яті жертв голодоморів. Їм навіть могла загрожувати кримінальна відповідальність.

Які теми — тонкий лід

Отже, тепер напевно знаєте, які можливі загрози. Далі дізнаєтесь, як їх уникнути, про що краще не говорити на емоціях та не висловлюватись публічно, не продумавши наперед кожне слово.

Якщо ви крутий спеціаліст, але людські якості у вас так собі, то ця особливість про себе дасть знати так чи інакше. Ймовірно, є багато тем, на яких ви можете проколотись.

Оскільки ми вже 12 років працюємо в диджитал-комунікаціях та аналізуємо механізми поширення інформації у соцмережах, я взявся розробити чекліст для управлінців та керівників, які не бажають втратити посаду через кенселінг. Для підсилення ефекту наведу і приклади з сумного досвіду представників ІТ-спільноти і навколо неї, яких уже «скасували» через розголос у соцмережах.

Війна

У стані цього надскладного випробування для України, яке ми зараз усі переживаємо, у людей загострюється почуття справедливості, зникають напівтони. Ви або робіть так, як має бути, або йдіть слідом за кораблем!

Найсвіжіший приклад — Ілон Маск. Третього жовтня мільярдер у Twitter запустив голосування щодо визнання Кримського півострову територією рф. За кілька годин він отримав шалену хвилю осуду звідусіль, що миттєво призвело до падіння акцій Tesla. Українська кенселінг-спільнота міцно доклалася до цього. Наприклад, після поширення у каналі «Лачен пише» інформації про твіт розподіл голосів в пості Маска відчутно змінився.

Мова

Задовго до війни, а зараз і поготів — вимога спілкуватися російською мовою була кар’єрним самогубством. Відстоювати права тих, кому досі не бридко розмовляти мовою окупанта, — точно не найкраща стратегія публічної комунікації для топменеджмента або очільника будь-якої управлінської ланки в Україні.

Так, наприклад, рік тому залишилась без роботи HR-менеджерка компанії Columb Trade, яка вимагала від претендента на вакансію вживання російської мови. Перед своїм показовим звільненням вона публічно вибачилась. В Anderson Lab також відмовили розробнику через незгоду комунікувати російською мовою. Все, на щастя компанії, завершилось лише вибаченнями.

Жінки

Ігноруючи прогрес, сотні тисяч чоловіків у світі продовжують вважати жінку не рівним собі індивідом за правами, можливостями, досягненнями. У сучасному розвиненому суспільстві України сексизм виглядає особливо дико, втім, досі спостерігається.

Знаходяться менеджери, які можуть втягнути бренд у скандал, голосно заявляючи, що жінки купують книжки за гроші своїх чоловіків. Я не натякаю, а прямо згадую свіже «скасування» CEO Yakaboo Івана Богдана.

Секс

Якщо й пробивати дно, то, звісно, зі скандалами з сексуальним підтекстом. Здавалося б, ця тема така далека від обговорення бізнесових показників та стратегій, тож дуже просто втриматися і не видавати публічності свої вологі секрети. Але тут посадовцям і керівникам варто особливо чатувати власну конфіденційність у приватних листуваннях, адже все, що може бути заскрінено, буде заскрінено і «злито».

Так свого часу довелось ніяковіти та втрачати посаду Віталію Кузнєцову — СЕО мережі «Цитрус», працівник якої шантажував клієнтку вилученими з її смартфону інтимними фото.

Національна ідентичність

А це насправді — найскладніша тема. Випадково чи умисно ображений українець — це руйнівна сила. Страшний сон піарника, якщо СЕО дозволить собі прокоментувати чи висміяти наші національні ритуали або релігійні традиції. На цьому вже втратив посаду не один менеджер.

Хтось пам’ятає Славу Баранського? Був такий маркетинг-директор у Fozzy Group, якого звільнили через сторіз, зроблені на концерті «Басти». В тих 15-секундках шаленіючий після робочого дня менеджер грубо критикував український фольклор, традиції носіння вишиванок тощо. Емоції вартували йому посади.

Не схвалили у суспільстві й дотепності заступниці редакторки українського Cosmopolitan Євгенії Пліхіної. Вона висміювала традицію поховання з урочистим маршем. Можливо, під таким дописом зібрались би тільки лайки шанувальників Пліхіної і декілька коментарів про недоречність глузування над похоронною процесією. Але редакторка написала про церемонію прощання з офіцером, загиблим на Донбасі під час виконання бойового завдання. Вона отримала потужний негатив, включно з погрозами фізичної розправи, і, звісно, втратила роботу.

Решта

Також є ще одна група помилок, що впливає на соціальний вплив, хоча прикладів кенселінгу з ними в українській бізнес-спільноті поки що я не зустрічав, — це використання слюр-слів (від англ. slur — образа). До них можна віднести такі найпоширеніші:

  • ейблізми — це дискримінація людей з інвалідністю, обмеженими фізичними можливостями та особливостями розвитку (дебіл, маячня, шизоїд, «Ти глухий?»);
  • мізогінні слова — слова, що спрямовані на образу жінок (істеричка, сучка, мілфа);
  • мізандрінні слова — націлені на образу чоловіків (мужлан, потенційний ґвалтівник, кобель);
  • ейджистські слова — дискримінують за віком (молокосос, малолітка, стариган, бабка);
  • ЛГБТфобні слова — дискримінують за сексуальною орієнтацією (лесбуха, гомосятина, транс);
  • бодішеймінг — слова, що осуджують тілесність, яка відрізняється від стандартів (качок, пишка, товстожопа, сісян);
  • етнофолізми — слова, що ображають за регіональною ознакою (піндоси, волиняки, чукчі);
  • расистські чи ксенофобні вирази — ображають за расою (жид, нігер, вузькоглазий, чурка);
  • класицизми — слова, що осуджують людей за соціально-економічним класом (жебрак, бомж, мажор);
  • лукізми — судження про когось на основі зовнішнього вигляду (задрот, щиголь, ділова ковбаса).

Правило просте: всі ці слова чи вирази ви можете вживати в єдиному випадку: якщо ви самі належите до тієї категорії людей, про яку говорите. Також зверніть увагу на менсплейнінг та фемінітиви, — це також потрібно враховувати, щоб правильно будувати комунікацію.

Так, ви зараз скажете, що теми, які тягнуть вас у безодню кенселінгу, вкрай очевидні! Я б і не готував цей чекліст очевидного, але ж ми бачимо, як менеджери всіх щаблів знову й знову потрапляють у скандали саме на цих темах: війна, мова, жінки, секс і національна ідентичність. Думаю, настав час перестати повторювати їх помилки.

Діліться історіями кенселінгу, які вам траплялися у професійному житті.

Сподобалась стаття? Натискай «Подобається» внизу. Це допоможе автору виграти подарунок у програмі #ПишуНаDOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось14
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

інколи навіть слово «русня» в бік росіян, може стати причиною для критичної бесіди.

Головне не казати, що твої клієнти — жінки, що беруть гроші у чоловіків :)

Не погоджуюсь лише з тим, що не можна називати «ділова ковбаса». Як на мене, це комплімент)) ділова та ще й ковбаска))

Що ще раз підтверджує що більшість таких кейсів це дуже індивідуально.
А взагалі краще просто мовчати.

по-перше, це жарт)) а, по-друге, начебто зараз всі зрозуміли, що мовчати не можна, особливо, коли ти обличчя бренду або компанії, активна соціальна та політична позиція маст хев сьогодення. але це моя суб’єктивна думка, нікому нічого не нав’язую)) все за покликом душі)

Діловою ковбасою іншу ковбасу може називати лише інша ковбаса )

Гарна стаття, я б бажав всім поставити собі закладинку та перечитувати. В мене особисто є і такі дивні приклади, коли розробляв індивідуальні коммунікаційни стратегії здебільше для бізнеса. А замовники, з’ясувавши, що може накоїти їх внутрішній світ, або скорочували свої бажання до суто професійних повідомлень, або припиняли все це майже взагалі.

Влад, дякую за коментар — він дуже слушний.

Як на мене, то чим більша компанія тим більш резонанснішою є будь-яка справа, особливо, якщо це стосується кенселінгу. Але загалом кілька позицій для «нагадати собі як не налажати» дуже доречні)

Особисто мене лякає сам підхід кенселінгу — ми не розбираємося по суті, не чекаємо суду, ми просто відсторонюємося від людини і кидаємо її. Це дитячий рівень розвитку.
Наприклад на днях виправдали Кевіна Спейсі, якому одна людина просто своїми заявами зруйнувала кар’єру. Не сама, а з колективної згоди і дії багатьох людей, яким влом було розбиратися чи чекати на результата суду. Не знайшлося нікого зі нормальними яйцями, хтоб сказав, будемо чекати результати суду, а поки людина працює у мене далі.л

Компанії не можуть собі дозволити втрачати прибуток — звідси звільнення.
Спільнота тепер має інструмент, яким може робити бо-бо тим хто робить щось не так. Тому вона його буде використовувати. Все частіше і частіше.

Сподіваюся скоро з’явиться інструмент щоб робити бо-бо спільноті яка робить щоь не так.
У будь-яку гру як відомо можна грати вдвох.

Запросто, только нужно иметь много ресурсов

У випадку Кевіна Спейсі це не одна заява, а заява по відношенню до актора, який вже 100500 разів був помічений в менших, але схожих, вчинках. Тобто це звинувачення лягло на підготовлений грунт.

Взагалі мене у всіх таких випадках цікавить одне — якого біса комусь важливе моральне обличчя актора. Та хоч серійний вбивця — все одно він грає свого персонажа, а не себе. Половина з них (найбільш успішних) давно втратили дах, і що, від цього погано грають?

Тут явно подойдет древняя поговорка: «Ссор из избы не выносят».

И японцы говорят, что у каждого человека есть три лица: первое мы показываем миру, второе — близким и друзьям. Третье вы никогда не покажете никому. Оно и есть истинное отражение того, кто вы есть.

Я наверное один из самых неоднозначных людей dou.ua, если не чемпион. Даже статья есть на ёбаном айти. Тем не менее предложения о работе получаю постоянно, а почему? У меня есть для вас несколько советов
1. Не совершать ничего явно криминального
2. Быть специалистом, при всех своих недостатках работу я таки делаю. И пока доходы от моей деятельности превышают совокупные расходы включая репутационные могу хоть жопой ломы перекусывать — всем плевать.
3. На работе не треплемся. Вот представьте, приходите к сапожнику и он вываливает на вас поток подсознания: что было, что будет, чем сердце успокоится. Придёте к нему в следующий раз? То-то! Для обсуждения философских вопросов есть семья, друзья, наконец этот форум — клиентам не надо ваши переживания

Думка правильна та не для нашого часу. Думаю, тут декілька причин: культура вилучення в Україні ще не сформована а ви не знайшли свої великі граблі.

Трохи не того чекав :)
Як не підісрати самому собі, то тема більш-менш зрозуміла, ще й досить інтуїтивно.
От цікавіше як не підісрати компанії і не спровокувати розборки :-)
Не перетворити власне послання на «Скандали, інтріґі, расслєдованія» :-)

Думаю, ніяк. ЗМІ ж спеціально розкопають хто і що і напишуть «айтішник із київського офісу міжнародної компанії СофтПромСервіс привселюдно назвав професорку та політологиню мілфою» і все, компанія відхреститься та звільнить. Напевно, хіба що не вести ніяких соц. мереж.

професорку та політологиню мілфою

Якщо людина з гумором, то можна сприйняти це як комплімент.
Ну хіба що той ІТшник виглядає як у байках про сисадмінів 😁

Це буде гуморок рівно до тих пір, доки не прилетить по роботі. Вираз «Поганий PR теж PR» працював лише як виключення.

Це буде гуморок рівно до тих пір, доки не прилетить по роботі.

У моєму коменті людина з гумором, то як раз та, кого MILF назвали.
Їй же не може по роботі прилетіти. Вірно?

Не надійтеся ) Люди зараз дуже чутливі і, повірте, на мілфу може не образитися ваша стара знайома але точно не професорка чи пересічна жінка з інтернету.

Ну то був жарт...

Люди зараз дуже чутливі

Важко їм жити мабудь..... :-)

ЗМІ нічого не розкопують — вони виносять є каталізатором того процесу, який не відмінити. Для кенселінгу соцмережі не перешкода — достатньо бути публічним.

Я б теж хотів щоб все було просто, та, на жаль, приклади показують що все не так. Ось про «інтуїтивно»:
— Джоан Роулінг пожартувала щодо біологічних особливостей жіночої статі і видавництво припинило з нею роботу;
— Розанні Барр пригадали давній твіт, після якого «скасували» не тільки її особисто, а й серіал «Розанна», що виходив з 1988 року. Вибачення не допомогли;
— блогер PewDiePie після антисемітського ролику втратив контракти з рекламодавцями;
— Джеймса Ганна, режисера «Вартових Галактики», Disney звільнив за твіти 2008–2011 років;
— Дженна Марблз, одна з найперших відеоблогерок припинила свою діяльність на Youtube.

Тобто, прилітає і за старі висловлювання і за ті, які 10 років назад були очевидними.

Більше менш знаю лише історію з Роулінг. Вона підтримала правдивий погляд на статі, я б зробив так само і някі втрати грошей мене б не цікавили. Це називається принципи, і ними не поступаються інакше вони б звалися якось інакше. Тому мені пофіг, що буде з моєю кар’єрою і компанією, якщо мене будуть примушувати називати чорне білим.
Доречі Роулінг підтримали феміністки і не словами, а флешмобом з купівлею її книжок, не знаю чи перекрило це втрати від виключення з саги про Гарі Потера. Ну, і зростання репутації серед людей, яким не все рівно, як що називається.

будуть обирати між вашою компанією та ще кимось із рейтингом на 1–2 бали вище, то в певних галузях ви можете значно програти

Попри всі скандали з EPAM продовжує рости.

хіба скандали якось впливають на фінансові показники? Ілону Маску ось навіть політичні скандали ніяк не заважають)))

Після останніх висловлювань Маска у Твітері акції Тесла втратили 9% вартості, а уряд Америки переглядає контракти з його компаніями. Тому впливають і ше й як )

акції впали зовсім з інши причин, рекомендую покопати їх показники за Q3.
Але уряд Америки переглядає контракти — тут все так.

Як впали так і виростуть. Це ситуативна штука — страх інвесторів, що уряд щось зробить компанії чиї акції вони тримають...

Ярослав, скорш за все це були якісь локальні і невеличкі скандали — тому що більшого я не нагуглив. А ось робота по кенселінгу співробітників йде повним ходом devby.io/...​ommentarii-uvolen-iz-epam. Можливо причина стійкості компанії якраз в правильній політиці щодо таких справ?

Якщо вам потрібно когось образити, використовуйте лицемірство. Воно не заборонено.

Підписатись на коментарі